2022-11-28, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mange30
Som jag skrivit förut tror jag inte dom har tillräckligt med bevis för att fälla dom. Tror dom kommer gå fria. Vad tror ni?

Det finns gott om bevis och indicier som tur är!!!!!!!!

Mördarna/mördaren kommer fällas och dömas!!!!!!!!!!!
Citera
2022-11-28, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sokeri
Hon är inte oskyldigt dömd. Hon är inte dömd alls.
Dunsarna kan lika gärna komma från mgm som bråkar, tt behöver inte ens varit i lägenheten.
Har det inte stått att polisen har tekniska bevis på att TT varit i lägenheten? Hon kan ha mördats i källaren
Citera
2022-11-28, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Vem är det då?
Om det inte är JJ hur kommer det sig att TT hittades på en plats som ingen hittar till som inte känner till och har anknytning till . JJ har ju båda. Hennes bil fångades ju upp på en kamera övervakning den natten.
Citera
2022-11-29, 00:26
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mange30
Som jag skrivit förut tror jag inte dom har tillräckligt med bevis för att fälla dom. Tror dom kommer gå fria. Vad tror ni?

Baserat på min magkänsla tror jag inte heller att det kommer gå att fälla dom. Kanske för griftefridsbrott men inte mord/dråp/vållande. Hoppas dock på att jag har fel såklart
Senast redigerad av tingsryd2.8 2022-11-29 kl. 00:34.
Citera
2022-11-29, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
Baserat på min magkänsla tror jag inte heller att det kommer gå att fälla dom. Kanske för griftefridsbrott men inte mord/dråp/vållande. Hoppas dock på att jag har fel såklart

Mycket tyder ju på att de inte var speciellt planerat, har ihjäl en kompis i en lyhörd lägenhet som man bråkat med på fyllan nere på stan, möter granne i trappan, bil som syns i diverse kameror, TTs mobil som åker med till Mcd... nej då har man nog inte haft nån koll på att städa undan bevis särskilt noga, jag tror det finns massor med bevis mot iaf en av dom
Citera
2022-11-29, 00:51
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Mycket tyder ju på att de inte var speciellt planerat, mördar en kompis i en lyhörd lägenhet som man bråkat med på fyllan nere på stan, möter granne i trappan, bil som syns i diverse kameror, TTs mobil som åker med till Mcd... nej då har man nog inte haft nån koll på att städa undan bevis särskilt noga, jag tror det finns massor med bevis mot iaf en av dom

Jag tänker såhär:

Om TT mördades genom kvävning/drunkning så lär det knappast finnas fysisk bevisning i lägenheten. Eftersom det inte hörts skrik tänker jag att TT blivit plötsligt överrumplad. Tror inte att de har planerat det sedan innan, men däremot; då de båda har fortsatt att neka tyder det på att de har snackat ihop sig ordentligt efteråt att inte prata helt enkelt. Att båda fortsätter att neka tänker jag tyder på att båda är inblandade i TTs död.

Får hoppas att polisen har mer, men det vi känner till är inte mer än starka indicier tänker jag. Fortsätter de att neka blir det svårt att bortom rimligt tvivel säga att de är skyldiga till TTs död.

Däremot kan det finnas spår på TTs kropp som bevisar inom rimlig tvivel att MGM har flyttat på kroppen.

Edit: bevis mellan tex kroppen och bilen + ev hjälpmedel för att flytta den (tejp, snöre, påsar etc) + DNA
Senast redigerad av tingsryd2.8 2022-11-29 kl. 00:57.
Citera
2022-11-29, 01:00
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunghult
Läser det gjorts P7 , en sorts psykriatisk undersökning, kan någon förklara hur man med en sådan kan faställa hur den misstänkte mådde vid tidpunkt för gärningen, då detta är före själva undersökningen

Nej, ingen som inte var med GM vid brottstillfället kan ju naturligtvis inte veta om GM var psykiskt sjuk
vid brottstillfället. P7 är en enkel entimmesinterju av en psykiater och som någon skriver avgöra om det behövs en RUP. Se om det finns någon indikation på psykisk sjukdom som behöver utredas ytterligare.
Man kan ju dock intervjua ex polis eller annan som var med vid tillfället och på så vis bilda sig en uppfattning.

I Sverige till skillnad från många andra länder är ex psykotiska personer (psykiskt sjuka) straffrättsligt ansvariga. Särregleringen av psykiskt störda sker i stället vid påföljdsvalet, vilket innebär att psykiskt störda brottslingar inte får dömas till fängelse.
Enligt den nuvarande ordningen i brottsbalken måste en psykiskt störd gärningsman först och främst anses skyldig till brott för att kunna dömas till vård. Brott föreligger vanligtvis bara om uppsåt kan styrkas, se BrB 1 kap. 2 §.
Citera
2022-11-29, 01:02
Medlem
Citat:
Jag tänker såhär:

Om TT mördades genom kvävning/drunkning så lär det knappast finnas fysisk bevisning i lägenheten. Eftersom det inte hörts skrik tänker jag att TT blivit plötsligt överrumplad. Tror inte att de har planerat det sedan innan, men däremot; då de båda har fortsatt att neka tyder det på att de har snackat ihop sig ordentligt efteråt att inte prata helt enkelt. Att båda fortsätter att neka tänker jag tyder på att båda är inblandade i TTs död.

Får hoppas att polisen har mer, men det vi känner till är inte mer än starka indicier tänker jag. Fortsätter de att neka blir det svårt att bortom rimligt tvivel säga att de är skyldiga till TTs död.

Däremot kan det finnas spår på TTs kropp som bevisar inom rimlig tvivel att MGM har flyttat på kroppen.

Edit: bevis mellan tex kroppen och bilen + ev hjälpmedel för att flytta den (tejp, snöre, påsar etc)

Starka indicier kan vara lika fällande som bindande bevis, Stefan Davidsson blev dömd till 18 års fängelse för mordet på Lena Wesström i HR på enbart indicier.
En tillräckligt stark kedja av indicier ses som bortom rimligt tvivel.
Även Stefan Davidsson nekade i förhör och i både TR och HR.
Citera
2022-11-29, 01:10
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Starka indicier kan vara lika fällande som bindande bevis, Stefan Davidsson blev dömd till 18 års fängelse för mordet på Lena Wesström i HR på enbart indicier.
En tillräckligt stark kedja av indicier ses som bortom rimligt tvivel.
Även Stefan Davidsson nekade i förhör och i både TR och HR.

Ja nu är jag igen expert på det fallet direkt men där fanns det väl iaf tydlig dödsorsak och motiv? Det är det jag är rädd för kommer att saknas när man ska pussla ihop den här utredningen

Men visst, jag är med på att man inte måste ha bindande bevisning för fällande dom i allmänhet
Citera
2022-11-29, 01:13
Medlem
Shrinks avatar
Citat:

Det kan bli svårt att fälla MGM i detta fall. Håller med. Frågan är vilka säkra bevis som behövs för att utom rimligt tvivel fälla kvinnorna.
-Hittar man ex ett tillhygge med blod från Tove och DNA från någon av MGM.. Stora blodpölar som kvinnorna har försökt tvätta bort i lägenheten eller källaren/förrådet. Likhundarna har markerat i lägenheten eller källaren/förrådet samt i någon bil ev JJ´s bil. Kroppsvätskor från Tove i bilen.
Hudavskrap under Toves naglar som kan härröra från MGM . Skador på MGM ex rivsår.
Hittar man ovanstående tillsammans med deras bilrrörelser så kanske det går att fälla dem.

Finns inget av ovanstående så går det inte att fälla möjligtvis griftefrid som sagt.

En indiciekedja kan kanske gå igenom i tingsrätten men inte i hovrätten.
Senast redigerad av Shrink 2022-11-29 kl. 01:19.
Citera
2022-11-29, 01:25
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Det kan bli svårt att fälla MGM i detta fall. Håller med. Frågan är vilka säkra bevis som behövs för att utom rimligt tvivel fälla kvinnorna.
-Hittar man ex ett tillhygge med blod från Tove och DNA från någon av MGM.. Stora blodpölar som kvinnorna har försökt tvätta bort i lägenheten eller källaren/förrådet. Likhundarna har markerat i lägenheten eller källaren/förrådet samt i någon bil ev JJ´s bil. Kroppsvätskor från Tove i bilen.
Hudavskrap under Toves naglar som kan härröra från Tove. Skador på MGM ex rivsår.
Hittar man ovanstående tillsammans med deras bilrrörelser så kanske det går att fälla dem.

Finns inget av ovanstående så går det inte att fälla möjligtvis griftefrid som sagt.

Ja vi får hoppas de hittar något av det där, så det inte slutar som "polisiärt uppklarat" men utan dom mot MGM. Vore ju inte kul för de anhöriga/Vetlanda.

Hoppas de med bevis kan pressa fram nån form av erkännande ur någon av MGM. Nån form av händelseförlopp och framför allt motiv hade hjälpt mångas nattsömn tror jag
Citera
2022-11-29, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Hudavskrap under Toves naglar som kan härröra från MGM . Skador på MGM ex rivsår.

En indiciekedja kan kanske gå igenom i tingsrätten men inte i hovrätten.
De kan mycket väl bli fällda utan att man hittar något av ovanstående. Tidsspannet kan vara avgörande, tiden från sista kända tidpunkten då TT var ok tills tiden då hon dog. Kan man visa att MH och JJ var med TT då, samtidigt som ingen annan kan ha varit där... Då bör det räcka, tillsammans med dödsorsak m.m. som åklagaren redan har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in