Citat:
Ursprungligen postat av
honn
Folk gör så många antaganden. Att JJ är varit drivande i såväl mordet som relationen mellan henne och MH , liksom att den senare skulle vara ett viljelöst mähä som mer eller mindre är oskyldig och tvingats att delta är trådsanningar som jag personligen betvivlar.
Inte konstigt att folk drar dessa slutsatser när MH utöver att verka ”svag” psykiskt samt lågintelligent, även beskrivs av hennes handbollsvän, folk som känner henne i tråden OCH av JJs barndomsvän som snäll, omtänksam, mån om andra (speciellt äldre), får dåligt samvete av att göra andra besvikna osv. Till och med Tove verkade tycka om henne, och skrev ”Grattis 😍” i somras när hon fyllde år. Det har inte framkommit några som helt uppgifter från personer som känner henne eller från hennes sociala medier att hon skulle vara elak, kall, ”bitchig”, otrevlig, narcissistisk. Tvärtom verkar hon vara en typisk ”people pleaser” av all information vi har fått fram.
Jämför det med hur JJ beskrivs. Tävlingsinriktad, typisk ”ledare” som skulle planera allt, blir argare än befogad, svårt att hålla i vänskaper (och de som stannar kvar som hennes vän är i någon mån ”rädd” för henne). Rykten om att hon satte eld på exets lägenhetsdörr 2021. Hennes sociala medier, de vi har tillgång till (Pinterest) har bara massa ”Fuck you” bilder samt texter om hur hon är nummer ett och ingen kan mäta sig med henne, hur hon minsann ska visa folk som inte behandlar henne rätt. I kombination med hur hon, enligt hennes vän, säger saker på ett okänsligt sätt till andra oavsett om det sårar dem, då känns hon typiskt ”bitchig”.
Dessutom förundras man över hur en tjej som JJ med bra betyg, och som ska vara så cool, blir så nära vän med en yngre tjej som inte ens klarade av skolan och är efter rent mentalt. Någon i tråden, som jag tycker ansågs trovärdig, skrev att MH var som hennes lilla svans. Passar bra överens med kompisen (i podden) som beskrev relationen mellan dem i stil med att MH var JJs lillasyster. Tyder väl ändå på en ojämn maktbalans, där ena är ledare och andra är följare.
Angående att JJ har varit drivande i mordet baserar de flesta på att konflikten var mellan JJ och Tove. Det var alltid de två som bråkade. Det var deras bråk som splittrade ”gänget”. Det är de två som är jämnåriga. MH verkade vara Toves vän och vi har inte hört en enda uppgift om att det skulle vara osämja mellan de två. Om det dessutom stämmer att Tove och JJ började slåss fysiskt på Nöjet så stärker det JJs motiv mer. Och som jag beskrev innan, utifrån deras ”personligheter” tror jag inte JJ skulle sätta sig själv i fängelse för att skydda sin yngre vän. Hon sa ju själv i P7an att hon oroar sig över hur häktningen påverkar hennes rykte. Tror du en sådan person hade offrat allt för att dölja någon annans brott?
Absolut kan vi ha helt fel i våra ”analyser” härinne, men vi baserar inte det på ingenting. Varför betvivlar du det? Är genuint nyfiken på din åsikt om deras relation, maktbalansen, vem som varit drivande osv.