2022-11-26, 20:34
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Allt utgår hela tiden från att något våldsamt hänt på en viss plats och på en viss tid.
Helena är försvunnen. Punkt. Vi vet i stort sett ingenting.
MEN om något hände Helena på en annan plats, där man inte kan lämna kroppen och bara ge sig iväg och hoppas slippa bli sedd eller upptäckt, så måste hon försvinna. T ex i hemmet, på altanen eller i sin egen trädgård. Eller hemma hos någon annan dit hon tagit sig eller förts. Det är mera sannolikt att en förövare forslar bort kroppen om det som hänt skett på en plats där den inte kan lämnas kvar - t ex i eller anslutning till en bostad.

Helt riktigt tänkt, "ALLA" snöar in på att fyndplats av skor mm måste vara synonymt med brottsplats.
Håller absolut öppet att dessa skulle kunna vara planterade där av GM för att "ALLA" ska fokusera helt fel, är så fallet så har bevisligen GM lyckats till 100%.
Citera
2022-11-26, 20:37
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Frågade tidigare och fick inga svar så provar igen. Vill understryka att frågorna är ärligt menade och för min egen förståelse och är inte ute efter att provocera.

Varför måste Helena förts bort/ bragts om livet i kohagen/ lekparken?
Varför måste GM ha varit inne på Stadt?
Varför måste "Hanna", "Killarna", eller bilar de har hört/ sett ha något alls med fallet att göra?
Citera
2022-11-26, 20:38
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Nu hade Ekholm en liten segelbåt med smal förstäv och inte ett stort fartyg.

Jag är övertygad om att Ekholm menar väl i sina utsägelser men är säker på att han tagit fel i sina antaganden, kanske kört på ngn timmerstock eller liknande och låtit fantasin skena iväg.
Citera
2022-11-26, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Allt utgår hela tiden från att något våldsamt hänt på en viss plats och på en viss tid.
Helena är försvunnen. Punkt. Vi vet i stort sett ingenting.
MEN om något hände Helena på en annan plats, där man inte kan lämna kroppen och bara ge sig iväg och hoppas slippa bli sedd eller upptäckt, så måste hon försvinna. T ex i hemmet, på altanen eller i sin egen trädgård. Eller hemma hos någon annan dit hon tagit sig eller förts. Det är mera sannolikt att en förövare forslar bort kroppen om det som hänt skett på en plats där den inte kan lämnas kvar - t ex i eller anslutning till en bostad.
Då innebär det att Helenas pinaler är placerade vid lekplatsen i efterhand.
Citera
2022-11-26, 21:03
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Då innebär det att Helenas pinaler är placerade vid lekplatsen i efterhand.
Varför riskera att bli påkommen med att placera ut saker?
Jag har väldigt svårt för att tro det?
Då är handlingen planerad i förväg, vilket jag betvivlar?
Citera
2022-11-26, 21:09
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Nu är inte jag helt dum i huvudet när det gäller båtar, därför måste jag ifrågasätta hur en båt kan känna en kollision med en människokropp? En båt som går för motor typ puttar vattnet framför sig och en människokropp mestadels av vatten tycker jag borde skyvas åt sidan omärkbart för den som sköter styrningen av båten.
För detaljerna får jag hänvisa till alla de som lyfte fram detta och höll det som en i sammanhanget väldigt viktig händelse. LGWP är en av dom. Själv är jag inne på din linje att det låter ytterst osannolikt. Trots det så lär föraren av båten ha meddelat sin upplevelse till polisen.
Citera
2022-11-26, 21:12
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Jag är övertygad om att Ekholm menar väl i sina utsägelser men är säker på att han tagit fel i sina antaganden, kanske kört på ngn timmerstock eller liknande och låtit fantasin skena iväg.

No offense, men jag tror inte du är rätt person att ifrågasätta uppgifterna från fartygskonstruktöreren Sten Ekholm.
Citera
2022-11-26, 21:40
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
No offense, men jag tror inte du är rätt person att ifrågasätta uppgifterna från fartygskonstruktöreren Sten Ekholm.

Jag vet att han var en höjdare i kms nordön men ngt stämmer inte, bolla frågan vidare till folk med sjökunskap om du inte tror mig.. Är övertygad om att du kommer få samma svar som från mig.
Citera
2022-11-26, 21:43
Medlem
Greenskys avatar
Citat:

Förresten? Vart fick du titulationen FARTYGSKONSTRUKTÖREN ifrån?
Citera
2022-11-26, 22:12
Medlem
Greenskys avatar
Citat:

Jag tror att jag är rätt person att ifrågasätta uppgifterna från "fartygskonstruktören" Sten Ekholm.

Var finns hans meriter (arbeten) att finna? Om det nu finns några? Eller är han en mytoman av värsta sorten?
Citera
2022-11-26, 22:49
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Varför riskera att bli påkommen med att placera ut saker?
Jag har väldigt svårt för att tro det?
Då är handlingen planerad i förväg, vilket jag betvivlar?

Jag tror inte att risken skulle vara speciellt stor vid utplacerade av skor och ringar. Anledningen att göra det skulle ju vara för att få det att se som om det var där brottet begåtts.
Tror inte handlingen behöver vara planerad i förväg.
Citera
2022-11-26, 23:02
Medlem
brightonmans avatar
Tror inte det går att lösa om ingen erkänner/pratar. Det har gått 30 år. Man kan förstås gissa, polisen borde fokuserat på personer som t ex:
-var den sista som hade kontakt med offret
-var ivrig att hjälpa till att leta
-ställde upp i media
-kände offret
-hade en vit liten bil

Bara vad jag tror. Lösningen är förmodligen inte så komplicerad. De fyra första punkterna borde ju vara grundkurs i polisutredningsarbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in