2022-11-23, 17:36
Medlem
Jag tycker det är helt okay detta jag menar Ryssar är emomot LBGTQT och promotionen av sodomi... så galna är dem satt, detta är helt ok mot bakgrund av ovan.! Länge leve Sverige (som har väldigt låga födelsetal, etniska svenskar dvs... tyvärr vet jag inte hur "länge" det blir)
Citera
2022-11-23, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ja, när ryssen öppnar eld (vilket i sig är ett krigsbrott, ’perfidy’) så förlorar ryssarna sin status som icke stridförande (’hors de combat’) enligt Genevekonventionen (del I, art. 41). De är då legitima mål som alla andra stridförande, och det är alltså helt legitimt att döda dem alla.

Misstaget många gör är att tro att en soldat som lägger sig ner automatiskt får ett irreversibelt skydd enligt GK. Så är inte fallet om han är del av en grupp hotar den andra sidan.

Gråzonen som vi befinner oss i här består i att vi inte vet när och hur de andra ryssarna dödas. Om det sker i omedelbar anslutning till den första falska kapitulationen så är inte frågan om var de skjuts särskilt intressant. Man får skjuta fienden överallt. Skulle det vara så att det gått en längre tid (minuter) och de ryssar som eventuellt överlevt den första salvan försöker kapitulera en andra gång, då menar jag att ett krigsbrott skulle kunna uppstå från ukrainsk sida. Men det är ren spekulation.

Så sammanfattningsvis: film-klippet visat ett säkert ryskt svekfullt krigsbrott (falsk kapitulation, ’perfidy’) som skadade eller dödade en ukrainsre och ett hypotetiskt och obevisat ukrainsk krigsbrott. Inte det bästa fallet att dra upp från rysk sida, tänker jag.

En historisk referens är japanernas upprepade ’perfidy’ under WWII med soldater som låtsades ge sig och sedan tog fram gömda vapen eller handgranater. Få, om ens några, klandrar de amerikanska soldater som tog det säkra för det osäkra och dödade alla japaner de träffade på, vilket förstås drabbade de japanska soldater som faktiskt ville kapitulera och rädda livhanken. Just därför är ’perfidy’ ett krigsbrott.

Ukraina har lagen helt på sin sida.. spelar ingen roll om ryssar ligger ner utan vapen.
Citera
2022-11-23, 17:41
Medlem
Tror inte Ryssland ens bryr sig, jo om de kan använda detta för att peka på att Ukraina är värda att fortsätta kriga mot. Ryska män offras ändå i hundratals/tusentals dagligen, om ett tiotal dödas på ett vidrigt sätt skiter väl Ryssland egentligen i.

Sånt här skit förekommer alltid i krig, hur ska man förvänta sig att militärer som lever med enorm stress och press inte begår grova krigsbrott? Det vidrigaste för mig är alla våldtäkter och attacker på civila.
Citera
2022-11-23, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Jag menar att det säkert är Wagner som avrättar sina egna det har ju som bekant redan spridits sådana filmer av Wagner själva.

Jo det är klart.. kan vara så också.
Citera
2022-11-23, 17:43
Medlem
AndersPersson99s avatar
Fel att avrätta krigsfångar.

Men någon större sympati för ryssar behöver man inte känna. Ryssland attackerar. Ukraina blir attackerat. Den som attackerar gör fel. Särskilt som Ryssland är en diktatur och Ukraina en demokrati.
Citera
2022-11-23, 17:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ukraina har lagen helt på sin sida.. spelar ingen roll om ryssar ligger ner utan vapen.
Jo, men inte när den siste ryssen öppnar eld och skadar eller dödar en motståndare. Då är ryssarna stridförande och legitima mål. Man kan inte kräva individuell status som del av ett stridande förband som kapitulerar i grupp. Den siste svekfulle ryssen kostade de andra livet, det är inte svårare än så.
Citera
2022-11-23, 17:47
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Men Ukraina har ju inte begått något brott? Det är ju ryssar som skjuter. Ukraina har ju enligt lag rätt till att försvara sig.
Ja, men jag skrev "om" någon begått ett brott. Min bedömning är att så inte skett. I vilket fall så kommer det att utredas, vilket är något som ryska myndigheter aldrig skulle få för sig att göra med något av de ryska krigsbrotten.
Citera
2022-11-23, 17:52
Medlem
Citat:
Jo, men inte när den siste ryssen öppnar eld och skadar eller dödar en motståndare. Då är ryssarna stridförande och legitima mål. Man kan inte kräva individuell status som del av ett stridande förband som kapitulerar i grupp. Den siste svekfulle ryssen kostade de andra livet, det är inte svårare än så.

Det hade inte spelat någon roll vilket som även om dom inte skjutit. Ukraina hade kunnat avrätta dom ändå utan att något skulle hända rent juridiskt.

Det är ju bara se på det fallet då en Rysk soldat var skjuten i huvudet och kved en en kvart och förblödde medans ukrainarna firade och filmade .. den videon spreds ju runt i världen men Ukraina fick rätten på sin sida tillslut så det finns inga fel som Ukraina kan göra i kriget.
Senast redigerad av Menea 2022-11-23 kl. 17:56.
Citera
2022-11-23, 18:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det hade inte spelat någon roll vilket som även om dom inte skjutit. Ukraina hade kunnat avrätta dom ändå utan att något skulle hända rent juridiskt.

Det är ju bara se på det fallet då en Rysk soldat var skjuten i huvudet och kved en en kvart och förblödde medans ukrainarna firade och filmade .. den videon spreds ju runt i världen men Ukraina fick rätten på sin sida tillslut så det finns inga fel som Ukraina kan göra i kriget.
Men nu handlar tråden om de 13 som dödades efter en falsk rysk kapitulation.

Om du vill diskutera ett annat fall, starta en tråd om det.
Citera
2022-11-23, 18:04
Medlem
Citat:
Men nu handlar tråden om de 13 som dödades efter en falsk rysk kapitulation.

Om du vill diskutera ett annat fall, starta en tråd om det.

Jag förklarade skillnaden om hur dessa fall utreds.. jag är helt säker på att Ryssland blir dömda för krigsbrott eller att Utredningen kommer läggas ner.
Senast redigerad av Menea 2022-11-23 kl. 18:08.
Citera
2022-11-23, 18:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag förklarade skillnaden om hur dessa fall utreds.. jag är helt säker på att Utredningen kommer läggas ner eller att Ukraina inte anses göra något brott.
Förmodligen, eftersom det inte finns några belägg för att ukrainarna begått ett krigsbrott när de skjuter de liggande ryssarna efter deras falska kapitulation. Tycker du att de skall fällas ändå?
Citera
2022-11-23, 18:11
Medlem
Citat:
Förmodligen, eftersom det inte finns några belägg för att ukrainarna begått ett krigsbrott när de skjuter de liggande ryssarna efter deras falska kapitulation. Tycker du att de skall fällas ändå?

Absolut inte Ukraina gjorde inget fel .. men sen hur dom ska förklara hur varje soldat kunde ha skott i huvudet vet jag dock inte ..men det går säkert att hinna pricka rätt på alla soldater som ligger ner i en kaossituation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in