2022-12-01, 12:54
Medlem
Rumpkorvens avatar
Vad finns det för för- och nackdelar med att bo i en lägenhet vs att bo i ett hus?

Priset förstår jag är högre för hus. Men det känns ju som att en stor fördel med hus är att grannarna förmodligen har något innanför pannbenet som har lyckets skrapa ihop så mycket pengar som det krävs för att ha råd med huset. I en lägenhet kan det vara massor av pack man tvingas springa på i trapphuset..

Fyll på!
Citera
2022-12-01, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Vad finns det för för- och nackdelar med att bo i en lägenhet vs att bo i ett hus?

Priset förstår jag är högre för hus. Men det känns ju som att en stor fördel med hus är att grannarna förmodligen har något innanför pannbenet som har lyckets skrapa ihop så mycket pengar som det krävs för att ha råd med huset. I en lägenhet kan det vara massor av pack man tvingas springa på i trapphuset..

Fyll på!

Du har oftast mer utrymme i hus, kan kanske ha två bilar på uppfarten o slipper betala parkeringsavgift.

Nackdelarna är underhållet som vissa ser som terapi och andra som en förbannelse

Kanske lite mer ensamt att på i hus då avståndet till grannarna blir lite mentalt större
Citera
2022-12-01, 13:11
Medlem
fittslems avatar
Med hus så slipper du högljudda grannar och sover bättre om nätterna (om du inte har massa förbannat skit som behöver fixas i huset)
Citera
Medlem
Personligen skulle det bästa vara att slippa fanskapen man bor omkring som väsnas dygnets alla timmar.

Det är värt jävligt mycket.

Sen att kunna väsnas som man själv vill utan att bry sig. Dunka musik mitt i natten om man så vill.

Hade jag köpt hus hade jag sett till så det var minst ett bra stenkast till närmaste granne, inte så man bara kan ta några kliv och vara hos grannen liksom.

Hade kunnat röka braj utav bara fan också utan noja.
Senast redigerad av CarpenterTim 2022-12-01 kl. 13:14.
Citera
Medlem
SexgalenZombies avatar
Eget hus bör rimligen vara mycket dyrare boende. Man betalar mer, för utrymme man oftast inte behöver. Men jag har inte sett någon uträkning eller jämförelse.
Citera
2022-12-01, 13:20
Medlem
UrsusSpelaeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Med hus så slipper du högljudda grannar och sover bättre om nätterna (om du inte har massa förbannat skit som behöver fixas i huset)

Är du go eller? 😄 Trähus i alla fall brinner ju som fnöske. Sen vimlar det av stöldligor och annat otrevligt på landet och i dyrare områden. Det är inte någon sorts fristad. Det är dit "buset" kommer för att stjäla. Om jag bodde i trähus eller hade fönster på bottenvåningen så skulle jag sova otroligt illa. Men visst, en lyhörd hyresrätt med grannar från Somalia är inte roligt heller. Lite annan problematik. Men äga eller ha bostadsrätt är nog den lugnaste formen av boende där man sover bäst. Om man inte bor på botten i alla fall. Bor ganska vitt och har gott om yta. Lika dyrt som random villakvarter, men värt det.
Citera
2022-12-01, 13:22
Medlem
Det avgörande skillnaden är trädgården som villan har. Den är najs i juli månad i sverige men kräver trädgårdsarbete vår och höst för att se bra ut.
Citera
2022-12-01, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven

Fyll på!
Du kan ju alltid välja att bo i ett bostadsrättsvilla, d v s du köper huset betalar då eventuella lån, du betalar också hyra för huset månadsvis, men som du säger det är helt andra människor som bor i köpta hus eller lägenheter, i ett bostadsrättsvilla betalar bostadsrättsföreningen för det yttre underhållet, medan du själv står för det inre, i det området där vi bor finns hyreshus där hyrorna ligger på cirka 7000;. och därutöver, vi fick köpa ut våra villor från bostadsrättsföreningen, vi betalar nu 4500:-/mån för en 140kvm villa , då har jag räknat med räntan på lånet, vatten, elen, samfällighetsavgift samt villaförsäkringen. vi kan absolut inte bo billigare , samt att vi har ett lugnt och skötsamt område. Har tidigare bott i lägenhet med allt vad det innebar, hög musik, gapiga grannar till sent inpå nätterna.
Citera
2022-12-01, 13:41
Medlem
tellmeyoursecretss avatar
Det låter mer som att det är hyra/köpa du vill jämföra. Man kan ju köpa lägenhet och hyra hus också.
Citera
2022-12-01, 13:56
Medlem
Radhus med bra grannar
Fock sällsynt
Citera
2022-12-01, 13:57
Medlem
Folk som bor i hus har ganska tråkiga och likadana liv
tävlar om vem som har störst altan och käkar snabbmakaroner
Citera
2022-12-01, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulse53
Du kan ju alltid välja att bo i ett bostadsrättsvilla, d v s du köper huset betalar då eventuella lån, du betalar också hyra för huset månadsvis, men som du säger det är helt andra människor som bor i köpta hus eller lägenheter, i ett bostadsrättsvilla betalar bostadsrättsföreningen för det yttre underhållet, medan du själv står för det inre, i det området där vi bor finns hyreshus där hyrorna ligger på cirka 7000;. och därutöver, vi fick köpa ut våra villor från bostadsrättsföreningen, vi betalar nu 4500:-/mån för en 140kvm villa , då har jag räknat med räntan på lånet, vatten, elen, samfällighetsavgift samt villaförsäkringen. vi kan absolut inte bo billigare , samt att vi har ett lugnt och skötsamt område. Har tidigare bott i lägenhet med allt vad det innebar, hög musik, gapiga grannar till sent inpå nätterna.
Imponerande, ingen baksida?
Stockholm eller landsbygd?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här