Citat:
Det fetmarkerade är ett citat från ett tidigare inlägg jag skrivit.
Alla åren i Ryssland har inneburit att jag har fått en mycket god inblick i ryskt leverne.
Även andra trådskribenter som har jobbat i Ryssland vittnar om eländet.
Yrkesstoltheten hos många arbetare försvann runt 1990 då CNC-maskinerna tog över deras kunnande vilket ytterligare har ökat bitterheten. Ingen kan längre hantera en manuell svarv eller fräs.
Om du läser runt lite på nätet så kommer du att konstatera att extremt många lever i misär, stenkolsdoft och och i en enorm vodkakonsumptionskultur. 19-centiliterglasen står alltid beredda på köksborden.
Det är liksom en jävla skillnad att som turist åka på en helgresa till Moskva eller St Petersburg.
Alla åren i Ryssland har inneburit att jag har fått en mycket god inblick i ryskt leverne.
Även andra trådskribenter som har jobbat i Ryssland vittnar om eländet.
Yrkesstoltheten hos många arbetare försvann runt 1990 då CNC-maskinerna tog över deras kunnande vilket ytterligare har ökat bitterheten. Ingen kan längre hantera en manuell svarv eller fräs.
Om du läser runt lite på nätet så kommer du att konstatera att extremt många lever i misär, stenkolsdoft och och i en enorm vodkakonsumptionskultur. 19-centiliterglasen står alltid beredda på köksborden.
Det är liksom en jävla skillnad att som turist åka på en helgresa till Moskva eller St Petersburg.
Jamen du saltar dina förvrängda fantasier om hur du minsann vet precis hur det är i Ryssland med påståenden om att du minsann levt hela din barndom i Ryssland och blivit uppfostrad där för att gång yrkesmassigt besökt ryska fabriker i obygden och då givetvis har extremt stor och gedigen erfarenhet av hur det ser ut där. Du ljuger mytomanaktigt för att understryka dina förvridna fantasier.
Häromdagen slog ryssarna till mot elnätet än en gång. Tågtransporterna i Ukraina stod vad jag vet helt stilla, det var så många ellok som stannade så hela järnvägsnätet kollapsade. Du kan ju tänka dig hundratals tåg stillastående och att komma igång med det fåtal diesellok som finns tar tid. Det talas visst i Ukraina att det faktiskt finns ånglok avställda som kan sättas in nu. Hur som helst: Stillastående militärtransporter för det är huvudsakligen den vägen materiel och soldater transporteras.
I går rapporterade det Ryska MIlitärministeriet de lägsta förlustsiffrorna hitintills under kriget för ukrainarna.
Finns det något samband mellan dessa två saker och i så fall vilket.
(Jag tror att ukrainska förluster i soldatliv är mycket starkt överdrivet hos ryssarna och betvivlar dem starkt men jag tror dock att de har en överesstämmelse med verkligehten i nivå. D.v.s.rapporterar ryssarna höga ukrainska så är de höga men dock mycket mindre osv)