Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-03, 13:20
  #5269
Medlem
Madagascars avatar
Är det inte väldig konstigt höga priser i SE1 och SE2 imorgon?

https://www.nordpoolgroup.com/en/Mar...y1/?view=table

5 kr per kWh imorgon kväll i SE1 och SE2.

Har detta något med Forsmark 1 (i SE3) stänger ner imorgon för 1 månads underhåll?
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2022-09-03 kl. 13:45.
Citera
2022-09-03, 13:54
  #5270
Moderator
Arne.Ankas avatar
frankrike ska starta upp 32 reaktorer inför vintern, hoppas det stämmer och hoppas dom lyckas med det för det lär märkas även här uppe.

https://9gag.com/gag/aGzPBV7
Citera
2022-09-03, 14:17
  #5271
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är det inte väldig konstigt höga priser i SE1 och SE2 imorgon?

https://www.nordpoolgroup.com/en/Mar...y1/?view=table

5 kr per kWh imorgon kväll i SE1 och SE2.

Har detta något med Forsmark 1 (i SE3) stänger ner imorgon för 1 månads underhåll?
Nu blir det tydligen åka av även för SE1 och SE2. På en söndagkväll? Har inte sett att elpriserna för alla elområden varit så lika på länge. Är det avstängningen av gasen från Ryssland som slår igenom?
Citera
2022-09-03, 14:18
  #5272
Avstängd
wwrs avatar
Frankrike skall i alla fall bygga 14 reaktorer
Citat:
France to build up to 14 new nuclear reactors by 2050, says Macron
https://theguardian.com/world/2022/f...50-says-macron

Det är det sjuka. EU har beslutat att Europa skall styras från Paris och Bryssel. Därför måste de kontrollera energin och vi skall svältas.

Sverige har beslutat att lägga ned alla reaktorer till 2040.
Citera
2022-09-03, 14:35
  #5273
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nu blir det tydligen åka av även för SE1 och SE2. På en söndagkväll? Har inte sett att elpriserna för alla elområden varit så lika på länge. Är det avstängningen av gasen från Ryssland som slår igenom?
Kombinationen dyr gas, Ringhals 4 nere och Forsmark 1 nere.

Nu kanske tjatet om tjockare kablar från Norrland minskar. Det verkar som om tjockare kablar mest skulle höja priset i Norrland....
Citera
2022-09-03, 14:43
  #5274
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kombinationen dyr gas, Ringhals 4 nere och Forsmark 1 nere.

Nu kanske tjatet om tjockare kablar från Norrland minskar. Det verkar som om tjockare kablar mest skulle höja priset i Norrland....
Javisst. Det är EU:s plan. Försöka hetsa landsdelarna i Sverige mot varandra och kräva "rättvisa", dvs att även norrlänningarna skall betala EU:s chockpriser.
Citera
2022-09-03, 14:54
  #5275
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är det inte väldig konstigt höga priser i SE1 och SE2 imorgon?

https://www.nordpoolgroup.com/en/Mar...y1/?view=table

5 kr per kWh imorgon kväll i SE1 och SE2.

Har detta något med Forsmark 1 (i SE3) stänger ner imorgon för 1 månads underhåll?
Nej. Våra höga elpriser beror på att priset bestäms av vad el från rysk gas kostar. Att producera el i Sverige är billigt, eftersom vi har vattenkraft och kärnkraft. Men våra politiker har skapat en marknad för all el, och där handlas den till högstbjudande. Så vi får betala för att Tyskland har avvecklat sin kärnkraft och förlitat sig på rysk gas. Idioti på hög nivå, men så går det när man låter marknadskrafterna bestämma.
Citera
2022-09-03, 19:39
  #5276
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Javisst. Det är EU:s plan. Försöka hetsa landsdelarna i Sverige mot varandra och kräva "rättvisa", dvs att även norrlänningarna skall betala EU:s chockpriser.
Imorgon blir det ungefär lika dyrt i hela landet. Är skåningarna glada för det?

540 öre spotpris i Norrland i morgon kväll. På en söndag. Galet. De måste vara chockade där uppe.

Undrar vilka knasigheter det blir på måndag?
Citera
2022-09-03, 19:42
  #5277
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Nej. Våra höga elpriser beror på att priset bestäms av vad el från rysk gas kostar. Att producera el i Sverige är billigt, eftersom vi har vattenkraft och kärnkraft. Men våra politiker har skapat en marknad för all el, och där handlas den till högstbjudande. Så vi får betala för att Tyskland har avvecklat sin kärnkraft och förlitat sig på rysk gas. Idioti på hög nivå, men så går det när man låter marknadskrafterna bestämma.
Så om man minskar antalet fungerande reaktorer i Sverige från 5 till 4 (vilket händer imorgon) så påverkar det inte priset i Sverige?
Citera
2022-09-03, 19:53
  #5278
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Imorgon blir det ungefär lika dyrt i hela landet. Är skåningarna glada för det?

540 öre spotpris i Norrland i morgon kväll. På en söndag. Galet. De måste vara chockade där uppe.

Undrar vilka knasigheter det blir på måndag?
Tidigare har politiker i Skåne krävt att "skillnaderna i landet utjämnas". Det låter "rättvist" men innebär bara, som jag tror även du sagt, att det blir dyrare i våra norra delar och bolagen cashar in ännu mer. Mer överföringskapacitet och Sverige töms fortare på el. Politikerna styrs av bolagen och försöker flytta ännu mer av folks pengar till bolagens fickor. Skåningarna blir som sagt inte gladare. Men politkerna gör sig populära hos EU om den allmänna prisnivån stiger.

EU försöker hetsa olika delar av Sverige mot varandra. Ju mer splitttrat Sverige blir, ju enklare kan vi styras utifrån.

Hur kommer det sig att vansinnespriserna har kunnat tränga igenom flera elområden ända norrut? EU:s 70%-regel mot Tyskland gäller ju främst vårt sydligaste område. Har bolagen manipulerat auktionerna?

70%-regeln gäller mellan länder, men inte mellan elområden, vad jag vet.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-03 kl. 20:06.
Citera
2022-09-03, 20:08
  #5279
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tidigare har politiker i Skåne krävt att "skillnaderna i landet utjämnas". Det låter "rättvist" men innebär bara, som jag tror även du sagt, att det blir dyrare i våra norra delar och bolagen cashar in ännu mer. Politikerna styrs av bolagen och försöker flytta ännu mer av folks pengar till bolagens fickor. Skåningarna blir som sagt inte gladare. Men politkerna gör sig populära hos EU om den allmänna prisnivån stiger.

EU försöker hetsa olika delar av Sverige mot varandra. Ju mer splitttrat Sverige blir, ju enklare kan vi styras utifrån.

Hur kommer det sig att vansinnespriserna har kunnat tränga igenom flera elområden ända norrut? EU:s 70%-regel mot Tyskland gäller ju främst vårt sydligaste område. Har bolagen manipulerat auktionerna?
Vi är eniga om att "rättvist" och fler kablar mellan nord och syd blir dyrt elpris för norrlänningarna. Kanske även dyrt elpris för landet i genomsnitt.

Jag vet inte vad som gjort att norrlänningarna fått svindyrt elpris imorgon. Jag misstänker underhållet av Forsmark 1 som sagt... "Prissmitta" norrut.

Jag försökte hitta om det var något stort vattenkraftverk avstängt eller något annat problem i SE1 eller SE2 som kunde förklara eländet för dem där uppe. Men jag kunde inte hitta något. Kika gärna själv här: https://umm.nordpoolgroup.com/#/mess...Y1001A1001A45N
Citera
2022-09-03, 20:18
  #5280
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vi är eniga om att "rättvist" och fler kablar mellan nord och syd blir dyrt elpris för norrlänningarna. Kanske även dyrt elpris för landet i genomsnitt.

Jag vet inte vad som gjort att norrlänningarna fått svindyrt elpris imorgon. Jag misstänker underhållet av Forsmark 1 som sagt... "Prissmitta" norrut.

Jag försökte hitta om det var något stort vattenkraftverk avstängt eller något annat problem i SE1 eller SE2 som kunde förklara eländet för dem där uppe. Men jag kunde inte hitta något. Kika gärna själv här: https://umm.nordpoolgroup.com/#/mess...Y1001A1001A45N
Tack för länken. Jag har börjat titta, men du är mer van vid de tabellerna. Allt har ju fungerat tills EU satte in sin gasblockad så vad som utgör grundproblemet är klart.

Norrlänningarna borde ju vara förskonade från detta. (Tur för dem med de kalla vintrarna.) Att något nytt tekniskt problem inträffat verkar osannolikt anser jag. EU:s auktioner är ju enkla att manipulera eftersom det högsta budet blir normerande. Hur bolagen manipulerar en avreglerad marknad visades ju av Enronskandalen.

Jag gissar på manipulerade auktioner eller andra avsiktliga myndighetsmanipulationer. Mest beroende på att jag tycker det vore märkligt om det nu desutom skulle inträffa något haveri i Norrland just efter det att politikerna talat om att även klämma åt norrlänningarna. Och om det inträffat något haveri i Sverige så skulle tidningarna skrika ut det direkt. Jag gissar på smyghöjning utan att veta säkert. Bra att du håller ögonen på priserna.

Om något tekniskt pajade norrut och fick de stora konsekvenserna så borde väl hela Sverige drabbas av höjningar? Inte kan vi väl plötsligt "nivellera" hela vårt elnät? Det låter mer som EU-politik än kraftverkshaveri. Administrativa manipulationer?

...

EU:s "avreglerade", "fria" marknad:

Alla i Sverige har samma höga pris fast vi inte ens använder gas! 🤣🤣🤣

...

Dessutom fick vi väl nyligen också tillstånd av EU att utreda om vi egentligen skulle ha ett enda elområde. (Det var inte exakt så, men åt det hållet, vill jag minnas).

Vilket sammanträffande.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-03 kl. 21:08.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback