Citat:
Ursprungligen postat av
ellaaa
Usch, är det bara jag som tycker att det är sorgligt att läsa MH:s utredning? Adopterad efter 9 månader, bara det och vad det gör med en människa känslomässigt att få anknytningsbanden brutna och flytta till en helt ny och främmande familj och kultur. Se annorlunda ut än majoriteten i småstaden, möjligen ha en icke-accepterad sexualitet i den frikyrkliga (dömande?) miljön, ingen självkänsla, alla psykiska svårigheter, ångest osv… På bilder och filmer ger hon intrycket av ett barn.
Nu menar jag inte att ta ifrån eventuell skuld från MH, om det är så att hon varit delaktig eller undanhåller sanningen. Men det är inte så konstigt att någon som hon dras in i osunda och toxiska sammanhang och relationer. Hon vore det perfekta bytet.
Skillnaden från beskrivningen av JJ är ju extremt tydlig. Men att JJ inte skulle ha grandiosa och sociopatiska tendenser betvivlar jag starkt, med tanke på vad så många i hennes omgivning berättat (och med tanke på att hon efter att ha dödat någon väljer att gräva ner (!!) offret, blåljuga, och nu sitter och säger att hon ”sörjer sin vän”).
Kan en tillräckligt hög intelligens hjälpa en att dölja sådana sidor?
MH har inte haft det lätt, den saken är klar. En trasig själ som under hela sin uppväxt har varit oerhört beroende av de som står henne närmast.
Vad gäller JJ så kan man väl säga rent generellt att personer med psykopatiska tendenser är ganska bra på att dölja dem - speciellt för sin närmaste omgivning. De spelar hela tiden en roll och ger sken av att vara något de inte är.
Det är något som är märkligt med JJs P7:a när man läser den och jag kan inte sätta fingret exakt på vad det är - men för mig känns det som att hon döljer väldigt mycket om sig själv som person och vet exakt vad hon ska svara på frågorna för att göra sessionen så kort som möjligt.
Just dessutom att hon i ena andetaget först bara helt kortfattat säger att hon sörjer sin vän, för att i nästa andetag vara ledsen över att hela hennes liv nu är förstört, tyder på att hon oroar sig oändligt mycket mer för det senare än vad hon gör för det förstnämnda...
Jag tycker ändå att det känns som att JJ är oerhört självfixerad och verkligen inte någon empatisk person, men det är bara min egen högst personliga åsikt.