2022-11-22, 16:54
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Ang denna lega vilken är ett huvudspår kan inte det vara så enkelt att HA blev våldtagen och därav denna lega?

Hur långt ifrån legan hittades varje sko?
Kan inte skorna isf ha tagits av för att få av HA hennes färggranna byxor och därav kastats iväg var för sej, det är svårt att våldta någon med byxorna kvar eller bara nerdragna!

Ett annat scenario är att hon tog av sej själv, att hon var där med någon frivilligt och skulle ha sex, men att något fullständigt spårade ur?
Citera
2022-11-22, 16:55
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Detta låter som den värsta skrönan jag hört på länge.

Ok, dessvärre är det ingen skröna. PV är en riktigt ful fisk, en sexualförbrytare, pedofil och med största sannolikhet även Helenas mördare!

Citat:
Finns det någon svensk kille överhuvudtaget i historien som mördat en tjej pga att hon blivit på smällen av ett eller några knull vid sidan av?

För det första är det okänt om HA var gravid eller inte.
Kanske räckte det med att HA hotade avslöja deras relation för PV's fru för att hon skulle bli mördad? Eller så var HA gravid? jag vet faktiskt inte, men försvann gjorde hon.

Citat:
Källor på dina påståenden?

Källan är en person med stor vetskap, stor insyn och med egna erfarenheter av P*eter V*aris.

Källan har krävt att få vara anonym.
Källan har skickat pdf-material och bilder som ett fåtal skribenter har fått tillgång till.

Kalla Fall är underrättade och har fått allt material.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-11-22 kl. 16:59.
Citera
2022-11-22, 17:04
Medlem
Mycket bra! Om Helena skulle varit gravid skulle det förklara motivet ännu bättre. Och även att kroppen togs med. Jag vet några liknande fall i Europa där tjejer försvunnit just av den anledningen. Därför luskade jag i tråden för några veckor sedan om HA drack denna kväll eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ok, dessvärre är det ingen skröna. PV är en riktigt ful fisk, en sexualförbrytare, pedofil och med största sannolikhet även Helenas mördare!

Kanske räckte det med att HA hotade avslöja deras relation för PV's fru för att hon skulle bli mördad? Eller så var HA gravid? jag vet faktiskt inte, men försvann gjorde hon.

Källan är en person med stor vetskap, stor insyn och med egna erfarenheter av P*eter V*aris.

Källan har skickat pdf-material och bilder som ett fåtal skribenter har fått tillgång till.

Citera
2022-11-22, 17:07
Medlem
En förväxling mellan PV och KM ska definitivt inte uteslutas. Bra poäng! KM var som fastlimmat på HA hela kvällen och klart polisen trodde att det var han. Men tänk om HA i hemlighet träffade PV efter stadts stängning och gick hemåt med honom. Hans bil kanske stod vid campingen?
Det är mycket möjligt att polisen är väldigt övertygad att brovittnet talar sanning och därav har polisen inte släppt KM alla dessa år.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Den här PV med bror känns ganska intressant. Även att PV ska ha känt BW. Några saker bara:

1) Vet du att PV hade en båt nere vid Ekudden?
2) Vet du att PV var på Stadt den kvällen?
3) Vet du exakt var PV bodde 1992? Det blev lite rörigt i din uppställning. Vem flyttade från Mariestad under 1994, PV eller brodern? Vem bodde sen i Skövde enligt Skatteverket, åtminstone från 1989?
4) Vet du att PV hade pilotglasögon?

Ju säkrare svar vi kan få fram, desto bättre förutsättningar för matnyttiga resonemang.

Signalementet passar in bra på iakttagelsen vid Runstensvägen (cendréfärgat hår) och kanske också i brovittnets utsaga. Även iakttagelsen på sjukhusparkeringen blir aktuell igen. Även golfkopplingen kan spela roll för valet av klädsel. Kopplingen till BW är intressant.

När det gäller glasögonen är det intressant i jämförelse med Klas. Tanken har varit uppe några gånger i tråden: Kan polisen ha fått rätt utsaga från brovittnet, men tog fel person? Polisen tog Klas i stället PV? (Givet förutsättningen att PV verkligen var på Stadt.) Kanske är brovittnet helt ok?! Det gick en person med pilotglasögon bredvid Helena? Kan polisen ha fastnat för Klas på grund av "fel" glasögon och att han fanns nära Helena hela kvällen? Det lätta valet? Vem vet.
Citera
2022-11-22, 17:08
Medlem
Finns det en koppling till en vit bil i materialet?
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan

Citera
2022-11-22, 17:13
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är väl ändå givet att de kört DNA-profilen från spåret på skon som NFC analyserade 2021 mot DNA-registret. CL har vet vi har topsats, eftersom man sade sig vänta på svar hösten 2021. Vad gälller de tidigare anhållna (KM?) så kan jag inte veta säkert, men det är standard för misstänkta i denna typ av brott:

Topsningar kan utföras på alla som är skäligen misstänkta för ett brott som har fängelse i straffskalan[5] och provet får då jämföras med, och sparas i, polisens DNA-register (12a§).[4] Topsningar kan även utföras på den som inte skäligen kan misstänkas för ett brott, men får då inte jämföras med polisens DNA-register (12b§).[4]
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Topsning

Oklart för mig om man måste häkta MGM, men vi vet som sagt att CL topsades utan att vara häktad.
KM är topsad och det är inte hans DNA på skon.
Citera
2022-11-22, 17:17
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Och en sådan skulle den "ordentliga flickan" HA vilja ha med att göra?

HA visste givetvis inte vem P*eter V*aris var "på riktigt", inte på det djupare planet. Sexualförbrytare kan framstå som mycket charmerande, sociala och bra på att dölja sina innersta mörka intentioner.
Hade den oerfarena HA kännt till sanningen om PV hade hon inte ens velat prata med denna slemmiga figur.

Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Och han skulle döda HA för att tysta henne och rädda sig själv? Lite väl mycket TV-deckare-schablon för mig.

Jag vet inte varför han skulle döda HA.
Svaret på den frågan vet endast P*eter V*aris, ingen annan.
Citera
2022-11-22, 17:27
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Mycket bra! Om Helena skulle varit gravid skulle det förklara motivet ännu bättre. Och även att kroppen togs med. Jag vet några liknande fall i Europa där tjejer försvunnit just av den anledningen. Därför luskade jag i tråden för några veckor sedan om HA drack denna kväll eller inte.

Ja vem vet, Helena kanske hade en "något viktigt" som hon ville berätta för P*eter V*aris när dom möttes sent på kvällen inne på Stadt. Hon var gravid.

Efter stängning säger PV åt brodern att han måste prata ut med Helena ensam. Dom promenerar tillsammans över bron mot föräldrahemet på Ekudden och ses då av brovittnet. PF ansluter med bil vid Kohagen och stigen.
Där spårar sen allt ur. Helena vill gå hem men får inte för PV, han vill något helt annat. Tillslut måste han ta till våld för att hindra Helena.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-11-22 kl. 18:19.
Citera
2022-11-22, 17:39
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Finns det en koppling till en vit bil i materialet?

Det får gärna IB03 svara på som vet mer.
Jag känner endast till en blå SAAB 900 som förmodligen var PV's egen.

Det kan ha funnits 3-4-5 andra bilar tillgängliga:

1. Frun's bil. Körde PV den fr. Skövde till stadt?
2. Brodern PF's bil.
3. Föräldrarna verkar täta och hade förmodligen varsin bil.
Om dom var i stugan på Torsö över helgen fanns en bil kvar tillgänglig på Kornettvägen 7. Var båda föräldrarna hemma på Kornettvägen kan bröderna under natten ha lånat en av bilarna.
4. Kan det ev ha funnits en mindre firmabil kopplad till PV, PF eller någon av föräldrarna?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-11-22 kl. 17:50.
Citera
2022-11-22, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Ang denna lega vilken är ett huvudspår kan inte det vara så enkelt att HA blev våldtagen och därav denna lega?

Hur långt ifrån legan hittades varje sko?
Kan inte skorna isf ha tagits av för att få av HA hennes färggranna byxor och därav kastats iväg var för sej, det är svårt att våldta någon med byxorna kvar eller bara nerdragna!

Ett annat scenario är att hon tog av sej själv, att hon var där med någon frivilligt och skulle ha sex, men att något fullständigt spårade ur?

Den tanken har slagit mig också.
I övrigt tycker jag trådens vändning har blivit mycket intressant.

Jag gjorde en snabb googling på lunchen, och jösses, OM det skulle visa sig vara rätt person, jobbigt läge att jobba på Helenaskolan (?) och jobba ideellt i dykklubb med namn xx.Helena…
Citera
2022-11-22, 18:22
Medlem
JagheterRulles avatar
Jag har aldrig hört talas om P*eter V*aris. Aldrig hört hans namn. Men såklart, jag umgicks inte i de "fina" kretsar som "ni andra" på fl. b verkar ha gjort. Sen är jag mycket äldre än de flesta här. Jag umgicks med socialgrupp zero, o vet det mesta om dem. Så ni slipper mina synpunkter på "det fina folket" som hade båt osv. Fisförnäma människor ger jag inte fem öre för. Dit räknar jag Helena Andersson med familj. Så jaa, jag följer för jag är jäkligt nyfiken till min natur och det hände i min stad som jag bott i hela livet. Annars bryr jag mej inte nämnvärt. Man har nog med egna bekymmer. Klart som fan att jag lider med Helenas föräldrar. Fruktansvärt är det att hon inte hittas.
Citera
2022-11-22, 18:45
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brightonman
Vilken tur. 😊 Har försökt men det är ändå svårt att hitta något konkret om relationen (annat än fria spekulationer baserat på att PV är en vedervärdig person). Däremot finns information om att PV har alibi.

Ok intressant, vart finns den informationen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in