2022-11-23, 01:13
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatlingGunnar
Se nedan för att ha ditt påstående pulvriserat:

dissociation [dɪˌsəʊsɪˈeɪʃən]
Latin: dis- 'åtskils' och sociare {uttal: såckia´re} 'förena'; socius {uttal: såckíuss} 'vän', 'kamrat'.

Dissociation är ett begrepp som huvudsakligen används om kraftiga blockeringar inom personligheten som gör delar av den otillgänglig för medvetandet. Motsatsen till integration.

Genom hypnos kan man åstadkomma dissociationer i personligheten, så att endast vissa minnen eller intryck når medvetandet.

Människor som har stor dissociativ tendens är suggestibla, har lätt att tränga bort obehagliga upplevelser från medvetandet och kan också utveckla konversionssymtom, dvs kroppsliga sjukdomssymtom som har sin grund i psykiska problem och konflikter.
Du blajar. Trodde att du visste bättre än att travestera Wikipedia. Använder du dig av begrepp som du inte vet någonting om - får du vackert finna dig i att andra rättar dig.

citat:
"Rent metaforiskt talat så skulle att ha sovit sig genom händelsen innebära en lägre grad av medvetande och agens, det vill säga disassociation. Rent schematiskt sätt i ett kognitivt perspektiv skulle sovandet i sig ses som skuldfri och skamfri existens genom anpassat barn. Ej medvetande om vad man gjort, reaktans spär på förnekelse."

De främsta manifesteringarna av dissociering - är varken konversionssymtom eller sömn, fö. Så påståendet är inte bara helt irrelevant för händelseförloppet - det är dessutom helt felaktigt.
Att hypnos med fördel används i behandling för PTSD för de som även lider av dissociativt syndrom - har inget med dissociering som fenomen att göra.
Senast redigerad av Xedome 2022-11-23 kl. 01:22.
Citera
2022-11-23, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Ja, för mycket är oklart för att kunna uttala sig med säkerhet kring när saker inträffade under natten.

Polisen säger att huvuddelen av brottsligheten pågick, eller påbörjades, 02,00-02,45.
Samtidigt uppger grannar att man hör dunsar vid 02,30, 02,30-03,00 och 03-tiden (beroende på källor och granne).

Själv gissar jag följande:

01,50-02,00 - Kommer hem till lgh från Nöjet
02,00-02,30 - TT + JJ diskuterar. Diskussionen blir allt mer hetlevrad. MH vilar/sover eller deltar vid diskussionen.
ca 02,20-02,40 - JJ attackerar Tove. MH vaknar till om hon sover. MH underlåter att hjälpa till eller hinner inte. Alternativt försöker avstyra attacken något (vilket resulterar i ännu fler dunsar)

02,40-02,45 - Grannarna under JJ diskuterar i lgh och går upp och knackar på.

02,55 - 03,00 - Bilresan går mot McD
ca 03,20-03,30 - Hemma vid bostadshuset igen

Jag tror även att MH faktiskt spyr någon gång under natten.

Problemet är att grannarna aldrig hör röster. Om de grälade borde de ha lagt märke till höga röster, skrik och vrål. Kom i håg att det är mycket lyhört i huset och hon har grannar under sig och vid sidan.

Varför skulle TT följa med upp till JJ bara för att gräla? Hon kan inte ha haft mycket att säga JJ. Samtalet på Nöjet räckte nog mer än väl.

När det gäller tidsschema: De lämnade väl Nöjet ungefär kl 01:50? Det tar 20 minuter att gå till JJs lägenhet. Så de kan inte ha varit där förrän 02:10. Men detta vet jag inte så noga, bara min minnesbild.
Citera
2022-11-23, 01:21
Medlem
GatlingGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Du blajar. Trodde att du visste bättre än att travestera Wikipedia. Använder du dig av begrepp som du inte vet någonting om - får du vackert finna dig i att andra rättar dig.

Nu är psykets förvarsmekanismer aktiverade, begreppsförklaringen är för övrigt tagen från psykologi-guiden. Mest intressant i sammanhanget är att du uppvisar fenomenologin tidigare diskuterad, din omnipotens är hotad och hotet mot den är ett dåligt objekt som kompulsivt måste korrigeras eller förstöras. Att din förnekelse och ditt försök till nedvärdering helt saknar verklighetsförankring och att ett konfabulerat narrativ där du gör felaktiga antaganden istället för att betänka och ndersöka möjligheten att du har fel och att andra perspektiv än ditt eget är möjliga påvisar låg empati och låg tolerans för skam och skuld - sålunda måste dessa känslor projiceras på externa objekt.

Om du inte kan ha fel kan du inte lära dig.
Citera
2022-11-23, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den-Randiga-Zebran
Håller med dig. Tror det blir väldigt svårt. Och har de bra Advokater så kan de få fram alternativa gärningsmän.

Minns ett fall där en person sköt en person på en busshålplats.
Bevisningen var väldigt bra. DNA på kulor och hylsor från mördaren.
Mördarens jacka som filmats fanns i GMs lägenhet.
Elscootern hittades också hos GM

Tingsrätten dömde till livstid.
Hovrätten friade

Och nu prövas det ännu en gång, än är det inte över.

https://www.mitti.se/nyheter/friad-kan-domas-for-busshallplatsmord/repvkn!LVTj42QqVnxEH1FFGiIYA/
Citera
2022-11-23, 01:31
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Nu är psykets förvarsmekanismer aktiverade, begreppsförklaringen är för övrigt tagen från psykologi-guiden. Mest intressant i sammanhanget är att du uppvisar fenomenologin tidigare diskuterad, din omnipotens är hotad och hotet mot den är ett dåligt objekt som kompulsivt måste korrigeras eller förstöras. Att din förnekelse och ditt försök till nedvärdering helt saknar verklighetsförankring och att ett konfabulerat narrativ där du gör felaktiga antaganden istället för att betänka och ndersöka möjligheten att du har fel och att andra perspektiv än ditt eget är möjliga påvisar låg empati och låg tolerans för skam och skuld - sålunda måste dessa känslor projiceras på externa objekt.

Om du inte kan ha fel kan du inte lära dig.
Dina citat är lustiga, visst. Men kan du inte bättre än så här, så tvivlar jag på att dina felaktigheter hamnat i rätt forum. Läs svaret jag skrev igen. Du misstolkar helt och hållet de mekanismer som föranleder en människa att dissociera. Hypnos nämns på Wikipedia, för att det är vanligt förekommande, att tex. Prolonged Exposure är en framkomlig behandling av PTSD, där Dissociativt syndrom kan finnas med i bilden. Följande kan vara värt att notera, för den som är intresserad:

Dissociering är faktiskt en rätt avancerad reaktion på en händelse, som medvetandet inte förmår att hantera direkt:
Istället för att ta till sig traumat - tränger medvetandet bort det. I den processen uppkommer då olika typer av fenomen, när upplevelsen av det inträffade skiljs åt från medvetandet i övrigt. Exempel på detta är, som jag skrev, ffa identitetsdiffusion, depersonalisation och derealisation.

Hade MH i det här fallet drabbats av den här typen av gränspsykotiska symptom - hade vi troligen sett ett helt annat förlopp.
Senast redigerad av Xedome 2022-11-23 kl. 01:45.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Mycket intressant uppgift. Bör kunna verifieras eller dementeras av modern.

Varför drar JJ in sin mamma i detta? Tror JJ att mamman verkligen skulle gå med på att vara ett så kallat falskt alibi?
Citera
Medlem
GatlingGunnars avatar
Citat:

citat:
"Rent metaforiskt talat så skulle att ha sovit sig genom händelsen innebära en lägre grad av medvetande och agens, det vill säga disassociation. Rent schematiskt sätt i ett kognitivt perspektiv skulle sovandet i sig ses som skuldfri och skamfri existens genom anpassat barn. Ej medvetande om vad man gjort, reaktans spär på förnekelse."

De främsta manifesteringarna av dissociering - är varken konversionssymtom eller sömn, fö. Så påståendet är inte bara helt irrelevant för händelseförloppet - det är dessutom helt felaktigt.
Att hypnos med fördel används i behandling för PTSD för de som även lider av dissociativt syndrom - har inget med dissociering som fenomen att göra.

Antingen är dina uttalanden kraftigt överdrivna för dramatisk effekt eller så är de produkten av svart vitt-tänkande. Eftersom du verkar ha svårigheter med läsförståelse eller eventuellt passivt aggressivt selektivt fokuserar på de detaljer som passar dig ska jag hjälpsamt förse dig med en annan förklaring av disassociation, försök nu undvika återupprepad narcissistisk skada är du gullig.

At any given point in time, some of our schemas, coping responses, and emotional states are inactive, or dormant, while others have become activated by life events and predominate our current mood and behavior. The predominant state that we are in at a given point in time is called our schema mode. All of us flip from mode to mode over time.

Here is our formal definition: a schema mode represents "those schemas, coping responses, or healthy behaviors that are currently active for an individual". A schema mode is activated when particular schemas or coping responses have erupted into strong emotions or rigid coping styles that take over and control an individual's functioning.

An individual may shift from one schema mode into another; as that shift occurs, different schemas or coping responses, previously dormant, become active.

Modes As Dissociated States

Viewed in a slightly different way, a schema mode is: a facet of the self, involving specific schemas or coping responses, that has not been fully integrated with other facets. According to this perspective, schema modes can be characterized by the degree to which a particular schema mode state has become dissociated, or cut off, from an individual's other modes. A schema mode, therefore, is a part of the self that is cut off, to some degree, from other aspects of the self.

The term Dissociative Identity Disorder (or Multiple Personality Disorder) is used to describe individuals who flip into schema modes that are at the extreme end of the dissociative spectrum. Patients with Dissociative Identity Disorder usually have different names (like John, Susan, or Danny) for each schema mode.

At the other extreme of dissociation -- the mildest form of a schema mode -- is a normal mood shift, such as a lonely mood or an angry mood.

Som synes är definition på engelska, jag hoppas hjärtligast att detta inte ställer till några problem!
Citera
2022-11-23, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Hellman uppgav vidare att hon testat kokan vid ett tillfälle cirka två år före aktuell undersökning och att hon använt
cannabis, såväl genom rökning som genom att äta så kallas haschkaka, vid ett par tillfällen varav det senaste varit under augusti månad 2022.

”kokan”?

Menar de kokain?

De menar nog kokain ja. Jag hade inte så fel då jag skrev om någon form av drog eller narkotika.
Citera
2022-11-23, 01:35
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Antingen är dina uttalanden kraftigt överdrivna för dramatisk effekt eller så är de produkten av svart vitt-tänkande. Eftersom du verkar ha svårigheter med läsförståelse eller eventuellt passivt aggressivt selektivt fokuserar på de detaljer som passar dig ska jag hjälpsamt förse dig med en annan förklaring av disassociation, försök nu undvika återupprepad narcissistisk skada är du gullig.
Som synes är definition på engelska, jag hoppas hjärtligast att detta inte ställer till några problem!
Här gör du ytterligare ett misstag. Dissociativ identitetsstörning har inte ett jota med dissociering a priori att göra. Läs det jag skriver istället för att kopiera in nonsens.

Att du använder personangrepp i vart och vartannat inlägg hör inte hit. Men lär dig gärna mer om dissociationsfenomen.

Om vi skulle applicera dina idéer på det här fallet - så skulle inte bara en av gärningsmännen börjat att dissociera i sömnen. Nej då har vi ett helt dårhus med en av de misstänktas multipla personligheter i vardande, förslagsvis halvt ansiktsförlamad efter konversionssymtom på det, som ska utföra det här brottet.

Så fungerar inte dissociering.
Senast redigerad av Xedome 2022-11-23 kl. 02:29.
Citera
2022-11-23, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Okej. Vi tänker olika.

Jag håller mig också till fakta.
Vilket är, i deras p7or, att de båda placeras sig utanför brottet.

Den ena försätter sig utanför lägenheten.
Den andra påstår sig vara ovetande om vad som händer bortom 5 meter.

Jag hade tyckt att en sådan här intervju varit mer intressant om den skett innan många frågetecken blivit utropstecken.

Men jag hoppas att FUP ger mig svar på detta. Jag får öva på tålamod.

Låter ungefär som när jag och en kompis alltid brukade skämta för många år sen:

Vi rånar en bank vetja, om vi åker dit så är du döv och jag kan inte svenska

Känns som att dom gjort samma idiotiska beslut här, "Du sov och jag var inte hemma"
Längre än så kom dom aldrig...
Citera
2022-11-23, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Varför skulle han inte kunna gå och lägga sig ?
Grannarna under va oroliga för jj, att jj råkade illa ut av någon då dom hörde dunsarna men jj visste han ju va okej även om han inte trodde på fulla kompisen som skulle ha ramlat. Han körde till donken för att han trodde jj skulle köra påverkad därför körde han, när dom va hemma och jj va okej samt tyst i huset varför skulle han sitta uppe å glo/lyssna då?

Det hade hänt något sällsynt. Han gick upp och knackade på. Han sprang ut i trappan när han hörde JJ komma ner. Varför skulle han plötsligt tappa allt intresse för det?

Grannarna var oroliga för det som hände där uppe. Inte bara för JJ som de inte kände.

Man kör inte främmande till donken mitt i natten bara för att de är fulla. Halva Sthlm är full en lördag kväll; inte erbjuder väl du dig att skjutsa dem hem för det? Om någon hade varit allvarligt sjuk och behövde köras till sjukhuset så hade det varit en annan sak.

Han undrade väl fortfarande vad som hade hänt där uppe. JJ verkade uppskakad och villle inte berätta så något allvarligt måste ha hänt. Han låg nog och tänkte och lyssnade, och det var så stilla i huset att man kunde höra en knappnål falla.
Citera
2022-11-23, 01:49
Medlem
GatlingGunnars avatar
Citat:
Här gör du ytterligare ett misstag. Dissociativ identitetsstlrning har inte ett jota med dissociering a priori att göra. Läs det jag skriver istället för att kopiera in nonsens.

För att återfå åtminstone en tillstymmelse till att diskussionen ska beröra trådens ämne istället för fåniga känslomässiga personangrepp kan man fundera över huruvida dessa schema-lägen varit aktiva under brottsförloppet:

Overcompensator : feels and behaves in an inordinately grandiose, aggressive, dominant, competitive, arrogant, haughty, condescending, devaluing, overcontrolled, controlling, rebellious, manipulative, exploitative, attention-seeking, or status-seeking way. These feelings or behaviors must originally have developed to compensate for or gratify unmet core needs.

Compliant Surrenderer : acts in a passive, subservient, submissive, approval-seeking, or self-deprecating way around others out of fear of conflict or rejection; tolerates abuse and/or bad treatment; does not express healthy needs or desires to others; selects people or engages in other behavior that directly maintains the self-defeating schema-driven pattern.

Demanding or Critical Parent : feels that the “right” way to be is to be perfect or achieve at a very high level, to keep everything in order, to strive for high status, to be humble, to puts others needs before one's own or to be efficient or avoid wasting time; or the person feels that it is wrong to express feelings or to act spontaneously. This mode refer to the nature of the internalized high standards and strict rules, rather than the style with which these rules are enforced; these rules are not compensatory in their function.

Tre stycken, nu kan du roa dig med att klura ut vem av de involverade som kan tänkas ha en fallenhet för att hamna i dessa lägen, rent hypotetiskt vill säga. Då faktiskt information gällande de inblandade i scenariot är knapp har vi till att utnyttja extrapolation och bayesian ska slutsatser. Dock ska sägas att då du är en känslomänniska sätter jag inte enormt stor tilltro till din förmåga att tänka, måhända presterar du resonemang som får mig att omvärdera min ståndpunkt, dock ska sägas att givet den information som för närvarande finns tillgänglig så förefaller detta scenario osannolikt. 😋
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in