2022-11-22, 20:52
Medlem
Kajahs avatar
Aleppotvål all the way
Citera
2022-11-22, 21:15
Medlem
Det kan vara bra att kontakta vårdcentralen för att kolla om du har seborre (mjälleksem), svamp eller ”vanlig” eksem. Risken är att dina besvär inte försvinner helt utan en kur med typ kortison eller svampmedel. Jag själv hade kronisk eksem i hårbotten och runtomkring (nacke, öron, ansikte, hals osv) och behövde köra med kortison i två veckor för att få bort det, hade provat allt som fanns och inget funkade förutom det. Sedan kunde jag börja använda snällare produkter och rejält med återfuktning, har inte haft problem sen dess.
Citera
2022-11-22, 21:52
Medlem
PingPongZongs avatar
Aleppotvål 40% https://www.apotekhjartat.se/produkt...aleppotval-40/

Vilken aleppotvål ska jag välja?

Det finns flera varianter av traditionell aleppotvål. Det som skiljer dem åt är mängden lagerbärsolja och det är också den som avgör priset på tvålen. Ju mer lagerbärsolja desto dyrare tvål.

Tvål med 5% lagerbärsolja – Lämplig för normal hud och frekvent användning för kropp och ansikte. Mjukgörande och skonsam mot huden. Den är även lämplig för barn. Även utmärkt som ansiktsmask om den får sitta i några minuter eller som ersättning för raklödder.

Tvål med 16% lagerbärsolja –För normal hud och hud som påverkas sporadiskt av eksem, psoriasis, akne och dermatit. Mjukgörande och skonsam mot huden. Den är även lämplig för barn. Även utmärkt som ansiktsmask som får verka i några minuter eller som ersättning för raklödder.

Tvål med 25% lagerbärsolja – För fet hud som påverkas frekvent av eksem, psoriasis, akne och dermatit. Mjukgörande och skonsam mot huden.

Tvål med 40% lagerbärsolja – Har antiseptiska och desinficerande egenskaper. Aleppotvål 40% är lämplig för hud som lider av akut och kontinuerligt av eksem, psoriasis, akne och dermatit.
Citera
2022-11-22, 23:53
Medlem
vantablacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetrMurphy
Hej. Jag är en 18-25 år gammal kille som ständigt dragits med diverse problem. Bara en bråkdel av dessa är vad jag behöver hjälp med nu.

Först och främst har jag alltid haft en irriterad hy som man inte kan se med blotta ögat. Detta har inneburit klåda nästan överallt på kroppen, mycket på ansikte, överkropp, armar och ben. detta har funnits sedan jag var minst 8 år gammal. Jag har dragits med klåda länge vilket har gjort att det blivit ett normaltillstånd. Jag har fått mjälleksem de senaste två månaderna till följd av mjäll. Det har spridit sig till öronen, ansiktet m.m.

Jag tror att mycket av detta beror på att jag är väldigt känslig till produkter man använder varje dag. Har läst om att diverse kemikalier, parabener, sulfater och silikoner förekommer i dessa - vilket är direkt skadligt och leder till uttorkad hud, fettigt hår och irritation. Produkterna är gjorda för att man ska bli beroende av dem!

Jag behöver hjälp med följande
  • Vilka produkter/oljor etc. kan man använda för att rengöra sig för att undvika skadliga ämnen i de vanliga produkterna? (kroppstvål, handtvål, schampoo)
    Vad kan man återfukta torr hud med?
    Vilket parfymfritt tvättmedel?
    Vilken deodorant?
    Vilket hårvax fungerar?

Mvh

Jag har väldigt känslig hud och får lätt torr hårbotten. Vintern är ett helvete. Ska försöka svara på dina frågor och lägga till egna upptäckter.

Vilka produkter/oljor etc. kan man använda för att rengöra sig för att undvika skadliga ämnen i de vanliga produkterna? (kroppstvål, handtvål, schampoo).
Kroppstvål och handtvål för handtvätt: Där använder jag aleppotvål, fördel är att den är sjukt dryg. Dock skulle jag avråda från att använda tvål öht på kroppen men om du måste rengöra typ armhålor och skrev så kör aleppotvål där också. Jag använder bara aleppotvålen till handtvätt. Använd INTE flytande tvål i någon form.
Schampo: Sulfatfria milda schampon funkar på mig, exempelvis Urtekrams doftfria.

Apoteket har flera feta, doftfria hudkrämer som fungerar på min supertorra hud. Exempelvis Decubal original clinic cream.

Neutrals flytande doftfria tvättmedel. Samma sköljmedel, om du använder sköljmedel.

Vilken deodorant?
Använder inte så mycket deodorant. Använder kläder i naturmaterial istället så luktar aldrig illa i armhålorna. Men på sommaren kör jag Urtekrams eucalyptus-deo ibland.

Vilket hårvax fungerar
Vet ej. Bra att tänka på här är att många hårprodukter innehåller silikoner och annat skit som kan vara svåra att kombinera med milda, allergivänliga schampon (dvs det krävs ofta "starkare" sulfat-schampon för att tvätta ur hårprodukter).
Citera
2022-11-23, 10:51
Medlem
PetrMurphys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fairwayruby
Risken är att dina besvär inte försvinner helt utan en kur med typ kortison eller svampmedel. Jag själv hade kronisk eksem i hårbotten och runtomkring (nacke, öron, ansikte, hals osv) och behövde köra med kortison i två veckor för att få bort det, hade provat allt som fanns och inget funkade förutom det.

Jag har Fungoral som jag nu ska använda använda 2 ggr i veckan/4v sen 1 ggr/veckan tillsvidare. Efter videosamtal med Kry fick jag utskrivet Betnovat för hårbotten och Mildison (hydrokortison) för kroppen. Men jag undrar om inte jag bör använda Cortimyk, dvs svampmedel + hydrokortison istället för Mildisonen. Vad tycker du?
Citera
2022-11-23, 14:48
Medlem
PetrMurphys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vantablack

Använd INTE flytande tvål i någon form.
Schampo: Sulfatfria milda schampon funkar på mig, exempelvis Urtekrams doftfria.

Apoteket har flera feta, doftfria hudkrämer som fungerar på min supertorra hud. Exempelvis Decubal original clinic cream.

Vilket hårvax fungerar
Vet ej. Bra att tänka på här är att många hårprodukter innehåller silikoner och annat skit som kan vara svåra att kombinera med milda, allergivänliga schampon (dvs det krävs ofta "starkare" sulfat-schampon för att tvätta ur hårprodukter).

Tack för dina svar, lite funderingar bara.

- Är det något speciellt med just flytande tvål som gör det skadligt? trots man utesluter diverse kända kemikalier? Rengör du inte kroppen med någon tvål alls?

- Är Miniderm kutan emulsion 20% OK att återfukta hela kroppen med? Fick den utskriven vid mitt läkarbesök för mina besvär. Fick även Betnovat emulsion 1ml/mg för min mjälliga hårbotten. Har även finnar/plitor lite varsom i hårbotten.

- Hur ofta tvättar du håret iom din torra hårbotten, blir ditt hår fettigt om du inte duschar på några dagar? + Detta händer för mig och när jag tvättar mig med Fungobase Dry & Sensitive (som jag nu läst innehåller dessa jävla sulfaterna) så får jag väldigt torrt och frissigt hår, de liksom står upp o går inte att forma.. Såhär var det också innan jag började med Fungobase, 1-3 dagar senare blir mitt hår sedan fettigt.

Förresten har jag lugg som bara går ner till ögonbrynet och ganska kort på sidorna. Tunna hårstrån men väldigt tjockt hår, bör jag försöka tunna ut håret oftare för att undvika extra värme/fukt i hårbotten som redan är mjällig?
Citera
2022-11-23, 14:56
Medlem
Citat:
Hej. Jag är en 18-25 år gammal kille som ständigt dragits med diverse problem. Bara en bråkdel av dessa är vad jag behöver hjälp med nu.

Först och främst har jag alltid haft en irriterad hy som man inte kan se med blotta ögat. Detta har inneburit klåda nästan överallt på kroppen, mycket på ansikte, överkropp, armar och ben. detta har funnits sedan jag var minst 8 år gammal. Jag har dragits med klåda länge vilket har gjort att det blivit ett normaltillstånd. Jag har fått mjälleksem de senaste två månaderna till följd av mjäll. Det har spridit sig till öronen, ansiktet m.m.

Jag tror att mycket av detta beror på att jag är väldigt känslig till produkter man använder varje dag. Har läst om att diverse kemikalier, parabener, sulfater och silikoner förekommer i dessa - vilket är direkt skadligt och leder till uttorkad hud, fettigt hår och irritation. Produkterna är gjorda för att man ska bli beroende av dem!

Jag behöver hjälp med följande
  • Vilka produkter/oljor etc. kan man använda för att rengöra sig för att undvika skadliga ämnen i de vanliga produkterna? (kroppstvål, handtvål, schampoo)
    Vilken deodorant?
    Vilket hårvax fungerar?

Mvh

Tee tree olja skall ju vara bra att använda både i städ och mot smuts.
Grönsåpa
Linfrögel går att göra till hår
Bivax
Sheabutter går köpa på hälsokost
Hade köpt allt där..
Citera
2022-11-23, 20:39
Medlem
vantablacks avatar
- Är det något speciellt med just flytande tvål som gör det skadligt? trots man utesluter diverse kända kemikalier? Rengör du inte kroppen med någon tvål alls?
Det jag själv läst mig till är att i princip all flytande tvål innehåller konserveringsmedel (om jag minns rätt, tror det var konserveringsmedel) som är rena rama döden för känslig hud. Så många som har känslig hud eller som har lätt att få kliande fläckar/eksem klarar inte av flytande tvål. Mina händer har aldrig mått så bra sen jag slutade med flytande tvål till handtvätt och t.ex under pandemin när man tvättade händerna oftare och ibland var så illa tvungen att använda flytande tvål på offentliga inrättningar eller på jobbet så märkte jag direkt att huden på händerna ballade ur. Ovansidan av handen och fingrarna såg ut som att jag slipat dom med sandpapper, dom blev torra, sträva och röda.

Nej, jag rengör inte kroppen med tvål. En dermatolog sa till mig att så länge du inte jobbar med något som gör dig regelrätt skitig så är det helt onödigt att tvätta kroppen med tvål. Huden behöver inte det. Man tvättar bara bort hudens egen skyddsbarriär som är skapad för att hålla skit borta. Jag tvättar däremot armhålor och skrev med aleppotvål pga att dom delarna av kroppen ser ut som dom gör och man svettas ofta där trots att man inte "svettas" på övriga kroppen. Att vi ska hålla på och gnugga in hela kroppen med tvål är ett nytt påfund och helt onödigt. Ungefär som att kvinnor tror att man måste rengöra insidan av fiffin trots att fiffin är 100% självrengörande, med svampinfektioner och uppfuckad ph-balans som följd. Sen att industrin och multinationella företag försöker pracka på oss duschtvål och grejer är en annan sak. Värt att veta är också att det inte finns "återfuktande" duschtvål. Tvål, om vi snackar all tvål som säljs i vanliga butiker, kan inte vara återfuktande. Det är som att säga att smör är fettfritt eller att isbitar är varma.

- Är Miniderm kutan emulsion 20% OK att återfukta hela kroppen med? Fick den utskriven vid mitt läkarbesök för mina besvär. Fick även Betnovat emulsion 1ml/mg för min mjälliga hårbotten. Har även finnar/plitor lite varsom i hårbotten.
Aldrig provat den så kan inte svara på det. Den verkar innehålla glycerol. Jag brukar inte använda sånt som innehåller glycerol men det är mest en smaksak, att jag tycker det blir en jävligt glättig obehaglig känsla på huden. Det säger ju dock ingenting om hur effektiv den är som återfuktande kräm. Du får väl testa någon månad.
Vet inget om Betnovat heller så kan tyvärr inte svara på det.

- Hur ofta tvättar du håret iom din torra hårbotten, blir ditt hår fettigt om du inte duschar på några dagar? + Detta händer för mig och när jag tvättar mig med Fungobase Dry & Sensitive (som jag nu läst innehåller dessa jävla sulfaterna) så får jag väldigt torrt och frissigt hår, de liksom står upp o går inte att forma.. Såhär var det också innan jag började med Fungobase, 1-3 dagar senare blir mitt hår sedan fettigt.
Jag upplever att mitt hår blir fett liiite fortare på vintern när det är torrare inomhusluft, jag har aldrig kollat upp det men gissar(!) att när hårbotten är torrare så jobbar den lite hårdare med att "fetta" sig själv. Men det är bara en gissning. Jag tvättar håret typ varannan dag, ibland går det två dagar mellan. Sen bidrar det kanske också att man i större utsträckning har mössa på sig, att håret upplevs bli skitigare snabbare än t.ex. på sommaren.
Jag tycker du ska kolla upp vad det är för fel på din hårbotten, ordentligt. För jag tror att om man tvättar med mjällschampo utan att ha mjäll så torkar hårbotten ut ännu mer, men det är bara något jag fått för mig att jag läst någonstans. Andra problem med hårbotten blir alltså inte hjälpta av "mjällschampo" utan kan istället förvärras. Om du har torr hårbotten och tvättar håret med ett schampo som innehåller ordet "dry", vad tror du själv? Mjällshampot kan nog vara det som gör ditt hår frissigt och att det står upp.
Sen verkar du prova en jävla massa just nu. Att hålla på och byta ut schampon till höger och vänster kan också fucka upp både hårbotten och hur håret beter sig, det kan ta ett tag innan huvudet och håret vänjer sig vid det nya. Så ha tålamod innan du förkastar något. Har du provat något i några månader kan du avgöra om det funkar eller inte funkar. Men inte efter en vecka.

Förresten har jag lugg som bara går ner till ögonbrynet och ganska kort på sidorna. Tunna hårstrån men väldigt tjockt hår, bör jag försöka tunna ut håret oftare för att undvika extra värme/fukt i hårbotten som redan är mjällig?
Att tunna ut håret tror jag inte gör någon skillnad alls. Dom tunnar ju inte ut håret genom att minska antalet hårstrån, utan det är ju mer en estetisk grej att man tunnar ut toppar och längder så att håret eventuellt faller på ett speciellt sätt. Tvivlar starkt på att det är antalet hårstrån som är avgörande för dina problem med hårbotten.

Ett tips vad gäller hårstyling är att kolla vad folk som kör balsammetoden använder för stylingprodukter, eftersom dom stylingprodukterna inte kan innehålla silikoner och sånt och ska kunna tvättas bort med ett lätt balsam.
Ett lifehack som jag lärt mig därifrån är att använda aloe vera-gel (finns flera, doftfria, aloe vera-gel med typ 2 ingredienser) för att bli av med vinter-elektriskt hår som gärna vill spreta och bli frissigt. Aloe vera återfuktar dessutom håret så det är win win.

Sen ska du vara försiktig med kortisonkrämer och skit. Kortison är väldigt uttorkande. Förstår inte varför kortisonkräm är vårdens jävla go to när det kommer till känslig, torr hud. Min hud blir bara värre av kortisonkräm och kortisongel.
Senast redigerad av vantablack 2022-11-23 kl. 20:41.
Citera
2022-11-24, 17:53
Medlem
PetrMurphys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Det som uteslutande har hjälpt mig med är att kolla att alla produkter jag använder är helt fria från Sodium Benzoate. Detta är ett ämne som finns i jättemycket hudvård, schampon osv men som väldigt många blir överkänsliga mot helt utan att veta om det. Själv slutade det med att jag fick enorma sår i hårbotten, och efter att själv ha kört diverse uteslutningar samt diskuterat på nätet så slutade jag helt med Sodium Benzoate och har fått frisk hårbotten igen.

Vilket schampo kör du på? Hur är din hårbotten? Blir ditt hår fettigt dagar efter schamponering?
Citera
2022-11-27, 05:00
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Vilket schampo kör du på? Hur är din hårbotten? Blir ditt hår fettigt dagar efter schamponering?

Jag varierar mellan Fungoral och Aleppotvål för att hålla nere mjäll och problem med hårvotten.
Citera
2022-11-27, 06:49
Medlem
Om du har haft problem med detta sedan 8 årsåldern, kan det även bara av vikt att kolla över din kost! Det är inte omöjligt att du har någon form av intolerans eller allergi. Vetemjöl är många gånger en bov till diverse symtom. Och socker (högt intag av kolhydrater) som gärna driver på inflammation och något svpamp älskar; om det är mjälleksem du har problem med, för du kan ha problem med torrhet.

Men, i övrigt bör du se till att använda parfymfritt tvättmedel och inget sköljmedel alternativ till det är en skvätt ättika om du vill mjuka upp tvätten.
Annars har du fått tips om både Aleppo- och Malin i Ratan tvål som är gjorda av förtvålade oljor och utan konstiga tillsatser.

För mjukgörande rekommenderar jag sheasmör och kokosolja. Sheasmör har riktigt bra egenskaper och kokosolja tar död på svamp. Båda är milda och dessutom ätbar. Det man har på kroppen kommer in i kroppen, bra minnesregel för att undvika dåliga hudprodukter. Var i övrigt konsekvent så hoppas jag att du blir bättre med dina åkommor efter tid om du börjar testa några av våra tips!
Citera
2022-11-27, 06:51
Avslappning/meditation, fasta, sluta ät skräpmat, går ner i vikt om du e överviktig,

Huden behöver stärkas och det gör du inifrån och ut, och inte tvärtom med krämer och oljor som mer tillfälligt osynliggör symptomen. Huden stärker du genom vad du äter, låter bli att stressa, mediterar, strukturerar upp livet. Det finns inga quick fix och mirakelkurer - Kokosolja, gurkmeja, naturtvål, vinäger etc är 100 % placebo. Det låter fint, men kommer inte heller de åt orsaken till problemen. Placebo kan va bra iof om det leder till ökad medvetenhet och omtanke om ens liv.

Gör ett ordentligt hälsotest och se om du har brist på nåt (zink, d-vit, magnesium, kalium etc)

hudproblem/mjälleksem kan ha med tarmfunktionen att göra. kanske läcker den ut gifter?
Senast redigerad av qaaq 2022-11-27 kl. 06:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in