2022-11-23, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigSwede1
vet inte om det finns i tråden redan har läst men ej hittat nåt därav mitt inlägg.
Var finns det bevisat att hon var i lgh? kan inte ett ev bråk uppstått utanför huset och att hon fallit varpå olycklig skada uppkommit som orsakade hennes död? dom gömde undan henne så att dom skulle kunna trsp bort henne när dom tänkt igenom läget.? dunsarna kan ju varit MH som fick ett anfall o stampade i golvet likväl eller hur? när grannen som pratade med JJ fick till svar att hon skulle till donken o hennes mamma skulle hämta henne, varför framkommer inget om att JJ ringer mamma o säger du behöver inte köra jag får skjuts? Sen vid hemkomst från donken kan dom smyga ut lasta TT o köra ut på sitt uppdrag. för MH säger ju att hon kört JJ under småtimmarna så att hon kunde mata sin häst osv? och JJ säger att när hon kom från donken osv så hade ju MH somnat så JJ åkte då till sin mamma för att sova. Hmm. sen om man backar helt till starten på kvällen så sker en märklig händelse tycker jag, Barchefen på Nöjet sitter ner o pratar med TT 10 min på årets mest stressiga kväll enligt uppgifter. Om så e fallet att det klingat av kan jag ej säga men helt klart borde väl den där barchefen fått reda på VEM var det TT sökte inne på Nöjet? alltså ett namn borde han ju veta.
sen en sista sak som jag undrar eller funderar på. Hur skall man genom pejling eller triangulering av mobilen kunna säga att den varit i JJs lägenhet? jag trodde bara man kunde positionera till en geografisk punkt dock inte att man kunde avgöra vilken höjd telefonen befinner sig på. för om det nu varit ett höghus ala 20 våningar kan ju telefonen befunnit sig i markplan likväl som på 20e våningen.
som sagt ursäktar om det finns upptaget på annan plats i tråden men har inte kunnat läsa det nånstans.

Jag vet inte om det finns något bevis för att TT varit i JJs lägenhet. Kanske har polisen det, men vi har inget.

Triangulering: Om man har 3 master som mäter signalstyrkan från mobilen så vet varje mast avståndet till mobilen. Har man avståndet från 1 punkt så ligger mobilen på en sfär. 2 punkter på en cirkel. 3 punkter äntligen en av 2 punkter. Av dessa 2 kan endast 1 komma i fråga.

Detta är alltså en punkt i rymden (3-dim) så man ser skillnad på om mobilen befinner sig i 1. våning eller 20.
Citera
2022-11-23, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TidensMysterium
Jag vet inte om det finns något bevis för att TT varit i JJs lägenhet. Kanske har polisen det, men vi har inget.

Triangulering: Om man har 3 master som mäter signalstyrkan från mobilen så vet varje mast avståndet till mobilen. Har man avståndet från 1 punkt så ligger mobilen på en sfär. 2 punkter på en cirkel. 3 punkter äntligen en av 2 punkter. Av dessa 2 kan endast 1 komma i fråga.

Detta är alltså en punkt i rymden (3-dim) så man ser skillnad på om mobilen befinner sig i 1. våning eller 20.

Borde det inte räknas som bevis att båda MGM sagt att hon varit i lägenheten?
Citera
2022-11-23, 01:59
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatlingGunnar
Dock ska sägas att då du är en känslomänniska sätter jag inte enormt stor tilltro till din förmåga att tänka, måhända presterar du resonemang som får mig att omvärdera min ståndpunkt, dock ska sägas att givet den information som för närvarande finns tillgänglig så förefaller detta scenario osannolikt. 😋
Nu rör du till det mer än lovligt för dig. Alldeles oavsett om det är Freuds strukturella teori eller lite anknytningsteori du halkat in på i frenesin, hamnar du i bakvattnet med brottstycken alternerandes mellan slumpvis utvalda stycken utan kontext, vs. ren gallimattias.
Varför du försöker imponera med att agera amatörpyskolog och samtidigt slänga dig med kritiska utlåtanden om alla användare du svarar i tråden, beats me.

Som sagt. Det har inte med saken här att göra.

Det är inte helt tokigt att tänka en människa drabbas av dissociativa symptom efter eller i samband med ett mord. Men hade någon av gärningsmännen gjort det - tror jag inte att vi hade kunnat följa i spåren av det efterförlopp som polisen nu ger vid handen.

(Occams razor är enkel, men överlägsen).
Senast redigerad av Xedome 2022-11-23 kl. 02:31.
Citera
2022-11-23, 02:11
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Trodde triangulering från mobilmaster gick ut på att positionera tvådimensionellt, alltså position men inte höjd. Om det nu inte är höjden man triangulerar.

Däremot kan man kanske se lite mer var i huset bo (hennes mobil) befunnit sig genom att studera trådlösa anslutningar, i mobilen och i routrar. Sedan kan man mäta den faktiska höjden skapligt om mobilen har inbyggd barometer.

Tänker mig att om man sett att bo:s mobil varit på resan till McDonalds samtidigt som JJ så är nog startpunkten för de båda (mobilerna) på samma ställe. Alltså ganska troligt JJ:s lägenhet.

Det innebär dock inte att mordplatsen var i lägenheten. Får liksom Joona Linna känslan av att något där inte stämmer. Men vi får väl så småningom se.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-11-23 kl. 02:24.
Citera
2022-11-23, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, precis.

Min poäng är väl att det inte är hundra att rättspsykiatrikern har koll på den (ev?) historiken om mordbranden. Men man kan heller aldrig veta vad utredarna har sagt muntligen heller.

Det är ändå bara ca en timmes samtal med den misstänkte och fokus är ju ändå på hur det psykiska måendet kan ha varit under kvällen då brottet skedde och nu. Finns inslag av förändrad verklighetsförankring, psykos av olika orsaker, tankestyrningar etc?

Behövs en större utredning och eller pskykiatrisk
vård nu?
Jag undrar varför en hel del har hängt upp sig på om utredaren för p7:an fått kännedom om branden, JJ är ju inte dömd för nån brand , lr för allt vad vi vet, inte ens misstänkt för densamma.
Och det kommer inte att bli nån stor sk sinnesundersökning på någon av de mgm.
Och nä, jag har ingen åsikt huruvida de är skyldiga lr inte, de är iaf oskyldiga tills motsatsen bevisats precis som alla andra, vilket ska bevisas av åklagare och div rättsinstanser, inte via trådsanningar på fb.
Citera
2022-11-23, 05:58
Medlem
Citat:
Problemet är att grannarna aldrig hör röster. Om de grälade borde de ha lagt märke till höga röster, skrik och vrål. Kom i håg att det är mycket lyhört i huset och hon har grannar under sig och vid sidan.

Varför skulle TT följa med upp till JJ bara för att gräla? Hon kan inte ha haft mycket att säga JJ. Samtalet på Nöjet räckte nog mer än väl.

När det gäller tidsschema: De lämnade väl Nöjet ungefär kl 01:50? Det tar 20 minuter att gå till JJs lägenhet. Så de kan inte ha varit där förrän 02:10. Men detta vet jag inte så noga, bara min minnesbild.

Lägger mig i lite här men har inte läst hela tråden.
Nöjet stängde kl 01, enligt alkohollagen ska lokalen vara utrymd senast 30 minuter efter stängning.
Någon skrev även att det regnade vid tidpunkten(?) har de sedan stått ute i regnet? en tanke bara…
Citera
2022-11-23, 06:14
Medlem
Kan det vara så att JJ menar att hon sov hos mamman natten mellan söndag till måndag. Om nu polisen var i hennes lägenhet hela söndag natten och hon skulle upp och jobba på måndagen. Bara en tanke.
Citera
2022-11-23, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordbaggis
Såvitt jag förstår var mamman inte hemma och kan därmed inte bekräfta att JJ sov där. Jag vet inte om detta har bekräftats.

Klarade inte av att åka hem till lägenheten själv efter vad som hänt i mörkret, va ju lägligt om mamman va borta då. Sägs ju att hon jobbar natt och kommer då hem på morgonkvisten, jj sov nog inget och låtsades väl stiga upp då mamma kom hem sedan ut till pappa för en ridtur och kolla om gömman blev bra.
Citera
2022-11-23, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Klarade inte av att åka hem till lägenheten själv efter vad som hänt i mörkret, va ju lägligt om mamman va borta då. Sägs ju att hon jobbar natt och kommer då hem på morgonkvisten, jj sov nog inget och låtsades väl stiga upp då mamma kom hem sedan ut till pappa för en ridtur och kolla om gömman blev bra.

Den teorin är inte alls otänkbar!
Citera
2022-11-23, 07:09
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filthyrich
Jag undrar varför en hel del har hängt upp sig på om utredaren för p7:an fått kännedom om branden, JJ är ju inte dömd för nån brand , lr för allt vad vi vet, inte ens misstänkt för densamma.
Och det kommer inte att bli nån stor sk sinnesundersökning på någon av de mgm.
Och nä, jag har ingen åsikt huruvida de är skyldiga lr inte, de är iaf oskyldiga tills motsatsen bevisats precis som alla andra, vilket ska bevisas av åklagare och div rättsinstanser, inte via trådsanningar på fb.

Lite naiv i inställningar ändå. Bara för att någon blir friad så betyder det inte att de inte begått brottet utan det är att det inte finns tillräckligt med bevis för att fälla personen för brottet. Lägger vi till Sveriges sjuka beviskrav så är det mer att brottslingar frias än fälls för brott
Citera
2022-11-23, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alba65
Hur förklarar man då att JJ´s bil åkte ut från Vetlanda och återkom på morognen varför Åkte TT mobiltelefon med JJ till McDonalds fram och tillbaka?

Jj och mh tyckte sig nog ha en bra plan, först fixa cykeln hem till T's kille sedan kasta mobilen i soptunnan på samma plats eller i närheten så ögonen skulle hamna på killen då dom säkert hört den statistiken.
Sedan köra ut T i skogen, men de gick jävligt snett då grannen kom ut och ändrade hela planen.

Säg att det inte varit några höga ljud från lägenheten och alla i huset sovit, inget större bråk ute på Nöjet då hade det sett betydligt ljusare ut för jj/MH.
Nu kan mobiler mm bilen fångas på kameror mm gjort att polisens ögon hamnat på dessa ändå men kanske inte efter några timmar.
Citera
2022-11-23, 07:23
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Sadla på, sadla av och mata hästen, var kommer den aktiviteten in i tidslinjen? Ja just det ja, skrittade, travade eller galopperade hon till dumpningsplatsen för att reka och tillbaka till föräldragården? Den korta ritten ska ju in i tidslinjen, var?

Bilen ska ju köras hit och dit, har du räknat in den bilresan till föräldragården? Känns som en pigg tjej som både kan parta, slåss på krogen, gå i regn, mörda, åka bil med grannen till donken, åka hem , bära ett lik, köra bil, dumpa ett lik, köra bil, flytta cykel, parkera bil, sova hos mamma, köra bil, åka till D:store, sitta och planera i ett naturreservat, städa spyor. Företagsam tjej må jag säga.

Seriöst, var får folk allt ifrån?

Ja man blir ju smått imponerad av den företagsamheten . Men vad vet man egentligen , nästan noll och ingenting, därav alla inlägg med gissningar. Är det tex bekräftat att de satt i bilen och "planerade" ?
Något inlägg undrade om man kunde få tag i JJ,s gamla skolbetyg ??? Vad har det med saken att göra egentligen , känns som att det har spårat rejält !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in