2022-11-22, 15:31
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tycker ändå att utifrån det man vet så här långt så var det en överdriven insats. Utredningen har pågått sedan 2021, varför skulle de plötsligt förstöra information idag.
De två andra spionerna som nyligen blev påkomna förstörde en troligen viktig disk, trots att de också spionerat under tio-femton år, eftersom polisen inte kunde ta honom snabbt nog.
Citera
2022-11-22, 15:32
Medlem
Bra insats. Inte alls överdriven. Bra att få träning och samordna insatser som denna.
Citera
2022-11-22, 15:33
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av some1incyberspace
Använd ADSBExchange, i högra marginalen kan du aktivera filter ”Military”

I vänster marginal kan du visa ”History” och stega tillbaka i historiken..

https://globe.adsbexchange.com/?icao=4a821f&showTrace=2022-11-22
Och då visas de polishelikoptrar som den jag svarade på hävdar inte kan ses?
Citera
2022-11-22, 15:33
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Nu blev jag nyfiken. Polisens helikoptrar kör med transpondrar, men FR24 visar inte dessa?

Vem som helst kan väl ta in dessa transpondrar, eller har jag totalt missuppfattat att datan som FR24 kommer från just frivilliga som tar in dessa signaler?

Ja, allt ovanstående stämmer.

"Vem som helst" tar in transpondrarna, ja, men en enstaka person ser ju bara en enstaka flygfarkost under begränsad tid. Det är FR24 och liknande sajter som aggregerar data. Och just FR24 döljer polisflyget, men det finns andra sajter som inte gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Helikoptrarna är i det närmaste ljudlösa samt anträdde målet på låg höjd. Du kan inget om det här så läs och lär dig istället.

Sluta trolla, Black Hawk låter otroligt mycket. Här är en film på de svenska helikoptrarna från 2022:
https://www.youtube.com/watch?v=qRIfMxFa2E4
Citera
2022-11-22, 15:34
Medlem
Citat:
De två andra spionerna som nyligen blev påkomna förstörde en troligen viktig disk, trots att de också spionerat under tio-femton år, eftersom polisen inte kunde ta honom snabbt nog.

Eller så handlar det om falskt anklagad för att vara spion. Men detta skulle vi aldrig få veta.
Citera
2022-11-22, 15:34
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Och då visas de polishelikoptrar som den jag svarade på hävdar inte kan ses?

Va? Jag skrev bara att de inte kan ses på FR24. Adsbexchange och Flightaware, tex, döljer inte polisflygets transpondrar.
Citera
2022-11-22, 15:37
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Ja, allt ovanstående stämmer.

"Vem som helst" tar in transpondrarna, ja, men en enstaka person ser ju bara en enstaka flygfarkost under begränsad tid. Det är FR24 och liknande sajter som aggregerar data. Och just FR24 döljer polisflyget, men det finns andra sajter som inte gör det.
Antar att det inte ger något med deras history då de militära som var med inte kör med transpondrar på.
Citera
2022-11-22, 15:38
Medlem
Varför knacka på dörren när man kan få till en skarp övning och göra det coolt och snyggt?
Citera
2022-11-22, 15:39
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Och du tror att en helikopter hade avhjälpt det?
De greps väl inte samtidigt ..?
Näe, det menar jag inte. Bara att man vill undvika att bevismaterial skulle försvinna, och att det var därför de föredrog ett snabbt tilllslag. Läs vad du svarar på.
Citera
2022-11-22, 15:39
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Nu fattar jag hur du har fått ihop 84500 inlägg....

Helikoptrarna är i det närmaste ljudlösa samt anträdde målet på låg höjd. Du kan inget om det här så läs och lär dig istället.

Närmast ljudlösa helikoptrar?
Är jorden också platt?
Citera
2022-11-22, 15:40
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Eller så handlar det om falskt anklagad för att vara spion. Men detta skulle vi aldrig få veta.
Varför skulle de inte få en rättvis rättegång? Varför skulle dessa misstänkta inte få det?

Visst, vi har Ströberg, men nu är det en ny tid.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-11-22 kl. 15:42.
Citera
2022-11-22, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Grejen är väl att när man vaknar och gnuggar sig i ögonen så ska det redan vara för sent.
Sen om tillslaget var proportionerligt, det får väl visa sig. Spontant känns det som lite overkill, men man får tro att de inte gjorde såhär bara för att det var kul eller billigaste sättet.

I Ryssland gör man raid i gryning utan helikopter även om det skulle vara staket eller mur runt.. allt ska gå så tyst och snabbt som möjligt. Så antingen i gryningen eller i bilar eller på jobb.

Detta handlar enbart om att man vill göra det lite mer dramatiskt eftersom det är ryssar.. det blir mer dramatiskt och utåt sätt mot Ryssland så vill man visa musklerna.
En vanligt raid mot spioner och skattebrott grips personer utan insatsstyrka och helikoptrar utan problem.
Senast redigerad av Menea 2022-11-22 kl. 15:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in