2022-11-22, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Klassiskt "jag har inga argument"-argument

Du menar, att Bitcoin är digitalt och inget som är digitalt kan ha ett värde? Eller vad är det du menar egentligen?

Klassiskt "jag har inga argument"-argument

Skulle nog kalla ditt svar för klassiskt "jag förstår inte så jag försöker med lite förlöjligande"

Du verkar rätt djupt nere i Bitcoin-träsket så jag har inga illusioner om att ändra din uppfattning här.

Om du känner en liten gnagande oro om att du kanske fått saker om bakfoten så skulle jag rekommendera att du läser några seriösa akademiska böcker som förklarar vad valuta och pengar är. Det är här du och andra bitcoin-fans trampat snett.

Digitala tillgångar kan ha ett värde, men inte på det sätt du tänker dig.
Citera
2022-11-22, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Jo, varför skulle jag inte vara det?

Du vågar inte blanka vilket skulle vara gratis pengar om du är säker på att värdet är noll.
Du verkar plötsligt väldigt osäker.
Citera
2022-11-22, 11:54
Medlem
kebabmedpommess avatar
felpost
Senast redigerad av kebabmedpommes 2022-11-22 kl. 12:12.
Citera
2022-11-22, 12:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Samma anledning som fiat har ett värde? Exakt här som alla som tror att det finns ett värde i Bitcoin går vilse.

En diamant är något, Bitcoin är inget. En hint - detta hänger ihop med skillnaden mellan bitcoin och fiat.

Du behöver frigöra dig från hela narrativet som byggts upp kring Bitcoin för att inse detta.
Exakt så. Pengar är tryckt papper och har alltså samma värde som tryckt papper, om ingen riksbank garanterar det bestående värdet. BTC är digitala nollor och ettor och har samma värde som digitala nollor och ettor, om inte någon garanterar det bestående värdet.

De senaste kriserna med FTX och ripple effects, som vi ännu inte kan summera, har sänkt värdet på BTC till 15k, och jag tror det kommer att fortsätta ner till 10k och sedan 5k, ett värde som BTC hade i ganska många år om jag minns rätt.

FTX kunde bara fungera om miljoner människor totalt utan säkerhet satte in sina pengar hos FTX. Det verkar ju befängt att göra detta? Men inte för de unga män som är uppväxta med att alla värden ständigt stiger, i världens längsta bostadsbubbla 1994-2020 och världens längsta aktiebubbla 2008-2021. Dessa bubboir har gjort yngre till extremt naiva och lättlurade offer och liknar samma effekt som Sverige som land har eftersom vi inte har krigat på 200 år. Vi har blivit så naiva att andra lurar oss.

Krypto-bubblan kommer man att tala om om 300 år. Precis som vi fortfarande talar om tulpanbubblan på 1660-talet. Människans enorma vinstbegär som gör att hon blir blind för fakta.
Citera
2022-11-22, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Exakt så. Pengar är tryckt papper och har alltså samma värde som tryckt papper, om ingen riksbank garanterar det bestående värdet. BTC är digitala nollor och ettor och har samma värde som digitala nollor och ettor, om inte någon garanterar det bestående värdet.

De senaste kriserna med FTX och ripple effects, som vi ännu inte kan summera, har sänkt värdet på BTC till 15k, och jag tror det kommer att fortsätta ner till 10k och sedan 5k, ett värde som BTC hade i ganska många år om jag minns rätt.

FTX kunde bara fungera om miljoner människor totalt utan säkerhet satte in sina pengar hos FTX. Det verkar ju befängt att göra detta? Men inte för de unga män som är uppväxta med att alla värden ständigt stiger, i världens längsta bostadsbubbla 1994-2020 och världens längsta aktiebubbla 2008-2021. Dessa bubboir har gjort yngre till extremt naiva och lättlurade offer och liknar samma effekt som Sverige som land har eftersom vi inte har krigat på 200 år. Vi har blivit så naiva att andra lurar oss.

Krypto-bubblan kommer man att tala om om 300 år. Precis som vi fortfarande talar om tulpanbubblan på 1660-talet. Människans enorma vinstbegär som gör att hon blir blind för fakta.

Fast FTX visar ju bara på att man inte ska lita på någon som förvarar dina pengar för när de gör det är det inte dina pengar. Detsamma gäller banker, du har bara en fordran.

Not your keys, not your krypto
Citera
2022-11-22, 12:49
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Pengar är tryckt papper och har alltså samma värde som tryckt papper, om ingen riksbank garanterar det bestående värdet.
Detta snack om "riksbank som garanterar värdet"

Det är bara titta på Turkiet, Venezuela, Argentina eller vilket land som helst så ser man att det inte finns någon garanti på köpvärdet hos fiat.

0 (noll) garanti.

Men fortsätt använda argumentet för all del om det är det bästa ni har...
Senast redigerad av Leaston 2022-11-22 kl. 13:20.
Citera
2022-11-22, 13:39
Medlem
Citat:
Nu blandar du ihop teknik och valuta. Bitcoin är tomhylsor, något man använder för att testa tekniken med, men det är ingen valuta.

Vad är pengar? Om du radar upp egenskaperna så kommer du kunna applicera bitcoin på alla dessa.
Citera
2022-11-22, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Du vågar inte blanka vilket skulle vara gratis pengar om du är säker på att värdet är noll.
Du verkar plötsligt väldigt osäker.

Du vet att man bör tajma nedgången också om man ska blanka? Räkna med några dead cat bounces innan folk ger upp.
Citera
2022-11-22, 13:55
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Du vet att man bör tajma nedgången också om man ska blanka? Räkna med några dead cat bounces innan folk ger upp.
Man behöver inte tajma en marknad i uppgång, varför skulle man behöva tajma en marknad i nergång?

Får du dina dead cat bounces borde du ju se det som ett ypperligt tillfälle att utöka dina blankningar?
Citera
2022-11-22, 13:56
Medlem
Citat:

Ja, många utblottade och ett minimalt antal som cashade ut i tid. Miljarder i massor som bränts på servrar och el. Dumheten i detta är tulpanmanin i kubik.
Citera
2022-11-22, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAJST
Vad är pengar? Om du radar upp egenskaperna så kommer du kunna applicera bitcoin på alla dessa.

Nej, det faller på punkt 1, BC saknar något som backar upp värdet. Ta gärna en titt på t.ex. Riksbankens balansräkning.
Citera
2022-11-22, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Man behöver inte tajma en marknad i uppgång, varför skulle man behöva tajma en marknad i nergång?

Får du dina dead cat bounces borde du ju se det som ett ypperligt tillfälle att utöka dina blankningar?

Det förutsätter obegränsad kassa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in