2022-11-27, 13:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marron
Om fransmännen läger ner vindrickandet då. Men fjantar som du kan de väl köra med hursomhelst, Fransmän, tyskar etc. har ju KULTUR till skillnad mot svenskar så självfallet ska de få behålla sina produkter. Är du inspirerad av Mona Sahlin eller...

Svenskar går och stoppar in snus prillor överallt och hela tiden och slänger sedan ut dessa i miljön, på gator och torg överallt, det är ett konstant brukande dygnets alla 24H. Ja fransmän, tyskar etc dricker vin och öl men dom intager inte vin och öl dygnets alla 24H utan dom tar en eller ett par öl/ glas vin till maten och i andra sammanhang när det är lämpligt. Dom kan fortfarande köra bil på sin konsumtion och i övrigt även göra andra saker. Svensken är dock extremt beroende av massa substanser och kan typ ej gå ut och ta ett par glas vin utan skall sänka en hel bag-in-box när den börjar att dricka.

Jag generaliserar men är inte helt fel ute, för det är så det ser ut. Svenskar har problem med alkohol och substanser överlag, oavsett om det är snus, cigaretter, alkohol eller andra droger. Det går alltid till överdrift.

Jag är inte ett fan av EU faktiskt men alkohol till skillnad mot snus exempelvis, ger ju ett rus iaf. När man är van snusare vilket jag själv har varit så blir det ju bara en ren rutin att man drar in snus på snus i käften utan att ens tänka efter. Ren rutin och rent bedrägeri. Du kan lägga ner snuset det är inget problem för du får ingen effekt av det. Det kostar bara onödiga pengar, sen är det säkert många som nu lever på marginalen i dessa tider och som prioriterar snus och sen gnäller på att dom inte har tillräckligt föra att klara vardagen. Lägg ner snuset bara, det behövs inte.

Vin och öl, precis som fransmän och tyskar är ju något jag konsumerar till och från, inte varje dag och hela tiden som när jag använde snus förut, utan att få ut någonting av det egentligen. Det är fullkomligt värdelöst med snus, det tar bort en form av inbillad stress som ni har byggt upp just av själva substansen själv ifråga.
Citera
2022-11-27, 13:21
Medlem
Zickan_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Därför att det är mycket mer nikotin i en snusprilla och i en hel dosa snus än i en ask cigaretter. Det är nikotinet som är det beroendeframkallande i både snus och cigaretter och det är fan så mycket mer av den varan i en dosa snus än i ett paket cigaretter.

Bara att det verkar bli en så stor grej av detta säger det mesta. Svensken måste fan lägga ner det där jävla snuset, som dessutom är en anledning till att svensken får torr mun, problem med magen, magsyre problematik och en hel del annat. Svensken är så inihelvete beroende av snus att detta blir en stor jävla grej när det finns annat som svensken borde bli upprörd för istället. Helt otroligt, en sketen liten konsumtionsvara.

Källa? Det är mer tobak i en cigarrett än en prilla snus. Men om kroppen lättare tar upp nikotinet vid snusande än vid rökning vet jag inte.
Hursomhelst är det ologiskt att en betydligt mindre skadlig produkt ska beskattas hårdare
Citera
2022-11-27, 13:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zickan_
Källa? Det är mer tobak i en cigarrett än en prilla snus. Men om kroppen lättare tar upp nikotinet vid snusande än vid rökning vet jag inte.
Hursomhelst är det ologiskt att en betydligt mindre skadlig produkt ska beskattas hårdare

Nikotinet tas upp snabbare om man röker en cigarett därför får man en mer märkbar effekt direkt när man röker en cigarett. Det är mindre nikotin i en cigarett men det tas upp snabbare än om man snusar, vilket inte har samma snabba påslag.
Citera
2022-11-27, 13:26
Medlem
Citat:
Svenskar går och stoppar in snus prillor överallt och hela tiden och slänger sedan ut dessa i miljön, på gator och torg överallt, det är ett konstant brukande dygnets alla 24H. Ja fransmän, tyskar etc dricker vin och öl men dom intager inte vin och öl dygnets alla 24H utan dom tar en eller ett par öl/ glas vin till maten och i andra sammanhang när det är lämpligt. Dom kan fortfarande köra bil på sin konsumtion och i övrigt även göra andra saker. Svensken är dock extremt beroende av massa substanser och kan typ ej gå ut och ta ett par glas vin utan skall sänka en hel bag-in-box när den börjar att dricka.

Jag generaliserar men är inte helt fel ute, för det är så det ser ut. Svenskar har problem med alkohol och substanser överlag, oavsett om det är snus, cigaretter, alkohol eller andra droger. Det går alltid till överdrift.

Jag är inte ett fan av EU faktiskt men alkohol till skillnad mot snus exempelvis, ger ju ett rus iaf. När man är van snusare vilket jag själv har varit så blir det ju bara en ren rutin att man drar in snus på snus i käften utan att ens tänka efter. Ren rutin och rent bedrägeri. Du kan lägga ner snuset det är inget problem för du får ingen effekt av det. Det kostar bara onödiga pengar, sen är det säkert många som nu lever på marginalen i dessa tider och som prioriterar snus och sen gnäller på att dom inte har tillräckligt föra att klara vardagen. Lägg ner snuset bara, det behövs inte.

Vin och öl, precis som fransmän och tyskar är ju något jag konsumerar till och från, inte varje dag och hela tiden som när jag använde snus förut, utan att få ut någonting av det egentligen. Det är fullkomligt värdelöst med snus, det tar bort en form av inbillad stress som ni har byggt upp just av själva substansen själv ifråga.

Visst har du helt rätt i allt.

Jag vet själv hur det är bland arbetarklassmän, svenskar då. De slösar sina pengar på spelmissbrukande, snus och alkohol. Pengar finns sen inte till barnen och deras framtid. Dessa idioter ser även till att förstöra sin och sina avkommors hälsa. Tänk dig själv generna från en sådan person, som sprider sin säd vidare. Avkomman får ta stryk av arbetar-Svenssons knarkande av snus och alkohol.
Citera
2022-11-27, 13:28
Medlem
Citat:
Bara att det verkar bli en så stor grej av detta säger det mesta. Svensken måste fan lägga ner det där jävla snuset, som dessutom är en anledning till att svensken får torr mun, problem med magen, magsyre problematik och en hel del annat. Svensken är så inihelvete beroende av snus att detta blir en stor jävla grej när det finns annat som svensken borde bli upprörd för istället. Helt otroligt, en sketen liten konsumtionsvara.

Nej, svensken får inte "torr mun, problem med magen och magsyreproblematik". I den mån folk får det så är det inte snuset som är anledningen.

Jadu "en sketen liten konsumtionsvara". Nästa gång handlar det om alkohol. Efter det blir det mejerivaror - mjölk, ost, grädd- och smörprodukter förbjuds eller höjs till extrema priser och banar väg för tyskproducerade varor som ska vara vitaminberikade och fettsnåla men som i verkligheten knappt har varit i närheten av ett juver. Sen kommer alla former av inhemskt producerat godis och snacks ersättas med en EU-certifierad produktlinje som påstås vara nutritionellt kontrollerad för vårt bästa. Sedan börjar allt kött som får säljas att produceras i enorma EU-fabriker i Belgien "för djurens skull". Alla fordon blir sedan en elektrisk EU-bil. Därefter förbjuds försäljning av alla kläder som inte är en officiell EU-uniform med EU-flaggan på bröstet. I framtiden pratar vi inte svenska utan får välja ett av fyra officiella EU-språk.

Skulle du välkomna allt detta också?
Citera
2022-11-27, 13:30
Medlem
Korrekt! Och det var vår käre Reinfeldt som fixade detta, ett av många eländen denna onda karl lyckades fixa innan han fick avgå. Media hade endast någon liten fotnot, ingen stor nyhet enligt dem.

Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
EU medlemskapet är inskrivet i grundlagen, så det tar minst två mandat att ta sig ur helvetet.
Citera
2022-11-27, 13:32
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Superbra idé.. kanske fler slutar med det och minska riskerna för sjukdomar. Borde vara samma sak för cigaretter och alkohol.
Ja, skräpmat och bilar också, höj bränslepriset till 100kr litern så folk slutar förorena naturen.

Jättebra ide.. Mera skatter!

Bättre att vi alla jobbar stenhårt, betalar räkningar, kolla på mello och lär våra barn att göra precis samma sak.

Super duktiga vi kommer bli så får vi säkert en guldstjärna på graven också som andra kan se upp till!
Citera
2022-11-27, 13:33
Medlem
Neolitikums avatar
Kroppen har Nikotinreceptorer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nikotinreceptor

Även Cannabinoidreceptorer

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cannabinoidreceptorer

Så varför skulle då nikotin eller cannabis vara skadligt om man inte röker dem?
Kroppen fungerar inte utan dessa ämnen.
Citera
2022-11-27, 13:34
Moderator
Ancistruss avatar
Politik: utrikes --> Tobak
/Moderator
Citera
2022-11-27, 13:35
Medlem
Kallamakaronens avatar
EU ställer till det för oss och det kostar oss alldeles för mycket.

Gå ur EU - enda lösningen.
Citera
2022-11-27, 13:36
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Man tackar… måste lägga av med snus
Citera
2022-11-27, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charlie80
Korrekt! Och det var vår käre Reinfeldt som fixade detta, ett av många eländen denna onda karl lyckades fixa innan han fick avgå. Media hade endast någon liten fotnot, ingen stor nyhet enligt dem.
Då är det väl rätt läge att börja kampanja på riktigt nu då, så beslutet kan tas före nästa val och vi kommer ur träsket snabbt efter.
Det här kan mycket väl vara gnistan som får fart på Svennebanan om det väl blir verklighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in