2022-11-30, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Kom ni fram till något vad det gäller vårat "komplex"?

Jag har för mig att vi nämnde att det är ca dubbelt så stort som de samlade övriga länders komplex
Citera
2022-11-30, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Hela operationen är således misslyckad.

Förmodligen vill man åt den fina åkermarken i östra Ukraina.
Ja, den som ligger ett par sjömil utanför Krim följandes västerut till Odesa.
Citera
2022-11-30, 16:30
Avstängd
Citat:
Väst är inte i krig, så vad är det de skulle "planerat" inför? Om du menar på det faktum att vi skulle kunna vara i krig nu, så jo, det har vi planerat länge. Ända sedan 1952 för att vara exakt. Men vi föredrar att sköta saker på ett städat vis, så än sålänge har vi inte fått en anledning att använda oss av den planeringen

Jag menar ingenting.. det är Expressen. Men sen vet jag inte om väst är så mycket att lita på. Dom skriver mycket lögner om Ryssland och kriget också.
Men oroande om det skulle stämma.. det betyder att Nato inte är så jäkla bra som det påstås.
Citera
2022-11-30, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ni sade hur många ryss soldater som dör per dag.
Ryss, soldater, lego? Ledsen men jag måste hämta en flaska snabblim för att fixa till detta. Under tiden så hoppas vi att lekplatserna får förbli lekplatser i Ukraina. Be right back
Citera
2022-11-30, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Jag har för mig att vi nämnde att det är ca dubbelt så stort som de samlade övriga länders komplex
Det var som fan! Är benämnandet hämtad från lil creek eller möjligtvis från ett besök på Lackland?
Citera
2022-11-30, 16:49
Bannlyst
Det jag har försökt förklara för ukraina mupparna att väst har slut med vapen att skicka till ukraina, ja nu skriver ful expressen precis det jag har sagt. skäms ni inte lite era ukrop myror som drog ur påhittad fakta ur anus

https://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/vast-planerade-inte-for-ett-krig-som-detta/

citat: De har inte planerat för en krigföring som konsumerar sådana här mängder ammunition och materiel.

Eller som USA:s förre försvarsminister Robert Gates uttryckt det:

– När det gäller att förutsäga hur nästa militära konflikt kommer att se ut och var den ska äga rum, så är vårt facit sedan Vietnam-kriget perfekt.

– Vi har haft fel varenda gång.
Citera
2022-11-30, 16:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Jag vet att ryssarna trycker på rätt bra i Bakhmut just nu vilket inte hade varit möjligt om i stort sett hela deras armé hade utplånats. De inledde invasionen med 175 000 - 190 000 man plus omkring 30 000 från banditrepublikerna.

En mobilisering har visserligen skett, men jag är väldigt tveksam till att ryssarna har fått ihop de 300 000 man det talas om, ännu mindre fått fram dem till fronten i och med att de är en bunt alkoholiserade clowner med allvarliga logistikutmaningar.

Som fientliga ockupanter måste ryssarna avdela en hel del folk för själva ockupationen också. Tar du bort 350 000 man så borde ukrainarna ha vandrat in i Mariupol vid det här laget.

De har skickat in många från den reguljära armén innan mobiliseringen (Finns bevis på hur ryska baser tömts efter invasionen men innan mobiliseringen). + Wagner och en massa tjetjener från inrikestrupperna. Över 500 000 måste ha varit inblandade i Ukraina. Nu vet man ju inte hur många som sagt upp sig eller vägrar åka tillbaka när de varit på permission eller avslutat ett kontrakt. Det är nog en hel del.

Men generellt så hade det ju aldrig behövts en mobilisering om det inte varit stora förluster. Eftersom det satt långt inne och Putin upprepat sagt att de inte skall mobilisera, så måste ju personalsituationen varit desperat. Man skulle inte heller ha brist på grundläggande saker som uniformer och gevär (Man har delat ut gamla med en annan ammunition, sådana som fasades ut redan under Sovjettiden) om det inte varit enorma förluster.
Citera
2022-11-30, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag menar ingenting.. det är Expressen. Men sen vet jag inte om väst är så mycket att lita på. Dom skriver mycket lögner om Ryssland och kriget också.
Men oroande om det skulle stämma.. det betyder att Nato inte är så jäkla bra som det påstås.
Varför hänvisar du till expressen när du egentligen annars "läser" nyheter hämtade från en parabol? Lite underligt att ditt intresse för såkallad slaskmedia plötsligt blivit ditt verktyg för handhavende. Tycker du inte? Lite underligt.....bara lite. Själv följer jag bara inhemska nyheter hämtade från libanon och Indonesien jag. Man måste ju hålla sig objektivt uppdaterad, och inget slår en trycksvärtedoftande daily beirut på morgonkvisten. Igår rapporterade de om att hummusen håller på att ta slut, och att det var väst som var skyldiga. Som tillägg till artikeln hade de redigerat den med - Även Ukrainas sorg och brist på civil hjälp är västs fel. Framförallt USA's men inte bara dem utan heeeeeeeeeeela väst.......inklusive Japan, Sydkorea, Malaysia, Bhutan, Hawaii, Mocronesien, Kongo och inte minst St bartolomeo med tillhörande Jamaica. Väntar spänt nästa tryck. Sanningen Menea, den kommer i form utav flygpapper utdelat med moped
Citera
2022-11-30, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Pissryssarna säger att Nato har slut på allt, visst

NATO will increase military aid to Ukraine to protect infrastructure from enemy attacks.
This was stated by Alliance Secretary General Jens Stoltenberg during a joint press conference with Romanian President Anus Iohannis on the eve of the NATO summit in Bucharest.
https://twitter.com/TpyxaNews/status/159632542836166656

Expressen skriver att usa nato har slut på vapen, du läser expressen? eller måste jag länka
Senast redigerad av Leif0 2022-11-30 kl. 17:04.
Citera
2022-11-30, 16:59
Medlem
Citat:

Betyder väl snarare att väst dels räknat med att framtiden ska vara fredlig, dels att man ska satsa resurserna på utveckling av människorna och deras livsvillkor och bara satsa begränsat på försvaret (som man hoppades slippa använda). Medan ryssarna utgått från det motsatta: man räknade med en framtid där det ska fortsatta vara krig och konflikter, människoliven saknar helt värde och alla resurser som finns ska främst läggas på militären (och på att berika makthavarna själva).

Detta har givit väst fina levnadsvillkor och ryssarna har successivt blivit allt mer avundsjuka på vad väst uppnått. Och nu vill man hämnas på de som börjar tycka att väst nog är ett bättre samhälle än Ryssland.
Citera
2022-11-30, 16:59
Medlem
Citat:
Det är klart att det kommer ta tid att ställa om till krigsekonomi - tar flera år.
Citera
2022-11-30, 17:00
Avstängd
Citat:
Varför hänvisar du till expressen när du egentligen annars "läser" nyheter hämtade från en parabol? Lite underligt att ditt intresse för såkallad slaskmedia plötsligt blivit ditt verktyg för handhavende. Tycker du inte? Lite underligt.....bara lite. Själv följer jag bara inhemska nyheter hämtade från libanon och Indonesien jag. Man måste ju hålla sig objektivt uppdaterad, och inget slår en trycksvärtedoftande daily beirut på morgonkvisten. Igår rapporterade de om att hummusen håller på att ta slut, och att det var väst som var skyldiga. Som tillägg till artikeln hade de redigerat den med - Även Ukrainas sorg och brist på civil hjälp är västs fel. Framförallt USA's men inte bara dem utan heeeeeeeeeeela väst.......inklusive Japan, Sydkorea, Malaysia, Bhutan, Hawaii, Mocronesien, Kongo och inte minst St bartolomeo med tillhörande Jamaica. Väntar spänt nästa tryck. Sanningen Menea, den kommer i form utav flygpapper utdelat med moped

Är väl inte konstigt att väst börja få slut på vapenlager.. rent logiskt så borde det ju ske förr eller senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in