2022-11-27, 10:57
Medlem
shaktas avatar
Kommer bli ett jädrans hallå. Förslaget är så genomskinlig att Bryssel skulle kunnat skriva att vi tycker folk ska röka istället.
Citera
2022-11-27, 11:01
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Skatter är en nationell angelägenhet utanför EU:s kompetensområde. Den enda godtagbara anledningen för EU att synpunkter på nationella skatter är om en medlemsstats beskattning diskriminerar varor från andra medlemsstater och därmed hindrar den fria rörelsen av varor - detta är inte fallet nu.

Varför nämner kommissionen ens detta? De ska hålla käften om hur höga eller låga våra skatter ska vara.
Citera
2022-11-27, 11:05
Medlem
Refunds avatar
EU gör nog det här bara för att det är enkelt. Svenskarna är ett svagt folk som går på precis vad som helst. Gödbukarna i Bryssel skrattar hela vägen till banken.
Citera
2022-11-27, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Vem har föreslagit att man ska subventionera snus?

Personen jag svarade, har du lässvårigheter?
Citera
2022-11-27, 11:10
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Personen jag svarade, har du lässvårigheter?
Det här var vad du svarade på. Var där kan du se att någon vill subventionera snus?
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
De borde sänka priset. Snuset gör ju att många kan låta bli att röka.
Citera
2022-11-27, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det här var vad du svarade på. Var där kan du se att någon vill subventionera snus?

Om EU skulle sänka priset så fattar du väl att det är en subvention?

Eller vet du inte vad subventionera betyder?
Citera
2022-11-27, 11:20
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Om EU skulle sånka priset så fattar du väl att det är en subvention?

Eller vet du inte vad subventionera betyder?
Om man låter skatten vara som den är, eller om man sänker den, så är det inte fråga om subvention.

En subvention hade det varit om staten hade gett bidrag till snusförsäljningen.
Citera
2022-11-27, 11:26
Avstängd
Detta är inget annat än HELT SJUKT!

VARFÖR ska EU in och styra våra snuspriser???

Har de inget annat för sej i den där cirkuskasernen????

Vi ska UT ur EU snarast!!

Djävla hittepå!!!

(ja jag snusar, och det är MIN rätt och EU ska ge faan i det!)
Citera
2022-11-27, 11:29
Medlem
Stormpiskares avatar
– Vi har inte sett Kommissionens förslag i sin helhet men regeringen kommer självklart stå upp för det svenska snuset. Det som beskrivs är ett orimligt förslag. Vi kommer självfallet gå emot de här höjningarna, skriver Svantesson.
Professor Leif GW Persson säger i TV4:s Nyhetsmorgon att det är klokt av regeringen att gå emot förslaget.

Han säger också att han ska förbereda sig inför en sådan eventuell skattehöjning genom att hamstra snus.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5B8RqK/finansministern-om-snusforslaget-orimligt
Citera
2022-11-27, 11:37
Medlem
mrmoonlightss avatar
Varför ska en dosa snus bli dubbelt så dyr som en ask cigaretter? Om en miljon svenskar slutar snusa så kommer ungefär en halv miljon att börja röka. Våran lungcancerfrekvens kommer att skjuta i höjden liksom en rad andra allvarliga sjukdomar som belastar samhället med astronomiska kostnader.
Citera
2022-11-27, 11:38
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Tror inget kommer att ske alls.

Så därför är du oenig när jag skriver att inget särskilt kommer att ske, för att du också tror att inget särskilt kommer att ske?
Citera
2022-11-27, 11:38
Medlem
Har inte EU dårarna lärt sig från brexit. Det finns en gräns på hur mycket man kan jävlas med folk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in