2022-11-28, 10:37
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Nu är det oklart hur mycket Lisbeth såg av mördaren och det finns ju inte så många bilder bevarade på Christer A men av det man har sett så är de ju rätt lika och kan enkelt förväxlas kl 23.20 en februari kväll , ja.
Starkt argument för Christer A teorin tycker jag iaf.

Det finns två frågor här. Var CA förväxlingsbar med CP och är förväxlingsbarhet med CP ett krav man bör ställa på föreslagna GM?

Jag tycker inte att man kan säga att de två var förväxlingsbara. Åklagarna tyckte inte det. Några gemensamma drag finns - mörka, kanske lite sydländska, men ändå ljushyade och svenska. Så en förväxling några år efter observationen är kanske inte omöjlig. Man kan även erinra om en trolig likhet i rörelsemönster i form av krängande gång.

Dåvarande åklagarna ansåg att föreslagen GM måste vara förväxlingsbar med CP. Jag vet inte om jag håller med om det, men ett utseende på tvärs med CP:s är problematiskt. Då får man helt enkelt lägga undan det mest centrala vittnesmålet med motiveringen att det passar inte in på föreslagen GM.

Det var nog detta åklagarkrav som fick utredare och andra att påtala och kanske överdriva likheter mellan CP och CA (och även andra tänkbara GM). CA blev "dubbelgångaren". De som hävdar denna likhet är väl dock personer som sett båda "live".
Citera
2022-11-29, 14:47
Medlem
Draifoss avatar
Palmemordets bortglömda spår kring hallänning blir dokumentär
https://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/palmemordets-bortgl%C3%B6mda-sp%C3%A5r-kring-hall%C3%A4nning-blir-dokument%C3%A4r-1.86548808
Citera
2022-11-30, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Palmemordets bortglömda spår kring hallänning blir dokumentär
https://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/palmemordets-bortgl%C3%B6mda-sp%C3%A5r-kring-hall%C3%A4nning-blir-dokument%C3%A4r-1.86548808

Det är nog bättre att du sammanfattar vad som står i artikeln istället för att länka till den här då ganska få lär kunna läsa den. Jag som bor i en annan del av landet sitter tex inte och prenumererar på hallandsposten.
Citera
2022-11-30, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Det är nog bättre att du sammanfattar vad som står i artikeln istället för att länka till den här då ganska få lär kunna läsa den. Jag som bor i en annan del av landet sitter tex inte och prenumererar på hallandsposten.

Marc har lagt ut artikeln som pdf i Palmegruppen på Facebook.
Citera
2022-11-30, 18:02
Medlem
Här hittar ni artikeln:
https://drive.google.com/file/d/13rJkWt8nBgQcJ1GkOZydEjomxWhhKyN_/view?usp=sharing
Citera
2022-11-30, 19:49
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlrichBrandman
Här hittar ni artikeln:
https://drive.google.com/file/d/13rJkWt8nBgQcJ1GkOZydEjomxWhhKyN_/view?usp=sharing
Det kommer bli en jävla aktivitet i denna tråd när dokumentärserien kommer ut, den saken är säker.
Senast redigerad av kato85 2022-11-30 kl. 19:56.
Citera
2022-11-30, 19:55
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det finns två frågor här. Var CA förväxlingsbar med CP och är förväxlingsbarhet med CP ett krav man bör ställa på föreslagna GM?

Jag tycker inte att man kan säga att de två var förväxlingsbara. Åklagarna tyckte inte det. Några gemensamma drag finns - mörka, kanske lite sydländska, men ändå ljushyade och svenska. Så en förväxling några år efter observationen är kanske inte omöjlig. Man kan även erinra om en trolig likhet i rörelsemönster i form av krängande gång.

Dåvarande åklagarna ansåg att föreslagen GM måste vara förväxlingsbar med CP. Jag vet inte om jag håller med om det, men ett utseende på tvärs med CP:s är problematiskt. Då får man helt enkelt lägga undan det mest centrala vittnesmålet med motiveringen att det passar inte in på föreslagen GM.

Det var nog detta åklagarkrav som fick utredare och andra att påtala och kanske överdriva likheter mellan CP och CA (och även andra tänkbara GM). CA blev "dubbelgångaren". De som hävdar denna likhet är väl dock personer som sett båda "live".
Mårten och Lisbet diskuterade gärningsmannen efter mordet och ansåg att både Grandmannen och mördaren hade saker som stämde överens, även om Lisbet inte sett Grandmannen och Mårten inte sett mördaren.

Lisbet pekade ut CP (och i våss mån även två andra figuranter som mer liknade CA)
Mårten kunde inte peka ut CP i konfrontationen. Han var senare inte heller säker på CP.
Detta tyder på att Grandmannen troligtivs inte var CP.
Mårtens fantombild har inte heller kunnat bekräftas av Lisbet Palme, eftersom hon aldrig sett den (isf. borde det väl ha stått i utredningen)
Citera
2022-11-30, 21:29
Medlem
Citat:
Här hittar ni artikeln:

Hoppas att man har hittat lite mer uppgifter om Christer A som man kan gå vidare med.

Dock är det väl osannolikt att hans revolver skulle kunna dyka upp någonstans.
Citera
2022-12-01, 00:09
Medlem
omigas avatar
Citat:
Här hittar ni artikeln:

Bra! Uppslaget Christer A kännetecknas av transparens, saklighet och reflektion. Jag tycker att du är en bra person för uppdraget, en slags garant för att säkerställa traditionen.

Glöm inte vapennumret. Helskärm, 5 sekunder. Det är vår bästa chans att komma till någon form av visshet. Kanske skvalpar det i runt i en sjö, men jag utesluter inte att det ligger och skramlar i en låda.
Citera
2022-12-01, 07:28
Medlem
PigletEagers avatar
Citat:
Här hittar ni artikeln:

Kostym och attachéväska. Vad är det med CA och kostym, när man läser i övrigt verkar han inte vara speciellt välklädd. Men på passfoto och här var det tydligen kostym. Hade det med hans "day trader" persona att göra?

Flyttlådan som ska finnas kvar hos hans bror, kan det vara något att ta upp i dokumentären?
Citera
2022-12-01, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Bra! Uppslaget Christer A kännetecknas av transparens, saklighet och reflektion. Jag tycker att du är en bra person för uppdraget, en slags garant för att säkerställa traditionen.

Glöm inte vapennumret. Helskärm, 5 sekunder. Det är vår bästa chans att komma till någon form av visshet. Kanske skvalpar det i runt i en sjö, men jag utesluter inte att det ligger och skramlar i en låda.

Tack för dina positiva ord :-)
Det vi gör är helt och hållet faktabaserat och vi har en hel del ny information. Den märkliga historien med serienumret är känd för mig och kommer att få uppmärksamhet. Naturligtvis intervjuar vi också personer som kände CA. Det finns dock fortfarande mycket kvar att göra, så jag ber om lite tålamod.
Citera
2022-12-01, 11:35
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Tack för dina positiva ord :-)
Det vi gör är helt och hållet faktabaserat och vi har en hel del ny information. Den märkliga historien med serienumret är känd för mig och kommer att få uppmärksamhet. Naturligtvis intervjuar vi också personer som kände CA. Det finns dock fortfarande mycket kvar att göra, så jag ber om lite tålamod.

Heleneborgs båtklubb!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in