Citat:
Ursprungligen postat av
BallaRune
Nu är det oklart hur mycket Lisbeth såg av mördaren och det finns ju inte så många bilder bevarade på Christer A men av det man har sett så är de ju rätt lika och kan enkelt förväxlas kl 23.20 en februari kväll , ja.
Starkt argument för Christer A teorin tycker jag iaf.
Det finns två frågor här. Var CA förväxlingsbar med CP och är förväxlingsbarhet med CP ett krav man bör ställa på föreslagna GM?
Jag tycker inte att man kan säga att de två var förväxlingsbara. Åklagarna tyckte inte det. Några gemensamma drag finns - mörka, kanske lite sydländska, men ändå ljushyade och svenska. Så en förväxling några år efter observationen är kanske inte omöjlig. Man kan även erinra om en trolig likhet i rörelsemönster i form av krängande gång.
Dåvarande åklagarna ansåg att föreslagen GM måste vara förväxlingsbar med CP. Jag vet inte om jag håller med om det, men ett utseende på tvärs med CP:s är problematiskt. Då får man helt enkelt lägga undan det mest centrala vittnesmålet med motiveringen att det passar inte in på föreslagen GM.
Det var nog detta åklagarkrav som fick utredare och andra att påtala och kanske överdriva likheter mellan CP och CA (och även andra tänkbara GM). CA blev "dubbelgångaren". De som hävdar denna likhet är väl dock personer som sett båda "live".