2022-11-29, 19:18
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Enklast vore att mgm och T tjafsade och bråkade. Mgm lämnade Nöjet och gick därifrån. T gick inte med mgm, utan följde efter dem. Bråk uppstod på vägen mot mgm och T dog eller misshandlades ute och de två mgm tog sig hem till J på TTs cykel. Stal kanske även hennes plånbok, nycklar och mobil.

Här hade vi då kunnat snacka Ockham.
Jo, att T följde efter J och M har jag också varit inne på tidigare, men jag vet inte vilket som vore "mest naturligt".
I o f s kunde T bara cyklat iväg om hon inte velat ha följe med dem, så det lutar kanske åt att det var hennes initiativ.

Menar du att Ockham inte är tillämpbar, då hela förloppet inte är inbegripet, eller vad? I så fall kan jag delvis hålla med dig, men jag har inte lyckats skala ner de händelserna. Spekulationerna känns fortfarande mer eller mindre fantasifulla.
Citera
2022-11-29, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
Tänker att allt det där, förutom det gällande halsen, egentligen eventuellt bara räcker för griftefrid?

Sms efter brottet tror jag är mindre troligt enl min hypotes om att de snackat ihop sig ordentligt efteråt.

Skrällen skulle väl va om det faktiskt var planerat, alltså inte i detalj men... Att de båda ville döda henne. Högst otroligt tror jag men vem sjutton vet .. zabla mysterium

Jag menade sms FÖRE brottet som tydligt visar på att det finns motiv.

Och gravfridsbrott… alltså det är ju hur självklart som helst att den som har transporterat en död kropp också har dödat den. Sen förstår jag att det ändå kan vara svårt, som med Mats Alm. Men där föll det väl på stt det inte gick att fastställa dödsorsak eftersom hon var helt bränd? Här kommer man ju åtminstone få en dödsorsak, hjälper inte det med tanke på all annan bevisning som åklagaren säger finns?

Visst har vi väl ändå sett fall där det bedömts vara bortom rimligt tvivel trots att inte allt varit glasklart bevisat och trots nekande m.m?
Citera
2022-11-29, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tack för detta, dina funderingar här.

I mina ögon verkar det handla om en s.k vänskap mellan JJ och MH som inte är ovanlig. Den är osund. En person med låg empati och kontrollbehov söker sig oftast till såna som har någon grad av psykiska problem. I MHs P7a får man det klart för sig. Däremot JJs P7a luktar lögn och förbannad dikt hela vägen.

Men en lögn och förbannad dikt i en P7:à måste väl en rutinerad läkare/ utredare kunna genomskåda ?
Annars blir jag orolig för deras yrkeskunskap
Citera
2022-11-29, 21:19
Medlem
Hinsebergs avatar
Slog in ett par rejäla spikar i väggen idag..... och kan inte fatta att grannarna påstår att det lät som om nån släppte en soffa eller spikade. Var tvungen att testa och det var avsevärd skillnad. Iofs kan ljud kanske låta olika när det fortplantas neråt....
Citera
2022-11-29, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easycomeeasygo

Och gravfridsbrott… alltså det är ju hur självklart som helst att den som har transporterat en död kropp också har dödat den. Sen förstår jag att det ändå kan vara svårt, som med Mats Alm. Men där föll det väl på stt det inte gick att fastställa dödsorsak eftersom hon var helt bränd? Här kommer man ju åtminstone få en dödsorsak, hjälper inte det med tanke på all annan bevisning som åklagaren säger finns?

Visst har vi väl ändå sett fall där det bedömts vara bortom rimligt tvivel trots att inte allt varit glasklart bevisat och trots nekande m.m?

Nej, jag tycker inte det är helt självklart att båda MGM var aktiva i mordet. MH kan ha varit passiv, för rädd att ingripa eller sovandes.

Så att utgå från att den som gömmer kroppen per automatik också har dödat tror jag är att dra för snabba slutsatser.

(Ps. Jag tror inte att MH är oskyldig till mord, vill bara ha sinnet öppet för att så kan vara fallet).
Citera
2022-11-29, 21:45
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easycomeeasygo

Lind@ Ch^n blev inte bränd. Hon hade legat ute i naturen och hennes kropp hade blivit så illa åtgången att det inte gick att fastställa dödsorsaken. Vi får verkligen hoppas att det inte är lika illa i detta fall, dvs Tove
Citera
2022-11-29, 21:47
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinseberg
Slog in ett par rejäla spikar i väggen idag..... och kan inte fatta att grannarna påstår att det lät som om nån släppte en soffa eller spikade. Var tvungen att testa och det var avsevärd skillnad. Iofs kan ljud kanske låta olika när det fortplantas neråt....

Det där har stört mig också, men det var grannen bredvid som nämnde spik, tror nog han sa lite slarvigt där om vilket sorts ljud det var. De har heller inga väggar gemensamt, det är ett vindsförråd emellan, så det kanske låter som dunsar när någon hamrar. Han kan ju också mena att det var dunsar först, sen ett hamrande. Det skulle i så fall stämma bättre överens om med vad grannen under hörde, först dunsar, och sen när han stod och ringde på så hörde han sparkar i väggen till vänster om dörren.
Citera
2022-11-29, 21:52
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Lind@ Ch^n blev inte bränd. Hon hade legat ute i naturen och hennes kropp hade blivit så illa åtgången att det inte gick att fastställa dödsorsaken. Vi får verkligen hoppas att det inte är lika illa i detta fall, dvs Tove
Det kan vi väl utgå ifrån att det inte är?
Den preliminära dödsorsaken är ju fastställd och så snart Tove hittades så ändrades rubriceringen till mord. Så de kunde nog direkt se att detta är tillfogat av någon annan och det handlar om mord
Citera
2022-11-29, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Nej, jag tycker inte det är helt självklart att båda MGM var aktiva i mordet. MH kan ha varit passiv, för rädd att ingripa eller sovandes.

Så att utgå från att den som gömmer kroppen per automatik också har dödat tror jag är att dra för snabba slutsatser.

(Ps. Jag tror inte att MH är oskyldig till mord, vill bara ha sinnet öppet för att så kan vara fallet).

Det är ju ovanligt att en kvinna i den åldern dödar någon har vi förstått, att de skulle slå slint så att två gör det samtidigt känns smått otroligt, säger inte att MH är oskyldig men hon behöver som du säger inte varit aktiv i själva dråpet, hon har ju även öppnat sej lite och säger ju att hon tror JJ kan ha nåt med toves död att göra, skulle man själv vara inblandad hade man inte bara nekat till allt då, nej jag tror MH har mer att vinna på att lyfta lite på locket och försöka styra utredningen mer åt JJs håll och ge antydningar om vad som skett utan att direkt peka ut JJ för de tror jag inte hon vågar i detta läget, på så sätt hoppas hon nog JJ själv ev erkänner till slut
Senast redigerad av anteanti 2022-11-29 kl. 22:02.
Citera
2022-11-29, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.E.J
Kan de vara så att någon tagit en dusch och ramlat ner i badkaret? De borde låta som en hög duns. Kan lika gärna vara MGN, då hon var full. JJ sa ju "att de löst det och att hon gått hem" och detta att hon pratade med grannen efter det, där hon var både social och glad mot vännerna I bilen senare på Mc D tyder ju på att något brott inte skulle vara begånget och att man blir lite nervös när man träffar någon som erbjuder sig stjuss mitt i natten, då man egentligen har tänkte åka hem till sin Mamma är ju inte heller så konstigt. Vi får vänta och se.

Precis! Och det är inte så konstigt att de åkte iväg med bilen om JJ sett att TT,s mobil var ute och åkte samma väg som hon, vilket hon säkert kollade efter och undrade vart hon tog vägen utan cykeln!
Citera
2022-11-29, 22:03
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinseberg
Om där är enkelt bjälklag kan mellanrummet fungera som resonanslåda och förstärka ljudet mellan våningsplanen.
Den effekten får man inte i en mellanvägg, så ljudet uppfattas olika beroende på var man befinner sig.
Citera
2022-11-29, 22:04
Medlem
SayWhatAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga

Helt rätt som du säger.
Sen låg Linda ute i 49 sommardagar, mot 16 kyliga höstdagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in