2022-11-23, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Fast nu har dom varken isolering eller fulla restriktioner här..

Har inte dem häktade det? är du helt säker på detta?

(brukar vara praxis, särskilt i mordutredningar)
Citera
2022-11-23, 14:30
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Det känns som att MH:s P7:a säger väldigt mycket om JJ också, trots att hennes P7:a var "clean". Man måste ställa sig frågan, vad såg JJ i MH? De verkar ju riktigt nära, de har umgåtts i skogen och tagit foton på varandra, de åkte till Göteborg tillsammans för att gå på konsert, de går och klubbar tillsammans och MH sover över osv..

Det känns bara som en väldigt udda bekantskap ifall nu JJ skulle vara fullständigt "normal" samtidigt som MH dras med en massa problem. Därför så tror jag att man skall ta P7rna med en stor nypa salt. Är det så att JJ har en kontrollerade personlighet (narcissism har nämnts i tråden flera gånger) så förklarar det rätt bra varför hon skulle vilja ha någon "underlägsen" som MH i sin närhet.

Ja jag tänkte också på det där. När nån har "mildare" borderline/narcissistiska drag kan väl knappast en psykolog avgöra det vid en kortare intervju. Om ens i en längre undersökning heller. Sånt märks ju i personens stormiga privatliv snarare.

Edit: i min erfarenhet är det vanligt att folk med NRF diagnoser blir "drabbade" av sånt folk
Citera
2022-11-23, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Tack! Ja jag tolkar medgörliga som att de svarar på frågor
Jag tror att åklagaren vill understryka att "de svarar på frågor" istället för att bara svara "ja" på frågan beror på att han inte anser att de är särskilt medgörliga (samarbetsvilliga). De svarar visserligen på frågor, men hur sanningsenliga svaren är det är en annan fråga....
Citera
2022-11-23, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
De kan väl se om likfläckarna stämmer mot hur hon ligger i skogen. För om de stämmer borde hon kommit dit rätt fort efter dödsfallet. Om kroppen tex blev ditlagd på söndagmorgon och hon dog vid 2 på annan plats så stämmer de inte.

Är det som åklagaren tror har kroppen flyttats inom någon timme eller två, och då har inte likfläckarna hunnit sätta sig på dom lägsta punkterna.
Citera
2022-11-23, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filthyrich
Naivt ? Det gällde ju varför det skulle tas med i utredningen när hen inte är dömd för det, är man inte dömd så är man i lagens mening inte skyldig och ska således inte bli belastad för det .
Vad vi vet så är hen kke inte ens misstänkt för det.

Ja i den bästa av världar, dock ser det inte ut så, för så fort du är misstänkt blir du behandlad som just misstänkt. Spelar ingen roll om dom inte fallit eller ens åtal är väckt.
Citera
2022-11-23, 14:36
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Ser det inte som särskilt osannolikt alls. Om en person som MGM har en dålig relation med råkar dö i samband med ett bråk hos MGM så har MGM egentligen bara 2 val:
1. Ringa 112 vilket med största sannolikhet innebär fängelse för MGM och BO är fortfarande lika död.
2. Dölj vad som hänt. Städa och förstör bevis. Dumpa kroppen. Spela ovetande och oskyldig. Gör man detta så finns en chans att klara sig ur knipan.
Att alla "normalfungerande människor" skulle välja alternativ 1 ser jag inte alls som självklart.

Om man bortser från ett samvete, integritet, empati, respekt för sig själv och andra och att allmänt vara en sund och integrerad person kan ditt argument möjligen hålla. Annars tror jag att det krävs en viss typ av person för att klara av att ljuga om att man dödat någon, gömt kroppen från anhöriga som inte får veta sanningen och får ett avslut osv. Att kunna leva med den lögnen och känna av livet är värt att leva.
Citera
2022-11-23, 14:36
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu kan jag tänka mig att en stark tidslinje, där det inte saknas tidsluckor, inte kräver en exakt mordplats.

Tänker på faller Beata, där man varken hade en exakt dödsorsak ( två alternativ) och inte heller en mordplats.

Nu skiljer sig brotten åt genom att i Beatas fall var det en gm, även om Cezary skyllde på mållor. Nu är domen från TR och överklagad till HR så vi får se var det landar.

I det här fallet vet vi ju inte hur mycket it- data man har. Och inte heller vad obduktionen gett.

Kan man koppla ihop personerna inom en tidsram då mordet skedde, 02:00- 02:45, och även binda personerna till fyndplatsen borde det kanske gå?

Det har varit kallt när Tove försvann. Vi kan hoppas på både dödsorsak och andra fynd.

Om kroppen flyttats från lgh till bilen och det har lämnat spår på kroppen, då kanske man kan bestämma mordplatsen lättare tillsammans med andra tekniska fynd t ex i lgh.

Om mordplatsen är utomhus, kan förstås regn och annat försvåra DNA fynd mm.

Min okvalificerade gissning.

Brottsplats kan lika gärna vara gångtunneln Storgatan på vägen till JJ:s lägenhet. Har det framkommit nya uppgifter om var brottsplatsen är? Vet vi att T, J och M gick tillsammans hela vägen hem till J? J och M kanske fick skjuts med bil någonstans på vägen och T cyklade? Det är ändå två kilometer att traska från krogen till J.
Citera
2022-11-23, 14:37
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Är det någon som haft några rimliga hypoteser kring varför obduktionen dröjer sålänge? Försökt söka i tråden men inte hittat
Citera
2022-11-23, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArkivXXX
Är helt övertygad om att Tove inte mördades avsiktligt.
Jag tror att JJ på något sätt knuffat Tove i lägenheten , ramlat omkull olyckligt och slagit i huvudet såpass illa att hon svimmat av/dött. JJ tror att Tove är avsvimmad och inte död. Så hon tar med hennes mobil för att hon inte ska kunna ringa polisen eller pojkvän. Hon lämnar lägenheten stressad , träffar grannen, åker till McDonalds. När hon kommer tillbaka hem efter McDonalds mörker hon att Tove är död. Där bestämmer hon sig för att dölja all spår. Flytta cykel, och på något sätt göra sig av med kroppen.

Jag tror detta kommer att landa på ”vållande till annans död/ Dråp.

Jag tror inte på mord.

Men då ringer man 112?!
Citera
2022-11-23, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Om man bortser från ett samvete, integritet, empati, respekt för sig själv och andra och att allmänt vara en sund och integrerad person kan ditt argument möjligen hålla. Annars tror jag att det krävs en viss typ av person för att klara av att ljuga om att man dödat någon, gömt kroppen från anhöriga som inte får veta sanningen och får ett avslut osv. Att kunna leva med den lögnen och känna av livet är värt att leva.
Du är skarp.
Att dölja sin problematik och göra det bra.. och gissningsvis gjort det en längre tid.
När började häst problemen för JJ kan vara relevant.
Elda dörr hos ex-pojkvännen.. tyder på som jag tror sexuella bekymmer.
Citera
2022-11-23, 14:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Båda lär ha ljugit en hel del under förhören.

Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Jag tror att åklagaren vill understryka att "de svarar på frågor" istället för att bara svara "ja" på frågan beror på att han inte anser att de är särskilt medgörliga (samarbetsvilliga). De svarar visserligen på frågor, men hur sanningsenliga svaren är det är en annan fråga....

Det kan man fråga sig.

Tjejerna i o f s svarar på frågor men speciellt medgörliga är de inte. En hel del lögner har med mycket stor sannolikhet kommit från båda. Betvivlar att JJ någonsin kommer att erkänna något.
Citera
2022-11-23, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det är väl ganska självklart att TT gick frivilligt från krogen och tog sällskap med JJ/MH.

Vadå högljutt bråk på krogen? Vilka "flera noterat det"?

Som jag skrev för en stund sedan, TT kanske vill hjälpa sin vän MH (redigt berusad) hem till JJ.

Samtalet med A kanske oroade honom så mycket att han åkte hem till JJ per omg (utan telefon). Ju fler som hugger så fort A kommer på tal i fallet får mig att bli mer misstänksam! Kanske har han och JJ haft något för sig och han känner att de kvinnorna (JJ/TT) kommer inte att gå bra ihop. Kan ha kommit dit försent... något har redan hänt och de hjälps åt att få bort kroppen?

JJ.s bil som fastnat på kameran fastställer inte vilka som satt i bilen. Polisens uttalande om att de följt MGM säger inte (som jag förstått det hela) att MH.s telefon var med till fyndplatsen... kanske följd till hemmet tidig morgon.

Var har du fått den fetade informationen ifrån? Om du kan hänvisa till en källa på det så tas det tacksamt emot. Jag har nämligen idag fått höra att man är mycket säkra på att båda två varit delaktiga när kroppen dumpades, bl.a. då man vet med säkerhet att båda var i bilen under färden sen natt/tidig morgon.

Jag kan inte uppge källa till detta, mer än att det är någon som genom sitt arbete har tillgång till delar av utredningen. Jag litar på personen, vilken tilltro ni övriga sätter till detta är upp till er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in