2022-11-26, 19:36
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow

För inte länge sedan var det absolut nödvändigt för gärningsmannen att ha tillgång till båt och att denne utan tvekan dumpat HA tidigt på morgonen i Vänern eftersom någon kört på "något" med sin båt på förmiddagen. .

Nu är inte jag helt dum i huvudet när det gäller båtar, därför måste jag ifrågasätta hur en båt kan känna en kollision med en människokropp? En båt som går för motor typ puttar vattnet framför sig och en människokropp mestadels av vatten tycker jag borde skyvas åt sidan omärkbart för den som sköter styrningen av båten.
Citera
2022-11-26, 19:50
Medlem
Det är en viktig fråga och inte lätt att svara på. Att det inte är konstigt håller jag inte med om. Tvärtom det är märkligt att kroppen togs med. Möjliga anledningar:
- HA var gravid med GM
- GM ville dölja ett annat brott såsom våldtäkt eller påkörning.
- GM förmodade att saker på HAs kropp (tex ett smycke) kunde härledas till honom. Därav de utplacerade ringarna? Kollade GM igenom hennes saker på jakt efter en specifik sak?
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Vilka skäl menar du att de kan ha haft för att plocka med henne?
Citera
2022-11-26, 19:56
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Nu är inte jag helt dum i huvudet när det gäller båtar, därför måste jag ifrågasätta hur en båt kan känna en kollision med en människokropp? En båt som går för motor typ puttar vattnet framför sig och en människokropp mestadels av vatten tycker jag borde skyvas åt sidan omärkbart för den som sköter styrningen av båten.

Skulle det vara skillnad med en segelbåt? Eller finns det motorer på sådana också?
Citera
2022-11-26, 20:03
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

Nu hade Ekholm en liten segelbåt med smal förstäv och inte ett stort fartyg.
Citera
2022-11-26, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Du har nog rätt.... Precis som Farbror_barbro säger är det märkligt att kroppen togs med. Kroppen måste på något sätt peka på dem och det gör den om de befarat sig ha iakttagits med Helena vid Kohagen eller vid upphämtning av henne.
Allt utgår hela tiden från att något våldsamt hänt på en viss plats och på en viss tid.
Helena är försvunnen. Punkt. Vi vet i stort sett ingenting.
MEN om något hände Helena på en annan plats, där man inte kan lämna kroppen och bara ge sig iväg och hoppas slippa bli sedd eller upptäckt, så måste hon försvinna. T ex i hemmet, på altanen eller i sin egen trädgård. Eller hemma hos någon annan dit hon tagit sig eller förts. Det är mera sannolikt att en förövare forslar bort kroppen om det som hänt skett på en plats där den inte kan lämnas kvar - t ex i eller anslutning till en bostad.
Citera
2022-11-26, 20:10
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Skulle det vara skillnad med en segelbåt? Eller finns det motorer på sådana också?

Jag anser inte att man märker om man kör på en människokropp med en segelbåt eller motorbåt
vars åtminstone en vikt på två ton eller mer med en fart av marschfart på 5-7 knop.
Citera
2022-11-26, 20:14
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag anser inte att man märker om man kör på en människokropp med en segelbåt eller motorbåt
vars åtminstone en vikt på två ton eller mer med en fart av marschfart på 5-7 knop.

OK, jag vet ingenting om båtar. Spelar storleken någon roll, eller anser du att det inte betyder något för om att man märker något eller inte?
Citera
2022-11-26, 20:20
Medlem
Spelar det någon roll hur kroppen är ”paketterad”?
Citat:
OK, jag vet ingenting om båtar. Spelar storleken någon roll, eller anser du att det inte betyder något för om att man märker något eller inte?
Citera
2022-11-26, 20:23
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Spelar det någon roll hur kroppen är ”paketterad”?

Jag har ingen aning, men jag antar det. Det är dock ingenting jag vet.
Citera
2022-11-26, 20:24
Medlem
Greenskys avatar
Citat:

Kör du en gummibåt med 2 hk utombordare i full fart så bör det nog kännas om du kör på något "tungt". Men här är ordet "tungt" knappt märkbart emot vad en människokropp väger i förhållande till vattnet.
Citera
2022-11-26, 20:28
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Kör du en gummibåt med 2 hk utombordare i full fart så bör det nog kännas om du kör på något "tungt". Men här är ordet "tungt" knappt märkbart emot vad en människokropp väger i förhållande till vattnet.

Tack för förklaring, då förstår jag bättre.
Citera
2022-11-26, 20:31
Medlem
Jag håller inte med dig i sak på den här punkten. Tycker att det finns en hel rad saker och observationer som gör att vi kan utgå från att brottet skedde på eller i alla fall nära stigen på den nämnda tiden. Men hur som helst, dina tankar gav mig en idé. GM kan har tagit med sig kroppen pga just brottsplatsen. Att den ligger så pass nära hans hus att han var rädd att han skulle avslöjas. Det är ju bara att 50 tal hus i brottsplatsens omedelbara närområde. En tanke.
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Allt utgår hela tiden från att något våldsamt hänt på en viss plats och på en viss tid.
Helena är försvunnen. Punkt. Vi vet i stort sett ingenting.
MEN om något hände Helena på en annan plats, där man inte kan lämna kroppen och bara ge sig iväg och hoppas slippa bli sedd eller upptäckt, så måste hon försvinna. T ex i hemmet, på altanen eller i sin egen trädgård. Eller hemma hos någon annan dit hon tagit sig eller förts. Det är mera sannolikt att en förövare forslar bort kroppen om det som hänt skett på en plats där den inte kan lämnas kvar - t ex i eller anslutning till en bostad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in