2022-11-10, 01:34
Medlem
Ja, som rubriken lyder. Ska kanske inte outa mig..., men har i närområdet upplevt BETYDLIGT sämre täckning på Tre´s nät på sista tiden. Började med att det inte gick att hitta nätet öht i ett hus där jag tidigare haft mer eller mindre full täckning? Undrade redan då hur f-n Tre kunde ha så bra täckning ute i skogen (eller ja, by på landet ivf...) det brukar de inte ha, och fick då serverat en teori från en bekant att de råkade ha en mast på ett berg inte långt därifrån.
Har nu märkt en klar försämring även i den lägenhet jag bor i en annan by och ÄVEN inne på själva centralorten. Stod och hade problem med att hitta nätet även inne på Konsum mitt i "sta´n"!
Det hör till historien att detta gäller för BÅDE telefon med ett Wifog-kort i och en modemsticka med Hallonkort. Och även Wifogkortet i modemstickan.
Funderade på om det helt enkelt handlade om gamla slitna prylar (vilket det onekligen är). Men tog tummen ur röven och stoppade in kortet i en annan telefon där jag har full täckning på Telia- och Comviq-kort. Och fick SAMMA resultat med att den inte hittar nätet!
Så, vafan liksom... HAR Tre verkligen gjort om något och nedprioriterat sitt nät i min del av landet? Dalarna runt Siljan, kan jag väl avslöja utan att säga för mycket.
Citera
2022-11-10, 01:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Ja, som rubriken lyder. Ska kanske inte outa mig..., men har i närområdet upplevt BETYDLIGT sämre täckning på Tre´s nät på sista tiden. Började med att det inte gick att hitta nätet öht i ett hus där jag tidigare haft mer eller mindre full täckning? Undrade redan då hur f-n Tre kunde ha så bra täckning ute i skogen (eller ja, by på landet ivf...) det brukar de inte ha, och fick då serverat en teori från en bekant att de råkade ha en mast på ett berg inte långt därifrån.
Har nu märkt en klar försämring även i den lägenhet jag bor i en annan by och ÄVEN inne på själva centralorten. Stod och hade problem med att hitta nätet även inne på Konsum mitt i "sta´n"!
Det hör till historien att detta gäller för BÅDE telefon med ett Wifog-kort i och en modemsticka med Hallonkort. Och även Wifogkortet i modemstickan.
Funderade på om det helt enkelt handlade om gamla slitna prylar (vilket det onekligen är). Men tog tummen ur röven och stoppade in kortet i en annan telefon där jag har full täckning på Telia- och Comviq-kort. Och fick SAMMA resultat med att den inte hittar nätet!
Så, vafan liksom... HAR Tre verkligen gjort om något och nedprioriterat sitt nät i min del av landet? Dalarna runt Siljan, kan jag väl avslöja utan att säga för mycket.

Det är två problem:

1: Tre håller på och avvecklar 3G till förmån för framförallt 5G som får de gamla frekvenserna. Men man har inte byggt ut 5G så mycket på landsbygden än. Det innebär att även om din telefon klarar 5G så får den sämre mottagning när 3G avvecklas på de ställen som 4G har dålig täckning på (detta är ca 5% av det totala täckningsområdet). Dalarna direkt norr om siljan är ett av de områden som fått sämre mottagning.

2: Vissa SIM-kort är gamla och kan innebära att man inte får kontakt med alla tillgängliga basstationer på 4G-nätet. Detta märks på att en viss mobil kan få bättre täckning med nyare tre-kort än med äldre kort.
Citera
2022-11-10, 07:19
Medlem
Citat:

"Gamla slitna prylar" funkar sämre i nätet och blir nerprioriterade jämfört med de som kan kommunicera på ett korrekt sätt med färskare typer av datamodulation- och frekvensband.
Stöder de bara 3G/3G+ är du i allra sämst situation, som redan sagt håller Tre på att avveckla det nätet.
Men även äldre LTE/4G-utrustning, tänk innan 2016, fungerar idag sämre än vad den brukade göra, i synnerhet om du befinner dig en bit från basstationen och det är mycket trafik på nätet.
Citera
2022-11-10, 07:25
Medlem
Fogmaker83s avatar
Jag bor på landet å har inte märkt nån skillnad/jessica
Citera
2022-11-10, 08:33
Medlem
Citat:

När man fått nya uppdateringar på mobilen, så upplever jag det som att mobilen plötsligt får sämre täckning på vissa ställen. Efter ännu en ny uppdatering som blir det bättre igen osv. Tycker det där pendlar till och från med nya uppdateringar.
Citera
2022-11-10, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av In-Spirit
När man fått nya uppdateringar på mobilen, så upplever jag det som att mobilen plötsligt får sämre täckning på vissa ställen. Efter ännu en ny uppdatering som blir det bättre igen osv. Tycker det där pendlar till och från med nya uppdateringar.

Behöver inte vara inbillning, det kan vara så att vissa uppdateringar berör programkoden till modemet som sköter kontakten med nätet.
Citera
2022-11-13, 02:06
Medlem
Mmmhmm. Ok. Tack för input.
Men det är alltså just Tre som håller på med det här alltså? Jämförde just med en och samma telefon (som också är REJÄLT gammal och definitivt inte har något 4G!) och både Comviq och Telia har full spätta medans Tre-korten inte hittar nätet! (Kan tillägga att Telia-kortet är från 1998, apropå gamla kort...!)

Fattar inte heller riktigt rent tekniskt hur det kan vara bara LITE mottagning, men ändå mottagning på Tre?
Om jag nu har varit otydlig med begreppet "mottagning" så menar jag alltså att det ofta kan vara en "pinne" istället för fem möjliga på displayen. Ofta att det står och slår mellan den "pinnen" och ingen mottagning alls... Som om de sänkt signalstyrkan eller plockat bor master så telefonen måste hitta en som står längre bort typ...
Senast redigerad av Gissa vem 2022-11-13 kl. 02:08.
Citera
2022-11-14, 10:38
Medlem
stelexs avatar
"Vi påbörjar nu utfasningen av 3G-nätet. För att garantera en säker och kontrollerad övergång beräknas arbetet med att succesivt stänga ner 3G-basstationer och flytta kunder till 4G och 5G. Planen är att vara klara till slutet av 2025, dock planerar vi för att även efter 2025 ha kvar 3G men på 900 MHz. Ingen kund riskerar att bli utan täckning efter nedstängning av vårt äldsta nät men för att få bästa möjliga upplevelse så rekommenderar vi att man flyttar till 4G/5G."

Här står allt om 3Tre´s täckning och avveckling av 3G:
https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/3g
Citera
2022-11-29, 04:53
Medlem
En liten uppdatering. Var i centralorten i grannkommun häromveckan. Full mottagning! Även inne på Konsum... Märkligt att det kan vara så stor skillnad på två ändå rätt likvärdiga små-orter två mil ifrån varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in