2022-11-23, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Det som irriterar något oerhört är att om inte båda MGM varit med på mordet hade det förmodligen aldrig skett. Och det är förmodligen därför båda är häktade för mord.

Hade MH hindrat JJ, eller vice versa, hade det varit två mot en. Utgången hade med största sannolikhet blivit att TT hade varit bland oss i dag.

Och nej, jag tror inte en sekund på att MH sov, av skäl jag inte orkar dra en gång till. Tro inte på allt MH säger, fall inte i sympati-fällan. Båda ljuger i stora delar, och de gör det planerat.

Helt rätt.

Frågan är när de bestämmer sig för att mörda? Innan, under eller efter besöket på Nöjet?
Citera
2022-11-23, 22:15
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heidi1
Vill först tacka @GrevenFB för den fantastiska jobb som hen gjort. En väldigt sammanlagt kartläggning på proffs nivå.
Delar ut mina tankar kring hur domstolen kommer sannolikt bedöma fallet eller hur advokaterna kommer förklara vissa misstanker. Kan ha helt fel. Rätt upp mig om det inte stämmer.

Om vi säger att alla bevis som polisen har hittills är vad allmänheten och media redan vet(låter osannolikt att polisen delar ut allt bevis dem har), tycker att det finns en chans att man inte kan dömas för mord och griftefriden för olika anledningar.
1. DNA på BOs lik/MGM finns pga att dem umgicks tillsammans plus haft en handgemäng som dem erkänner till.
2. Om ingen bevis på stora mängd blod finns i lägenheten kan lägenheten inte bedöms med säkerhet som (Crime Scene)
3. Polisen gick ut med att MOD är Homicide. Däremot har man inte COD än men det kommer vi troligt veta om när obduktionsrapporten är färdig men om COD är strypning så har man ingen mordvapen. Blir svårt att bevisa vem GM är.
4. Allt motsägelsen av MGM i förhör kan tolkas som rädsla, ångest, chock osv.
5. Toves mobil kan Tove själv ha glömt hos MGM men MGM blev rädd och slängde den när polisen kom först och frågat MGM om Tove.
6. Mgm trodde att Tove var trött och lämnat cykeln när hon såg det med grannen. Kan inte bevisa vem som flyttat cykeln.
7. Kameror visa att MGM bil åkt fram och tillbaka men det är ingen bevis i sig. Kan ha åkt mot fadern.
8. BO hittats i närheten av MGMs familjehem, det kan jag inte svara på hur starkt är denna bevis? Kan någon svara på det?

Dem här är mina tankar efter att ha sett fler krimi och docuserier särskilt serien om Kim Wall. Hur åklagaren där försökte fylla alla luckor eftersom GM kan släppas på fri fot om dem inte hittar alla svar på möjliga frågor.

Din punkt 8:a är avgörande.

Fyndplatsen.
”– Vi har gjort kartläggningar av de misstänktas rörelsemönster som tagit oss till den här platsen, säger Rickard Finndahl, chef på polisens avdelning för grova brott."

Detta är ett bevis som även enskilt väger mycket tungt.
Citera
2022-11-23, 22:19
Medlem
En sak är säker, något brott åker JJ dit på.
Åker hon inte dit på det de är misstänkta för så åker hon dit för rattfylla
Citera
2022-11-23, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
FAQ - Svar på vanligaste frågorna:

Uppdaterad: 23 november
Kort bakgrund:

JJ= Misstänkt 1
MH= Misstänkt 2
Tove= Den försvunna och mördade kvinnan

Tove var en 21 årig läkarstudent från Vetlanda. Hon hade tagit ett studieuppehåll från universitetet och arbetade som lärarvikarie i en skola i Vetlanda. Bodde tillsammans med sin far i Vetlanda. Besökte lördagen 15 oktober restaurang Nöjet i Vetlanda där hon träffar MGM, med vilka hon haft en konflikt sedan flera år. Bråk uppstår inne på Nöjet och enligt MGM uppstår även handgemäng utanför Nöjet. Efter kl 01 lämnade Tove restaurangen tillsammans med JJ och MH. MGM menar att man gick till lägenheten för att lösa konflikten.

Under natten hörde totalt tre grannar, i två olika lägenheter, ovanliga ljud och höga dunsar från JJ's lägenhet. Grannen knackar på men ingen öppnar. Kort därefter möts grannen och JJ i trapphuset. JJ säger att hennes kompis är full och har trillat. Kort därpå åker grannen och JJ till McDonalds. JJ köper lite mat i McDriven och samtalar med två män i 20-årsåldern som sitter i en röd bil. Därefter åker grannen och JJ tillbaka hemåt.

Vid lunchtid dagen efter kontaktar Toves anhöriga polis och anmäler henne försvunnen efter att de inte fått kontakt med henne. 17 dygn efter att Tove försvann hittas hon död i en tät granskog, 3 km från JJ:s pappas adress.

Vad var motivet till mordet?
Ej klarlagt.

TT och JJ var ovänner en tid innan detta hände. Vänner till MGM har till AB beskrivit konflikten som ett "fjortisbråk".

Enligt en vän till MGM och Tove har konflikten grundat sig i att JJ har har hotat att avslöja Toves väns otrohet. Toves vän - och Tove - har då hotat med att avslöja att även JJ har varit otrogen.

Konflikten ska ha resulterat i att det stora tjejgänget delades i två. I våras ska JJ ha sagt till en vän att hon helt skulle bryta kontakten med Tove. Under lördagskvällen 15 okt blossade bråk upp inne på Nöjet. MGM uppger att handgemäng uppstod utanför Nöjet innan de gick till lägenheten för att "lösa konflikten".

Var hittades kroppen?
Toves kropp hittades i ett skogsområde ca 1 mil fågelvägen sydsydost om Vetlanda. Platsen ligger ca 3 km från JJ’s fars gård, där JJ har bott under stora delar av uppväxten.

Karta 1 - alternativa vägar fram till fyndplatsen när man kommer från Vetlanda:
https://www.bildtagg.se/bild/i3em7ym1zwvcq2dcnjmq27u

Karta 2 - Översiktskarta med fyndplatsen.
(Röda linjen spinner in i den tidigare handritade alternativa vägar. Samt visar en rutt gul linje som alt ridväg JJ brukat gå från Nye mot fyndplatsen.)
https://www.bildtagg.se/bild/yb01huk5sacdpqyguodpar6l

Finns fler misstänkta än MH och JJ?
Polisen uppger att det för närvarande inte finns misstankar mot några andra personer än MH och JJ.

Hur långt är det från JJ’s lägenhet till där Toves kropp hittades?
Kortaste bilväg: ca 1,2 mil
Restid: ca 15 min

När sker åtal? När kommer FUP?
En mordutredning tar lång tid. Ett åtal, och därmed FUP, lär ske om ca 3-6 månader. Således bör FUP och åtal komma någon gång perioden februari-maj 2023.

Vem var kvinnan TT letade efter på Nöjet?
Det är inte klarlagt.

Enligt barchefen, som Tove pratade med, letade hon efter en ”yngre väninna”.
SVT uppger emellertid: "Enligt anställda på Nöjet letade hon efter några bekanta som hon sedan sammanstrålade med."

Hur mördades Tove?
Det är inte klarlagt.

Inga av JJ:s grannar har uppfattat något skrik eller högljudda röster. Det talar för att mordet skedde plötsligt, utan att Tove hade tid att värja sig och hinna skrika. Plötsligt slag mot huvudet eller kvävning/strypning är tänkbara tillvägagångssätt.

Relationen mellan MGM och Tove?
Tove och MGM var alla en del av samma kompisgäng för ett par år sedan. Förra året uppstod en konflikt mellan JJ och Tove. Konflikten resulterade i att det stora tjejgänget delades i två. De senaste månaderna ska konflikten ha eskalerat.

Vittnesmål tyder på att konflikten till största del fanns mellan JJ och Tove och att den i grunden handlade om att JJ hotade att avslöja Toves väns påstådda otrohet - och att Toves vän och Tove hotade att avslöja JJ:s påstådda otrohet.

Umgicks MGM och brottsoffret i drogmiljöer?
Inget tyder på att offret Tove nyttjade droger.

Enligt vittnesuppgifter har MGM rört sig i miljöer där det nyttjas droger. Det ska dock inte röra sig om "tyngre missbruk" utan mer i form av partyknarkande. Enligt flera vittnesuppgifter i tråden brukar JJ nyttja droger.

Enligt P7-undersökningarna har MH ofta druckit stora mängder alkohol, samt nyttjat narkotika vid flera tillfällen. JJ uppger själv ett måttligt alkoholnyttjande och något enstaka bruk av narkotika.

Har man hittat Toves mobiltelefon?
Det är inte klarlagt.

Talar för:
- Enligt vittnesuppgifter från WN (JJ:s närmsta granne) har polisen hittat Toves mobil i JJ’s lägenhet.
- Finndahl till Efterlyst: ”Det vi väntar på nu och få riktigt bekräftat är en tömning av hennes telefon".

Talar emot:
Media har flera gånger skrivit att polisen söker Toves tillhörigheter (däribland helst Toves mobil) i olika dammar i Vetlanda.

Vem var den ”mystiska mannen” JJ ska ha träffat på McDonalds under natten?
Den "mystiska mannen" i en röd bil ska enligt tidigare uppgifter i tråden själv ha hört av sig till polisen och bidragit med vittnesuppgifter, och är inte aktuell i utredningen vad vi vet. Till sin granne, som körde JJ till MCDonalds under natten, ska JJ ha sagt att mannen i bilen var hennes bästa vän.

Polisen har uppgett att man har koll på vilka Tove har träffat under McDonalds-besöket och att alla dessa är förhörda. Inga av dessa är misstänkta.

Vad ledde polisen till fyndplatsen?
Polisen säger sig ha arbetat systematiskt för att få fram material över hur de misstänkta rört sig – och på så sätt med hjälp av analytiker lyckats få fram en position som blev intressant. Polisen uppger att fyndplatsen inte hittades genom observationer från övervakningskameror

Är det fastställt att TT varit i lägenheten?
Enligt uppgifter i media har polisen "teknisk bevisning som knyter Toves mobil till lägenheten under natten". MGM ska i förhör ha uppgett att Tove följde med till lägenheten för att reda ut bråket man hade haft.

Om MGM döms, kommer de få straffrabatt?

Nej. Döms MGM för brott med straffminimum 1 år kommer MGM ej att få någon straffrabatt.

Från och med 2 januari 2022 slopades straffrabatten för unga mellan 18 och 20 år vid brott där straffminimum uppgår till minst ett års fängelse, eller där straffvärdet uppgår till minst ett års fängelse. Från och med samma datum skall dessutom samma straff kunna utdömas för unga som för vuxna, exempelvis livstid.

Ringde Tove sin pojkvän 02:30?
Det är inte klarlagt.

Enligt initiala medieuppgifter i Efterlyst och Aftonbladet ringde Tove pojkvännen kl 02:30 och berättade att hon var på väg hem.

Den 17 november uppger polisen emellertid att det senaste samtalet Tove har på sin mobiltelefon är klockan 01.48.

Det kan vara så att Tove inte ringde något samtal efter 01:48. Det utesluter emellertid inte att hon kontaktade pojkvännen på något annat sätt; tex text- eller röstmeddelanden - och att det är detta Efterlyst och Aftonbladet menar är kontakten hon gör 02:30.
I detta stycket ska du nog byta ut Tove mot Johanna. Finns under rubriken:

Vem var den ”mystiska mannen” JJ ska ha träffat på McDonalds under natten?

Polisen har uppgett att man har koll på vilka Tove har träffat under McDonalds-besöket och att alla dessa är förhörda. Inga av dessa är misstänkta./
Citera
2022-11-23, 22:25
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skane1990
Borde inte obduktionen vara helt färdig nu? Undrar hur länge till det kommer att dröja innan allmänheten får veta varför hon avlider.
Finns det något tidspress på åklagaren hur länge dem får hålla dem misstänkta häktade?

En mordutredning, även där den misstänkte omgående erkänner och samarbetar, brukar ändå ta närmare ett halvår. Utredningen skall hålla i domstol även om den misstänkte tar tillbaka allt den sagt i förgör.
Citera
2022-11-23, 22:29
Medlem
Hur många tror att det inte framkommer mer upplysning kring detta till media imorgon ?
Normalt sett ifrån folks vanligtvis " trötta " intresse kring mordfall, så är det här ganska ovanligt.
En söt tjej utan kriminell inblandning som med TUVA blir brutalt mördad. Vem reagerar inte ?

Bara en fråga ? Det finns otaliga versioner om hur Tove berövades livet. Men bara jag nämner skador på struphuvudet och tarmtömning. Det var det första som noterades när hon hittades.
Varför? För att några i utredningen vill förhindra att denna upplysning framkommer av olika anledningar här på flashback?

Enligt " lite upplysande vägledande " samtal kan jag bli anhållen som delaktig i de misstänktas handlingar. Varför ? För att jag har viss delaktig information som inte framkommit genom media?
För att skapa lite stress ifrån berörda enheter inom detta tragiska öde,kommer jag namnge vissa
personer som är inblandade. Fast inte min källa. Trots att de kan spåra min samtalshistorik.

De individer som begränsar information till media är enbart av ekonomisk vinning. Ju längre utredning
med " sekretess " , desto mer inkomst i form av olika " provisioner " . Vilket betyder att utmana dem
att släppa på sekretessen.
Det är tydliga spår på att Tove berövades sitt liv i hallen. Hårlossning, skador på struphuvudet (salivmässig vätska som spytts ut ) och tarmtömning har spårats på hallgolvet.
Sedan finns tydliga dna på bägge misstänkta.

En av dem har förmodligen åkt till rättspsyk ( på grund av psykisk belastning ) ?
Varför de för individen till Huddinge rättspsyk ? De är mest framstående inom problematiken med misstänkta för grova våldsbrott.

Hur bryts en symbios ? Den skapas genom tacksamhet i sin utsatta ( dårlika självkänsla ) ensamhet ? En känslomässig byggnad-relation på beroendet att vara betydelsefull. Sedan kan den inte överge
sin " förälder " ( vän ) . Varje tankemässigt svek ger smärtsam skam-skuld som skapar tankar på självmord. Därför får en av de misstänkta distans ifrån häktet och placeras på rättspsyk.

Bästa metoden att utreda ett komplicerat ärende som handlar om våldsdåd som begåtts av två personer.
Bägge misstänkta med en komplicerad relation till varandra, finns det alltid en svagare länk.

På grund av denna problematik att få dessa att tala SANNING, försvårar det att lätta på sekretessen.
Bägge deltog och var lika ansvariga i att Tove berövades sitt liv ? Frågan är : Vem är mest skyldig?
Citera
2022-11-23, 22:30
Medlem
Magictrixs avatar
[quote=hemmatant|82515386][quote=Ktbocken|

Skador på strupen som tarmtömningen som bevisar att " offret " berövades sitt liv i lägenheten.

Har det kommit svar från obduktionen ?
Missat det då[/QUOTE]
Enligt polisen kommer obduktionen först om ett par veckor. Såg det på nyheterna i måndags tror jag, så har ingen länk.
Citera
2022-11-23, 22:31
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Din punkt 8:a är avgörande.

Fyndplatsen.
”– Vi har gjort kartläggningar av de misstänktas rörelsemönster som tagit oss till den här platsen, säger Rickard Finndahl, chef på polisens avdelning för grova brott."

Detta är ett bevis som även enskilt väger mycket tungt.
Ja, deras mobiler har varit där, men har även båda två rent fysiskt varit där? Ts mobil var på Donken, men inte T.
Det är möjligt jag är trög, men kan man bevisa att någon varit på plats för att mobilen varit där? Jag begriper ju att mobilerna varken kan köra bil eller släpa T till skogs, men var helt säkert både J och M på plats? Jag tror att det var så, men går det att bevisa?
Citera
2022-11-23, 22:32
Medlem
cakkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
En mordutredning, även där den misstänkte omgående erkänner och samarbetar, brukar ändå ta närmare ett halvår. Utredningen skall hålla i domstol även om den misstänkte tar tillbaka allt den sagt i förgör.
Men Lisa Holm mordet tog väl inte så lång tid?🤔
Han erkände ju heller aldrig
Citera
2022-11-23, 22:36
Medlem
Razzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Ser det inte som särskilt osannolikt alls. Om en person som MGM har en dålig relation med råkar dö i samband med ett bråk hos MGM så har MGM egentligen bara 2 val:
1. Ringa 112 vilket med största sannolikhet innebär fängelse för MGM och BO är fortfarande lika död.
2. Dölj vad som hänt. Städa och förstör bevis. Dumpa kroppen. Spela ovetande och oskyldig. Gör man detta så finns en chans att klara sig ur knipan.
Att alla "normalfungerande människor" skulle välja alternativ 1 ser jag inte alls som självklart.
Du bevisar ju bara vilken typ du tillhör eller att du har en skada, om du anser att vid händelse av en olycka (hon fick en knuff, ramlade och slog huvudet i bordshörnet). Att då ringa 112 innebär naturligtvis INTE ALLS fängelse. Hur pantad är du?!
Alt. 2 - nä, det finns inte en chans att klara sig ur knipan... oavsett så kommer händelsen att följa dig till döden och du kommer inte må särskilt bra på vägen dit.
Du vet att t.ex. ADHD upptäcks vid s.k. liten sinnesundersökning och klassas som psykisk störning, dock inte så pass allvarlig så att man inte för fängelse (vilket är tur) Det sitter mängder med ADHD
Citera
2022-11-23, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ktbocken
Bara en fråga ? Det finns otaliga versioner om hur Tove berövades livet. Men bara jag nämner skador på struphuvudet...

Det är väl massor som varit inne på strypning, vilket vad jag vad vet mycket väl skulle kunna leda till skador på struphuvudet. Men det betyder ju också att skador på struphuvudet i sig inte är särskilt intressant, till skillnad från faktisk metod att döda TT.

Citat:
Enligt " lite upplysande vägledande " samtal kan jag bli anhållen som delaktig i de misstänktas handlingar.

Det här låter som rent skitsnack. De här tarmtömningarna du pratar om, är det vad du sysslar med här i tråden?
Citera
2022-11-23, 22:45
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, deras mobiler har varit där, men har även båda två rent fysiskt varit där? Ts mobil var på Donken, men inte T.
Det är möjligt jag är trög, men kan man bevisa att någon varit på plats för att mobilen varit där? Jag begriper ju att mobilerna varken kan köra bil eller släpa T till skogs, men var helt säkert både J och M på plats? Jag tror att det var så, men går det att bevisa?

- Flera undersökningar har gjorts i JJ:s hus och i ett garage i närheten

Text kopierad från Greven

Vad är det för garage i närheten... de undersökt ??

Någon som har koll ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in