2022-11-28, 13:31
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, givetvis skulle en avsugning vara våldtäkt. Men som jag skriver: tveksamt om det skulle kunna vara en oaktsam sådan. Snarare tänker jag mig att det mer skulle vara våldtäkt. Men visst kan den vara oaktsam också. Om kuken ligger slak och kvinnan tar den slaka kuken i sin mun, fast hon inte får = oaktsam våldtäkt. Men jag tror faktiskt att kvinnor har förmåga, oftast, att läsa av om samtycke inte finns och att inte suga av om samtycke inte finns. Därav: om en kvinna går över gränsen är det troligare att det rör sig om en regelrätt våldtäkt = hon vet att hon inte får, men skiter i det. Blir det tydligare då? Kanske lite fördomsfullt. Men ändå inte. Män är överrepresenterade som våldtäktsförövare. Kvinnor är mer försiktiga, blir min tolkning.

Om båda parter deltar aktivt, är det rätt lätt att märka att samtycke finns. Om den ena blir passiv är det läge att höra "vill du fortfarande?". Rider kvinnan mannen och de kysser varandra = samtycke. Missionären och de kysser med varandra och kvinnan gör motjuck = samtycke. Bakifrån vaginalt och kvinnan stönar "åh så skönt" och vrider sig om för att kyssa mannen = samtycke.

Ligger kvinnan som en död sill och tårar rinner från henne = förmodligen inte samtycke, läge att avbryta och fråga på en gång.
Fråga alltid om det är ok med analsex/oralsex/vaginalsex, innan detta inleds. Man kan fråga på sexiga sätt, tex. "jag är så jädra kåt på dig och skulle gärna vilja vara inuti din tighta vagina, vill du känna mig där?" eller "jag vill så gärna knulla dig analt, vad säger du om det?" eller " skulle så gärna vilja ha oralsex av din sexiga mun, vill du?"

Det är inte så svårt. Gör ingenting om hon inte verkar vilja/är helt passiv. Och träng inte in i något hål utan att ha ställt en sexig fråga först. Eller att hon själv aktivt har visat att det är ok. Tex. genom att hon själv tar initiativ muntligt eller fysiskt till viss sorts sex.

Så länge hon deltar aktivt med kyssar/motjuck/rider/med ord som "åh så skönt!" så ser iaf. jag det som ett aktivt samtycke.

Men börjar hon vara passiv/inte verkar med på noterna/för full/sover/medvetslös/tar bort kuken från anala området (tydlig vink om att hon inte vill ha analsex) etc. Så har man inget/tveksamt samtycke. Bäst att då avbryta på en gång och fråga.

Om kuken ligger slak och kvinnan tar den slaka kuken i sin mun, fast hon inte får = oaktsam våldtäkt.
Här skriver du ju som att hon vet att mannen inte vill men gör det ändå. Självklart är det inte OK. Här anser jag att det inte är oaktsam våldtäkt utan en ren o skär våldtäkt eftersom hon vet att mannen inte vill. Jag tror att du får tänka om kring vad oaksamhet betyder.

Men tänk om mannen 20 minuter tidigare velat bli avsugen. Nu tänker kvinnan att hon vill suga upp den igen för att kunna fortsätta samlaget och gör det i tron att mannen vill nu också och börjar suga utan att fråga mannen först. Är det våldtäkt? Ja enligt nya samtyckeslagen är det ju det (oaktsam våldtäkt) om mannen säger åt henne att han inte vill. Då har hon ju gjort det mot mannens samtycke.
Citera
2022-11-28, 13:32
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Håller med delvis, men det finns lite saker som gör att jämförelsen brister lite.

När det handlar om rattfylla så är det ju själva berusningen i kombination med bilkörning som är olaglig. Så där är det ju inte så mycket att orda om.

Tittar vi på andra brott, exempelvis misshandel och rån så är det heller inte så mycket att orda om. Det är handlingar som ALLTID (nästan iaf) bedöms som olagliga och omoraliska.

När det kommer till brottet oaktsam våldtäkt ser det inte riktigt ut på det sättet. Det finns inget generellt förbud att ha sex på fyllan. Och det är också ett oaktsamhetsbrott som i många fall helt enkelt kan ha sin grund i en kommunikationsmiss.
Visserligen. Men bristen i advokatens resonemang är att det principiellt eller generellt skulle stämma att en kvinnas berusning skulle uppfylla rekvisit för våldtäkt. Ergo, kan man bara bevisa att kvinnan druckit ett glas vin har man också bevisat våldtäkt. Vilket, ju, inte stämmer. Det faller på sin egen orimlighet. Att argumentera för att det omvänt alltså borde vara en förmildrande omständighet att den misstänkte är berusad är alltså nonsens. Men, absolut, ett kreativt grepp av advokaten.
Citera
2022-11-28, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Så en kvinna är så berusad att hon är i ett utsatt läge först då hon inte ens är förmögen att suga på en penis? Så länge hon bedöms att t.ex. ha kunnat suga på en snopp så kan hon inte ha varit i ett utsatt läge?

Varför vänder du på saken för?
Det jag skriver är att man är inte i ett utsatt läge om man har förmågan att begå ett allvarligt brott = Man är högst ansvarig för det brott man begår, även om man begår det på fyllan. Man kan inte skylla bort sin brottslighet på att man var full.

SÅ. Om en kvinna våldtar en man när hon är full, så är hon lika ansvarig för den brottsliga handlingen, som hon hade varit om hon vore nykter.

Men om man på fyllan blir utsatt för ett brott, så kan detta vara en försvårande omständighet, eftersom fulla människor i regel inte kan skydda sig själva mot brott lika bra som nyktra kan. Ju fullare = ju mer utsatt läge.

Blev det klarare för dig då?
Citera
2022-11-28, 13:36
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Vem det nu än är som du citerar så stämmer det delvis. Numera ligger bevisbörda även hos den misstänkte. Och absolut, det gör skillnad. Vilket är hela vitsen. Det är inte konstigare än att du har en förklaringsbörda om min cykel hittas hos dig.

Om du sitter tyst och vägrar kommentera lär ju inte misstankarna mot dig bli direkt mindre. Det torde ligga i ditt intresse att argumentera för att du har fått samtycke till att låna cykeln.

Vad dom inte stämmer i ditt citat är att åklagaren av någon mystisk anledning inte skulle behöva bevisa att en våldtäkt ägt rum för att väcka åtal. Det är en retorisk feltolkning som inte stämmer.

Om det här stämmer så vet jag inte hur vi skulle kunna leva i ett samhälle. Jag skulle lätt kunna säga att jag aldrig har sett cykeln och sedan är det upp till dig och din advokat/åklagare att bevisa motsatsen.

Eller menar du att det är jag som måste bevisa att det omöjligt kunde vara jag som tagit din cykel?
Citera
2022-11-28, 13:39
Medlem
Citat:
Om kuken ligger slak och kvinnan tar den slaka kuken i sin mun, fast hon inte får = oaktsam våldtäkt.
Här skriver du ju som att hon vet att mannen inte vill men gör det ändå. Självklart är det inte OK. Här anser jag att det inte är oaktsam våldtäkt utan en ren o skär våldtäkt eftersom hon vet att mannen inte vill. Jag tror att du får tänka om kring vad oaksamhet betyder.

Men tänk om mannen 20 minuter tidigare velat bli avsugen. Nu tänker kvinnan att hon vill suga upp den igen för att kunna fortsätta samlaget och gör det i tron att mannen vill nu också och börjar suga utan att fråga mannen först. Är det våldtäkt? Ja enligt nya samtyckeslagen är det ju det (oaktsam våldtäkt) om mannen säger åt henne att han inte vill. Då har hon ju gjort det mot mannens samtycke.

Ja, det var ju det jag skrev förut: en kvinna som begår sexbrott är nog i hög utsträckning medveten om att hon gör det. Och då blir det våldtäkt och inte oaktsam våldtäkt.

Om mannen har blivit slak och vänder henne ryggen när hon försöker suga av honom. Han beter sig ytterst passivt och verkar inte längre vilja bli avsugen. Så borde hon fatta att han kanske inte vill bli avsugen längre. Om hon då ändå börjar suga honom. Så ja = oaktsam våldtäkt. hon borde ha kunnat fatta att om han vänder henne ryggen/är slak och ytterst passiv, att hon inte längre har hans samtycke. Hon har varit oaktsam kring huruvida hon har hans samtycke eller inte. Men min erfarenhet av kvinnor är att om man vänder dem ryggen, är att de brukar fråga "vill du inte?". Dvs.: frågar om samtycker finns/inte finns.
Citera
2022-11-28, 13:39
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Varför vänder du på saken för?
Det jag skriver är att man är inte i ett utsatt läge om man har förmågan att begå ett allvarligt brott = Man är högst ansvarig för det brott man begår, även om man begår det på fyllan. Man kan inte skylla bort sin brottslighet på att man var full.

SÅ. Om en kvinna våldtar en man när hon är full, så är hon lika ansvarig för den brottsliga handlingen, som hon hade varit om hon vore nykter.

Men om man på fyllan blir utsatt för ett brott, så kan detta vara en försvårande omständighet, eftersom fulla människor i regel inte kan skydda sig själva mot brott lika bra som nyktra kan. Ju fullare = ju mer utsatt läge.

Blev det klarare för dig då?

Nej inte klarare. Du håller alltså med om att en kvinna som är berusad/full men fortfarande bedöms kunna suga på en snopp inte kan bedömas vara i ett utsatt läge?
Citera
2022-11-28, 13:47
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja, det var ju det jag skrev förut: en kvinna som begår sexbrott är nog i hög utsträckning medveten om att hon gör det. Och då blir det våldtäkt och inte oaktsam våldtäkt.

Om mannen har blivit slak och vänder henne ryggen när hon försöker suga av honom. Han beter sig ytterst passivt och verkar inte längre vilja bli avsugen. Så borde hon fatta att han kanske inte vill bli avsugen längre. Om hon då ändå börjar suga honom. Så ja = oaktsam våldtäkt. hon borde ha kunnat fatta att om han vänder henne ryggen/är slak och ytterst passiv, att hon inte längre har hans samtycke. Hon har varit oaktsam kring huruvida hon har hans samtycke eller inte. Men min erfarenhet av kvinnor är att om man vänder dem ryggen, är att de brukar fråga "vill du inte?". Dvs.: frågar om samtycker finns/inte finns.

Nej titta vad du skrev, du skrev =oaktsam våldtäkt.
Och frågan är ändå inte besvarad, om hon tagit snoppen i munnen utan att fråga i tron att han vill men han då säger att han inte vill. Har hon då begått oaktsam våldtäkt och ska dömas för det?
Citera
2022-11-28, 13:49
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Så skrev du. Detta är våldtäkt inte oaktsam våldtäkt. Eller tycker du att det är olika måttstockar för kvinnor och män? Är vi inte lika inför lagen?
Citera
2022-11-28, 13:49
Medlem
Citat:
Nej inte klarare. Du håller alltså med om att en kvinna som är berusad/full men fortfarande bedöms kunna suga på en snopp inte kan bedömas vara i ett utsatt läge?

Jo, hon är i ett utsatt läge om berusningen är på en viss nivå. Där hon knappt kan gå/stå/prata och är aspackad rent ut sagt. Där tex. den hon suger av måste sitta ovanför henne/på sidan av henne och hålla i hennes huvud för att få sig en avsugning. Och hon knappt kan delta aktivt i det som sker. Då är hon definitivt i ett utsatt läge. I detta läge kan hon i regel inte begå något brott. Men hon kan definitivt bli brottsutsatt.

Men om hon både kan gå, stå, prata och aktivt suga av en man som ligger ner och hon står på alla fyra över honom och suger av honom, så är hon inte så pass onykter att det kan ses som ett utsatt läge. I detta läge kan hon både begå brott och bli brottsutsatt.
Citera
2022-11-28, 13:51
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Om det här stämmer så vet jag inte hur vi skulle kunna leva i ett samhälle. Jag skulle lätt kunna säga att jag aldrig har sett cykeln och sedan är det upp till dig och din advokat/åklagare att bevisa motsatsen.

Eller menar du att det är jag som måste bevisa att det omöjligt kunde vara jag som tagit din cykel?
I exemplet hittas cykeln i ditt garage. Du kan självklart inte bevisa motsatsen. Du kan då, som du säger, bara hålla käft när polisen frågar dig om detta.

En strategi som är populär bland yrkeskriminella. Den misstänkte vet nämligen mycket väl att han är skyldig. Polisen vet egentligen också det. Den misstänkte vet också att denne sannolikt kommer bli dömd. Det finns alltså ingen anledning att medverka i utredningen som med all tydlighet kommer visa att man är skyldig och göra straffet hårdare.

Om du däremot är oskyldig så lär du ju vilja övertyga polis och åklagare om att du ju fick låna cykeln. Exempelvis förklara hur och när på ett ungefär. Och att jag minsann sa att du fick låna cykeln om du lovade att hålla den inlåst. Vilket är precis vad du gjort. Etc.
Citera
2022-11-28, 13:59
Medlem
Citat:
Nej titta vad du skrev, du skrev =oaktsam våldtäkt.
Och frågan är ändå inte besvarad, om hon tagit snoppen i munnen utan att fråga i tron att han vill men han då säger att han inte vill. Har hon då begått oaktsam våldtäkt och ska dömas för det?

Finns ingen dom där en kvinna gjort sig skyldig till oaktsam våldtäkt mot en man. Så. Svårt för mig att svara på. Vad jag har gjort är att vända på rollerna. Och i de fall av oaktsam våldtäkt jag har läst om (FUP:ar och domar) så har det rört sig om situationer där det borde ha varit uppenbart för förövaren att offret inte vill. Men förövaren har varit oaktsam kring det hela och kört på ändå. Och det var det jag skrev om förut: om mannens kuk är slak och han vänder sig bort från kvinnan/trycker bort hennes ansikte från sig, när hon försöker suga av honom eller han ligger passiv och slak och drogad och full. Så borde hon fatta att hon inte har hans samtycke. Om hon då ändå ger sig på att suga på hans slaka kuk, så ja: solklart fall av oaktsam våldtäkt.

Detsamma gäller om han sagt till henne "jag vill inte att du suger av mig". Och hon senare på natten får för sig att samtycke kanske finns, när han ligger och sover i kallingarna bredvid henne. Om hon då tar sig friheten att dra ner kallingarna på honom och börja suga av honom = oaktsam våldtäkt.

Blev det klarare nu?
Citera
2022-11-28, 14:01
Medlem
Hej alla!

Har inte riktigt hängt med i diskussioner så kan skriva något som redan har behandlas eller något sånt. Vill bara skriva
mina tankar kring hela samtycke och samtyckeslagen.

Jo! ALLT beror på hur man definierar samtycke. Om man definiera samtycke som uteblivet nej,ett uteblivet motstånd och passivitet är att anses som utryck av samtycke. Ja då räcker det bara att man säkerställer att personen inte gör ett verbalt nej eller gör något motstånd, för att kunna säkerställa samtycke per definition.

Visst finns det dom som som inte kan säga nej eller göra något motstånd. Men det va redan olagligt redan innan samtyckeslagen.

Förra lagen skrev såhär.

”Detsamma gäller den som med en person genomför ett samlag eller en sexuell handling som enligt första stycket är jämförlig med samlag genom att otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation”

Så det va redan olaglig att ha sex med personer som har däckat på en fest. Om man nu inte anser att ett uteblivet nej,ett uteblivet motstånd och passivitet är att anses som utryck av samtycke.

Ja då måste man definiera vad samtycke innebär för annars blir det helt godtyckligt med vad som menas.

Eftersom jag har största respekt för tjejen och samtycke är A och O! ( Om jag dejtar någon prata jag alltid med tjejen om just samtycke för att inte göra något emot hennes vilja )

Men då måste jag såklart veta vad samtycke innebär.

1177 skriver dock såhär.

”Enligt lagen blir det förbjudet att ha sex med en person som inte uttryckligen sagt ja eller aktivt visar att den vill delta”

https://www.1177.se/Kronoberg/liv--halsa/sexuell-halsa/sex-och-samtycke/

Då blir det ju såhär.

Om jag och min flickvän ligger i sängen och myser. Och hon plötsligt börja ge oralsex. Alltså jag ligger helt stilla och inte uttryckligen sagt ja eller aktivt visat att jag vill delta” Men jag har inte heller gjorde någon motstånd eftersom jag vill. Enligt lagen blev jag våldtagen TROTS att det va helt Frivilligt.

Om någon vill att jag ska utveckla mina tankar eller något sånt gör jag gärna det🙂 Men då måste du vara seriös!

Mvh!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in