Citat:
Ursprungligen postat av
schipperke77
Jag tror också de ryska dödssiffrorna är i närheten av de ukrainska gissningarna, det var inte det jag kritiserade utan antagandet att det på varje död rysk soldat går minst tre sårade. Det antagandet förutsätter att den ryska armén fungerar som en modern sådan, det vill säga tar hand om sina sårade och ger dem vård.
Jag tror helt enkelt ratiot döda/sårade är mycket lägre på den ryska sidan än på den ukrainska. Ryska soldater behandlades som skit redan innan kriget, med en ekonomi på väg ned i avloppet och en logistik som inte fungerar tvivlar jag på att man lägger särskilt många strån i kors på att släpa iväg en sårad Ivan från skyttegraven för kvalificerad vård. Han är ju ändå bara en knulldocka i fredstid och kanonmat i krigstid, varför ska man lägga en kopek på att vårda honom tillbaka till ett liv som handikappad samhällsparasit?
Jag tycker du kommer med ett resonabelt och pragmatiskt inlägg. Kan inte heller tänka mig att sjukvården på den ryska sidan är ens i närheten av den ukrainska, där de skickar sina soldater till Europa för specialvård.
Tror också att siffran på SKADADE ryssar inte ligger på 1:3 i alla fall.
Men dödssiffran är givetvis en uppskattning.
Ryssarna publicerar ju inte siffror på ukrainska soldater, för de VET innerst inne att det de gör är fel. De skäms för att säga hur många de mördar. Många ryssar har släkt i Ukraina.
Hade gärna sett en rysk/pro-rysk gissning annars på varför de inte kommer med uppgifter på dödade ukrainare?