2022-11-25, 16:23
Medlem
Jag tänker att byta min stor lägenehet mot lite pengar + bitcoin. Hur kan jag marknadsföra den?
Behöver jag en maklare?
Vad ska man tänka på?
Citera
2022-11-25, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexHjortswang
Jag tänker att byta min stor lägenehet mot lite pengar + bitcoin. Hur kan jag marknadsföra den?
Behöver jag en maklare?
Vad ska man tänka på?

Använd inte en mäklare, skulle jag säga spontant. Affären är enkelt utförd direkt med köparen, förutsatt att du hittar en sådan köpare, men om du blandar in en mäklare kan det krånglas till rejält (om det inte finns någon svensk bitcoininriktad mäklare som inte jag känner till?). Möjligen kan du anlita en mäklare för att göra en värdering men inget mer.

Kanske en värdering och sedan en annons på blocket kunde fungera?

En annan väg vore kanske att anlita en internationell, bitcoinvänlig mäklare? Här kan du börja nysta i så fall:

https://bitcoinmagazine.com/business/buying-and-selling-real-estate-with-bitcoin
Citera
2022-11-25, 16:57
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Använd inte en mäklare, skulle jag säga spontant. Affären är enkelt utförd direkt med köparen, förutsatt att du hittar en sådan köpare, men om du blandar in en mäklare kan det krånglas till rejält (om det inte finns någon svensk bitcoininriktad mäklare som inte jag känner till?). Möjligen kan du anlita en mäklare för att göra en värdering men inget mer.

Kanske en värdering och sedan en annons på blocket kunde fungera?

En annan väg vore kanske att anlita en internationell, bitcoinvänlig mäklare? Här kan du börja nysta i så fall:

https://bitcoinmagazine.com/business/buying-and-selling-real-estate-with-bitcoin

Mäklaren kan han ju anlita oavsett vad betalningsmedlet är. Mäklaren hjälper med mycket praktiska admin saker kring själva försäljningen (för det är vad det är, inte ett byte).

Denna tråd borde lika i något bostadsforum istället.
Citera
2022-11-25, 17:17
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Behöver jag en maklare?
Vad ska man tänka på?

Det beror på. Är det en hyresrätt eller en bostadsrätt?

Eller rent av en ägarlägenhet.

LL
Citera
2022-11-25, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Det beror på. Är det en hyresrätt eller en bostadsrätt?

Eller rent av en ägarlägenhet.

LL
BRF
Citera
2022-11-25, 17:28
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
BRF

Bra,
Jag skulle rekommendera en mäklare.

Men hur det blir med skatten vet inte mäklaren, det får vi reda ut i tråden.

Kontantdelen är inget problem, det är kryptodelen som komplicerar det hela.

Skall kryptodelen framgå av köpekontraktet, eller skall den betalas vid sidan om?

Sedan finns ju alltid möjligheten att du säljer hela lägenheten för kronor, och själv köper krypto, det vidgar kretsen av potentiella köpare, men har du kontakt med spekulanter som gjort sig rika på krypto så spelar det mindre roll.

Håll oss underrättade.

LL
Citera
2022-11-25, 18:13
Medlem
Sälj den för pengar och köp bitcoin så slipper du krångla?
Citera
2022-11-25, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Mäklaren kan han ju anlita oavsett vad betalningsmedlet är. Mäklaren hjälper med mycket praktiska admin saker kring själva försäljningen (för det är vad det är, inte ett byte).

Denna tråd borde lika i något bostadsforum istället.

Det mäklaren hjälper till med är oftast helt triviala saker (eller saker som borde vara helt triviala) som han sedan tar rundligt betalt för.

Om säljaren har hittat en köpare är resten enkelt, åtminstone så länge det inte ska involveras något "lån". Bara att skriva ett kontrakt, överföra fiat och bitcoin i enlighet med kontraktet och sedan anmäla det nya ägarskapet till lantmäteriet.
Citera
2022-11-25, 22:07
Avstängd
Citat:
Behöver jag en maklare?
Vad ska man tänka på?

att Bitcoin numera är värdelöst..så lägg ner planerna..
Citera
2022-11-25, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Sälj den för pengar och köp bitcoin så slipper du krångla?

Om han säljer mot bitcoin kan han komma över KYC-fria bitcoin, vilket kan vara krångligt annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in