2022-11-26, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Militären har egna dieseldrivna tåg.

Herr Hervonen.

Ja de har ju 30% diesellok och 70% ellok och säkert reservaggregat för att hålla signalsystem igång.

Förstår inte vad behov du har att göra en sådan enfaldig invändning. Gå ut i kylan och sjung "sol, vind och vatten" tillsammans med de andra tuppluvorna.

Klart det kommer ske transporter ändå på både vägar och järnvägar men i vilken omfattning? Och sedan kan du fundera ut hur man kör dieseltåg över pontonbroar?

Sedan är det ju ett "litet problem" du säkert inte tänkt på i din bortskämda och bekväma tillvaro. Häromdagen stannade alla eldrivna tåg ute på linjerna - det blir liksom lite problem att köra om med diesellok särskilt om man skall börja sköta signalsystemet manuellt.

Du tycks ha sådant förtroende för Zelenski och hans regim så du tror de kan lösa precis vad som helst utan problem. Sådan blir man om man själv inte gett sig på att lösa problem varken yrkesmässigt eller privat. Sådana som du är även de som uppsöker "farbror staten" när det blir det minsta skav. En tvättäkta hurri.
Citera
2022-11-26, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Till Kina, men den går på full kapacitet. Att bygga nya tar tid och kostar pengar. RySSland får allt mindre tid av båda delarna.

Indien, nej. Och RySSland lär få svårt att få tag i de 110 tankers som skulle behövas för att ersätta olje-exporten till EU med ökad export till indien och Kina.

Ungern importerar fortfarande olja via pipelines, som inte är sanktionerat, ifrån RySSland. Även Bulgarien har ett undantag.

Vill du lära dig mer om de ekonomiska konsekvenserna av den rySSka storinvasionen av Ukraina så finns massor av klipp om det, här:

https://youtu.be/04PrQqwmIuM

Slava Ukraini!

Ja det finns tecken på mycket stora och allvarliga ekonomiska problem i Ryssland.

Det finns tydliga tecken på att ekonomin i Ukraina är i rent katastrofläge. Både samhälls och ännu värre stasekonomin är i fritt fall.

Det finns tydliga tecken på att Kina är på väg in i en stor ekonomisk kris. Dessutom finns det tydliga tecken på att Kina är på väg att starta krig och att de kommer bli välkomnade av en inte oväsentlig del av befolkningen.

Det finns tydliga tecken på att USA och deras lydekonomier i EU är på väg in i en riktigt allvarlig ekonomisk kris som även kan spilla över till tappat förtroende för makthavarna.

Alla dessa tecken och i alla dessa makter är för mig tecken på VÄRLDSKRIG och detta skrämmer mig något ofantligt och nu är det dags att prata om FRED, om någonsin är det verkligen dags NU!

Du sitter och gläds åt problem i en av alla dessa kärnvapenmakter. Utan överord är ditt tankesätt dåraktigt. Vill du själv bli till aska snarast möjligt?
Citera
2022-11-26, 08:08
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Ja det finns tecken på mycket stora och allvarliga ekonomiska problem i Ryssland.

Det finns tydliga tecken på att ekonomin i Ukraina är i rent katastrofläge. Både samhälls och ännu värre stasekonomin är i fritt fall.

Det finns tydliga tecken på att Kina är på väg in i en stor ekonomisk kris. Dessutom finns det tydliga tecken på att Kina är på väg att starta krig och att de kommer bli välkomnade av en inte oväsentlig del av befolkningen.

Det finns tydliga tecken på att USA och deras lydekonomier i EU är på väg in i en riktigt allvarlig ekonomisk kris som även kan spilla över till tappat förtroende för makthavarna.

Alla dessa tecken och i alla dessa makter är för mig tecken på VÄRLDSKRIG och detta skrämmer mig något ofantligt och nu är det dags att prata om FRED, om någonsin är det verkligen dags NU!

Du sitter och gläds åt problem i en av alla dessa kärnvapenmakter. Utan överord är ditt tankesätt dåraktigt. Vill du själv bli till aska snarast möjligt?

Jajamän. Vilken dag i I veckan som helst är jag beredd att förvandlas till aska hellre än att kuva mig under hbqt-armén.
Vad som dock stör mig är att ryssen inte skulle tveka att våldta min fru, mina döttrar och mina söner.
Vill du kalla det beteendet för krigföring så säger det det mesta om dig.
Men någon fred kommer ni aldrig få innan ni lägger ner vapnen och springer tillbaka till Uralbergen
Citera
2022-11-26, 08:10
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Herr Hervonen.

Ja de har ju 30% diesellok och 70% ellok och säkert reservaggregat för att hålla signalsystem igång.
Du pratar om civila transporter men militären har egna diesellok så att transporterna ska fungera efter att fienden tagit ut elnätet. Det fick vi som har en militärutbildning lära oss, så det gäller inte dig.

Citat:
Förstår inte vad behov du har att göra en sådan enfaldig invändning. Gå ut i kylan och sjung "sol, vind och vatten" tillsammans med de andra tuppluvorna.
Är faktiskt på väg ut för att klyva ved för nästa vinter. Vi som är förberedda och självförsörjande ser till att planera i förväg.

Citat:
Klart det kommer ske transporter ändå på både vägar och järnvägar men i vilken omfattning? Och sedan kan du fundera ut hur man kör dieseltåg över pontonbroar?
Man lastar om till ett annat tåg där det inte går att ta sig över.

Citat:
Sedan är det ju ett "litet problem" du säkert inte tänkt på i din bortskämda och bekväma tillvaro. Häromdagen stannade alla eldrivna tåg ute på linjerna - det blir liksom lite problem att köra om med diesellok särskilt om man skall börja sköta signalsystemet manuellt.
Se ovan om "bortskämda och bekväma tillvaro"
Det blir att använda ett diesellok för att knuffa bort tåget från banan då.

Citat:
Du tycks ha sådant förtroende för Zelenski och hans regim så du tror de kan lösa precis vad som helst utan problem. Sådan blir man om man själv inte gett sig på att lösa problem varken yrkesmässigt eller privat. Sådana som du är även de som uppsöker "farbror staten" när det blir det minsta skav.
Ukrainarna har visat sig vara mycket bättre organiserade än ryssarna hittills, att dom plötsligt skulle tappa det känns inte troligt. Som egenföretagare är man tvingad att lösa problem problem i arbetet hela tiden. Ingen pappa stat eller arbetsgivare som hjälper en.

Citat:
En tvättäkta hurri.
Du vet inte vad det ordet betyder va?
Citera
2022-11-26, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Vad som inte går in i många proryssars små dvärgväxta hjärnor är att det här är inget tv-spel där man kan byta ett liv mot ett annat. Och få extraliv.
Farsan var i Kongo på 60-talet och han är ju då en särskilt hårdnackad, brutal jävel men samtidigt ömsint och sorglös. Han söp en del när jag växte upp för att glömma bilderna av alla hemskheter han fått uppleva.

Men ibland hade han gamla vapenbröder på besök. Vissa av dem var rena vrak. För mig som liten pojk i mitten av 70-talet var det givetvis roligt när de lärde mig skjuta allt ifrån pistol till AK4 men även i den åldern förstod jag att det de varit med om inte hade haft en positiv inverkan på deras psyke

En av dem, en halvfinne likt mig sa att när de kommit till en by och hittat männen dödade, kvinnor våldtagna och fått brösten avskurna, alla barn dräpta så tog känslorna överhanden och de mördade allt i sin väg.
Farsan ville egentligen aldrig att jag skulle bli en krigare men äpplet faller inte långt ifrån trädet

Vad jag vill ha sagt med detta att oavsett siffror på dödade, utslagna stridsfordon etc så kommer Rysslands agerande sätta många och djupa sår i den europeiska själen under lång tid framöver
Edit. Så förstå ni ryssjävlar vilket hat och vilken enorm polarisering ni skapat

Just det där att månqa FN svenskar blivit vrak har jag också upplevt. Din söp men verkar klarat sig (och dig) lindrigt. Har en kompis som utsattes för ständig och riktigt grov misshandel som barn och omgivningen brydde sig inte för det var en "hjälte" som misshandlade.

Tror nog "känslorna tar överhanden" hos en del frivilliga i Ukraina nu? Tror du det med? Det verkar inte precis var guds bästa barn som nu åker ned och strider.

Här i trakten bor det två Afghanistan"veteraner". Båda har bland alla sina andra stora problem tablettmissbruk. Kan faktiskt tänka mig att det är vanligt bland dem för nuförtiden finns ju tyvärr fler "resurser" än flaskan.
Citera
2022-11-26, 08:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ok kan du nämna några krig där inte civilbefolkning blivit drabbad.
Intressant att veta.

Ukraina verkar ju klara att bekämpa Ryssland utan att ge sig på rysk civilbefolkning. Så tydligen går det.
Citera
2022-11-26, 08:27
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ok kan du nämna några krig där inte civilbefolkning blivit drabbad.
Intressant att veta.
Civilbefolkningen blir självklart på ett eller annat sätt drabbad i ett krig men handlar ju om att avsiktligt ge sig på civila människor och mål som exempelvis sjukhus
Citera
2022-11-26, 08:33
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Om något av allt det där skulle intressera mig så vore det att göra det med dig inför deras ögon för att du "varje dag i veckan" vill förvandla dem till aska. Det enda problemet för mig skulle vara att få "den" att stå. Men frun skulle nog vara mer än villig att "hjälpa" mig innan när jag talar om hur du pratar. Eller kanske någon dotter...

Det är lite jobbigt med alla Nazist-troll som oavbrutet måste åskådliggöra sina egna
sexuella fantasier som du nu gjorde. Som att lyfta på locket på ett utedass.

Jag är inte nazist. Jag har däremot ett inbyggt behov av att skydda de jag älskar och det jag värnar om.
99% av min tid lägger jag mig aldrig i vad folk pysslar med så länge de inte skadar andra.

Men nu gör ryssen det. Även mot civilbefolkningen.
Och skulle jag kunna, som du sa byta min familjs välbefinnande mot att jag själv skall brinna upp så är du helt jävla slut i huvudet om du inte förstår att det är något jag skulle göra med ett leende på läpparna
Citera
2022-11-26, 08:40
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Himars artillerisystem har varit en avgörande faktor för ukrainas seger mot homofilfederationen ryZZland. Det är intressant att se hur våra avancerade vapensystem är totalt överlägsna bögfederationens uråldriga dito. Även sverige kommer att komplettera vårt kustförsvar med dessa underverk.

Vapnet som förändrade kriget i Ukraina – nu på svenska militärens önskelista

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vapnet-ar-en-game-changer

Ja. HIMARS var en game changer:

Citat:
Raketartilleriet Himars, som Ukraina fick av USA i början av sommaren, visade sig bli en storvinst för det angripna landet.

Det är en game changer, konstaterar Rein Pella, lärare på försvarshögskolan och artillerist.

Det befintliga artilleriet i Ukraina kunde skjuta 20-30 kilometer. Nu kunde man skjuta upp till 85 kilometer. Det här drabbade Ryssland hårt genom att transporter med mat och ammunition fick mycket svårt att komma fram.

Det slog sönder hela den ryska logistiken, säger Rein Pella.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vapnet-ar-en-game-changer

Ryssarnas logistik har inte fungerat som det ska sedan dess, även om de till en viss del anpassat sig. De har sina stora förråd längre ifrån fronten nu, men en nackdel med det är att transportvägarna blir längre. Allt tar längre tid.

De stora artilleriattackerna har upphört. Sedan om det beror på en allmän ammunitionsbrist eller om det är en följd av HIMARS effektivitet när det gäller att slå ut logistik, är något man kan fundera över.
Citera
2022-11-26, 08:42
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ja, dom är för jävliga dom där ryssarna.
Ja vidriga tycker nog alla civiliserade människor?
Citera
2022-11-26, 08:44
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Järnvägstransporter är huvudsakligen eldrivna (70% av loken vill jag minnasoch diesellok används ofta till växling mm) och militärtransporter sker huvudsakligen med tåg. Polska gränsen - Donbass är en lång sträcka och skall dessutom alltid passera bro över Dnepr. Ja ja lyllo dig om du tror ukrainarna kan kriga på som vanligt...

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Militären har egna dieseldrivna tåg.

NYT hade nyligen en mycket bra (och mycket lång) artikel om de ukrainska järnvägarna sedan krigets början.

Kontentan där var att ukrainska järnvägarna är en knappt reformerad koloss från Sovjets dagar som är helt genomsyrad av korruption och slöseri. Och det har varit en fantastisk tillgång för Ukraina. Slöseriet har inneburit att de har mängder med reserver att sätta in när ryssarna bombat, framförallt ett enormt överskott på personal vilket varit en fantastisk tillgång när reparationsbehoven ökat markant. Järnvägsbolaget är också en sorts stat i staten som med byråkratisk imperialistisk logik har försökt att göra allting inom sina egna väggar. Vilket också har varit en enorm fördel eftersom de har tillgång till utrustning och verkstäder för att göra i princip allting, till exempel tillverkar de all räls de behöver själva.

Andra detaljer från artikeln är att Ukrainas järnvägsnät var grovt överdimensionerat, vilket gav gott om reservlinjer när ryssarna bombade vissa sektioner. En annan detalj är att bara hälften av den ukrainska järnvägstrafiken var elektrifierad före kriget vilket gör det mer eller mindre meningslöst för ryssarna att bomba elsystemet, större delen av tågen kommer att fortsätta att gå ändå.
Citera
2022-11-26, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Ok det blev lite för svårt?

Men om vi bara skippar felstavningen och säger försöker?

Så ditt svar består av att peka på en felstavning? Tolkar det som att du inte hade något vettigt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in