2022-11-27, 10:55
Medlem
Kan någon förklara vad tusan som är fel med mitt internet

Vi har 500/500 från Bahnhof. Routern står placerad i vardagsrummet där vi är mestadels av tiden.

Strulet har varit rätt massivt genom åren. Hade länge Com Hem, men tyckte att internet ofta dog och var ojämnt. Blev då Bahnhof istället och upplevde att det blev bättre, men nu har det dock varit struligt ett tag.

Igår valde jag att köra hastighetskoll via både Bahnhof och Bredbandskollen. Man får ju aldrig exakt samma som med sladd, men då mätte det upp till 122mbit ner.

Testade då att plugga ur och körde även en reset via knappen under routern. Tio min senare körde jag ny check på hastighet och det låg då på 400 plus.

Det dröjde dock inte länge innan det föll ner på runt 100 igen.

Nu på morgonen mäter det 76. Pendlar givetvis men inte så högt som ens i närheten av 200 plus.

Routern är relativt ny, det är inga pågående driftfel.

VAD ÄR FEL?!
Citera
2022-11-27, 11:03
Medlem
SilentVictorys avatar
Vad får du ut för hastighet om du kopplar direkt i väggen när det uppstår?
Således går det snabbt att utesluta om det är routern eller ej.
Citera
2022-11-27, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Vad får du ut för hastighet om du kopplar direkt i väggen när det uppstår?
Således går det snabbt att utesluta om det är routern eller ej.

Just nu 127 via kabel från väggen
Citera
2022-11-27, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowersnrainbows
Just nu 127 via kabel från väggen

Vid andra mätningen är den nere på 78. Gången efter det är det uppe på 179.

Diffar hela tiden.

Kan problemet ligga hos Servanet snarare än internetleverantör?
Citera
2022-11-27, 11:47
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Vid andra mätningen är den nere på 78. Gången efter det är det uppe på 179.

Diffar hela tiden.

Kan problemet ligga hos Servanet snarare än internetleverantör?
Det kan också vara din dators NIC som gör något. Se till så att senaste uppdatering finns inlagd till det.
Får du samma fel med någon annan dator eller när telefonen är ansluten via wifi?

Bara för att vara på säkra sidan så kan du köra igenom och kolla MTU
https://homenetworkgeek.com/mtu-size/

Det kan också vara kassa kablar någonstans på vägen som gör detta. Har du snackat med någon granne om de upplever samma problem?
Citera
2022-11-27, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det kan också vara din dators NIC som gör något. Se till så att senaste uppdatering finns inlagd till det.
Får du samma fel med någon annan dator eller när telefonen är ansluten via wifi?

Bara för att vara på säkra sidan så kan du köra igenom och kolla MTU
https://homenetworkgeek.com/mtu-size/

Det kan också vara kassa kablar någonstans på vägen som gör detta. Har du snackat med någon granne om de upplever samma problem?

Hela området har haft struligt i perioder.

Verkar inte vara någon direkt skillnad ifall jag går mellan varken annan enhet eller andra kablar.

Undrar mest var man vänder sig först och främst. Drygt att stå och betala flera hundra för något som knappt ger hundra.
Citera
2022-11-27, 12:20
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:

Verkar inte vara någon direkt skillnad ifall jag går mellan varken annan enhet eller andra kablar.

Undrar mest var man vänder sig först och främst. Drygt att stå och betala flera hundra för något som knappt ger hundra.
Sånt där kan vara jobbigt tyvärr.
Hör av dig till Banhof, var tydlig med vad du har testat och att ni är flera som upplever samma sak.

Någonstans låter det som att det eventuellt blir en överbelastning, eller annan utrustning som är kass, exempelvis en kabel.
Citera
2022-11-27, 15:21
Medlem
Zilvios avatar
Rubrik ändrad:
Mitt internet är schizofren
=>
Varför pendlar hastigheten på internet?

/MOD
Citera
2022-11-27, 16:38
Medlem
zixls avatar
Jag skulle nog börjat hos den som tillhandahåller mediat (koppar, fiber).
Citera
2022-11-28, 10:28
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

Du ska vända dig till den du köper tjänsten av, alltså Bahnhof.
Citera
2022-11-28, 20:19
Medlem
XactEftDivs avatar
Står din router avigt?
Citera
2022-12-27, 19:15
Medlem
hashs avatar
Citat:
Kan någon förklara vad tusan som är fel med mitt internet

Vi har 500/500 från Bahnhof. Routern står placerad i vardagsrummet där vi är mestadels av tiden.

Strulet har varit rätt massivt genom åren. Hade länge Com Hem, men tyckte att internet ofta dog och var ojämnt. Blev då Bahnhof istället och upplevde att det blev bättre, men nu har det dock varit struligt ett tag.

Igår valde jag att köra hastighetskoll via både Bahnhof och Bredbandskollen. Man får ju aldrig exakt samma som med sladd, men då mätte det upp till 122mbit ner.

Testade då att plugga ur och körde även en reset via knappen under routern. Tio min senare körde jag ny check på hastighet och det låg då på 400 plus.

Det dröjde dock inte länge innan det föll ner på runt 100 igen.

Nu på morgonen mäter det 76. Pendlar givetvis men inte så högt som ens i närheten av 200 plus.

Routern är relativt ny, det är inga pågående driftfel.

VAD ÄR FEL?!

Eftersom du har provat två olika ISP, du tycks ha samma problem.
Du har även provat att koppla din dator till vägguttaget direkt och upplever samma problem.
Chansen är ganska liten att både din dator och router strular samtidigt.

Men eftersom du upplever ett svajigt nät, det kan du lätt konfirmera detta med att t ex pinga Googles DNS server.
Om du har en bra uppkoppling så bör du ligga på svarstider under 10ms.
Men om ping-responsen drag iväg t ex 20-200 ms, då skulle jag kontakta Bahnhof direkt.

Även om du har en relativt ny router, så kan du aldrig vara säker på att den är felfri för att den är ny.
Jag hade själv en gång ny router och jag klagade till min ISP när uppkopplingen strulade, men sen hitta jag ett fel i min router som fick routern att belasta CPU nästan 100%.

Jag har också Bahnhof och svarstiderna på Google DNS ligger på 7-8ms.

Citat:
Google DNS
ping 8.8.8.8
Senast redigerad av hash 2022-12-27 kl. 19:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in