2022-11-24, 20:05
Medlem
zxcvb45s avatar
När ska detta gå till åtal?
Citera
2022-11-24, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Inget nytt egentligen, säkert har ni redan diskuterat det. Hinner tyvärr bara följa tråden sporadiskt:

”Enligt P4 Jönköping hade polisen då fått fram koordinater och skalat av sökområdet till en ”geografisk tårtbit” i ett skogsparti.”

https://www.expressen.se/nyheter/krim/sa-hittade-polisen-tove-efter-tva-veckors-sokande/

Tyckte väl att just ordet ”Tårtbit” var väldigt intresssnt och udda och borde kanske ha med det it- tekniska att göra då.

Så kanske Avel har några bra förklaringar. Jag tänker förstås på en sådan tårtbit som en mast fångar upp signaler på.

Och denna plats, tårtbit kanske typ överlappades av inte vara ett besök under mordnatten utan även under morgondagen efter?

När får man annars in en tårtbit som sökområde? Efter ett gediget polisarbete.

Tårtbit mellan vägarna kan man kanske få till då genom vittnesuppgifter?

Vad tror ni?

Kan kanske vara så att MH kanske har snackat.
Citera
2022-11-24, 20:14
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Nu undrade jag snarare om det fanns en cykelförsäljare i närheten som sålt cykelmärket Neptun.
Eftersom Lindblomsgrön menade att det kanske fanns fler cyklar av märket Neptun i Vetlanda.
Ja Kanske t.o.m. liknande cyklar. För modellen i sig är ju inte det minsta ovanlig.

Tänk ändå så mycket frågeställningar det kan bli om en jävla cykel

Jag har kollat vidare. Hittar ingen som säljer Neptun i Sverige.
Finns en i Danmark, men massor i Tyskland. Den tillverkas dessutom i Tyskland.

Eftersom TT har ett visst ursprung i Tyskland så tror jag att den är köpt i Tyskland.

Det märkliga är ju att det är en damcykel så jag tror nog att TTs pappa köpte den till barnen eller hans hustru.

Eftersom TT är tvilling så kanske det borde finnas två av dem...
Citera
2022-11-24, 20:15
Medlem
Jag har flera frågor:

1. Fyndplatsen. Varför dumpade de liket så nära sitt hem? Titta på kartan: Det låg på andra sidan Skurebo bara några km från ILs gård.

2. Varför grävde de inte ner liket? Är det möjligt att hitta det med hundar om det är nedgrävt?

3. De hade flera veckor på sig att flytta liket. Varför gjorde de inte det? Polisen och MP letade ju en gång i trakten utan att hitta det, så de måste ha förstått att de visste ungefär var det låg. Visserligen var JJ och MH häktade, men fadern IL kunde ju ha gjort det.

4. TTs mobils senaste GPS-pos ska ha varit Nydalarondellen efter 03:00. Men den ligger norr om JJs lägenhet. Vad hade de som forslade bort liket där att göra?

5. De fastnade på Gulfs kamera två gånger. Då måste de ha åkt Nygatan och Uplandavägen ut till Nye? Och samma väg tillbaka?

6. Bara två gånger på Gulf, inte fyra, så de åkte Storgatan och Lasarättsgatan till McD?

7. McD ligger mycket nära Illhargen (Illharjen). Där sågs både JJ, MH och IL söndag morgon. Vad gjorde de där? Dumpade de något där när de åkte till McD om natten? Är det möjligt att liket först låg där innan det hämtades och kördes till Nye?

8. Jag har en känsla av att annonsen om potatisgrepen som IL lägger ut på Vetlandatorget söndag morgon kl 9 och som JJ sprider senare på dagen har samband med mordet. Kan det vara ett kodat meddelande? "Jag behöver hjälp med att göra mig av med ett lik."
Citera
2022-11-24, 20:15
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordbaggis
I liknande fall är det inte alls ovanligt att psykiskt instabila personer upptäcker att de måste erkänna brottet trots att de inte haft med det att göra. Polisen vill inte lägga ner mycket tid på att kolla upp dessa. Dessutom vet de inte vilken av mgm som utförde själva mordet.
Allt måste kollas upp innan de kan väcka åtal, annars kommer försvararna att använda hål i utredningen för att ge juryn tvivel.
Juryn? Det finns inte någon jury vid brottmål.
Citera
2022-11-24, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Inget nytt egentligen, säkert har ni redan diskuterat det. Hinner tyvärr bara följa tråden sporadiskt:

”Enligt P4 Jönköping hade polisen då fått fram koordinater och skalat av sökområdet till en ”geografisk tårtbit” i ett skogsparti.”

https://www.expressen.se/nyheter/krim/sa-hittade-polisen-tove-efter-tva-veckors-sokande/

Tyckte väl att just ordet ”Tårtbit” var väldigt intresssnt och udda och borde kanske ha med det it- tekniska att göra då.

Så kanske Avel har några bra förklaringar. Jag tänker förstås på en sådan tårtbit som en mast fångar upp signaler på.

Och denna plats, tårtbit kanske typ överlappades av inte vara ett besök under mordnatten utan även under morgondagen efter?

När får man annars in en tårtbit som sökområde? Efter ett gediget polisarbete.

Tårtbit mellan vägarna kan man kanske få till då genom vittnesuppgifter?

Vad tror ni?

En "tårtbit" är en del av en cirkel, och en cirkel är som bekant en linje som ritas runt en mittpunkt. Man har alltså en mittpunkt att gå på (mast? kamera? observation?) och sen ett område kring mittpunkten med en radie som är baserad på nåt annat (tid?). Sen har man kunnat utesluta olika riktningar i cirkeln, och så får man fram en "tårtbit". Om nu inte ordet "tårtbit" helt enkelt bara var ett ord personen i fråga råkade hiva ur sig då.
Citera
2022-11-24, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CidVanNihi
Om det inte finns på kamera att både MH och JJ åkt tur och retur mot fyndplatsen är det svårt att bevisa vem som gjort vad då bägge skulle kunnat haft den andres mobil i fickan när man kört rutten själv och därför kopplats upp på de olika masterna. MH säger att hon sov och JJ säger att TT var död när hon återvände från McDonalds... ellernågot liknande.
Det kan bli en klurig nöt att knäcka vem som gjort vad och o MH verkligen sov kan hon bli oskyldigt dömd för mord mot sitt nekande likaså för JJ om TT faktiskt va död när hon återvände från McDonalds. Men det blir svårt att förklara varför man hjälpte MH att forsla bort TT istället för att larma om så är fallet.

Polisen säger de hittade fyndplatsen utifrån koordinater (från mobilerna antar jag), men jag skulle ändå bli väldigt förvånad om de inte har övervakningskameror också som har avslöjat att båda MGM var i bilen både på väg ditåt och tillbaka. Kan man häkta någon på sannolika skäl för mord, människorov och gravfridsbrott enbart utifrån mobilens position? Speciellt en person som MH, med svagt psyke, mentalt försenad, i beroendeställning till JJ. Då hade JJ bara kunnat sagt hon skulle ta med bådas mobiler och hitta på en lögn om att ”detta är för vårt bästa, jag vet precis hur man ska göra för att ingen kan sätta dit oss” och sedan bett MH stanna kvar och städa upp i lägenheten medan hon kör dit själv. Men då hade hon behövt släpa kroppen en bra bit ut ur bilen och in i skogen, jag tror inte hon har gjort det. Är rätt säker på hon har sett till att MH är med i bilen, så hon inte blir den enda som sätts dit ifall någon skulle råka se dem mitt i natten. Jag tycker även vittnet som har sett båda två i bilen tidigt på morgonen, verkar trovärdigt. Säkert ett av nyckelvittnen för polisen också.
Citera
2022-11-24, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Juryn? Det finns inte någon jury vid brottmål.

Kan vara att vederbörande menar nämndemän som tillsammans med domare avgör mål i domstol vid rättegång.
Citera
2022-11-24, 20:31
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det har sagts i tråden att J var en partypingla, att hon gillade att fixa fester och ofta gjorde det. Av det drar jag slutsatsen att hon är en hyfsat duktig organisatör, som inte skulle ha några större problem med att snabbt få överblick och styra upp det hela utan föregående planering.

Det går väl inte att jämföra fixa fester och städa / organisera upp efter ett mord.
Citera
2022-11-24, 20:31
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag tror faktiskt den yngre väninnan T letade efter var just M. Jag tror T hade synpunkter på J s dåliga inflytande över M. T verkade inte ha mycket övers för J och tyckte säkert att M gick från en aktiv idrottande tjej till att regelbundet festa, dricka sig redlös och prova knark tillsammans med J.

M verkar var en skör, lättpåverkad 18 åring (förmodligen yngre i psyket). Om nu T vurmade för henne ville hon kanske få henne på rätt spår igen. Om T ville ha ett snack om detta inne på Nöjet uppfattade säkert J detta som en total diss av hela hennes personlighet.
Det scenariot skulle då förklara varför T både gick tillsammans med J och M från Nöjet och sedan följde med upp i lägenheten.
Varför T frivilligt gick upp till Js lgh har vänts och vridits många varv här.
Men...Var det inte så att barchefen sa att han inte sett till tjejen T sökte, att hon inte befann sig på Nöjet den kvällen? Samt att han visste vem M var och att hon fanns på plats?
Eller har jag rört ihop något?
Citera
2022-11-24, 20:33
Medlem
Detta kanske är utrett men funderat på Ts jacka och skor. Var är dem? Om hon hittades utan är det ju ganska lätt att avgöra att hon troligen var inomhus när hon dog. Svårt att tro att mgm krånglar med att ta på dem etc. Iofs kan hon ju ha stannat i hallen i lgh och aldrig varit in ordentligt. Har för mig jag läste nåt om klädesplagg vid sök, men otydligt om de ens hörde till detta.
Citera
2022-11-24, 20:33
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TidensMysterium
Jag har flera frågor:

1. Fyndplatsen. Varför dumpade de liket så nära sitt hem? Titta på kartan: Det låg på andra sidan Skurebo bara några km från ILs gård.

2. Varför grävde de inte ner liket? Är det möjligt att hitta det med hundar om det är nedgrävt?

3. De hade flera veckor på sig att flytta liket. Varför gjorde de inte det? Polisen och MP letade ju en gång i trakten utan att hitta det, så de måste ha förstått att de visste ungefär var det låg. Visserligen var JJ och MH häktade, men fadern IL kunde ju ha gjort det.

4. TTs mobils senaste GPS-pos ska ha varit Nydalarondellen efter 03:00. Men den ligger norr om JJs lägenhet. Vad hade de som forslade bort liket där att göra?

5. De fastnade på Gulfs kamera två gånger. Då måste de ha åkt Nygatan och Uplandavägen ut till Nye? Och samma väg tillbaka?

6. Bara två gånger på Gulf, inte fyra, så de åkte Storgatan och Lasarättsgatan till McD?

7. McD ligger mycket nära Illhargen (Illharjen). Där sågs både JJ, MH och IL söndag morgon. Vad gjorde de där? Dumpade de något där när de åkte till McD om natten? Är det möjligt att liket först låg där innan det hämtades och kördes till Nye?

8. Jag har en känsla av att annonsen om potatisgrepen som IL lägger ut på Vetlandatorget söndag morgon kl 9 och som JJ sprider senare på dagen har samband med mordet. Kan det vara ett kodat meddelande? "Jag behöver hjälp med att göra mig av med ett lik."

Det mesta där förklaras av att de haft panik och inte betett sig helt rationellt. Att IL skulle vara inblandad finns det inga som helst belägg på. Om det är sant att IL setts varit ute å gått på promenad så är det väl inte så orimligt. Dvs att han varit ute på promenad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in