2022-11-30, 16:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
"Givetvis"? Du får ta och ge en källa på din gissning, annars är du inte mycket bättre än trådens ryssfittor.

Det finns mängder med videos på tvångsrekryteringar i Donetsk och Luhansk. De har dragit in folk i bilar från gator. Det finns mängder med POWs som dokumenterat saken. Det är för övrigt typiskt Ryssland, de gjorde likadant i Ingermanland, Karelen och Kaliningrad. De såg till att alla män dog ut och sen flyttade de in etniska ryssar.
Citera
2022-11-30, 16:18
Medlem
Citat:
Jag tror också de ryska dödssiffrorna är i närheten av de ukrainska gissningarna, det var inte det jag kritiserade utan antagandet att det på varje död rysk soldat går minst tre sårade. Det antagandet förutsätter att den ryska armén fungerar som en modern sådan, det vill säga tar hand om sina sårade och ger dem vård.

Jag tror helt enkelt ratiot döda/sårade är mycket lägre på den ryska sidan än på den ukrainska. Ryska soldater behandlades som skit redan innan kriget, med en ekonomi på väg ned i avloppet och en logistik som inte fungerar tvivlar jag på att man lägger särskilt många strån i kors på att släpa iväg en sårad Ivan från skyttegraven för kvalificerad vård. Han är ju ändå bara en knulldocka i fredstid och kanonmat i krigstid, varför ska man lägga en kopek på att vårda honom tillbaka till ett liv som handikappad samhällsparasit?
Kopek var det ja . Äntligen är vi nere på den relativa valutan här. "Allt går som planerat" och specialoperationen har intagit sin andra fas pågrund utav planerat misslyckande. Kopek, kopek. Tack främling...du använde helt rätt mått för att förklara värderingen utav det de beivrande ryska "börshajarna" har toppat i index här de senaste 6 månaderna.
Citera
2022-11-30, 16:19
Avstängd
"Väst planerade inte för ett krig som detta.
Det var inte så här krig skulle se ut på 2020-talet.
Artilleri, skyttegravar, stridsvagnar.
Därför börjar nu även väst och Ukraina få problem med ammunitionen."
https://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/vast-planerade-inte-for-ett-krig-som-detta/
Citera
2022-11-30, 16:20
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det finns mängder med videos på tvångsrekryteringar i Donetsk och Luhansk. De har dragit in folk i bilar från gator. Det finns mängder med POWs som dokumenterat saken. Det är för övrigt typiskt Ryssland, de gjorde likadant i Ingermanland, Karelen och Kaliningrad. De såg till att alla män dog ut och sen flyttade de in etniska ryssar.

Tvångsrekryterande av allt från 5 000 till 500 000 man kan leda till "mängder med videos" så det säger absolut ingenting mer än att det tvångrekryteras. Eller påstår du att du sett hundratusentals individer tvångsrekryteras i olika videos?

Och var fick du siffran 358 000 ifrån? Vem skulle ha lyckats uppskatta antalet döda PLUS sårade ryssar med någon som helst exakthet?
Citera
2022-11-30, 16:21
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
https://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/vast-planerade-inte-for-ett-krig-som-detta/

Därför man borde sätta in moderna vapen, inte hålla på och tramsa som om det vore första världskriget, sänd in flyg och slå ut alla ryssar. Hålla på och tramsa och bygga skyttevärn som för 100 år sedan tillhör inte modern krigföring.
Citera
2022-11-30, 16:22
Medlem
Citat:

Man skulle tro att Expressen läser tråden, vi hade ju en del utläggningar om det Amerikanska militära komplexet igår.
Citera
2022-11-30, 16:26
Medlem
Citat:
Väst är inte i krig, så vad är det de skulle "planerat" inför? Om du menar på det faktum att vi skulle kunna vara i krig nu, så jo, det har vi planerat länge. Ända sedan 1952 för att vara exakt. Men vi föredrar att sköta saker på ett städat vis, så än sålänge har vi inte fått en anledning att använda oss av den planeringen
Citera
2022-11-30, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Man skulle tro att Expressen läser tråden, vi hade ju en del utläggningar om det Amerikanska militära komplexet igår.
Kom ni fram till något vad det gäller vårat "komplex"?
Citera
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Jag tror också de ryska dödssiffrorna är i närheten av de ukrainska gissningarna, det var inte det jag kritiserade utan antagandet att det på varje död rysk soldat går minst tre sårade. Det antagandet förutsätter att den ryska armén fungerar som en modern sådan, det vill säga tar hand om sina sårade och ger dem vård.

Jag tror helt enkelt ratiot döda/sårade är mycket lägre på den ryska sidan än på den ukrainska. Ryska soldater behandlades som skit redan innan kriget, med en ekonomi på väg ned i avloppet och en logistik som inte fungerar tvivlar jag på att man lägger särskilt många strån i kors på att släpa iväg en sårad Ivan från skyttegraven för kvalificerad vård. Han är ju ändå bara en knulldocka i fredstid och kanonmat i krigstid, varför ska man lägga en kopek på att vårda honom tillbaka till ett liv som handikappad samhällsparasit?

Jag tycker du kommer med ett resonabelt och pragmatiskt inlägg. Kan inte heller tänka mig att sjukvården på den ryska sidan är ens i närheten av den ukrainska, där de skickar sina soldater till Europa för specialvård.

Tror också att siffran på SKADADE ryssar inte ligger på 1:3 i alla fall.

Men dödssiffran är givetvis en uppskattning.

Ryssarna publicerar ju inte siffror på ukrainska soldater, för de VET innerst inne att det de gör är fel. De skäms för att säga hur många de mördar. Många ryssar har släkt i Ukraina.

Hade gärna sett en rysk/pro-rysk gissning annars på varför de inte kommer med uppgifter på dödade ukrainare?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Jag accepterar ingenting som absolut fakta, men Ukraina har haft allt från 300-500 döda per dag sen konflikten startade. Så det borde vara någonstans runt 100k döda.
Om du är nöjd med de siffrorna så är det väl bra men undvik att sprida den typen av obekräftade uppgifter utan håll dem för dig själv, annars gör du dig skyldig till ryktesspridning. Nu har vi fått en officiell uppskattad siffra från EU som säger 100.000 inkl sårade och saknade, vilket i realiteten bör betyda ca 25-30.000 dödade, det är bättre att du håller dig till det då det förmodligen även ligger ganska nära sanningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Ännu mer korkat att attackera den. Nästintill så korkat att inte ens beslutsfattarna i KREML förstår det hela

Hela operationen är således misslyckad.

Förmodligen vill man åt den fina åkermarken i östra Ukraina.
Citera
2022-11-30, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Mot vilken fråga? Var god specificera så att vi vet vad vi skall svara på.

Ni sade hur många ryss soldater som dör per dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in