2022-11-29, 12:58
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Om fransmännen får igång ytterligare 6 reaktorer så är de tillbaka där de var för ett år sedan. Förra vintern var dyr...

Jag tror fransmännen har (hade?) något slags tak på elpriset. Med effekten att folk är dåliga på att spara och statliga Edf gör stora förluster.

Men jag hoppas denna situation har ändrats Frankrike.

Fransoserna kommer att exportera allt de har till Storbögbritannien, Holland, Belgien, Tyskland, Italien osv. I Italien så ska 1 Kwh komma at kosta 7-8 kronor nu i vinter.
Citera
2022-11-29, 13:15
Medlem
Madagascars avatar
Det blir signifikant billigare i Polen imorgon, jämfört med resten av Nordpool?

Har Polen klippt sina exportkablar!? Det borde vi också göra delvis.

https://www.nordpoolgroup.com/en/maps/#/nordic
Citera
2022-11-29, 13:42
Medlem
RickNesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Auktionerna förefaller manipulerade. EU skickade direktiv till oss att vi skulle "utreda möjligheterna" av att införa ett enda elområde. Efter någon månad så hissades priserna plötsligt upp i Norrland, trots att man tidigare talat om att överföringskapaciteten brast.

Det hela handlar om en perfekt storm i Norrland just nu med isläggning, ingen blåst samt isbildning på vindkraftverken vilket är ett problem som uppkommer varje år vid den här tiden. För att SE1 och SE2 ska få lägre priser behöver man först fylla överföringskapaciteten söderut, vilket man inte lyckas med just nu. Tidigare under november var det relativt stora skillnader i priset mellan södra och norra landet.
Citera
2022-11-29, 13:56
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickNess
Det hela handlar om en perfekt storm i Norrland just nu med isläggning, ingen blåst samt isbildning på vindkraftverken vilket är ett problem som uppkommer varje år vid den här tiden. För att SE1 och SE2 ska få lägre priser behöver man först fylla överföringskapaciteten söderut, vilket man inte lyckas med just nu. Tidigare under november var det relativt stora skillnader i priset mellan södra och norra landet.
Det hela började med EU-direktiv att Sverige skulle "utreda möjligheterna" av att ha ett elområde. Sedan åkte priserna i Norrland upp. Det var långt före isläggningen. Det var flera som var förvånade över det. Detta skrevs alltså 3 september.
Citat:
Imorgon blir det ungefär lika dyrt i hela landet. Är skåningarna glada för det?

540 öre spotpris i Norrland i morgon kväll. På en söndag. Galet. De måste vara chockade där uppe.

Undrar vilka knasigheter det blir på måndag?
Och nu följer regeringen EU:s order vad jag förstår och hamrar in sista spiken i kistan för norrlänningarna genom att införa ett elområde.

Sedan måste norrlänningarna vara med och konkurrera om samma ström som den sydtyska industrin som dessutom säkert har betydligt lägre skatter än svenska privatkonsumenter.

Avreglerad elmarknad är vansinne, det bevisades i Kalifornien och har nu bekräftats i Europa.
Citera
2022-11-29, 14:11
Medlem
RickNesss avatar
Citat:
Det hela började med EU-direktiv att Sverige skulle "utreda möjligheterna" av att ha ett elområde. Sedan åkte priserna i Norrland upp. Det var långt före isläggningen. Det var flera som var förvånade över det. Detta skrevs alltså 3 september.

Och nu följer regeringen EU:s order vad jag förstår och hamrar in sista spiken i kistan för norrlänningarna genom att införa ett elområde.

Sedan måste norrlänningarna vara med och konkurrera om samma ström som den sydtyska industrin som dessutom säkert har betydligt lägre skatter än svenska privatkonsumenter.

Avreglerad elmarknad är vansinne, det bevisades i Kalifornien och har nu bekräftats i Europa.

Anledningen till varför vi har samma priser just nu är exakt det jag skrev ovan och inget annat. Varför vi hade samma priser i början av september har jag inte uttalat mig om. Vi har haft långa perioder med billigare priser i norr än söder från september till och med nu.
Citera
2022-11-29, 14:14
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Anledningen till varför vi har samma priser just nu är exakt det jag skrev ovan och inget annat. Varför vi hade samma priser i början av september har jag inte uttalat mig om. Vi har haft långa perioder med billigare priser i norr än söder från september till och med nu.
Det ansågs mycket förvånande att Norrland fick höga priser i höstas. Nu får i alla fall norrlänningarna garanterat samma höga priser som övriga landet när regeringen inför ett elområde.

Problemet är den prissättning som EU-reglerna föreskriver. Sverige producerar fortfarande mer ström än vi förbrukar. Det gällde både innan prischocken och efter.

Om Sverige fick sätta sina egna priser skulle vi inte ha denna kris. Därför måste elmarknaden regleras av staten.
Senast redigerad av wwr 2022-11-29 kl. 14:17.
Citera
2022-11-29, 14:18
Medlem
RickNesss avatar
Citat:
Problemet är den prissättning som EU-reglerna föreskriver. Sverige producerar fortfarande mer ström än vi förbrukar. Det gällde både innan prischocken och efter.

Om Sverige fick sätta sina egna priser skulle vi inte ha denna kris. Därför måste elmarknaden regleras av staten.

Absolut, jag har inte sagt något om det. Men du har fel angående varför vi har samma priser i hela landet just nu, och det var det jag svarade på. Sedan är det såklart åt helvette att regelverket ser ut som det gör.
Citera
2022-11-29, 14:23
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Absolut, jag har inte sagt något om det. Men du har fel angående varför vi har samma priser i hela landet just nu, och det var det jag svarade på. Sedan är det såklart åt helvette att regelverket ser ut som det gör.
De blir som sagt historia i alla fall så det kanske vi inte skall ta upp tid i tråden med.

Nu kommer i alla fall regeringen på order av EU att garantera att norrlänningarna får lika dyr ström som vi andra genom att införa ett elområde.
Citera
2022-11-29, 14:27
Medlem
RickNesss avatar
Citat:
De blir som sagt historia i alla fall så det kanske vi inte skall ta upp tid i tråden med.

Nu kommer i alla fall regeringen på order av EU att garantera att norrlänningarna får lika dyr ström som vi andra genom att införa ett elområde.

Jag ger upp, ha så kul med din foliehatt, du verkar vara fullkomligt faktaresistent 👍🏻
Citera
2022-11-29, 14:28
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Jag ger upp, ha så kul med din foliehatt, du verkar vara fullkomligt faktaresistent 👍🏻
Men hur kan du kalla det för foliehatt.

Regeringen har väl lagt ett förslag om ett elområde. Då kommer ju norrlänningarna garanterat att få samma höga priser som vi andra.
Citera
2022-11-29, 14:39
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Det blir signifikant billigare i Polen imorgon, jämfört med resten av Nordpool?

Har Polen klippt sina exportkablar!? Det borde vi också göra delvis.

https://www.nordpoolgroup.com/en/maps/#/nordic

Titta på kartan, och välj tidpunkt 18:00 - 19:00 igår 28:e november. För Storbritannien visas priset 1162,01 Euro per Megawatttimme. Det är ju ett helt extremt pris.

Norge gjorde goda affärer. Under denna dyra timme, användes kabeln från Norge till England för fullt. Hur sätts priserna vid denna export? Får dom norska kraftbolagen betalt utifrån dom brittiska priserna?
Senast redigerad av Onkel Kostia 2022-11-29 kl. 14:46.
Citera
2022-11-29, 14:43
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Titta på kartan, och välj tidpunkt 18:00 - 19:00 igår 28:e november. För Storbritannien visas priset 1162,01 Euro per Megawatttimme. Det är ju ett helt extremt pris.
Ja det är helt extremt. 13 spänn per kWh. Jag tror iofs inte att det är ett nytt rekord i GB.
Senast redigerad av Madagascar 2022-11-29 kl. 14:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in