2022-10-17, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo det är det, på Island. Finns det en pappa så får barnet hans namn. De har väldigt hårda namnlagar på Island, inget får ändras mot hur det var för tusen år sedan. De har till och med listor på vilka förnamn som man får välja till sina barn. Alla är fornnordiska (utom de bibliska som hade hunnit få isländska former för länge sedan). Läste om en familj som ville döpa sin son till Kenneth på Island, men det fick de helt enkelt inte (trots att Kenneth är gammal-keltiskt och därmed inte SÅ långt borta i tid och rum).

Nyfiken fråga: om man nu har möjlighet att välja mellan metronymikon och patronymikon (eller inget av det) - vad tycker DU att man signalerar, om man väljer det förstnämnda..? Och är det nödvändigt och önskvärt, att barnet ska bära med sig den signalen överallt, och få frågor om det av varje ny person?
Ja, enligt isländsk tradition och strikta namnlagar. Men nu bor vi i Sverige med andra traditioner och andra namnlagar. Om man väljer ett metronymikon signalerar det inget annat än att man är stolt över sin mor. Nej man får inte frågor om detta. Min kusin (man) har ett -dotter efternamn. Det är i hans fall ett ärvt namn. Släkten har sina rötter i Dalarna.
Citera
2022-10-17, 15:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Ja, enligt isländsk tradition och strikta namnlagar. Men nu bor vi i Sverige med andra traditioner och andra namnlagar. Om man väljer ett metronymikon signalerar det inget annat än att man är stolt över sin mor. Nej man får inte frågor om detta. Min kusin (man) har ett -dotter efternamn. Det är i hans fall ett ärvt namn. Släkten har sina rötter i Dalarna.

Ja, har personen valt det själv och lagt till det till sitt riktiga efternamn, så är det ju en annan sak. Nu trodde jag att vi diskuterade mammor som bestämmer detta ÅT sina nyfödda barn... vilket dessutom känns narcissistiskt. Förutom att det visar att mamman antingen inte har koll på vilka hon ligger med, så att faderskapet inte kunnat fastställas; eller alternativt inte har fått någon att ligga med alls, utan varit tvungen att uppsöka Storkkliniken och betala för att bli gravid... Båda scenariorna är ett tungt arv för ett barn att bära som det är, utan att det ska synas på barnets namn vart han än går.
Citera
2022-10-17, 15:43
Medlem
Citat:
Ja, har personen valt det själv och lagt till det till sitt riktiga efternamn, så är det ju en annan sak. Nu trodde jag att vi diskuterade mammor som bestämmer detta ÅT sina nyfödda barn... vilket dessutom känns narcissistiskt. Förutom att det visar att mamman antingen inte har koll på vilka hon ligger med, så att faderskapet inte kunnat fastställas; eller alternativt inte har fått någon att ligga med alls, utan varit tvungen att uppsöka Storkkliniken och betala för att bli gravid... Båda scenariorna är ett tungt arv för ett barn att bära som det är, utan att det ska synas på barnets namn vart han än går.
Eller att pappa inte vill vara delaktig, eller att pappan är ok med beslutet om efternamn.
Citera
2022-10-17, 15:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Eller att pappa inte vill vara delaktig, eller att pappan är ok med beslutet om efternamn.

I så fall är pappan antingen ett svin eller en cuck. Intetdera vill man som barn skylta med i skolan...
Citera
2022-10-17, 16:08
Medlem
Citat:
I så fall är pappan antingen ett svin eller en cuck. Intetdera vill man som barn skylta med i skolan...
Ack ja, så mycket betydelse man kan lägga i ett namn. Min gamla mormor brukade sig. ”Namnet skämmer ingen, men du kan skämma namnet.”
Hon var klok min mormor.
Citera
2022-11-11, 02:37
Medlem
Lala.s avatar
Vad tycker ni om namnet Valentin? Är det någon av er som känner någon med det namnet och har han något smeknamn? 🧐
Citera
2022-11-11, 04:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lala.
Vad tycker ni om namnet Valentin? Är det någon av er som känner någon med det namnet och har han något smeknamn? 🧐

Känner ingen med det namnet. Tycker att det är både för feminint och för utländskt. För tankarna till Ryssland eller Polen, eller kanske Grekland. Österut i alla fall. Smeknamnet blir antagligen Valle.

Nä.
Citera
2022-11-16, 13:14
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Känner ingen med det namnet. Tycker att det är både för feminint och för utländskt. För tankarna till Ryssland eller Polen, eller kanske Grekland. Österut i alla fall. Smeknamnet blir antagligen Valle.

Nä.

Valentina Teresjkova hette första kvinnan i rymden. Hon sköts upp 1963 med rymdfarkosten Vostok 6.
Citera
2022-11-16, 14:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Valentina Teresjkova hette första kvinnan i rymden. Hon sköts upp 1963 med rymdfarkosten Vostok 6.

Det vet jag väl. Jag skrev ju "Ryssland"!
Citera
2022-11-16, 14:47
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Det vet jag väl. Jag skrev ju "Ryssland"!

Är du grinig?

Det var bara ett exempel på nån med det namnet.

Citera
2022-11-18, 12:43
Medlem
Lala.s avatar
Citat:

Nä.

Det negativa är ju isåfall smeknamnet Valle, det låter ju inte fint. Dessutom blir det ju ett extra dåligt smeknamn efter Robinsson-Valle.
Citera
2022-12-01, 12:34
Medlem
Känns som att TS redan fått många tips.
Och eftersom detta är stora tråden om namn så passar jag på att skriva här.

Klev precis ut ur duschen efter en tankesession kring allt.

Skulle Wensday, (derived from Wednesday), kunna passa till en tjej. Är lite svag för familjen Adams sedan ett tag.
Och minns spöksimulatortåget på Liseberg med dess mörka tema med värme.

Wensday.

Wensday Hjalmarsson tex.

Yay, nay?

Åsikter uppskattas.

Mvh, R <3
Senast redigerad av revolttre 2022-12-01 kl. 13:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in