2022-11-19, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaztie
Har ni några erfarenheter av att ”skippa” antipsykos mediciner. Känner man någon skillnad ifall man skippar att ta de 1-2 dagar?

MVH

Jag är expert på att skippa mina psykosmediciner för jag hatar biverkningarna jag får av varenda en! Jag har fått känslan av att man ibland känner sig mer orolig och att tankarna blir mer konstiga ibland när man skippar dem, även att rösterna blir nog mer märkvärda... (På vardagar iallafall)

Men min koncentration blir märkvärt bättre om jag skippar min psykosmediciner några dagar iallafall har jag märkt, iallafall på Ziprasidon! På Olanzapin tog det säkert nästan ett år efter jag slutat med den medicinen att jag kände mig mer "rapp" och mer aktiv i huvudet igen...

På helgerna skippar jag dem väldigt ofta och jag vet att rösterna eller tankarna ändå ligger där och lurar i bakgrunden men jag bryr mig helt enkelt inte om dem lika mycket som jag gör på vardagar när jag t.ex jobbar! Rösterna försvinner ändå aldrig 100% från mitt huvud ;( Vettefan vad jag ska göra, om man ska prova ny medicin eller dylikt... Mina röster är ändå oftast väldigt lindriga som tur är!

Min Ziprasidon jag käkar just nu har enbart 7h halveringstid så skiten är ute i kroppen inom typ 30 timmar, vilket kan vara skönt att veta också! T.ex Abilify har ju typ 75-100 timmars halveringstid vilket är extremt lång tid!
Senast redigerad av anonymouzzz 2022-11-19 kl. 22:44.
Citera
2022-11-22, 17:45
Medlem
Jag har märkt att mitt humör skiftar väldigt mycket, mer eller mindre tippar och dalar!

Igår mådde jag piss hela dagen, ville typ dö! Kanske dock kan ha varit för man druckit en hel del alkohol i helgen så jag låg i sängen typ 15 timmar! Tog medicinen sent också och fick jobbiga biverkningar som rastlöshet + dimsyn på samma veva, som tur var hade jag ett kort jobbpass!

Idag ingen medicin (Ingen Ziprasidon) enbart vitaminer, mineraler samt bacopa monnieri 750 mg! Har mått jävligt bra i princip hela dagen, har handlat, städat, lagat mat, spelat datorspel, kollat serier, skrattat etc allt rullat på perfekt! Rösterna har varit väldigt lugna också!

Kanske kan man ha borderline / bipolär liknande med psykotiska drag montro? Jag har nämligen inte ens fått en diagnos, jag har inte ens fått psykos som diagnos även om jag har haft psykotiska symptom!

Dock har jag sagt till min läkare innan att mitt humör skiftar oftast flera gånger i veckan! Men jag kommer ta upp det igen garanterat!
Senast redigerad av anonymouzzz 2022-11-22 kl. 17:47.
Citera
2022-11-22, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymouzzz
Jag är expert på att skippa mina psykosmediciner för jag hatar biverkningarna jag får av varenda en! Jag har fått känslan av att man ibland känner sig mer orolig och att tankarna blir mer konstiga ibland när man skippar dem, även att rösterna blir nog mer märkvärda... (På vardagar iallafall)

Men min koncentration blir märkvärt bättre om jag skippar min psykosmediciner några dagar iallafall har jag märkt, iallafall på Ziprasidon! På Olanzapin tog det säkert nästan ett år efter jag slutat med den medicinen att jag kände mig mer "rapp" och mer aktiv i huvudet igen...

På helgerna skippar jag dem väldigt ofta och jag vet att rösterna eller tankarna ändå ligger där och lurar i bakgrunden men jag bryr mig helt enkelt inte om dem lika mycket som jag gör på vardagar när jag t.ex jobbar! Rösterna försvinner ändå aldrig 100% från mitt huvud ;( Vettefan vad jag ska göra, om man ska prova ny medicin eller dylikt... Mina röster är ändå oftast väldigt lindriga som tur är!

Min Ziprasidon jag käkar just nu har enbart 7h halveringstid så skiten är ute i kroppen inom typ 30 timmar, vilket kan vara skönt att veta också! T.ex Abilify har ju typ 75-100 timmars halveringstid vilket är extremt lång tid!

Aa okej då vet jag, skönt att rösterna är lindriga iallafalll!! Kämpa på mannen!
Citera
2022-11-22, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldbusken
Jag åt Olan från december 2019 tills nu, om en vecka så blir jag kvitt den helt, och jag har ej haft psykossymtom nu sen slutet av 2021, jävligt skönt att slippa rösterna, dom kan va rätt påtagliga som du också skrivit i ett tidigare inlägg.

Jag har faktiskt även jag gått på Zeldox (Ziprasidon), minns dom som grönvita kapslar, och ja man blir väldigt rastlös av Zipra, minns även att dom gjorde nåt med musklerna, mina ben svajade av muskelsvaghet när jag gick och tog morgonpromenaden, detta hände mig på 40 mg så den är rätt potent. Som antipsykotisk är den helt hyfsad också! Jag slutade se mönster i väggarna redan på 40mg.

Sen håller jag med om att man blir mindre trög mentalt av Zipra än av Olan, jag fick dock ta Akineton mot rastlösheten som Ziprasidon orsakade mig.

Den bästa av alla neuroleptika tycker jag är Cisordinol (Zuklopentixol) som gett bäst antipsykotisk effekt av alla neuroleptika jag testat, dock så gjorde den mina fysiska rörelser långsammare, det vill säga när jag skulle dra ut mitt kort ur kortläsaren på Willys efter att ha storhandlat så gjorde jag det väldigt långsamt, detta helt ofrivilligt.

Hoppas iallafall att din nuvarande medicin funkar och att du slipper byta igen, kan va lite krångligt att hitta rätt men tillslut brukar man hitta rätt.

Lycka till!

Har du slutat med olanzapin nu?

Btw så håller jag med om att man blir torr i munnen av den.

Har du fortfarande inga psykossymtom?
Citera
2022-11-22, 18:48
Medlem
Citat:
Jag har märkt att mitt humör skiftar väldigt mycket, mer eller mindre tippar och dalar!

Igår mådde jag piss hela dagen, ville typ dö! Kanske dock kan ha varit för man druckit en hel del alkohol i helgen så jag låg i sängen typ 15 timmar! Tog medicinen sent också och fick jobbiga biverkningar som rastlöshet + dimsyn på samma veva, som tur var hade jag ett kort jobbpass!

Idag ingen medicin (Ingen Ziprasidon) enbart vitaminer, mineraler samt bacopa monnieri 750 mg! Har mått jävligt bra i princip hela dagen, har handlat, städat, lagat mat, spelat datorspel, kollat serier, skrattat etc allt rullat på perfekt! Rösterna har varit väldigt lugna också!

Kanske kan man ha borderline / bipolär liknande med psykotiska drag montro? Jag har nämligen inte ens fått en diagnos, jag har inte ens fått psykos som diagnos även om jag har haft psykotiska symptom!

Dock har jag sagt till min läkare innan att mitt humör skiftar oftast flera gånger i veckan! Men jag kommer ta upp det igen garanterat!

Mycket möjligt! Aa ta upp det med din läkare.
Citera
2022-11-22, 18:55
Medlem
Jag har märkt att vardagen blir lättare när man vet att man inte är ensam. Så ifall ni vill så får ni lägga till mig på snap.

snap: zingolele
Citera
2022-11-22, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blaztie
Har du slutat med olanzapin nu?

Btw så håller jag med om att man blir torr i munnen av den.

Har du fortfarande inga psykossymtom?
Jag tar för tillfället 2,5mg som underhållsdos, men denna är tänkt att fasas ut i december nån gång.

Jag har en förhållandevis bra läkare som lyssnar till mina behov, så detta kan nog bli bra.
Mina psykossymtom är för närvarande helt obefintliga, vilket ger mig en förväntan om att det bara var en tillfällig psykos.

Hoppas du kan slippa undan psykossymtomen också, dom är ju fruktansvärda.
Lycka till!
Citera
2022-11-22, 23:37
Medlem
Jag är intresserad av "Reagila/Kariprazin" heter den i Sverige, Vraylar/Cariprazine i USA, en ganska ny antipsykosmedicin men även en väldigt intressant AP vad jag läst, den är partiell agonist på både D2 och D3 dopamin-receptiorerna vilket är en nyhet från Abilify som bara kommer åt partiell D2! Detta bör då kanske leda till bättre kognition, för varje gång jag blockerar mitt dopaminsystem helt känner jag mig så jävla lost, vilket jag tror folk kallar "Zombie-mode"...

Tyvärr har den den också rastlöshet som vanlig biverkning, 50-100~ timmars halveringstid! Denna + Akineton luktar bra combo! Jag vill verkligen ha Akineton utskrivet iallafall på en låg dos men min läkare tycker inte det är seriös blandning, jag kommer nog byta läkare om han inte ger mig friare tyglar snart! Har nästa möte om några veckor kanske det blir lite ordning och reda, kommer även påpeka att jag lämnat dem meddelanden som de ignorerat, sjukt oseriös avdelning verkar det som!

Min förra läkare var inte lika feg, då fick jag i princip välja ut vad jag skulle prova, det var då jag provade Olanzapin, Abilify, Risperidon, sen 1 års uppehåll från Antipsykotiska -> Nu Ziprasidon, vilken jag inte är bekväm med alls! Minst biverkningar fick jag nog av Risperidon faktiskt, men då fick man sexuella biverkningar istället! Så trött på alla biverkningar av alla dessa läkemedel och trött på att rösterna aldrig försvinner helt och hållet i huvudet också! Menmen tålamod är väl nyckeln också! =))

PS: Vet någon om det går att få tag på Akineton/Biperiden på något annat sätt än vården?
Senast redigerad av anonymouzzz 2022-11-23 kl. 00:21.
Citera
2022-11-23, 06:28
Bannlyst
Citat:
Jag är intresserad av "Reagila/Kariprazin" heter den i Sverige, Vraylar/Cariprazine i USA, en ganska ny antipsykosmedicin men även en väldigt intressant AP vad jag läst, den är partiell agonist på både D2 och D3 dopamin-receptiorerna vilket är en nyhet från Abilify som bara kommer åt partiell D2! Detta bör då kanske leda till bättre kognition, för varje gång jag blockerar mitt dopaminsystem helt känner jag mig så jävla lost, vilket jag tror folk kallar "Zombie-mode"...

Tyvärr har den den också rastlöshet som vanlig biverkning, 50-100~ timmars halveringstid! Denna + Akineton luktar bra combo! Jag vill verkligen ha Akineton utskrivet iallafall på en låg dos men min läkare tycker inte det är seriös blandning, jag kommer nog byta läkare om han inte ger mig friare tyglar snart! Har nästa möte om några veckor kanske det blir lite ordning och reda, kommer även påpeka att jag lämnat dem meddelanden som de ignorerat, sjukt oseriös avdelning verkar det som!

Min förra läkare var inte lika feg, då fick jag i princip välja ut vad jag skulle prova, det var då jag provade Olanzapin, Abilify, Risperidon, sen 1 års uppehåll från Antipsykotiska -> Nu Ziprasidon, vilken jag inte är bekväm med alls! Minst biverkningar fick jag nog av Risperidon faktiskt, men då fick man sexuella biverkningar istället! Så trött på alla biverkningar av alla dessa läkemedel och trött på att rösterna aldrig försvinner helt och hållet i huvudet också! Menmen tålamod är väl nyckeln också! =))

PS: Vet någon om det går att få tag på Akineton/Biperiden på något annat sätt än vården?
Tjenare, jag kan ge lite stöttning angående det här med Akineton.

Kolla dm för info
Citera
2022-11-23, 07:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dexfluzepam
Tjenare, jag kan ge lite stöttning angående det här med Akineton.

Kolla dm för info
Ooops, kan tyvärr inte skicka dms förens jag skrivit 50 inlägg.
Citera
2022-11-23, 12:02
Medlem
Citat:

Hur kontaktar jag dig då? hahaha Vi löser något
Citera
2022-11-23, 12:02
Medlem
Citat:

Hur kontaktar jag dig då? hahaha Vi löser något
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in