Citat:
Ursprungligen postat av
flowersnrainbows
Kan någon förklara vad tusan som är fel med mitt internet
Vi har 500/500 från Bahnhof. Routern står placerad i vardagsrummet där vi är mestadels av tiden.
Strulet har varit rätt massivt genom åren. Hade länge Com Hem, men tyckte att internet ofta dog och var ojämnt. Blev då Bahnhof istället och upplevde att det blev bättre, men nu har det dock varit struligt ett tag.
Igår valde jag att köra hastighetskoll via både Bahnhof och Bredbandskollen. Man får ju aldrig exakt samma som med sladd, men då mätte det upp till 122mbit ner.
Testade då att plugga ur och körde även en reset via knappen under routern. Tio min senare körde jag ny check på hastighet och det låg då på 400 plus.
Det dröjde dock inte länge innan det föll ner på runt 100 igen.
Nu på morgonen mäter det 76. Pendlar givetvis men inte så högt som ens i närheten av 200 plus.
Routern är relativt ny, det är inga pågående driftfel.
VAD ÄR FEL?!
Eftersom du har provat två olika ISP, du tycks ha samma problem.
Du har även provat att koppla din dator till vägguttaget direkt och upplever samma problem.
Chansen är ganska liten att både din dator och router strular samtidigt.
Men eftersom du upplever ett svajigt nät, det kan du lätt konfirmera detta med att t ex pinga Googles DNS server.
Om du har en bra uppkoppling så bör du ligga på svarstider under 10ms.
Men om ping-responsen drag iväg t ex 20-200 ms, då skulle jag kontakta Bahnhof direkt.
Även om du har en relativt ny router, så kan du aldrig vara säker på att den är felfri för att den är ny.
Jag hade själv en gång ny router och jag klagade till min ISP när uppkopplingen strulade, men sen hitta jag ett fel i min router som fick routern att belasta CPU nästan 100%.
Jag har också Bahnhof och svarstiderna på Google DNS ligger på 7-8ms.
Citat:
Google DNS
ping 8.8.8.8