2022-11-27, 22:54
  #265513
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag har en fråga på det.
Om Wagner försöker anfalla för att ta Bakhmut, varför springer ukrainska soldater "fram för att bli dödade" då?
Är det inte tvärtom?

Ok de springer inte just de blir dödade så ofta men de fylls på i ställningarna ryssarna beskjutit. Ryska artillerield är inte alltid så dålig och rysk artilleribekämpning är inte heller alltid så dålig. Det är ju även så att Ukraina en viss mängd gånger gjort motanfall i Bakmut särskilt för c:a någon månad sedan och dessa prassade aldrig ryssarna bakåt mer än temporärt och sådant brukar ge stora förluster. Ryssarna har ju även "kritiserats" i Bahkmut för att enbart göra fega små spaningsanfall och det visar i mina ögon att de undviker att gå mot ukrainska besatta ställningar vilket ju faktiskt skulle kunna ge stora förluster. De kritiseras som fega men jag tycker de i stället är klokt försiktiga.

Jag tycker det blir så förbannat svårt. Båda sidor har bara framgångar om man lyssnar på vad de själva säger - detta sammantaget kan bara inte vara sant. Man är tvungen att sålla även om man tycker det känns som en sida ljuger oftare. Det är bara så. Var och en som enbart tror på sin sida är utan överord oklok. Den som personligen inte är inblandad i kriget är ännu mer oklok och man borde egentligen använda ordet dum. Det är ju faktiskt dumt att tro att bara ena sidan ljuger/förvränger sanningen.
Citera
2022-11-27, 22:56
  #265514
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Du skrev 4000 transporter per år inte per dygn, men Ok låt oss justera mina siffror, vi får då 15*4000*50 000=3 000 000 000$, javisst det är ungefär samma som du fick fram men med en korrekt uträkning.
3 miljarder dollar kan låta mycket men det är fortfarande kaffepengar jämfört med hela EU:s BNP, EU:s BNP är ungefär 14 500 0000 000 000€, kostnaden är ca 0,02% av denna.
3 mdr dollar är en massa pengar, men inget jämfört med de inkomster från gasförsäljning ryssarna går miste om. Barnamördare v.puttin har felkalkylerat allt i detta krig, men för att glädja omvärlden lär någon arrangera hans självmord ganska snart.
Citera
2022-11-27, 22:58
  #265515
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Från folkmordet som begås i donetsk.

Folkmord begår ryssarna så du pratar ljuger igen
Citera
2022-11-27, 22:59
  #265516
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Är det nån som begriper ett skvatt av vad det här klappmongot försöker få fram?

det går inte så bra för ryssarna, så nu är det "bakmhut" som är "den stora planen" som alla har missat.

när ryssen flyr därifrån så kommer det vara någon annan plan som gäller istället.
ryssland har inte lyckats ta staden på 6+månader... förklaringen är på klassiskt rysstrollmaner en variant på det gamla vanliga,

-de kan visst det, de vill bara inte.... så därför har jag hittat på en egen anledning "insert random direkt motsägelsefullt och objektivt korkat".

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Bakhmut
Citera
2022-11-27, 22:59
  #265517
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Folkmord begår ryssarna så du pratar ljuger igen

Det är ryssarna som säger det. Inte jag.
Citera
2022-11-27, 23:00
  #265518
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Du har fel, det är på grund av NATO som Putin invaderar och NATOs syfte att expandera handlar om att man vill klippa ryssarnas handel med energi. Europa mm skall inte köpa energi från ryssland

Det är för övrigt exakt samma sak som krigen efter 911 fördes, att isolera ryssarna

Citat:
Ursprungligen postat av %
Nu har du givetvis fel. Men om så skulle vara fallet är det ett otroligt självmål av ryssen. För vad har hänt? Vi har slutat köpa energi av Ryssland.

Så, enligt trådens sämsta ryzztroll så invaderade nazist-ryzzarna Ukraina för att NATO ville klippa ryssarnas handel med energi med Europa?

Och vad blev resultatet?

EUROPA SLUTADE HANDLA ENERGI MED PISS-RYZZLAND!

AHHAHAHAHAhahahahahhha......

You can´t make this shit up!
Citera
2022-11-27, 23:02
  #265519
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
det har flytt ett par miljoner från områden som ryssland invarderade 2014, många är fortfarande på flykt.
Invaderade ryssarna ukraina 2014?
Citera
2022-11-27, 23:03
  #265520
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Lika krälande som Zelenski. Zelenski har varit med om utveckling för att splittra landet mellan "ryssar" och "ukrainare" och nu befinner sig landet i ett utvidgat inbördeskrig vilket i sin tur pågått sedan 2014. Allt välkomnat och sponsrat av den ledande Nato-makten med hel men även ytterst halvhjärtad (tex Tyskland, Frankrike men avsolut inte Sverige) hjälp av EU länder.

Om du med ”splittar” menar att han lyssnade på den helt överväldigande majoriteten i Ukraina som inte ville att det skulle bli samma skitland som Ryssland, Belarus och Tjetjenien din jävla apa.

Allvarligt. Titta på det länder som Ryssland ”befriar” och se vilka jävla soptippar de är. Vem i hela helvetet vill leva så ditt Putinluder.
Citera
2022-11-27, 23:03
  #265521
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slö
det går inte så bra för ryssarna, så nu är det "bakmhut" som är "den stora planen" som alla har missat.

när ryssen flyr därifrån så kommer det vara någon annan plan som gäller istället.
ryssland har inte lyckats ta staden på 6+månader... förklaringen är på klassiskt rysstrollmaner en variant på det gamla vanliga,

-de kan visst det, de vill bara inte.... så därför har jag hittat på en egen anledning "insert random direkt motsägelsefullt och objektivt korkat".

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Bakhmut

Enbart 140 ihjälskjutna eller ihjälsprängda wagner-nazzar den 10 november? Nu bara MÅSTE vi skicka Archer till Ukrainarna!
Citera
2022-11-27, 23:08
  #265522
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Invaderade ryssarna ukraina 2014?
Japp, de gjorde ju det. Officiellt var det visst ryska soldater "på semester".
Citera
2022-11-27, 23:09
  #265523
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Ok de springer inte just de blir dödade så ofta men de fylls på i ställningarna ryssarna beskjutit. Ryska artillerield är inte alltid så dålig och rysk artilleribekämpning är inte heller alltid så dålig. Det är ju även så att Ukraina en viss mängd gånger gjort motanfall i Bakmut särskilt för c:a någon månad sedan och dessa prassade aldrig ryssarna bakåt mer än temporärt och sådant brukar ge stora förluster. Ryssarna har ju även "kritiserats" i Bahkmut för att enbart göra fega små spaningsanfall och det visar i mina ögon att de undviker att gå mot ukrainska besatta ställningar vilket ju faktiskt skulle kunna ge stora förluster. De kritiseras som fega men jag tycker de i stället är klokt försiktiga.

du är rejält snett på det, anledningen till att ryssen inte kan ta bakmut är inte att det är "supernazinaotaliens" som håller staden, utan för att ryssarna inte har förmåga att göra det.

Citat:
Jag tycker det blir så förbannat svårt. Båda sidor har bara framgångar om man lyssnar på vad de själva säger - detta sammantaget kan bara inte vara sant.

det är för att ingen har segrat, det är ur militärstrategiskt perspektiv inte så svårt

Militärstrategiskt mål för ukraina är
-Hindra ryssland från att ockupera ukrainskt territorium
-Återta ockuperat teritroium från ryssland

Militärstrategiska mål för ryssland
-tämligen ointressanta tills de uppnåt något.

Citat:
Man är tvungen att sålla även om man tycker det känns som en sida ljuger oftare. Det är bara så. Var och en som enbart tror på sin sida är utan överord oklok. Den som personligen inte är inblandad i kriget är ännu mer oklok och man borde egentligen använda ordet dum. Det är ju faktiskt dumt att tro att bara ena sidan ljuger/förvränger sanningen.

krig avgörs inte genom att du ska känna starkt kring vem som ljuger...
Citera
2022-11-27, 23:09
  #265524
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Menar du att wikipedia är trovärdig om det här, kan jag verifiera uppgifterna som står i wiki

Det finns 64 källor länkade i den artikeln. Du kan väl börja där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in