2022-11-23, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Jag tror inte det. Jag skulle vilja veta om Maja tog cykel hem till JJ innan de gick på Nöjet och hur den såg ut. Tycker det är för många frågetecken som man inte får svar på, att inte de som läser här och vet kan berätta.

Denna förbaskade cykel !
Nu vet jag inte riktigt hur du tänker kring Majas eventuella cykel. Kanske tänker du att Majas cykel såg ut eller påminde om Toves cykel ?

Toves cykel var iallafall utav märket Neptun och modellen hette Atlantica.
Var fanns/finns cykel märket att köpa? För jag utgår från att du menar att det fanns fler av denna förbenade cykel eller liknande i just Vetlanda ?
Senast redigerad av Tavelramskrok 2022-11-23 kl. 14:53.
Citera
2022-11-23, 14:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Bra skrivet.
Men att JJ skulle förlora sin självbild tror jag inte är så enkelt. Men däremot kan JJ känna att den blir hotad och ifrågasatt och då ligger hat, hämnd och även aggression nära till hands.

Tre ord som förmodligen är viktiga i det här mordet; hat, hämnd och aggression.

Ska lägga dom på minnet när jag läser FUP.
Citera
2022-11-23, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Om man bortser från ett samvete, integritet, empati, respekt för sig själv och andra och att allmänt vara en sund och integrerad person kan ditt argument möjligen hålla. Annars tror jag att det krävs en viss typ av person för att klara av att ljuga om att man dödat någon, gömt kroppen från anhöriga som inte får veta sanningen och får ett avslut osv. Att kunna leva med den lögnen och känna av livet är värt att leva.
Alla är vi väl olika, men personligen tror jag att det skulle vara lättare att gå vidare och lämna det som hänt bakom mig om jag kunde fortsätta umgås med familj och vänner, jobba o.s.v. än om jag satt inlåst och alla jag känner vet vad som hänt.
Citera
2022-11-23, 14:52
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Du och psykiatern har helt olika uppfattning i frågan. Vem av er två tror du att jag litar mest på?

Ja det är en tolkningsfråga.

Efter att ha läst många P7, som väldigt aktiv i ABoK, så har jag sett både korta intetsägande såväl som ingående (som MH). JJ verkar jobba hårt på att framhålla sina positiva sidor. Psykiatrikern har inte diagnosticerat henne som narcissist, ej heller jag utan säger bara att hon uppvisar tydliga narcissistiska drag.

Nu är ju en P7 en ganska kort intervju på ca en timma, jämfört med en RPU (rättspsykiatrisk undersökning) som tar flera veckor. Och avsikten med en P7 ju inte att diagnostisera intervjuobjektes ev personlighetsstörningar, utan främst för att avgöra huruvida personen hade en psykisk störning vid brottstillfället och/eller vid intervjutillfället och om det föreligger en anledning till en RPU.
Citera
2022-11-23, 14:53
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Var har du fått den fetade informationen ifrån? Om du kan hänvisa till en källa på det så tas det tacksamt emot. Jag har nämligen idag fått höra att man är mycket säkra på att båda två varit delaktiga när kroppen dumpades, bl.a. då man vet med säkerhet att båda var i bilen under färden sen natt/tidig morgon.

Jag kan inte uppge källa till detta, mer än att det är någon som genom sitt arbete har tillgång till delar av utredningen. Jag litar på personen, vilken tilltro ni övriga sätter till detta är upp till er.

Det låter som om att du vill påskina att det fanns en läcka hos polisen, jag upplever dig som mindre trovärdig, att en skribent här i detta forum skulle ha den inside informationen. Du trollar och det du skriver är en trådsanning.
Citera
2022-11-23, 14:56
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Om man bortser från ett samvete, integritet, empati, respekt för sig själv och andra och att allmänt vara en sund och integrerad person kan ditt argument möjligen hålla. Annars tror jag att det krävs en viss typ av person för att klara av att ljuga om att man dödat någon, gömt kroppen från anhöriga som inte får veta sanningen och får ett avslut osv. Att kunna leva med den lögnen och känna av livet är värt att leva.
Instämmer helt. Inte fan låter en normalt funtad människa någon som dött i en olycka man själv har vållat, bli att ringa ambulans för att istället gömma kroppen och friskriva sig från ansvar.
Men vad är poängen med den diskussionen här? Den leder ju ingen vart. Släpp det.
Senast redigerad av Xedome 2022-11-23 kl. 14:59.
Citera
2022-11-23, 14:56
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Alla är vi väl olika, men personligen tror jag att det skulle vara lättare att gå vidare och lämna det som hänt bakom mig om jag kunde fortsätta umgås med familj och vänner, jobba o.s.v. än om jag satt inlåst och alla jag känner vet vad som hänt.

Ja, alla är vi olika. Rent logiskt kan jag förstå att man kan tänka så, även om den strategin går ut på att man är villig att förstöra andra människors liv hellre än att ta konsekvenserna för sitt eget handlande. Och att sedan leva resten av livet på en lögn, där ingen egentligen vet vem man är. För mig vore det helvetet på jorden.
Senast redigerad av ellaaa 2022-11-23 kl. 14:58.
Citera
2022-11-23, 14:58
Medlem
T34Panzer: ursäkta jag stör..
P7 är för att kolla om någon är på jorden (hemma) ?
RPU som tar flera veckor kollar om personen verkligen är "hemma" med tanke på den kontakt den har?

Så att jobba inom viss yrkeskategori gör det inte lättare med personkemin med en utomstående antar jag.
Citera
2022-11-23, 15:02
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ja, alla är vi olika. Rent logiskt kan jag förstå att man kan tänka så, även om den strategin går ut på att man är villig att förstöra andra människors liv hellre än att ta konsekvenserna för sitt eget handlande. Och att sedan leva resten av livet på en lögn, där ingen egentligen vet vem man är. För mig vore det helvetet på jorden.
En psykopat saknar empati.
Citera
2022-11-23, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
JJ och MH har bevisligen förstorad/fel självbild med tanke på adoptionen.
De är ju lika mycket värda eller hur

Självklart!
Men MH verkar inte alls ha samma mentalitet som JJ. Kanske är de vänner, men vad jag har förstått så är JJ en ledare och MH hänger bara med. Inte ett jämbördigt vänskapsförhållande, alltså.
Citera
2022-11-23, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Knäckfrågan är väll hur mycket är ett liv värt.

En svart och två vita. JJ är mer värd eller den var mer hungrig ?
Tycker mig se den ekvationen .. men bör man använda svarta formler för evaluera människovärde ?
Patologer gör det precis som du säger

Tänker skelögd på Abush* S*amse Kam*l i Skellefteå.. i jämförelse med en 9årig flicka.
Något fel är det.

Det fetade:
Vad har Abush och hans brott Skellefteå att göra med detta fall, menar du?
Citera
2022-11-23, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade:
Vad har Abush och hans brott Skellefteå att göra med detta fall, menar du?
För att förtydliga, det har det inte.. pga skelögd tänkande vilket jag nämde.
Eh tänk inte på det NOLL relevans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in