Citat:
Ursprungligen postat av
Xade
Kan någon förklara för mig som inte fattar
Hur spelas Hockeyettan?
Jag försöker bli klok på
https://www.hockeyettan.se/sa-spelas-hockeyettan/ och framför allt denna länk:
https://www.hockeyettan.se/2022/07/08/guide-22-23/
Men fattar inte.
Hälften av lagen går till Allettan sen? Men vad tusan är Vårettan?
"Lag 1–8 från Allettan norra och södra är kvalificerade för slutspel"
"Lag 1–3 från Vårettan norra och södra är kvalificerade för slutspel."
Är det samma slutspel? 11 lag? Låter weird. Om inte, vad är poängen med Vårettan och vad är det för slutspel de spelar om?
Nu vet jag inte om du redan listat ut hur det fungerar eftersom det är över en månad sen du frågade men jag kan svara ändå.
Allettan Norra och
Södra består av 10 lag vardera dvs 20 lag. Lag 1-8 i respektive alletta kvalificerar sig för slutspel,det ger oss 16 lag i slutspel från allettan. Lag 9 o 10 i respektive alletta har spelat färdigt för säsongen.
Vårettan norra består av 9 lag (ett lag dragit sig ur) och
vårettan södra består av 10 lag. Lag 1-3 i respektive våretta kvalificerar sig för slutspel,det ger oss ytterligare 6 lag till slutspel. Lag 4-6 i respektive våretta har spelat färdigt för säsongen. Lag 7-9 i vårettan norra får kvala sig kvar i hockeyettan och detsamma gäller lag 7-10 i vårettan södra.
Summa summarum så kommer slutspelet bestå av
22 lag.
Play In
I Play In Norra deltar lag 2-3 från Vårettan Norra.
I Play In Södra deltar lag 2-3 från Vårettan Södra.
Kvartsfinalspel
I kvartsfinalspelet deltar 16 lag, lag 3-8 från Allettan Norra och Södra, segrarna från Vårettan Norra och Södra, samt segrande lag från Play In.
De 8 högst rankade lagen väljer motståndare bland de 8 lägst rankade lagen. Högst rankat lag väljer först, osv. Högst rankade lagen spelar
b-h-h.
Segrarna är kvalificerade för semifinalspel.
Semifinalspel
I semifinalspelet deltar 12 lag, lag 1-2 från Allettan Norra och Södra, samt de 8 segrarna från kvartsfinalerna. Det 6 högst rankade lagen väljer motståndare bland de 6 lägst rankade lagen. Högst rankat lag väljer först, osv. De 6 högst rankade lagen spelar b-h-h.
Segrarna är kvalificerade för spel i Kvalserien till HockeyAllsvenskan.
Kvalserien till HockeyAllsvenskan
I Kvalserien till HockeyAllsvenskan deltar 6 lag, segrarna från semifinalerna. Serien spelas i 10 omgångar.
Segrande lag är kvalificerat för spel i HockeyAllsvenskan 2023/2024.