2022-11-22, 15:21
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Någon här i tråden som brinner för lösning av fallet bör kontakta vederbörande och konfrontera honom med anklagelserna. Sedan får se vad han svarar då.

Ärligt talat så är han ändå rökt (om nu anklagelserna är sanna) , så varför ljuga när det ändå är kört..

Ugglan kan ringa, han har ju vanan inne

Ja efter dom uppgifter jag fått ta del under den senaste tiden känner jag mig övertygad om att det är rätt person som har ringats in.

P*eter V*aris är gärningsmannen.

Frågan är då om han var ensam eller om han hade någon med sig? Eftersom han inte hade några riktigt nära vänner ligger brodern PF närmast till hands att misstänka som medhjälpare. PF bodde vid den här tidpunkten kvar i föräldrahemmet på Kornettvägen 7. Något säger mig att om PV hade haft sällskap av nån av hans mer ytliga "tjenare"-kompisar hade han inte fått hjälp med kroppen. "Hemligheten" hade heller aldrig kunnat bevaras så här länge, i 30 år. Nej det krävs nog väldigt starka band som GW säger. Man hör att han insinuerar att GM är mer än bara "vanliga vänner". Min slutsats: blodsband.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-11-22 kl. 15:41.
Citera
2022-11-22, 15:39
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Om vi spekulerar lite kring denna teori. Kan det vara så att PV gick sista biten med Helena medan hans bror ombads köra runt lite och plocka upp honom 10 min senare vid lekplatsen? Om vi vill få in Hannas vittnesmål så bör det ha varit med en tjej i GMs sällskap. Att det är denna tjej som hörs säga så kan ni inte göra och inte Helena. Har vi uppgifter om vem som var broderns tjej 1992?
Jag har varit lite emot teorin om två GM men vill ändå ge det här spåret en ärlig chans. Det är inte så dumt tänkt och GW är duktig. Statistiskt inte så sannolikt med två GM men här är det egentligen bara en huvud GM som utför det värsta brottet medan den/de andra gör sig skyldig till andra följdbrott.

Det här är också en mycket intressant, alt teori.

P*eter V*aris hade slipade pilotglasögon och det var honom som brovittnet såg i sällskap med HA när dom gick över bron. Det kan ha varit så att dom behövde prata ut om något. Brodern PF ansluter med bilen när dom närmar sig kohagen och stigen.
Helena ville gå hem men PV ville annat, han hade förmodligen planerat sova över i Mariestad den här lördagen. Antingen i båten i småbåtshamnen, på Kornettvägen eller i stugan på Torsö (beroende på vårt föräldrarna var).
Citera
2022-11-22, 15:49
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det skulle underlätta om du själv deltiog i matchen och läste mitt inlägg först, eller kanske det jag skrev till dig för ett par veckor sedan. Bilspåren kan i mitt scenario uppstått på precis samma sätt som i alla andra med en bil inblandad. Vad gäller legan så för du gärna plocka fram de forensiska studier som visar på hur länge en kropp skall ligga för att lämna spår i gräs. Att det skull tagit 10-15 minuter, vad får dig att tro att GM tog så lång tid på sig?

Det är ett faktum att vi inte känner till några som helst spår från stigen eller skogen. Det kan bero på dålig BP-undersökning, eller att de aldrig fanns några att upptäcka. Du har ingen aning, men så låter det inte.

Till sist om skorna: de har enligt polisen hittats på två olika platser och har rimligen inte sparkats eller kastats dit av HA. Då återstår GM, och frågan varför han placerar dem där trots att det till synes hade varit mycket bättre att inte lämna några spår. Jag presenterar en teori som ger en tänkbar förklaring till varför. Du föredrar panik, inget fel med det. Men intrycket du lämnar i tråden är att du också skulle föredra att skriva här som en alldeles ensam uggla.

Min första fetning: Har du aldrig varit ute i skog och mark? Aldrig suttit ner i en hage en stund och sedan gått vidare? Inga biologikunskaper alls? Jag tror att de allra flesta förstår att ju längre tid något/någon ligger på en plats, desto mer nedtryckt blir gräset och behöver mer tid på sig för att resa sig. Eftersom legan hittades sannolikt på söndagen (måndagen är väl inte omöjligt), måste en "kropp" ha legat på det stället en viss tid. Som du mycket riktigt nämner finns det nog inga "studier" i ämnet, men om du själv lägger dig gräset i en sommarhage bara ett par minuter och sedan reser dig upp, kommer gräset att resa sig ganska snart. Men om du ligger i gräset i kanske 15 minuter, kommer spåren i gräset att synas lång tid framåt. Jag pratar nu om egen erfarenhet från skog och mark. I övrigt är fysikens lagar relativt enkla att förstå i sammanhanget. Eller borde vara det, åtminstone ...

Du frågar varför gärningsmannen/gärningsmännen skulle ha tagit så lång tid på sig som tio till femton minuter. En möjlig förklaring har framgått flera gånger om i tråden. Problemet för dig är bara att den förklaringen inbegriper den för dig förhatliga "Hanna". Om hennes utsaga om en bil som stod på Ekuddenvägen och sedan körde ner till Bäcken och vände, och sedan körde upp mot Marieforsleden igen (körde alltså INTE in på cykelvägen i det första skedet) och försvann är korrekt, kan Helena ha lämnats kvar där legan hittades. (Det intressanta med legan är att den hittades bara några meter från gränsen mellan skogsdungen och lekplatsen, och där hjulspåren hittades. I TV3 står Pelle Jenvén och visar Fredrik var legan hittades, och alldeles bakom dem syns lekplatsen.) I detta scenario har det spekulerats om att gärningsmannen/gärningsmännen först lämnade området för att sedan återvända - då när "Hanna" hade gått in. Det är också då som "Killarna" gör sin observation. I det läget har det gått ganska lång tid, tillräckligt lång tid för att legan skulle bestå under lång tid.

Min andra fetning: Du får väldigt gärna utveckla det, för trots att jag läste det redan när du skrev inlägget och sedan har läst det igen idag, förstår jag inte vad du menar. Eller kan jag ana någon form insinuation? Vilken, i så fall?
Citera
2022-11-22, 15:54
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Det är ett intressant och bra inlägg med en tydlig koppling MGM och motiv. Sen kan man diskutera om brodern var med eller inte. Det skulle vara super intressant att få veta vilka bilar dessa killar körde 1992. Parkeringen på cykelbanan vid 3.30 är svårförklarlig men man kanske gick tillbaka för att försöka få bort spår. Tänker att Ulrika om någon borde veta om Helena hade ett förhållande med denna man. Det som talar för det här är att det finns ett bra motiv, en MGM som är kapabel till en hel del och att det är semi-planerad. GM har byggt upp en vrede inom sig och kännt sig mycket pressat i denna situation. Vilken relation har dessa bröder till ekuddenområdet?
Är din tanke att HA inte ville bli avsläppt hemma av PV? Det var kanske var så hemligt att de inte ville bli sedda tillsammans. Då kan PV har erbjudit att gå sista biten genom skogen med henne till fots medan brodern ev är kvar i bilen. Att det är då överfallet sker utan broderns vetskap. När PV kommer tillbaka så känner sig brodern tvungen att hjälpa till att få bort kroppen. Luktar GWs teori långväg över dessa gubbar.

Enligt tidigare uppgifter befann sig båda bröderna på Ekuddens Camping denna natt.
Citera
2022-11-22, 16:00
Medlem
Definitivt bases loaded för att stanna i baseboll termer. Det som krävs för att slå homerun nu är att hitta bilen som passar in med vittnesuppgifterna och som
Kan bindas till PV.
En hemlig relation kan förklara varför ingen såg de gå/åka iväg. Båt i närmaste båthamn kan förklara parkeringen på cykelvägen (att man inte ville ha den stående precis vid hamnen). Men med sjukhusparkeringsvittnet var tiden för att göra sig av med kroppen i vattnet väldigt kort. Kan det ändå ha funnits en viss planering trots allt?

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det här är också en mycket intressant, alt teori.

P*eter V*aris hade slipade pilotglasögon och det var honom som brovittnet såg i sällskap med HA när dom gick över bron. Det kan ha varit så att dom behövde prata ut om något. Brodern PF ansluter med bilen när dom närmar sig kohagen och stigen.
Helena ville gå hem men PV ville annat, han hade förmodligen planerat sova över i Mariestad den här lördagen. Antingen i båten i småbåtshamnen, på Kornettvägen eller i stugan på Torsö (beroende på vårt föräldrarna var).
Citera
2022-11-22, 16:10
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Det är ett intressant och bra inlägg med en tydlig koppling MGM och motiv. Sen kan man diskutera om brodern var med eller inte. Det skulle vara super intressant att få veta vilka bilar dessa killar körde 1992. Parkeringen på cykelbanan vid 3.30 är svårförklarlig men man kanske gick tillbaka för att försöka få bort spår.
UB03 har en bra förklaring till varför bilen står där i sitt scenario.

Citat:
Tänker att Ulrika om någon borde veta om Helena hade ett förhållande med denna man.

Jag tror att UA kan ha känt till att Helena var intresserad av någon men att hon ännu inte hade berättat vem han var. Just pga att det var så känsligt, en gift man som väntar barn.
HA var nog strikt tillsagd att om det "skulle bli något" mellan dom måste hon hålla det hemligt inledningsvis.

Får även känslan av att Helena alltid varit överbeskyddad. Kanske ville hon för en gångs skull få känna att hon var vuxen, att hon hade ett eget liv och inte behövde berätta precis allt för sin familj direkt.

Citat:
Det som talar för det här är att det finns ett bra motiv, en MGM som är kapabel till en hel del och att det är semi-planerad. GM har byggt upp en vrede inom sig och kännt sig mycket pressat i denna situation.

Ja, precis så!

Citat:
Vilken relation har dessa bröder till ekuddenområdet?

Familjen Johansson/Fenelius haft en båt i hamnen på Ekudden då man hade stuga på Torsö. PV hade bra koll på området.

Ekudden var enligt uppgift en av PV's "jaktmarker". Han brukade köra omkring där och leta fulla tjejer. PV ska ha haft en madrass i båten dit han och brorsan bjöd ner tjejer.

Citat:
Är din tanke att HA inte ville bli avsläppt hemma av PV? Det var kanske var så hemligt att de inte ville bli sedda tillsammans. Då kan PV har erbjudit att gå sista biten genom skogen med henne till fots medan brodern ev är kvar i bilen. Att det är då överfallet sker utan broderns vetskap. När PV kommer tillbaka så känner sig brodern tvungen att hjälpa till att få bort kroppen. Luktar GWs teori långväg över dessa gubbar.

Ja tanken är att det var hemligt, att dom inte ville bli sedda tillsammans på det här stadiet i deras "relation" eller "flirt".

Precis, brodern har nog inget annat val än att snabbt hjälpa till.
Citera
2022-11-22, 16:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Mycket bra inlägg pudelfrillan. Det känns som du kommer åt själva motivets kärna här. Som sagt det blir lite av en "homerun" på denne PV(tidigare Feneli*s, Johansson). Han täcker in alla baser. Man kan om man vill infoga honom till alla platser denna kväll/natt. Man kan även placera in honom i ett flertal skulle jag vilja säga av de ideer av GM som finns i tråden te x . om läraren som hade familj (åldern och den amerikanska bilen stämmer dock inte in), MMPG och GWs gubbar. Vi börjar.

Han hade båt av "hardtop" modell som han kunde lägga till i hamnen, eller som ToreTips beskriver "viken innanför båtgården" på Ekudden. Enligt ett PM som jag fått, skulle han och hans bror lurat ner yngre tonårstjejer till denna båt.

Han skulle haft sommarhus på Torsö eller Dillö , föräldrarnas.
Han skall ha haft slipade pilotglasögön vid denna tid runt 1992, trots att de hade blivit omodernt.
Han är dömd för sexbrott på minderårig 2007.
Han skall ha varit på Stadt den kvällen.
Var vältränad och gick på gym.
Hans längd uppskattas till 1.75-1.80 cm.
Hade blå ögon eller gröna ögon.
Mer ljus än mörk hårfärg.
Var väldigt golfintresserad med stark anknytning till Golfbanan, även hans föräldrar.
Hans föräldrahem låg på Kornettvägen 7, i riktning rakt nedanför Sjukhuset och stadsdelen Lockerud/Bråten.
Var lärare och hade fru/sambo som skulle föda barn senare på hösten 1992.
Var ensamvarg, men med många "tjenarekompisar".
Har en bror Patr*k (f.1971), flyttade från Mariestad under 1994.
Bodde i Skövde sen enligt Skatteverket, åtminstone från 1989. Ändrade namn från Johans*on till Feneliu*s i oktober 1990.
Skall ha känt BW enligt tråden. Antagligen genom golfen och sommarhuset på Torsö eller Dillö.

Vi ser att både som den MMPG platsar han in alltså den verklige som detta koncept är härlett ifrån inte inifrån Stadt utan från "brovittnet" på bron. KM hängde på Helena inne på Stadt, ja, men enligt PW70 skall han haft glasögon av rundare modell, inte pilotglasögon.

Tar vi signalementet på "sjukhusspringaren" 4.20 , blir det mer än klockrent.
Beträffande GWs gubbar? Ja, det kan passa in.

Om man tar det denne man är dömd för så hade han ju lyckas hemlighålla detta "förhållande" med elev han hade en längre tid. Det tyder på att han är mån om att hålla saker hemligt, ville inte bli avslöjad, bra på att manipulera och även genom olika typer av hot. Det kom ju fram i rätten.

Jag tänker ju att sådant här starkt avvikande sexuellt beteende kommer ju inte från en blixt från en klar himmel utan jag tror själva beslutet han tog, att bli högstadielärare var ju ett sätt att få en kontaktyta till yngre tjejer. Det brukar inte vara ovanligt när det rör sig om sådana här förbrytare.

Så detta beteende måste ju tagit sin början någonstans och antagligen eskalerat. Ofta så grundläggs ju ett sådant här beteende redan i puberteten. Så då är det inte konstigt att tänka sig att detta beteende redan hade påbörjats under tiden han bodde i Mariestad. Det är ju även så att bara för att man avtjänat sitt fängelsestraff betyder ju inte det heller att man med säkerhet är helt "botad" från detta beteende. Definitivt inte.

Den här PV med bror känns ganska intressant. Även att PV ska ha känt BW. Några saker bara:

1) Vet du att PV hade en båt nere vid Ekudden?
2) Vet du att PV var på Stadt den kvällen?
3) Vet du exakt var PV bodde 1992? Det blev lite rörigt i din uppställning. Vem flyttade från Mariestad under 1994, PV eller brodern? Vem bodde sen i Skövde enligt Skatteverket, åtminstone från 1989?
4) Vet du att PV hade pilotglasögon?

Ju säkrare svar vi kan få fram, desto bättre förutsättningar för matnyttiga resonemang.

Signalementet passar in bra på iakttagelsen vid Runstensvägen (cendréfärgat hår) och kanske också i brovittnets utsaga. Även iakttagelsen på sjukhusparkeringen blir aktuell igen. Även golfkopplingen kan spela roll för valet av klädsel. Kopplingen till BW är intressant.

När det gäller glasögonen är det intressant i jämförelse med Klas. Tanken har varit uppe några gånger i tråden: Kan polisen ha fått rätt utsaga från brovittnet, men tog fel person? Polisen tog Klas i stället PV? (Givet förutsättningen att PV verkligen var på Stadt.) Kanske är brovittnet helt ok?! Det gick en person med pilotglasögon bredvid Helena? Kan polisen ha fastnat för Klas på grund av "fel" glasögon och att han fanns nära Helena hela kvällen? Det lätta valet? Vem vet.
Senast redigerad av Ugglan. 2022-11-22 kl. 16:22.
Citera
2022-11-22, 16:34
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Hade vi nu haft en polismyndighet/kallafall-grupp värd namnet så hade de enkelt kunnat topsa dessa namn som cirkulerat i flera år som misstänkta och jämfört deras dna med dna på Helenas sko. För tänk om det faktiskt blir en träff...
Flera av de misstänkta (t.ex. CL) har garanterat topsats, och även den nyligen nämnde dömde sexualbrottslingen har man DNA på. Slutsatsen är rimligen att ingen av dem matchar DNAt på HAs skor, som ju faktiskt kan ha hamnat där när som helst.

DNA-spåret på skon är inte konklusivt på något sätt, och är som jag ser det mest intressant om man har en MGM som nekar till att ha träffat HA överhuvudtaget. Om det är en person som var med i Töreboda eller på Stadt säger det väl nästan ingenting. Det går ju att tänka sig många sätt hur saliv eller svett droppar på hennes sko (Jag utgår här från att det är just saliv eller svett, snarare än blod som vore lite mer pikant).
Citera
2022-11-22, 16:37
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Vet man något om denna PVs relation till resten av HA"s kompisar? Jag finner "PV-teorin" intressant och det kanske är dessa bröder GW Persson har som sina GMs. Men det jag finner märkligt är att HAs vänner inte sett Helena efter Stadshotellet och att det inte kommit upp tidigare för dem, de borde väl ha spekulerats ganska hårt om ens polare går och försvinner och det visar sig att hon har en relation med en gift man?

Det var nog nytt, ingen av hennes kompisar kände till det, inte ens syster UA.
UA fick väl höra av HA när hon ringde vid 01.30 att hon var glad och att hon hade träffat den här killen som hon var förtjust i.

Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Samt att jag har fått känslan av att det är en rätt sammansatt grupp individer/ett begränsat antal personer som HA rörde sig med. Därav så borde GM finnas i HAs närhet. Men att ingen av hennes vänner höjt rösten kring hennes hemliga älskare.. liksom borde väl vara rätt lätt att peka polisen åt det hållet tänker man..

PV ingick inte i den sammansvetsade grupp individer/ett begränsat antal personer som HA rörde sig med. PV var en ensamvarg och hade dessutom flyttat till Skövde i jan -92.
Citera
2022-11-22, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Flera av de misstänkta (t.ex. CL) har garanterat topsats, och även den nyligen nämnde dömde sexualbrottslingen har man DNA på. Slutsatsen är rimligen att ingen av dem matchar DNAt på HAs skor, som ju faktiskt kan ha hamnat där när som helst.

DNA-spåret på skon är inte konklusivt på något sätt, och är som jag ser det mest intressant om man har en MGM som nekar till att ha träffat HA överhuvudtaget. Om det är en person som var med i Töreboda eller på Stadt säger det väl nästan ingenting. Det går ju att tänka sig många sätt hur saliv eller svett droppar på hennes sko (Jag utgår här från att det är just saliv eller svett, snarare än blod som vore lite mer pikant).
Jag tror inte alls att de har jämfört dna. KM och CL är väl de enda så vitt jag vet som de har gjort en jämförelse med dessutom gjordes ju en ny dna kontroll av skorna när killen som gjorde dokumentären tog med dem till england.
Citera
2022-11-22, 16:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Jag tror inte alls att de har jämfört dna. KM är väl den enda så vitt jag vet som de har gjort en jämförelse med dessutom gjordes ju en ny dna kontroll av skorna när killen som gjorde dokumentären tog med dem till england.
Det är väl ändå givet att de kört DNA-profilen från spåret på skon som NFC analyserade 2021 mot DNA-registret. CL har vet vi har topsats, eftersom man sade sig vänta på svar hösten 2021. Vad gälller de tidigare anhållna (KM?) så kan jag inte veta säkert, men det är standard för misstänkta i denna typ av brott:

Topsningar kan utföras på alla som är skäligen misstänkta för ett brott som har fängelse i straffskalan[5] och provet får då jämföras med, och sparas i, polisens DNA-register (12a§).[4] Topsningar kan även utföras på den som inte skäligen kan misstänkas för ett brott, men får då inte jämföras med polisens DNA-register (12b§).[4]
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Topsning

Oklart för mig om man måste häkta MGM, men vi vet som sagt att CL topsades utan att vara häktad.
Citera
2022-11-22, 16:53
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det var nog nytt, ingen av hennes kompisar kände till det, inte ens syster UA.
UA fick väl höra av HA när hon ringde vid 01.30 att hon var glad och att hon hade träffat den här killen som hon var förtjust i.

PV ingick inte i den sammansvetsade grupp individer/ett begränsat antal personer som HA rörde sig med. PV var en ensamvarg och hade dessutom flyttat till Skövde i jan -92.
Och en sådan skulle den "ordentliga flickan" HA vilja ha med att göra? Och han skulle döda HA för att tysta henne och rädda sig själv? Lite väl mycket TV-deckare-schablon för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in