Citat:
Ursprungligen postat av
PetrMurphy
Hej. Jag är en 18-25 år gammal kille som ständigt dragits med diverse problem. Bara en bråkdel av dessa är vad jag behöver hjälp med nu.
Först och främst har jag alltid haft en irriterad hy som man inte kan se med blotta ögat. Detta har inneburit klåda nästan överallt på kroppen, mycket på ansikte, överkropp, armar och ben. detta har funnits sedan jag var minst 8 år gammal. Jag har dragits med klåda länge vilket har gjort att det blivit ett normaltillstånd. Jag har fått mjälleksem de senaste två månaderna till följd av mjäll. Det har spridit sig till öronen, ansiktet m.m.
Jag tror att mycket av detta beror på att jag är väldigt känslig till produkter man använder varje dag. Har läst om att
diverse kemikalier, parabener, sulfater och silikoner förekommer i dessa - vilket är direkt skadligt och leder till uttorkad hud, fettigt hår och irritation. Produkterna är gjorda för att man ska bli beroende av dem!
Jag behöver hjälp med följande- Vilka produkter/oljor etc. kan man använda för att rengöra sig för att undvika skadliga ämnen i de vanliga produkterna? (kroppstvål, handtvål, schampoo)
Vad kan man återfukta torr hud med?
Vilket parfymfritt tvättmedel?
Vilken deodorant?
Vilket hårvax fungerar?
Mvh
Jag har väldigt känslig hud och får lätt torr hårbotten. Vintern är ett helvete. Ska försöka svara på dina frågor och lägga till egna upptäckter.
Vilka produkter/oljor etc. kan man använda för att rengöra sig för att undvika skadliga ämnen i de vanliga produkterna? (kroppstvål, handtvål, schampoo).
Kroppstvål och handtvål för handtvätt: Där använder jag aleppotvål, fördel är att den är sjukt dryg. Dock skulle jag avråda från att använda tvål öht på kroppen men om du måste rengöra typ armhålor och skrev så kör aleppotvål där också. Jag använder bara aleppotvålen till handtvätt. Använd INTE flytande tvål i någon form.
Schampo: Sulfatfria milda schampon funkar på mig, exempelvis Urtekrams doftfria.
Vad kan man återfukta torr hud med?
Apoteket har flera feta, doftfria hudkrämer som fungerar på min supertorra hud. Exempelvis Decubal original clinic cream.
Vilket parfymfritt tvättmedel?
Neutrals flytande doftfria tvättmedel. Samma sköljmedel, om du använder sköljmedel.
Vilken deodorant?
Använder inte så mycket deodorant. Använder kläder i naturmaterial istället så luktar aldrig illa i armhålorna. Men på sommaren kör jag Urtekrams eucalyptus-deo ibland.
Vilket hårvax fungerar
Vet ej. Bra att tänka på här är att många hårprodukter innehåller silikoner och annat skit som kan vara svåra att kombinera med milda, allergivänliga schampon (dvs det krävs ofta "starkare" sulfat-schampon för att tvätta ur hårprodukter).