Citat:
Ursprungligen postat av
Mrplay
Nu låter det som om du börjar förstå vad det är vi kämpar för!!
Många regler är gjorda för djurindustri, och då hänger den vanliga människan med.
Där av denna regel med spiltförbud skapade ett helv**e för alla ridskolor i landet. (Jag visste redan innan vad det handlade om så behövde inte googla)
Får ta och se dokumentären, då jag tyvärr inte gjort detta.
Resterande har jag inte alla uppgifter om förnamn och efternamn men dessa domar har jag läst och gått igenom. Jag ärväldigt emot soc och LVU fallen är rättsosäkerhet rakt igenom, jag har varit drabbad via anhöriga och sett båda sidor och kan se det ur perspektivet på olika sätt osv .
Jag gillar Tom mycket, jag tycker det han gör är bra MEN Just nu utnyttjar de andra honom för egen vinning så bondeupproret som verkligen måste uppmärksammas som aldrig fått uppmärksamhet har kommit i bakgrunden, LVU människorna har tagit över. Så fort Tom ska berätta eller ta upp något viktigt om djur, djurägare och Länsstyrelsen så börjar de andra prata. Så länge han är ensam i Småland eller i sällskap av hästmannen osv så har han fokus på djuren, han vet att de inte går att vinna rättsligt juridiskt. Han vet att visssa av falllen bland annat Natti inte varit så smart att ta upp, samtidigt han var ensam, jag har gett honom fakta då och då, då jag börjat kolla alla fall som tas upp och ja han har berättat om djurägare som faktiskt blivit utsatta vidrigt felaktigt och förlorat allt trots att de har skött djuren väl. Eller som visssa han intervjuat som drabbats pga varit på fel plats, fel tillfälle.
Ni får inte glömma att länsstyrelsen och soc baserar sina utredningar på olika anklagelser eller sin egna åsikt , de utreder inte objektivt, de litar på anmälningar som kan vara rena lögner. De är otroligt okunniga och oerfarna djurägare. Jag har mött några inspektörer genom åren och flera gånger ifrågasatt deras kunskap och bedömningar och blivit riktigt skrämd och chockad ur okunniga de faktiskt är. Några fall han tagit upp där djuren har varit välskötta är
Tjejen N som Tom hade en seriös lång intervju med från början som förlorade sina hästar pga hon stod uppstalllad på fel plats vid fel tillfälle, Länsstyrelsen struntade totalt då de var ute efter den tjejen bodde hos, gårdsägare C. I det fallet så var polisen emot omhändertagandet själva, polisen Joakim J som idag är enhetschef på LS Sthlm vittnade för gårdägaren C fall då flertal lagar brutits, självklart kom detta aldrig upp i rätten då gårdsägare C förstod sig inte på de byråkratiska och överklagantiden gått ut när de väl kom fram. Men de lyckades få djurförbudet upphävt efter några år på gårdsägaren C som LS var ute efter, så någon form av upprättelse för de dock inte för tjejen N hon förlorade sina hästar utan att ens ha något med LS att göra personligt, en skör sårbar 18 åring som levde för sina hästar, som bodde där, hade känt denna C inte mer än några månader. Tjejen hade och har aldrig haft problem med LS utan hon blev av med hästarna pga C egentligen.
Lotta Törnqvist som vann emot Länsstyrelsen och veterinären som omhändertagandet grundades på fälldes i veterinära disciplinnämnden, Lotta fick vinsten och upprättelse dagen efter att hon dog pga sjukdomar som hon fått av stressen Länsstyrelsen utsatt henne för. Hon hade levt i denstruktiv relation där hon får smyga ut på nätterna och fodra djuren för att hon blev misshandlad, djuren togs, de tog in henen på psyk 1 dygn , sen fick hon hämta sina saker i en container pga gården var beslagtagen av kronofogden pga ekonomin mellan henne och sambon. Hon hade otroligt fin kennel med nåt samarbete med en till kvinna. Lottas fall ligger ute, de stod i tidningen ridsport att hon vann emot Länsstyrelsen men hon fick aldrig uppleva upprättelsen.
Sten-Gunnar fick djurförbud pga byggnader inte pga misskötsel av hästarna för de var superfina vilket även LS egen veterinär sa, men de är en långvarig process sen många år.
Linderödsvinen i Kungsör, Västmanland länsstyrels är också en tragiskt och sjuk historia hur LS ödela djuren och djurägare liv. Trots 3 veterinärintyg dödade de alla grisar 2 dagar före julafton på gården.
Då hade 2 veterinärer varit ute hos grisarna, djurägare hade kostat på sig vattensystem då LS ansåg bla det som en stor brist, de var lite andra saker som i alla fall, de finns inga perfekta gårdar och småfel anses som brister och blir de automatiskt föreläggande hos LS. Iaf i detta fall med grisarna så hörde veterinär nr 3 om omhändertagande beslutet så den veterinären åkte ut ensam utan information till någon annan och inspekterade alla grisar, inspekterade alla hyddor, kolllade allt och sedan lämnade de in veterinärintyget. En a kommentarerna ur veterinärintygen så står det jag önskar att alla grisar hade det såhär bra. Trots detta kom de 2 dagar innan jualfton och slaktade grisarna framför djurägaren och lyfte grisarna med maskiner i containers och lämnade gården helt blodig.
Hästägare Kristina M som de lyckades rädda hennes hästar och få rätt emot LS Gävleborg är ett levande exempel på när det går att rädda djuren ifrån LS genom att kunna det juridiska, och agera. Stallet hade brist på ventilation, de skulle åtgärdas, det var sommarbete säsong så varför de var en grundorsak om ventilation i stallet där är obegripligt. Hästarna var väldigt fina och välmusklade. De hävdade inhibition, L lyssnade inte, förvaltningsrätten beviljade inhibition och sa kör tillbaka hästarna, LS överklagade till kammarätten, kammarrätten beviljade Kristinas inhibition och kritiserade LS Gävleborg varför de hade tagit hästarna och inte lämnat tillbaka de på förvaltningsrätten dom. Så Kristina fick rätt emot de i kammrätten gällande omhändertagandet. Jag vet inte hur de slutade eller ser ut med djrufröbudet eller så men hästarna kom tillbaka och de kunde rädda de ifrån att bli avlivade eller SHV utnyttjande och bli vandringspokaler.
Sen övriga har jag ingen bra koll på, men jag är alltid noggrann med kolla upp fakta. Man kan ej heller lita blint på domar och handlingar som myndigheter skrivit, utan man måste granska allas versioner, och alla bevis i dessa ärenden. Så jo det kan gå illa när LS ger sig på djurägare även när djuren är omskötta väl.
Det finns även fall där djurägarna vunnit tillbaka djuren till ägare, eller fått någon form av rättelse emot myndigheterna men i praktiken är det nästintill omöjligt att få rätt i förvaltningsdomstolarna. Men de finns några få.