2022-11-29, 14:09
Medlem
Trontie123s avatar
Både kommer från muslimska länder (ena shia iof) och konservativa kulturer. Varför är det så?
Många iransk-svenska kändisar här speciellt kvinnor utan slöja
Citera
2022-11-29, 14:15
Medlem
53....so whats avatar
Man kanske inte praktiserar den muslimska läran.
Med det i åtanke är det stor skillnad på Iranier.
Citera
2022-11-29, 14:17
Medlem
Farbaute666s avatar
Kort svar på en lite grund fråga. De iranier som har kommit hit har ofta en bra utbildning i bagaget och kommer från medelklassfamiljer med god utbildningsbakgrund.

Ser fram emot ett mer liberalt Iran någon gång i framtiden, hoppas att USA och västvärlden inte missköter sina möjligheter att kunna samarbeta med Iran också, i stället för Saudiarabien med flera länder.
Citera
2022-11-29, 14:18
Medlem
trickydicks avatar
Det handlar om ras. Iranier är perser inte araber.
Citera
2022-11-29, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trontie123
Både kommer från muslimska länder (ena shia iof) och konservativa kulturer. Varför är det så?

De flesta iranier som kommer hit flydde från den muslimska revolutionen. De hatar allt som har med islam att göra.
Citera
2022-11-29, 14:20
Medlem
Neolitikums avatar
Gammal myt som jag kräver att TS bör bevisa innan någon svarar i tråden.
Jag poppar popcorn så länge.
Citera
2022-11-29, 14:20
Medlem
anaryans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Det handlar om ras. Iranier är perser inte araber.
Exakt. Perser har högre medel-IQ än araber.
Citera
2022-11-29, 14:24
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Finns iranier som var väldigt unga när de som ensamkommande kom hit. Då blir de försvenskade under sin uppväxt. Hanif Bali är här ett bra exempel.

Många hade bra utbildningar med sig i bagaget samt att föräldrarna oftast förväntar sig mycket av sina barn. Min brorsa hade en invandrare från Iran om jag inte minns helt fel som hade föräldrar som var jättenoga med att han skulle få toppbetyg.

Sen så var ju Iran lika liberalt som väst på 70-talet så de arvet bär dem ju också med sig.
Citera
2022-11-29, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
De flesta iranier som kommer hit flydde från den muslimska revolutionen. De hatar allt som har med islam att göra.

Låter rimligt. Alla iranier jag stött på både under uppväxten och i arbetslivet har inte varit blyga med att säga hur mycket dom ogillar muslim-babbarna
Citera
2022-11-29, 14:25
Medlem
Vad baserar du det på?

Vet flera Irakier och andra araber som är välintegrerade i Sverige. Iranier var väl dem första invandrarna från mellanöstern som kom i stora mängder. De har alltså haft mer tid att integrera.
Citera
2022-11-29, 14:26
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trontie123
Iranierna som flydde landet, efter den islamiska revolutionen, tillhörde den välbärgade, högutbildade och icke-religiösa överklassen.
De iranierna är ungefär som vanliga västerlänningar.

Kvar i landet Iran blev de fattiga, lågutbildade och religiösa.

Landet skulle tydligen bli bättre av att gudfruktiga, religiösa moralister fick ta över.
Citera
2022-11-29, 14:32
Medlem
grungewhores avatar
Iranier = ofta invandrare, araber = ofta flyktingar.

När det gäller folk som flyr så finns två kategorier framförallt: rika och kriminella. Sedan har Iran en bättre infrastruktur än t ex Irak vad gäller utbildning o s v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in