2022-11-26, 09:31
Medlem
HBTQ-stormaktens bögförluster har nu ökat dom två senaste dagarna och snittet har höjts från nära 314 till över 315 eliminerade.

Det gäller att hela tiden ligga över 315 eliminerade brottslingar per dygn och det börjar se bättre ut.

Jag tror att denna trend håller i sig. Vi måste hålla koll på snittet för att förstå hur snabbt HBTQ-stormaktens krigsansträngningar kollapsar.

Mitt tips är fortfarande till september 2023 och Ryssland har inte förstånd att dra sig ur. Det är fullständigt kört.
Citera
2022-11-26, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det ökar igen! Härligt. Kanske Ukraina påbörjat en ny offensiv? Vi får se.

Dock är dom materiella förlusterna lite för små. Ukraina har börjat slå hårt mot nedgrävda bögryska stridskrafter.

Nya offensiver kommer säkert. Det går rykten på twitter om ukrainska truppkoncentrationer.
Citera
2022-11-26, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
The total combat losses of the enemy from 24.02 to 26.11 were approximately:
of personnel / personnel ‒ about 86710 (+560) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 2901 (+2) units,
armored combat vehicles / APV ‒ 5848 (+4) units,
artillery systems – 1896 (+1) units,
RSZV / MLRS – 395 (+0) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 209 (+0) units,
aircraft – 278 (+0) units,
helicopters – 261 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 1554 (+1),
cruise missiles ‒ 531 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 16 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 4406 (+2) units,
special equipment / special equipment ‒ 163 (+0).
Data are being updated
Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!/ Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth

Goda nyheter! Antalet dräpta orcher ökar igen!
Citera
2022-11-26, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ukraina verkar ju klara att bekämpa Ryssland utan att ge sig på rysk civilbefolkning. Så tydligen går det.

Men med lite tur blir civilbefolkningen i Ryssland drabbade indirekt när ”staten” styr om rubeln i större grad.

Dom måste väl bygga lite nya båtar när dom blivit beslagtagna.
Citera
2022-11-26, 09:48
Medlem
Taggads avatar
Börjar det sina i vapenlagren?
Citat:
Ryssland tros plocka bort kärnstridsspetsar – skjuter gamla robotar som lockbete
Det är troligt att Ryssland har börjat avlägsna kärnstridsspetsar från äldre kryssningsrobotar för att avfyra robotarna mot Ukraina. Det skriver Storbritanniens försvarsdepartement i en lägesrapport på Twitter.

Bilder från öppna källor tycks visa en nedskjuten Ch-55, en sovjetisk kryssningsrobot utvecklad i slutet av 1970-talet specifikt för att bära kärnvapen. Kärnstridsspetsen har sannolikt ersatts med ballast, enligt departementet.

https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707

https://twitter.com/DefenceHQ/status/1596389927733927937?t=bZWVsv9a7ljxivF7Yt4tGA&s=19
Ut med terrorstaten ur Ukraina 🇺🇦🇺🇦🇺🇦
Citera
2022-11-26, 10:03
Medlem
Taggads avatar
Ett nyfött barn som berövades livet pga Rysslands aggression.
Citat:
Serhij blev två dagar – ett av krigets yngsta offer
Morgonen när Serhij föddes skickades hans mamma Maria Kamjanetska ett foto på pojken till hans far som var kvar hemma i byn. På bilden är pojkens ögon slutna, hans lilla kropp är insvept i en ljusrosa filt.

Pappan hann aldrig träffa sin son, skriver Washington Post i ett reportage. I onsdags runt klockan 02 på natten, när hans mamma ammat och lagt honom i spjälsängen slog en raket ner på förlossningskliniken.
https://omni.se/t/krigets-offer/34c010cd-a4f0-405e-a093-bef870ee1b8b
Citera
2022-11-26, 10:04
Medlem
QuietExits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Skulle vara spännande att få se en film på hur det hela gick till, alla dina förslag är ju gångbara. Verkar vara en höjd på höger sida av vägen, bra utgångsläge för ett överfall.

Tornflyg där tornet landar med pipan i den egna tanken, är det vad man kallar autofellatio? Det verkar som till och med stridsvagnarna idkar b-ordet. Inte ens tanksen kan hålla sig ifrån bögeriet!

HIMARS tydligen https://twitter.com/UAWeapons/status/1596126266159026177?s=20&t=BP7NAMW7PUNIot02HxLuxw
Citera
2022-11-26, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Man skiljer på att 'drabbas' och 'utsättas'. Det första ordet har semantisk ledning till något oförskylt- någonting som inte var avsett eller menat utfall. Det andra ordet pekar mot att något var riktat och menat till verkan. Man kan drabbas av sjukdom eller olycka. Man kan utsättas för sanktioner eller hån.

Att krig drabbar civila och oskyldiga är allmänt känt. Att utsätta civilbefolkningen för krigshandlingar är att jämföra med terrorism. Jag ville bara hålla lite ordning på grejorna...
Japp.
Ukraina har valt att totalmobilisera då är alla friska vuxna skyldiga att underställas försvarsmakten och regeringen och ingå i försvaret av landet.
Alla civila byggnader, fordon och infrastruktur samt industri som kan nyttjas i motståndet övergår i försvarsläge.
Och är därmed militära mål.
Väljer ukraina att totalmobilisera sitt samhälle, så är det ukrainas ansvar att föra sjuka, gamlingar och barn i säkerhet.
Det civila livet kan inte pågå som vanligt i krig, med öppna förskolor, skolor choppingcentra, underhålling konserter.
Sjukvårdsinrättningar och andra viktiga samhällstjänster ska flyttas till skyddsrum och inte vara i upplysta sjukhus och byggnader.
Citera
2022-11-26, 10:06
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
New York Times har en artikel och den verkar som andra som jag sett intressant. De verkar kunna vilja beskriva verkligheten som den är. Men men... de har lite lätt ibland att släta över problem för Ukraina för att inte artiklarna skall bli "för tunga" att läsa. Kommer en hel del intressanta analyser från USA inte minst pentagontalesmän vill jag tillägga.

Men du 70% av loken är ellok.

Och du Häromdagen när elnätet blev utslaget stod all järnvägstrafik stilla under nära ett dygn.

Slutsatsen NYT drar "mer eller mindre meningslöst för ryssarna att bomba elsystemet, större delen av tågen kommer att fortsätta att gå ändå." känns minst sagt vinklad i Ukrainas favör.

Iaktagelsen i NYT att Ukrainas Järnväg är supersovjetiskt uppbyggd och fungerande kan jag verkligen skriva under på för det är precis vad jag tänkt på när jag begagnat den. Har även begagnat Rysk järnväg i nutid och faktiskt inte fått samma känsla. Dessutom vet jag inte hur många mil jag åkt på sovjetisk. Så jag har viss personlig insyn i detta. (Har aldrig åkt transsibiriska men däremot Helsingfors - Teheran med byte i Moskva. En tågresa jag minns. :-) )

NYT skrev att bara hälften av trafiken var elektrifierad utan att närmare specificera vad det innebar. Kanske menade de att bara hälften av rutterna var elektrifierade. Rimligtvis är de mest trafikerade sträckorna också de mest elektrifierade. Men även om 70% av den faktiska trafiken är elektrisk så ger det ändå en hel massa oelektrisk kapacitet som ryssarna inte riktigt kommer att rå på. Vilket inte heller verkar vara deras syfte.

NYT artikel handlar annars mest om ryssarnas mer koncentrerade kampanj mot ukrainsk järnvägsinfrastruktur i april och maj i år. Då ryssarna verkligen försökte slå ut den ukrainska järnvägstrafiken. Och misslyckades. Enligt den något hagiografiska artikeln på grund av det heroiska motståndet från Ukrainas järnvägspersonal.

Men den större poängen är att om ryssarna inte kunde slå ut järnvägstrafiken i våras, när de verkligen försökte och dessutom hade större resurser till sitt förfogande, så lär de inte kunna göra det idag heller.

Snarare ska den nuvarande bombkampanjen ses som ett svaghetstecken. Ryssland börjar få ont om missiler och tvingas förlita sig på iranska drönare. Men de iranska drönarna med sina stridsspetsar på 30 kg kan inte slå ut en bro eller en järnvägsdepå eller knappt ens ett enskilt lokomotiv. En av de få saker de kan göra kännbar skada på är elektriska ställverk och transformatorer. Ryssarna siktar alltså in sig på en av de få saker som de fortfarande har kapacitet att slå ut. Att det är ett civilt mål spelar mindre roll i sammanhanget.
Citera
2022-11-26, 10:07
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det ökar igen! Härligt. Kanske Ukraina påbörjat en ny offensiv? Vi får se.

Ser man till de låga förlusterna av material så känns det som att det är mestadels rysk kanonmat man arbetar sig igenom för tillfället.
Citera
2022-11-26, 10:18
Medlem
Hittills har man mest fått se enstaka utslagna fordon och det här är första gången jag sett skadad/utslagen utrustning samlad.
Detta måste röra sig om tillräckligt många fordon för 1-2 brigader. Borde vara förluster som kan adderas till Charkiv-fronten. Det är dyrt med krig...

https://www.youtube.com/watch?v=8X0o4nueByY
https://www.youtube.com/watch?v=ywzTvsCGNjM
Citera
2022-11-26, 10:21
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Drömmen vs verkligheten..

U.S. NASAMS Having 100% Success Rate in Stopping Russian Missiles: Pentagon

https://www.newsweek.com/pentagon-missile-austin-nasams-1760303

Apartment block in Kiev hit by US-made AIM-120C for NASMAS air defense systems

https://militarymonitoring.com/apartment-block-in-kiev-hit-by-us-made-aim-120c-for-nasmas-air-defense-systems/

Går det bra att köpa modernt krigsmaterial av Iran och Nordkorea?

Ni ryssar är så jävla pinsamma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in