2022-11-24, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Man borde slänga in alla namn och bolag i en stor graf. Lättare att se kopplingar då. Samma gäller för telefonnummer och namn, telefonnummer och bolag.

Ska sätta mig med det i helgen, bara ta hem all data från företagen och sammanställa det.

Här har du allt du behöver. Polisen mfl använder bland annat de här programmen när de analyserar underrättelser:

https://i2group.com/

Videor hur det funkar:
https://www.youtube.com/@i2group194

Lite overkill för en privatperson men finns annan programvara att hantera det med.
Senast redigerad av Avel 2022-11-24 kl. 11:25.
Citera
2022-11-24, 11:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Det känns direkt löjeväckande att gripa paret med hjälp av NI nedfirade från helikopter.
En ren teaterföreställning, att gå till fots eller ännu bättre gripa paret när de åker till jobbet eller ICA Kvantum hade gått lika bra.
Citera
2022-11-24, 11:30
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Här har du allt du behöver. Polisen mfl använder bland annat de här programmen när de analyserar underrättelser:

https://i2group.com/

Videor hur det funkar:
https://www.youtube.com/@i2group194

Lite overkill för en privatperson men finns annan programvara att hantera det med.
Blir Python och networkx för min del.
Citera
2022-11-24, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Blir Python och networkx för min del.

Härligt, själv är bäste dräng!

Finns förresten en Nikolay M*aramzin som undertecknat årsredovisningen för InstrumentElectronics i Stockholm AB. Har hittat honom. Ska kika vidare.
Citera
2022-11-24, 11:52
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Spionparet har alltså koppling till Jan F*rostne. Som verkar i Filippinerna med omnejd. Han gör många mer eller mindre halvskumma avtryck i branscher IT och lurendrejeri. Företag som säljer hårdvara och mjukvara, kryptovaluta och massa annat.

F*rostne har genom bolaget Byltax i Fillipinerna koppling till en riktig svensk legend. Deras "CFO" Nils A*lsätra. Flashbackvänlig individ.

"I Sverige uppstod senare en systertidning till TAP som hette Rolig Teknik, och som mest är känd för att ha orsakat en del skriverier i kvällspressen. Rolig Teknik skapades av Nils Johan A*lsätra, en legend i svensk underjordisk kultur. Han var inspirerad av TAP, och publicerade under perioden 1984--1993 ett flertal artiklar med samma samhällsfilosofiska botten som den amerikanska motsvarigheten. I tidningen kunde man bl a läsa om hur man tillverkade falska hundralappar för bensinautomater (vilket många gjorde), hur man lurar elmätare, och (förstås) olika tekniker för att ringa gratis. Nils hade startat tidningen efter att ha blivit dömd till dagsböter för att ha tillverkat och sålt Svarta Lådor (eller som han själv kallade dem: markeringsätare) som gjorde det möjligt att ringa gratis till den som anslutit apparaten till sin telefon. Innan han startade försäljningen erbjöd han Televerket att köpa uppfinningen för 3 miljoner kronor. Televerket svarade inte ens på brevet."

Källa:http://www.df.lth.se/~triad/book/underjorden.html

"Sir" Jan F*rostne på Facebook:

Tidigare Co-Founder & Marketing Manager vid Byltax Systems Inc.
2004 - 2011
·
Makati
Outsourcing to Asia of Customer Support, Tele Marketing, Photo Retouch and Computer Programming, mostly for European and American companies.

Källa:https://sv-se.facebook.com/jan.frostne/

Byltax på Facebook:
https://sv-se.facebook.com/Byltax/photos

Ryska och vitryska programmerare i bakgunden i vissa av de bolagen jag nämnt i inlägg.
Så vilka fler kopplingar finns mellan spionparet och dessa mänskor förutom att deras (Jan F och paret) företag delat ett fast telefonnummer i Sverige?
Makalöst och viktigt, det du har lyckats få fram.
Jag hoppas innerligt att dina efterforskningar kommer väl till pass för FOI & Säpo.
Citera
2022-11-24, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det känns direkt löjeväckande att gripa paret med hjälp av NI nedfirade från helikopter.
En ren teaterföreställning, att gå till fots eller ännu bättre gripa paret när de åker till jobbet eller ICA Kvantum hade gått lika bra.

Ja det är det många som tycker det.. Tydligen var det Försvarsmaktens Black hawk och specialstyrka + 7 minibussar med poliser enligt ögonvittnet på radion.
Det var väl för att dom trodde ryssarna hade kalashnikovs och hemmabomber i spionvillan.
Vanligtvis vid bokföringsbrott och spioneri brukar det gå lugnt till vid gripanden vad jag vet. så det känns något överdrivet ja. Annat hade det varit om det var terrorister.
Citera
2022-11-24, 12:01
Medlem
Citat:

Säg ärligt vad du tror nu - om Säpo hade ansett att din metod i alla nödvändiga avseenden fungerat lika bra, tror du inte att de hade tagit den enklare vägen då?

Du vet inte ens vad Säpo letade efter, och varför. Eller om de hittade det de letade efter. Men ändå har du synpunkter på metoden?
Citera
2022-11-24, 12:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja det är det många som tycker det.. Tydligen var det Försvarsmaktens Black hawk och specialstyrka + 7 minibussar med poliser enligt ögonvittnet på radion.
Det var väl för att dom trodde ryssarna hade kalashnikovs och hemmabomber i spionvillan.
Vanligtvis vid bokföringsbrott och spioneri brukar det gå lugnt till vid gripanden vad jag vet. så det känns något överdrivet ja. Annat hade det varit om det var terrorister.

Jag tycker som du. Men fick förklarat i tråden av en annan här att det inte alls var onödigt och kostnadsförödamde med dessa alla enheter på plats, utan man skulle mer se detta som en övning.
Så därför påstod fb skribenten att själva insatsen var i praktiken gratis. Jag vet inte om personen skojade med mig eller kanske var sarkastisk men Ja nu fick du i vart fall sin övning i snöstormen med Black Hawk. Rambo snutar och krossade fönsterrutor.

Jag tycker mest konstigt är att de inte hade prickskyttar utlagda innan ifall nu paret i 60 års åldern kommit ut på balkongen med RPG s och skjutit ner en helikopter. Hade polisen ens tänkt den tanken?

Vi snackar ju ändå om ganska förhärdade brottslingar. Skattefiffel med mera

Skämt åsido men jag ger er andra i tråden beröm för faktiskt jäkligt bra grävande i familjens verksamheter.
Det ni gjort på två dagar kanske inte Säpo hunnit med på dessa tio åren

Så hatten av för ert grävande för det har faktiskt varit intressant läsning och nej jag är inte ironisk.
Citera
2022-11-24, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Makalöst och viktigt, det du har lyckats få fram.
Jag hoppas innerligt att dina efterforskningar kommer väl till pass för FOI & Säpo.

Ja vilken soppa va.
Har lite koll på sånt här men tyvärr inga Black Hawks och Lag (2020:62) till förfogande för stunden men bara att tuta och köra ändå. De ligger några steg före. På ostfronten mycket nytt.
Citera
2022-11-24, 12:11
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Du missar hela poängen. Hur kul är det att haffa någon på Coop's parkering ?

Nationella Insatsstyrkan har så lite att göra och behöver öva så varför inte förena nytta med nöje ?
- Vi åker helikopter !

men nu åker ju NI helikopter titt-som-tätt så va fan ! Vi ringer in försvaret !
Skall vi flyga så skall vi flyga ståndsmässigt.

Nu blev det kul på riktigt.

För att motivera alla pajaskonster så ber man Polisens kommunikatörer att slå på den RIKTIGT stora
trumman med stora ord och rubriker.

I verkligheten tror jag inte den gamle Ryssen har så orent mjöl i säcken. Säkert tillräckligt för fällande
dom men inte några häpnadsväckande uppgifter han suttit på.
Han är ju inte Generalmajor vid försvarsstaben eller Direktör på FRA.
Citera
2022-11-24, 12:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Säg ärligt vad du tror nu - om Säpo hade ansett att din metod i alla nödvändiga avseenden fungerat lika bra, tror du inte att de hade tagit den enklare vägen då?

Du vet inte ens vad Säpo letade efter, och varför. Eller om de hittade det de letade efter. Men ändå har du synpunkter på metoden?
Vad skulle de ”leta efter” som omöjliggjorde att man gick via marken menar du? Tror du att repellering från en dånande hkp ger de misstänkta mer eller mindre tid att låsa/radera eventuella hårddiskar? Kontra att plocka paret när de är utanför huset.
Att leka Rambo ser bra ut i media, en ren teaterföreställning.
Citera
2022-11-24, 12:33
Medlem
Vad består dessa personers brottslighet i mer specifikt? De handlar med diverse grejer inklusive barnkläder och elektronik och sköter sitt företag oseriöst. Liknande personer finns det massvis av. De är bekanta med någon rysk fd. militär men det gör en inte till kriminell.
Senast redigerad av larsjohansson 2022-11-24 kl. 12:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in