2022-11-26, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Det här är en civilrättslig process, inte en straffrättslig. Det saknar således relevans om någon enskild individ begått brott eller ej. Den relevanta frågan är om Sverige uppfyller sina åtaganden.

Ganska grundläggande juridik ändå.

Så påståendena om att det var olagligt var alltså skitsnack.
Citera
2022-11-26, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej, jag har inget personligt agg mot Greta. Men hon är en osnuten liten snorunge som har noll koll på vare sig juridik eller verkligheten. Det är ganska självklart att stämningen inte kommer leda någon vart.

Nu företräds ju den aktuella organisationen av jurister, så huruvida Greta har koll på den aktuella juridiken saknar ju betydelse. Inte heller är det Greta som stämmer staten utan organisationen Aurora där hon råkar vara medlem.

Varför är det självklart att stämningen inte kommer leda någonstans? Liknande processer har, som tidigare nämnts, drivits i ett antal stater. Vilka processuella hinder menar du finns i Sverige som saknas i dessa stater?
Citera
2022-11-26, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Så påståendena om att det var olagligt var alltså skitsnack.

Tror du blandar ihop termerna ”olagligt” och ”kriminaliserat”. Det faktum att något är olagligt betyder inte per automatik att det är brottsligt.
Citera
2022-11-26, 12:30
Medlem
Citat:
Tror du blandar ihop termerna ”olagligt” och ”kriminaliserat”. Det faktum att något är olagligt betyder inte per automatik att det är brottsligt.

Jag läser topic och där står det olaglig. Men detta är uppenbarligen fel då inget lagbrott har begåtts.
Citera
2022-11-26, 12:35
Medlem
Fattar ingenting - vill ha stämning för att jag inte kan o plocka färska fikon o oliver på min tomt
o därför att staten mördar folk varje år i is.- o halkolyckor o för att det är så jävla dyrt att värma upp bostäder mer än halva året - staten kan ju tydligen bestämma klimatet dels genom avtal (klimatavtal) o dels självständigt - enligt Greta et Co.

Klimatsmart - hur i helvete kan vintern i norden vara klimatsmart.

Hur blir man klimatsmart så att man får sommar året om i Sverige.
Citera
2022-11-26, 12:36
Moderator
TheLuckys avatar
Skulle vara intressant att veta vilka som står bakom just den här orkestreringen av aktioner. Metoo, BLM och klimathysterin hade stöd från högsta instans, det vill säga den rödgröna regeringen där Mp fick härja fritt. Nu finns inte det stödet från olika departement och myndigheter har fått tillsänt sig regleringsbrev.

Precis som med invandringen kommer även klimatfrågan att omvärderas. Det är ingen klimatkris, däremot en energikris som i allra högsta grad känns i folks plånböcker. Vidare har vi kris på höga drivmedelspriser, konstgödsel som gör att det inte är lönsamt att odla, lågkonjunktur med mera. Också det tynger medborgarnas ekonomi. På detta ska staten stämmas på miljarder för en påhittad kris. Finns inte en chans i h-e att det kommer att ske.
Citera
2022-11-26, 12:36
Medlem
Citat:
Jag läser topic och där står det olaglig. Men detta är uppenbarligen fel då inget lagbrott har begåtts.

Nåja, det jag anmärkte på var att du förstod ”olaglig” som ”brottslig”. Huruvida staten har brutit mot lagen alternativt inte uppfyllt sina åtaganden enligt lagen (och därmed agerat i strid med lagstiftningen) är upp till domstolen att bedöma. På vilken grund menar du att det redan nu är klarlagt att inget lagbrott begåtts?
Citera
2022-11-26, 12:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det här är en civilrättslig process, inte en straffrättslig. Det saknar således relevans om någon enskild individ begått brott eller ej. Den relevanta frågan är om Sverige uppfyller sina åtaganden.

Ganska grundläggande juridik ändå.
Ganska grundläggande i vad skadan skulle bestå och hur Aurora skall få ersättning för en ”skada” man inte lidit.
Citera
2022-11-26, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ganska grundläggande i vad skadan skulle bestå och hur Aurora skall få ersättning för en ”skada” man inte lidit.

Nu har jag inte läst stämningsansökan, men såvitt jag förstått utifrån rapporteringen innefattar den inget skadeståndskrav. Men det är möjligt att jag är felinformerad i denna del.
Citera
2022-11-26, 12:40
Medlem
Citat:
Nåja, det jag anmärkte på var att du förstod ”olaglig” som ”brottslig”. Huruvida staten har brutit mot lagen alternativt inte uppfyllt sina åtaganden enligt lagen (och därmed agerat i strid med lagstiftningen) är upp till domstolen att bedöma. På vilken grund menar du att det redan nu är klarlagt att inget lagbrott begåtts?

Dina tolkningar får stå för dig. En olaglig handling innebär att en lag har brutits av någon.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nu har jag inte läst stämningsansökan, men såvitt jag förstått utifrån rapporteringen innefattar den inget skadeståndskrav. Men det är möjligt att jag är felinformerad i denna del.
Rent lappri, enbart ett sätt att hålla intresset och pengakranen uppe.
Citera
Medlem
Citat:
Dina tolkningar får stå för dig. En olaglig handling innebär att en lag har brutits av någon.

Ja, det motsätter jag mig inte heller. Men att en lag brutits är inte detsamma som att ett brott har begåtts. Det är två olika saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in