2022-11-29, 22:04
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Enklast vore att mgm och T tjafsade och bråkade på Nöjet. Mgm lämnade Nöjet och gick därifrån. T gick inte med mgm, utan följde efter dem. Bråk uppstod på vägen mot mgm och T dog eller misshandlades ute och de två mgm tog sig hem till J på TTs cykel. Stal kanske även hennes plånbok, nycklar och mobil.
Här hade vi då kunnat snacka Ockham.

När JJ och MH väl kommit in i JJs lägenhet. Först då reagerar MH på vad som verkligen hänt.
Kanske var det rent av MH som blev förhindrad av JJ från att gå ut och se hur det var med TT och att det i och med detta uppstod dunsar och annat ?

Jodå. JJ har ju sagt att TT var hemma hos henne och cyklade sedan hem.
Finns det någon som helst tilltro till JJs ord. För hem kom ju TT inte.

Sorgligt alltihop
Ja, har tänkt i de banorna med initialt. Alt. tvärtom - att MGM följer efter TT på väg därifrån iom att de då är i numerärt överläge.
Citera
2022-11-29, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
Precis! Och det är inte så konstigt att de åkte iväg med bilen om JJ sett att TT,s mobil var ute och åkte samma väg som hon, vilket hon säkert kollade efter och undrade vart hon tog vägen utan cykeln!

TT kanske sprang precis bakom bilen JJ satt i till mcd
Citera
2022-11-29, 22:09
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Enligt Ockham:
går T ensam till Nöjet för att A inte kan/vill följa med.
På snapkartan vid 23.30 ser T att bästisen ska befinna sig på Nöjet, men T har inte sett henne. Hon frågar runt, men ingen vet.
T frågar öven J, som tar det som en anklagelse, med bråk som följd.
Bråket lugnar sig, när det visar sig vara missförstånd och övertolkning, men J känner sig kränkt.
J kan inte släppa det utan grunnar på vad T har i sin tfn som gör att hon blev misstänkt. Det skulle hon bra gärna vilja veta.
T frågar slutligen barchefen efter bästisen.
Senare får T lugnande besked ang. snappositionen, så när A ringer 1.49 och undrar om hon är på väg hem, är allt ok.
J och M väntar ut T, när Nöjet stänger, för att luska vidare om vad T har i sin tfn. Tanke att "låna" den finns kanske?
T slår följe med J och M på vägen, där de snackar vidare om "missförståndet".

...och där blev kniven slö 🥺

Det som händer sedan är både ofattbart och ogreppbart.
Jag har tidigare presenterat en tanke runt "lån av mobilen", men jag får inte riktigt in idén under Ockhams kniv.

Kan det göras än enklare?
Ska fnula på detta. Paradoxalt nog saknas ju pusselbitar. Kanske därför Occam's razor fallerar. Information fattas oss utomstående. Ska definitivt bli intressant att se vilka pusselbitar som saknas när FUP kommer ut.
Citera
2022-11-29, 22:13
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinseberg
Slog in ett par rejäla spikar i väggen idag..... och kan inte fatta att grannarna påstår att det lät som om nån släppte en soffa eller spikade. Var tvungen att testa och det var avsevärd skillnad. Iofs kan ljud kanske låta olika när det fortplantas neråt....
Exakt, tror bjälklager i golvet tar en del. Ingen aning om hur mycket, eller om det ffa är diskant (skrik tex.) Om nu inte skrik blockeras på annat sätt. Möjligen klackar som sparkas i golvet kan låta likt spikande?
Citera
2022-11-29, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
Precis! Och det är inte så konstigt att de åkte iväg med bilen om JJ sett att TT,s mobil var ute och åkte samma väg som hon, vilket hon säkert kollade efter och undrade vart hon tog vägen utan cykeln!

Aha
Du tänker att JJ var ute o körde på natten för att hon var orolig för TT?
Varför skulle hon då uppgett i förhör att TT var med henne hemma och sen cyklade ”hem”
Och varför skulle då TT:s cykel stått kvar utanför JJ:s hus när JJ o grannen kom från mcd ?
Citera
2022-11-29, 22:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinseberg
Slog in ett par rejäla spikar i väggen idag..... och kan inte fatta att grannarna påstår att det lät som om nån släppte en soffa eller spikade. Var tvungen att testa och det var avsevärd skillnad. Iofs kan ljud kanske låta olika när det fortplantas neråt....

I betongväggar kan någon form av knackande i golvet ovanför kanske låta som om det spikas?

Till exempel att dunka en skalle i ett golv några gånger.
Citera
2022-11-29, 22:21
Medlem
Sjosabondes avatar
Dunkande i golv kan ju uppstå om man hackar mot en liggande person med grep. Känns väl dock inte som ett sannolikt scenario då det nog borde ryktats om mer blodspår vid det här laget om så vore fallet.
Citera
2022-11-29, 22:39
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Ska fnula på detta. Paradoxalt nog saknas ju pusselbitar. Kanske därför Occam's razor fallerar. Information fattas oss utomstående. Ska definitivt bli intressant att se vilka pusselbitar som saknas när FUP kommer ut.
Det har spekulerats runt allt och det mesta, så min tanke var att hitta så enkla och "naturliga" förklaringar som möjligt. Men det tog stopp vid promenaden. Sedan blev det för många osäkerhetsfaktorer och för lite substans för att komma vidare.
En av de stora pusselbitarna är om T frivilligt gick upp till Js lhg, det inbegriper då att hon även vistades där. Så länge vi inte vet det, hänger allting löst.
Citera
2022-11-29, 22:53
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Det har spekulerats runt allt och det mesta, så min tanke var att hitta så enkla och "naturliga" förklaringar som möjligt. Men det tog stopp vid promenaden. Sedan blev det för många osäkerhetsfaktorer och för lite substans för att komma vidare.
En av de stora pusselbitarna är om T frivilligt gick upp till Js lhg, det inbegriper då att hon även vistades där. Så länge vi inte vet det, hänger allting löst.
Så tänker jag också. Fastnar i att man inte ska lägga till fler faktorer än nödvändigt, samtidigt som det saknas enkla fakta (som tex. vem TTs vän var, orsaken till att hon letade, osv).
Citera
2022-11-29, 23:01
Medlem
Citat:
Jo, att T följde efter J och M har jag också varit inne på tidigare, men jag vet inte vilket som vore "mest naturligt".
I o f s kunde T bara cyklat iväg om hon inte velat ha följe med dem, så det lutar kanske åt att det var hennes initiativ.

Menar du att Ockham inte är tillämpbar, då hela förloppet inte är inbegripet, eller vad? I så fall kan jag delvis hålla med dig, men jag har inte lyckats skala ner de händelserna. Spekulationerna känns fortfarande mer eller mindre fantasifulla.

Vi vet alldeles för lite för att kunna använda oss av Ockhams rakkniv, så den får vi klara oss utan.
Så länge som åklagaren eller polisen vägrar att delge oss mer. Så blir det åtskilliga gissningar eftersom vet vi inte med säkerhet hur alltihop har gått till.

Ingen här kan alltså med säkerhet påstå att TT varit i lägenheten och om hon varit däri. Så kan ingen med säkerhet påstå att TTs hjärta stannade just där. Oavsett om det är troligt eller ej
Citera
2022-11-29, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Det är ju ovanligt att en kvinna i den åldern dödar någon har vi förstått, att de skulle slå slint så att två gör det samtidigt känns smått otroligt, säger inte att MH är oskyldig men hon behöver som du säger inte varit aktiv i själva dråpet, hon har ju även öppnat sej lite och säger ju att hon tror JJ kan ha nåt med toves död att göra, skulle man själv vara inblandad hade man inte bara nekat till allt då, nej jag tror MH har mer att vinna på att lyfta lite på locket och försöka styra utredningen mer åt JJs håll och ge antydningar om vad som skett utan att direkt peka ut JJ för de tror jag inte hon vågar i detta läget, på så sätt hoppas hon nog JJ själv ev erkänner till slut
Och hur vet du att hon öppnat sig, och sagt vad i förhör?! Det är jag jävligt nyfiken på!
Citera
2022-11-29, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Ja, har tänkt i de banorna med initialt. Alt. tvärtom - att MGM följer efter TT på väg därifrån iom att de då är i numerärt överläge.

Varför följa med någon hem som man just bråkat och tjafsat med. När det enklaste vore att snacka ut ute. Kanske var det just detta som gjordes med ett katastrofalt slut. Något säger mig iallafall att TT inte följde med JJ och MH hem.

Men som allt annat i tråden. Så är detta en gissning i brist på annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in