2022-11-24, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Rb använder djungeltrumman för att varna om bistra tider. Det är ett av Rb jobb att skrämma upp befolkningen. Samma sak som när man bad oss öppna plånboken 2021 hela vägen till 2024 och sedan stänga igen den året senare 2022.

Denna speciella teorin förklarar ju knappast varför marknaden prisar in ännu högre styrränta än RB.
Aktörerna på marknaden kanske bara älskar att elda upp pengar för att lura Svensson?
Citera
2022-11-24, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Det kommer inte att hända. Den landar på 2% under 2024.
Inte nämnt något om våren?

Detta förutsätter en väldigt djup lågkonjunktur eller finanskris mer eller mindre.

Du tror inte det kan vara senaste decenniet som varit avvikande snarare än det ”normala”? Zoomar man ut lite så är det just denna period som är avvikande.

Jag personligen tror på revidering av inflationsmålet hos centralbanker världen över när de inser att det inte går att trycka ner till målet. Finns ingen substans att ha just 2% heller vad det verkar. Bara taget ur luften.
Citera
2022-11-24, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja, 0.25% till är förväntat. Sedan är det färdighöjt. Då börjar arbetslösheten stiga.
Prognosen är att den landar på 2,8% fram tills 2025. BNP spås minska nästa år, vad detta gör med bostadsbubblan får lämnas som en övning. Men där finns tröst, halva raset är snart taget. Blir att ha koll på exekutiva aktioner till nästa höst.
Citera
2022-11-24, 10:33
Medlem
mr-virros avatar
Citat:
Ja, 0.25% till är förväntat. Sedan är det färdighöjt. Då börjar arbetslösheten stiga.
Ska riksbanken ta hänsyn till arbetsmarknaden i sina höjningar? Jag trodde att deras enda uppdrag var penningpolitiken. https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/riksbankens-uppdrag/
Jag kan inte se att det står något om arbetsmarknad på denna sida.
Citera
2022-11-24, 10:41
Medlem
Har varit många påståenden i tråden om att marknaden är tillbaka på pre-pandemi priser.

Möjligen i något enskilt område men villor I bättre områden är inte i närheten av pre-pandemipriser.

Täby har rapporterats som ett av de områden som drabbats hårdast. Enligt mäklarstatistik är villor i Täby +16.5% mot hösten 2019.

Ett exempel;

https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-taby-kyrkby-taby-kommun-emblavagen-3-19015095

Köptes för 7.95 hösten 2019. Det mesta i huset är renoverat runt 2016 (badrum etc) och var då relativt nyrenoverat. Nu 2022 efter 3 års ytterligare slitage har de bud på 9.5msek. +20% mot köpesumman och då har säljarna enligt protokollen knappt lagt en krona på underhåll.

Dessutom saftig driftskostnad på det som borde dra ned priset.
Citera
2022-11-24, 10:46
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Detta förutsätter en väldigt djup lågkonjunktur eller finanskris mer eller mindre.

Du tror inte det kan vara senaste decenniet som varit avvikande snarare än det ”normala”? Zoomar man ut lite så är det just denna period som är avvikande.

Jag personligen tror på revidering av inflationsmålet hos centralbanker världen över när de inser att det inte går att trycka ner till målet. Finns ingen substans att ha just 2% heller vad det verkar. Bara taget ur luften.
Läst detta tidigare med. Jag tycker man ska ha samma mål som framgångsrika länder. Schweiz mål är att den ska vara 0-2%
Alltså är 0% godkänt. Till skillnad från Rb som bad hela landet att börja köpa mer förra året när vi hade en låg inflation.
Citera
2022-11-24, 11:04
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Som jag läser RB så försöker man nu förbereda allmänheten och marknaden på att det blir en 0.5% ökning i februari. Vilket i vanlig ordning blir någon slags minsta-nivå med risker på uppsidan.
Citera
2022-11-24, 11:05
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Noterar att långa svenska statsobligationer fortsätter sitt ras de senaste veckorna och ligger nära -5% för dagen.

Det bäddar för en sänkning av långa boräntor och eventuellt billigare lån på längre än på kortare sikt om några månader.
Citera
2022-11-24, 11:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Och du och andra fantiserar om att 2 miljoner människor kan köpa sig en lägenhet innan för tullarna.
Borde ni i alla fall inte ana någonstans i bakhuvudet att ni bär på bisarra fantasier.
Öh, nej, det bor 346 538 (2017) personer inom tullarna och fler kan inte bo där om man inte tränger in fler i varje lägenhet. Det är du som slåss mot väderkvarnar i din egen bisarra fantasivärld.

Bostadsbubblan finns i hela Sverige, i princip i hela väst-världen, och nu när räntorna går upp så kommer bostadspriserna att sjunka i hela världen. Den enda som blir överraskad är du, när man åter kan köpa i innerstan för 75k per kvm dvs ett prisfall på 30%. Idag höjdes räntan med 75 punkter så kanske blir även 75k för högt och vi kan nosa på 50k när det är blir som värst.

Dessa prisfall har inga fattiga nytta av, tvärtom brukar de låna mest, så det innebär inte fler "fattiga" i Stockholms innerstad. Men de som bor där kommer alla att vara fattigare.
Citera
2022-11-24, 11:13
Medlem
tripprapporters avatar
https://www.svd.se/a/y6l6AA/riksbanken-lamnar-rantebesked

Citat:
– Höjningen i dag var väntad, att man höjer med 0,25 igen i februari är väntat, däremot var det överraskande att de i princip la in en till höjning på 0,25 procentenheter i april. Det var mer aggressivt än vi hade förväntat oss, säger Annika Winsth, chefsekonom på Nordea.

Men den där höjningen som Riksbanken räknar med i april tror inte Annika Winsth blir av.

– Jag tror inte att det blir av för jag tror inte att svensk ekonomi tål det. Jag tror inte heller att svensk bostadsmarknad kommer må bra av det, säger Winsth.

Svensk bostadsmarknad skulle må utmärkt av det. Däremot skulle inte hennes bank som uppenbarligen lånat ut alldeles för stora summor pengar må lika bra. Hur har det gått med att kräva att låntagarna ska klara en ränta på åtminstone 6-7 procent?
Citera
2022-11-24, 11:15
Medlem
Bolanetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Dessa prisfall har inga fattiga nytta av, tvärtom brukar de låna mest, så det innebär inte fler "fattiga" i Stockholms innerstad. Men de som bor där kommer alla att vara fattigare.

Förutom en viss slemhög, då.
Citera
2022-11-24, 11:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Nja. När det gäller nya föreningar har man ju skulden på 15k/kvm att ta hänsyn till också. Men visst är många nybyggen där ute i landet rätt ”prisvärda” om man ser det på så sätt.

Det går dock alldeles utmärkt att bygga nytt för under 20k/kvm också vad det verkar? https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-alvesta-kommun-hogalundsvagen-85-19276756?utm_source=ios_app&utm_medium=link&utm_ca mpaign=tipsa&utm_content=iphone

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-5rum-rosenberg-tidaholms-kommun-abborrsvangen-21-19279057?utm_source=ios_app&utm_medium=link&utm_ca mpaign=tipsa&utm_content=iphone
20k räcker inte, det får man ett garage för, jag har själv byggt villa. Möjligen om man bygger i jätteskala på billig mark som Tensta men det gick ju inte så bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in