• 1
  • 2
2022-11-29, 17:49
Medlem
Hejsan.

Lite bakgrundsinfo:

Jag och frun köpte en stuga i södra Sverige för 375000kr som vi renoverade och sålde för 1300000 1 1/2 senare, snart ett år sedan. Vi hade tur med bostadsmarknaden osv. Nu har vi flyttat hem till norra Sverige.

Med de vinstpengarna betalade vi av billånet, och ville köpa ett hus kontant. Vi hade lagt undan vinstskatten på huset och pga det så räckte pengarna precis inte till huset kontant.

Försökte ta ett bolån men eftersom jag hade vikariat då och frun mammaledig så fick vi inte låna. Jag jobbar inom industri och han på banken sa att om ett år då jag är på LAS-listan (alltså Lagen om Anställningsskydd börjar gälla efter 12 månader på min arbetsplats) så går det att få ett lån.

Då tänkte vi att aja då får vi använda de pengarna vi lagt undan till att betala vinstskatten med och köpa det där huset kontant och låna upp på huset senare för att betala vinstskatten. Sagt och gjort då var vi på banken idag och, chocker, det räcker inte med att vara LASad för att få lån.

Så snart behövs vinstskatten betalas och vi letar alltså efter sätt att få bolån utan fast anställning. Det är ju så löjligt lite det handlar om egentligen (ca 200000 och då finns pengar över till renovering).

Är det bara att bita i det sura äpplet och ta ett privatlån/blancolån/medlemslån från facket med hög ränta eller vet någon om nån bank som tillåter bolån utan fast anställning. Vill gärna slippa massa kreditupplysningar.
Citera
2022-11-29, 17:54
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Kanske Ordna kan hjälpa er?

Citat:
Bolån utan fast anställning

Drömmer du om att köpa bostad? Har du fått nej från banken för att du saknar fast anställning? Vi hjälper dig genom hela bolåneprocessen och är bara ett samtal bort om du undrar något.

Det kan var svårt att få bolån om man inte har fast anställning. Men det är inte omöjligt. Det blir allt vanligare med andra anställningsformer som vikarie, frilansare, projektanställning eller annat än fast anställning i takt med att arbetsmarknaden utvecklas. Din anställningsform ska inte vara ett hinder för att få bolån.

Vi på Ordna Bolån kan hjälpa dig genom hela bolåneprocessen så att du kan fokusera på det roliga, som att hitta rätt bostad för dig.

https://www.ordnabolan.se/bolan/bola...kaAj5rEALw_wcB
Citera
2022-11-29, 17:58
Medlem
Duerfs avatar
Kan inte maken stå själv på lånet om han har fast anställning när ni skall låna så lite pengar som 200 tkr?
Citera
2022-11-29, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudoo
Hejsan.

Lite bakgrundsinfo:

Jag och frun köpte en stuga i södra Sverige för 375000kr som vi renoverade och sålde för 1300000 1 1/2 senare, snart ett år sedan. Vi hade tur med bostadsmarknaden osv. Nu har vi flyttat hem till norra Sverige.

Med de vinstpengarna betalade vi av billånet, och ville köpa ett hus kontant. Vi hade lagt undan vinstskatten på huset och pga det så räckte pengarna precis inte till huset kontant.

Försökte ta ett bolån men eftersom jag hade vikariat då och frun mammaledig så fick vi inte låna. Jag jobbar inom industri och han på banken sa att om ett år då jag är på LAS-listan (alltså Lagen om Anställningsskydd börjar gälla efter 12 månader på min arbetsplats) så går det att få ett lån.

Då tänkte vi att aja då får vi använda de pengarna vi lagt undan till att betala vinstskatten med och köpa det där huset kontant och låna upp på huset senare för att betala vinstskatten. Sagt och gjort då var vi på banken idag och, chocker, det räcker inte med att vara LASad för att få lån.

Så snart behövs vinstskatten betalas och vi letar alltså efter sätt att få bolån utan fast anställning. Det är ju så löjligt lite det handlar om egentligen (ca 200000 och då finns pengar över till renovering).

Är det bara att bita i det sura äpplet och ta ett privatlån/blancolån/medlemslån från facket med hög ränta eller vet någon om nån bank som tillåter bolån utan fast anställning. Vill gärna slippa massa kreditupplysningar.

Varför vill ni slippa massa kreditupplysningar?
Citera
2022-11-29, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Kan inte maken stå själv på lånet om han har fast anställning när ni skall låna så lite pengar som 200 tkr?

Jag är maken som fortfarande har vikariat och en fru som emellertid är mammaledig med unge nr. 2.

Men nej om man ska låna upp på ett hus som båda äger måste man båda stå på lånet.
Citera
2022-11-29, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Varför vill ni slippa massa kreditupplysningar?

Har för mig att det är svårare att få lån om man har fler än typ 3 kreditupplysningar på ett år?
Citera
2022-11-29, 18:10
Citat:
Vad är laslista?

Det närmsta jag kommer att tänka på är provanställning, men den är ju slut efter sex månader. Därefter blir man tillsvidareanställd, vilket beskrivs i just LAS.
Citera
2022-11-29, 18:11
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Jag är maken som fortfarande har vikariat och en fru som emellertid är mammaledig med unge nr. 2.

Men nej om man ska låna upp på ett hus som båda äger måste man båda stå på lånet.

Nej. Det går alldeles utmärkt att en av er står på lånet. Den andra ägare behöver bara ge sitt samtycke till lånet.

Men om en av er har vikariat och den andra är mammaledig (utan någon anställning i grunden, antar jag) kan jag förstå om banken tycker det är lite för osäkert.
Citera
2022-11-29, 18:18
Medlem
Citat:
Har för mig att det är svårare att få lån om man har fler än typ 3 kreditupplysningar på ett år?

Det har jag svårt att tro. Och förresten bryr sig inte banken så mycket om att man är mammaledig. Det viktigaste är vart hon är mammaledig ifrån? Och när hon börjar jobba igen?
Citera
2022-11-29, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vad är laslista?

Det närmsta jag kommer att tänka på är provanställning, men den är ju slut efter sex månader. Därefter blir man tillsvidareanställd, vilket beskrivs i just LAS.

Där jag jobbar funkar det som så att om man är vikarie i ett år hamnar man på LAS-listan som funkar som ett kö-system till tillsvidaretjänster. Den som stått längst på listan ska bli erbjuden fast tjänst först osv allt eftersom tjänster blir lediga.
Senast redigerad av Pudoo 2022-11-29 kl. 18:32.
Citera
2022-11-29, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Nej. Det går alldeles utmärkt att en av er står på lånet. Den andra ägare behöver bara ge sitt samtycke till lånet.

Men om en av er har vikariat och den andra är mammaledig (utan någon anställning i grunden, antar jag) kan jag förstå om banken tycker det är lite för osäkert.

Då måste vi ha missuppfattat henne på banken idag för hon sa att om man äter huset tillsammans ska båda in i kalkylen.
Citera
2022-11-29, 19:42
Medlem
Du kan ju skjuta upp att betala reavinstskatten om du ska skaffa ett hus som blir din folkbokföringsbostad! Kolla genast m Skatteverket. Då kan ni använda de pengarna att lägga in i huset ni vill köpa och kan kanske komma i bättre dager hos banken eftersom ni då inte behöver låna så mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in