2022-11-23, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Oppheng.

Kaotisk for deg behøver ikke bety at det i realiteten er kaos. Å sikte noen på bakgrunn av funn under etterforskningen er i realiteten ikke noe man behøver forbinde med kaos. Det naturlige er å se det som det er fremdrift i saken.

Hvordan skal de kunne vite hvor levningene av henne befinner seg med mindre de som valgte stedet for henne står frem med det, de finner noe i videomaterialet de kan følge mot gravstedet eller noen tilfeldig gjør et funn av av henne?

De kan ikke grave opp hele Lørenskog og omegn i leting etter henne. De har oppgitt at de har lav terskel for å forsøke finne henne. Men da er de, antar jeg, avhengig av tips eller funn av noe som tilsier at der kan hun befinne seg. Alternativt et hode/noen hoder som kan tenke seg frem til hvor manusforfatteren i sitt gale hue tenkte ut av plass som var til pass for henne som siste hvilested.
sikkert rett det, men de siktede skal evt dømmes til 21 år eller forvaring, uten at aeh er funnet. Hva tenker du om det?
Citera
2022-11-23, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Huset er 40 år gammelt, så noe nedstøpt lik finner du ikke der, det vil være synlig med det blotte øye.
Husk det trange tidsskjema og betongs lange herdingstid.

De scannet huset til tiltalte i tengssaken med 3d utstyr på jakt etter hemmeligheter, det har de sikkert gjort i s4 også.
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/slik-jaktet-politiet-pa-hemmelige-rom-i-huset-hans/15293261/
Enig i dette med betong. Ny og gammel betong er enkel sak å stadfeste. Kan være skjulte rom men de må de ha oppdaget. Mistenkte selv hun kunne være skjult i avløp el, men i dag ser jeg det som sannsynlig at hun er bortfraktet. Vi har også et par bilobservasjoner som styrker denne sannsynligheten.
Citera
2022-11-24, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Du stiller feil spørsmål.

Spørsmålet er om det kan utelukkes at AE ble skjult i S4.

Så lenge levningene av AE ikke er funnet, så vil det, før eller senere, tvinge seg frem riving og gravinger, i huset og på tomten i S4, for med 100% sikkerhet å kunne utelukke at hun finnes der.

I Tom Hagens tilfelle har vi også en oppsiktsvekkende sterk tilknytning mellom siktede og hans bolig i S4. Som kan forsterke mistanker i retning av at AE kan være skjult i, eller i nærheten, av boligen.

Dette handler ikke om at politiet, eller noen andre for den saks skyld, tror eller ikke tror at AE er begravet i S4. Men, det hører med til politiets plikter, (en ubehagelig og ikke særlig morsom plikt vil jeg anta), å kunne utelukke at AE finnes skjult i S4.

Det må gjøres.

Hjelpemidler som georadar er ikke alltid tilstrekkelig for å utelukke at et menneske ligger begravet på et bestemt sted.

Artikkelen i VG er et eksempel på et slikt tilfelle.
Hovedhypotesen til politiet er at han er drept og gravd ned utenfor idrettshallen.

– Vi kan ikke være hundre prosent sikre på at han ligger der, men det er det vi skal finne ut, sier Pettersen til NRK.
Kilde. VG i dag 23. november 2022
Politiet graver rundt idrettshall i Hammerfest i søk etter savnet person

TH har vært i eiendomsbransjen store deler av sitt liv. Satt i gang store utbyggingsprosjekter. Snakket mye med kompetente fagfolk oppigjennom. Kan ha samlet kunnskap over tid som til slutt gjorde han trygg på at det ikke kunne oppdages med eksisterende måleverktøy.

For fagfolka kan spørsmålene virket legitime. Kan ikke utelukke. Er enig med deg i det.

Men. Dersom TH planla å personlig skjule lik + drepe. Hvorfor risikere å involvere det som ser ut til å være mange andre? Hva var nødvendigheten av det i tilfelle? Kunne han ikke klart å forfalske eget alibi på egenhånd også, i så fall?
Citera
2022-11-24, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
sikkert rett det, men de siktede skal evt dømmes til 21 år eller forvaring, uten at aeh er funnet. Hva tenker du om det?

Jeg utelukker ikke at hun kan bli funnet. Utover det har jeg ikke gjort meg så mye tanker om hvor dette ender. Da hvorvidt det blir reist tiltaler uten funn av henne eventuelt.
Citera
2022-11-24, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambador
TH har vært i eiendomsbransjen store deler av sitt liv. Satt i gang store utbyggingsprosjekter. Snakket mye med kompetente fagfolk oppigjennom. Kan ha samlet kunnskap over tid som til slutt gjorde han trygg på at det ikke kunne oppdages med eksisterende måleverktøy.

For fagfolka kan spørsmålene virket legitime. Kan ikke utelukke. Er enig med deg i det.

Men. Dersom TH planla å personlig skjule lik + drepe. Hvorfor risikere å involvere det som ser ut til å være mange andre? Hva var nødvendigheten av det i tilfelle? Kunne han ikke klart å forfalske eget alibi på egenhånd også, i så fall?
Det kunne han kanskje, men mistanken ville da gått mot han alene og ingen kunne bekreftet hans versjon. Nå har vi teh og ansatte pluss kidnappingsbrev som angivelig bekrefter at aeh var i live fra th dro til jobb. Fant tomt hus (uten om tassen) og brev.
Citera
2022-11-24, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Jeg utelukker ikke at hun kan bli funnet. Utover det har jeg ikke gjort meg så mye tanker om hvor dette ender. Da hvorvidt det blir reist tiltaler uten funn av henne eventuelt.

Det kan være vanskelig å finne henne hvis de noen gang finner henne. AEH ser ut til å ha forsvunnet sporløst.
Citera
2022-11-24, 00:19
Medlem
Selv tror jeg ikke at TH en gang ville tenkt tanken på at hun skulle bli tildelt et «hvilested» på hans tomt , i tilknytning til hans bolig. La oss ikke glemme at drapet på henne mest sannsynlig er motivert av at hun ikke skulle kunne slå kloa i denne eiendommen eller noen av kronene hans. Og i tillegg sviket hun utsatte han og familien for.
Senast redigerad av Kokadu 2022-11-24 kl. 00:25. Anledning: Rette
Citera
2022-11-24, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Enig i dette med betong. Ny og gammel betong er enkel sak å stadfeste. Kan være skjulte rom men de må de ha oppdaget. Mistenkte selv hun kunne være skjult i avløp el, men i dag ser jeg det som sannsynlig at hun er bortfraktet. Vi har også et par bilobservasjoner som styrker denne sannsynligheten.

Jeg har også vært innom den grusomme avløpshypotesen. Grunnen er at den nyinnkjøpte dyre komfyren står i så sterk kontrast til omgivelsene ellers. Hva kan baktanken for å kjøpe den ha vært i denne konteksten? Ikke kvitte seg med lik, men kanskje brenne noe til aske på kort tid som så kan spyles ned i do? Hva med Sprox, vaskefiller ol.

Hvorfor lå ringene igjen. Kan det si noe om planene for kroppen videre?

Og disse håndtverkerne skiller seg ut. Lenge siden sist de pusset opp eller kjøpte noe nytt til huset. Var motivet kun å lage blindspor, eller kan det ha vært mer. Stigen opp til vinduet som et vitne forklarte var ikke tilfeldig tror jeg. Kan arbeidene ha dekket over flere planleggingsskritt?
Citera
2022-11-24, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det kan være vanskelig å finne henne hvis de noen gang finner henne. AEH ser ut til å ha forsvunnet sporløst.

Det er mye som kan fremstå vanskelig, men det betyr ikke at det er umulig. Jeg tror hun like sporløst som hun forsvant like gjerne plutselig kan dukke opp, da levningene av henne.

Det regner mye om dagene, det fører ofte til oversvømmelser. Slike igjen kan føre til osv osv.
Senast redigerad av Kokadu 2022-11-24 kl. 00:40. Anledning: Rette
Citera
2022-11-24, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Huset er 40 år gammelt, så noe nedstøpt lik finner du ikke der, det vil være synlig med det blotte øye.
Husk det trange tidsskjema og betongs lange herdingstid.

De scannet huset til tiltalte i tengssaken med 3d utstyr på jakt etter hemmeligheter, det har de sikkert gjort i s4 også.
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/slik-jaktet-politiet-pa-hemmelige-rom-i-huset-hans/15293261/

Artikkelen forteller hvordan politiet tolket 3D-skanningene. De leter etter ujevnheter, uregelmessigheter, og sjekker så fysisk og helt konkret, de områder som avviker fra resten av huset eller konstruksjonen.

Skanningene kan ikke oppdage hulrom inni vegger. Bare ujevnheter som kan skjule eventuelle hulrom.

I et 40 år gammelt hus er det muligens setningsskader, endringer som har skjedd over tid. Så det finnes kanskje "naturlige" ujevnheter. Jeg antar det kan være krevende å tolke 3D-skanninger fra S4.

Og selv om politiet har hatt tilgang til huset i perioder, så har de nok ikke forfulgt ujevnheter og revet vegger, eventuelt slått opp kjellergulv osv.

Og politiet er også klinkende klare på at de ikke er ferdige i S4. Hvis politiet fikk bestemme, ville de nok ha tatt beslag i S4 hele tiden etter AE forsvant.

Politiet omtaler boligen i Sloraveien 4 som et viktig bevis i drapssaken.

Citat:

Ja, TH har lang erfaring og byggeteknisk kunnskap. Og kan ha forberedt skjulestedet for AE, over lang tid. Flere år, eller flere tiår, før forsvinningen.

Selv tenkte jeg engang på Gardermobanen, som passerer under Langvannet, noen hundre meter fra S4. Om det kan ha vært luftesjakter, vedlikeholdssjakter eller lignende, som ikke lenger er i bruk. Og som TH kjente til fra anleggsperioden. Og som kunne ha blitt brukt som skjulested. Bare et tenkt eksempel på mulige skjulested i nærområdet. Det finnes sikkert mange flere.

Og så er det kryptorigget. Hvordan hadde saken sett ut uten løsepengekravet i Monero.

Uten dette kidnappingsplotet, hadde ikke etterforskningen tatt så lang tid. Selv om det er ren villedning, så har politiet etterforskningsplikt. De må forfølge kryptosporet så langt det går an.

Hensikten er å hindre og forsinke etterforskningen. Ikke sikkert at TH har medhjelpere i det hele tatt. Eller kanskje kun én medhjelper.

Det kommer an på hva som faktisk skjedde i S4 på natten og formiddagen onsdag 31. oktober 2018.
Citera
2022-11-24, 01:34
Medlem
Citat:
Jeg har også vært innom den grusomme avløpshypotesen. Grunnen er at den nyinnkjøpte dyre komfyren står i så sterk kontrast til omgivelsene ellers. Hva kan baktanken for å kjøpe den ha vært i denne konteksten? Ikke kvitte seg med lik, men kanskje brenne noe til aske på kort tid som så kan spyles ned i do? Hva med Sprox, vaskefiller ol.

Hvorfor lå ringene igjen. Kan det si noe om planene for kroppen videre?

Og disse håndtverkerne skiller seg ut. Lenge siden sist de pusset opp eller kjøpte noe nytt til huset. Var motivet kun å lage blindspor, eller kan det ha vært mer. Stigen opp til vinduet som et vitne forklarte var ikke tilfeldig tror jeg. Kan arbeidene ha dekket over flere planleggingsskritt?

Om komfyren.

Leste meg opp på AGA for en tid tilbake. En slik veier flere hundre kilo. Avhengig av størrelse. Vanligvis vil man måtte forsterke gulvet der komfyren skal monteres sammen og plasseres.

Dette er neppe praktisk gjennomførtbart. Men en tenkt og meget makaber løsning.

Hvis det er blitt støpt søyler eller forsterkninger for komfyren i kjelleretasjen, kan TH ha gjort det selv. Teoretisk kan kan ha laget plass til AE. Inni søylen eller forsterkningen. Så ville hun ha blitt begravet under sin kjære komfyr. Midlertidig ihvertfall. En grusom og makaber tanke.

Politiet kan ikke knuse eventuelle støpte forsterkninger under komfyren, uten først å ha demontert komfyren. Hvis politiet en dag bestemmer seg for å sjekke, vil TH få varsel i god tid. Og mulighet til å forsvinne. Fordufte. På ene eller andre måten.

Eventuelt kan TH ha planlagt å kvitte seg med komfyren, og kvitte seg med forsterkningene og samtidig kvitte seg med AE. På et senere tidspunkt. Etter at politiet har gitt opp, og henlagt siktelsen mot ham.

Når det gjelder oppussingen. AE lette etter leilighet. Og TH var på Kina-tur. Kanskje renoveringen var nødvendig for å binde AE til huset, slik at hun ikke skulle få mulighet til å ... enten stikke av mens TH var bortreist, eller ... å kontakte advokat for å be om råd i forbindelse med skilsmisse.

Det handlet kanskje om å holde AE opptatt mens TH var vekke. Pluss at TH kanskje håpet at alle befaringene skulle legge igjen mye fremmed dna i hus og hage. Kanskje spesielt i inngangspartiet. Som later til å være det planlagte åstedet.
Citera
2022-11-24, 04:08
Medlem
Hvis jeg skulle ha dumpet et lik noe sted så måtte det ha blitt i Mjøsa, den er 500 meter dyp på det meste og ikke noen stri strøm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in