2022-11-28, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Även Japans och Sydkoreas «kollapser» verkar dröja?

Av dem tre så finns det ett speciellt kinesiskt problem. Speciellt jmf med Japan.
Citera
2022-11-28, 06:51
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
lugnt och stila dar jag befinner mig i.a.f, vara vanner/bekanta och familj runtom i landet har inte ”rapporterat” om orolighetet, det ar lunch-time har i kina och som sagt som vanligt har dar jag befinner mig.

Du vet väl att om något sker i teverutan, så får man intrycket av att det sker överallt? D.v.s. «revolution», även om det inte är annat än högst lokala missnöjesyttringar.
Citera
2022-11-28, 06:52
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Av dem tre så finns det ett speciellt kinesiskt problem. Speciellt jmf med Japan.

Men även speciella kinesiska lösningar, som att investera i Afrika och därmed låta den afrikanska tillväxten bekosta Kinas åldrande befolkning.
Citera
2022-11-28, 06:53
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Kinas problem är att medelklassen inte skaffar tillräckligt med barn längre. Ettbarnspolitiken har skapat en generation ungdomar med enorm press på att "lyckas". De har spenderat hela sin barndom med att plugga och nu lägger de energin på att göra karriär. Så familj orkar man inte med.

Samhället är dömt att kollapsa när det inte längre finns tillräckligt med unga som kan försörja de gamla. Att folk på samhällets botten skaffar barn hjälper inte för de barnen kommer inte hålla upp samhället. Lika lite som barn till ointegrerade invandrare i Sverige kan kompensera för lågt barnafödande här.

Precis!

Men kom ihåg att de riktigt stora barnkullarna var de som föddes på 60- och 70-talet så det stora problemet med många pensionärer har inte börjat än. Men det börjar närma sig. 2030-talet kan bli riktigt tufft för Kina.
Citera
2022-11-28, 07:00
Medlem
Citat:
Kritisera gärna Kina, men gör det från en position av kunskap och fakta, inte genom att sprida dynga, FUD och konspirationer.

Varför ska andra presentera fakta när du inte kan det? Jag sa bara för några dagar sedan att protester sker och att folket är missnöjda med regeringen och Xi. Du påstod då att jag inte kunde något om Kina och jag aldrig varit där. Så en revidering av ditt uttalande borde vara på sin plats. Du har inte varit i Kina och du kan inte ett piss om landet. Vore bättre om du klädsamt höll käften och överlät diskussionen till oss som ens beträtt kinesisk jord.
Citera
2022-11-28, 07:11
Medlem
precis tillbaka fran lunchen och ser kidsen i vanlig ordning tillsammans med sina mor/farforaldrar tar sig till skolan, lugnt och stillsamt i vanlig ordning.

angaende tianmen incidenten sa var den valdigt tydligt anlagd och paoljad av usa/cia, ett tydligt exempel hur dom anvande sig av amerikanska ”student”agenter for att fa igang de inhemska kinesiska studenterna - studenter/ungdomar har alltid varit lattradikaliserade.
inte forvanande om samma taktik forsoks igen...dock har kina lart sig och haller ogonen och oronen oppna, vilket en amerikan jag hade bekantat mig med fick uppleva efter sina propaganda forsok pa universitetet han larde ut engelska.....
Citera
2022-11-28, 07:15
Medlem
mr13377s avatar
Citat:
Men även speciella kinesiska lösningar, som att investera i Afrika och därmed låta den afrikanska tillväxten bekosta Kinas åldrande befolkning.

Pratar du nu om världens i modern tid största misslyckande projekt ’belt-road initiative’? Projektet som ställt ut lån på över 1000 miljarder dollar som nu aldrig kommer kunna återbetalas i en majoritet av projekten?

Du får gärna komma med färsk fakta som visar hur det här på något sätt ska hjälpa Kina.

Har du något bevis på att det finns en tillväxt av vinstdrivande företag i Afrika? Det låter som att du är en Kinesisk agent som kopierar in propaganda lögner, mycket likt den autistiska trollarmen som härjar i RySSland trådar.
Senast redigerad av mr13377 2022-11-28 kl. 07:19.
Citera
2022-11-28, 07:17
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Kinas problem är att medelklassen inte skaffar tillräckligt med barn längre. Ettbarnspolitiken har skapat en generation ungdomar med enorm press på att "lyckas". De har spenderat hela sin barndom med att plugga och nu lägger de energin på att göra karriär. Så familj orkar man inte med.

Samhället är dömt att kollapsa när det inte längre finns tillräckligt med unga som kan försörja de gamla. Att folk på samhällets botten skaffar barn hjälper inte för de barnen kommer inte hålla upp samhället. Lika lite som barn till ointegrerade invandrare i Sverige kan kompensera för lågt barnafödande här.

Det låter som en bra grogrund för revolution. Inte för att det kommer hända. Kineserna är hjärntvättade i marxism/Maoism/Xism Dvs dom tror att någon annan sköter revolutionen åt dom.

Fascinerande med en alldeles egen agent i tråden förresten. Frågan är väll om den hjärntvättat sig själv eller jobbar på uppdrag åt ondskan.
Senast redigerad av Awkwardman 2022-11-28 kl. 07:26.
Citera
2022-11-28, 07:20
Medlem
Citat:

Det kommer troligen inte fungera och det är extremt riskfylld strategi. USA kommer jävlas med Kina bygga upp motståndsrörelser för en billig penning så är Kina i samma fälla som fd kolonialmakter var. Inte hjälper det att kineser är generellt mer rasistiska än väst.

Kina har hamnat i åldersfällan utan att vara tillräckligt rika.

GDP per Capita (PPP)

16000 Kina

41000 Japan

Dessutom är produktionen fortfarande arbetsintensiv - Det håller på att ändras, men troligen försent.
Citera
2022-11-28, 07:51
Moderator
Siegfrids avatar
Shanghai-börsen kraftigt ner i morse, stabiliserat sig något efter inledande ras. Aktiemarknaderna är oroliga nu.
Citera
2022-11-28, 08:01
Medlem
Det enda viktiga är att Kina fortsätter producera skräp åt världens rika länder.
Citera
2022-11-28, 08:05
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Kritisera gärna Kina, men gör det från en position av kunskap och fakta, inte genom att sprida dynga, FUD och konspirationer.

Nu är du på flashback så du får nog ta både det ena och andra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in