Citat:
Ursprungligen postat av
KlokOchSnygg
Vad vill du säga med den och hur förklarar du att rubeln är starkare än någonsin?
Ryssland säljer massor, ofta via indien som sedan säljer olja och gas vidare till oss. Det där med att sanktionera rysk olja och gas är bara för att lura sådana som dig
Du drömmer grabben och gör dig dessutom löjlig när du påstår att RUB skulle ”vara starkare än någonsin” eftersom det bara visar att du inte ens har den mest grundläggande kunskaperna i hur valuta fungerar. Jag har handlat valutor i över tio år på nära på heltid så jag har rätt bra koll.
Om du tittar på kursen på rubels så kan det ”se ut” som att det är bra, men du måste veta att Rubel inte handla på någon marknad vilket gör siffran helt artificiell eftersom Rysland förbjudit handel med Rubel.
Värdet du alltså ser på Rubeln är alltså bara det värde som Putin bestämt att den ska ha, inte vad den faktiskt är värd och precis som att monopolpengar bara har ett värde i själva spelet.
Skulle man släppa Rubeln på marknaden så skulle den dyka som sten. Exakt till vilket värde kan jag inte säga men bedömare inom området uppskattar att Rubeln så skulle tappa ca 80% i värde över en natt.