2022-11-22, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Psykiatrikern har nog läst tråden. 🙃
Precis min tanke. Han har fått för sig att JJ skall vara en narcissist, och han avslöjar detta i hur han formulerat intyget.
Citera
2022-11-22, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Å andra sidan är betygen lätta att kolla upp, så märkligt att ljuga om det. På gymnasiet är det lätt att få höga betyg om man rapar upp de floskler lärarna vill höra. Att jobba som städare och elevassistent kan vara en protest mot höga krav hemifrån. Samtidigt som det känns skrämmande att gå en krävande universitetsutbildning. För då möter man många som är smartare än en själv.

På läkarutbildningen är det en del som hoppar av första terminen för det blir en identitetskris att inte längre vara bäst i klassen utan bara en medelmåtta. Nu tror jag inte Tove var en sådan person, det var ett konstaterande att en viss personlighetstyp inte klarar av det. Sådana kan nog uppskatta ett lågstatusjobb där de kan dominera över svaga. Så jag undrar vad eleverna tycker om JJ.

Det var väl någon här som hade en vän med barn i den skolan som hade sagt att JJ brukade stå och skrika åt barnen utan anledning? Det är ju rätt sjukt att man får jobba kvar om man gör så.
Började i januari som "lärare"(snarare lärarvikarie iom ej utbildad) och till hösten fortsatte hon som elevassistent. Är inte det ett steg nedåt i rank? Höll det på att gå utför på jobbet kanske?
Hennes liv var nog inte guld och gröna skogar som hon målar upp det.
Citera
2022-11-22, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Å andra sidan är betygen lätta att kolla upp, så märkligt att ljuga om det. På gymnasiet är det lätt att få höga betyg om man rapar upp de floskler lärarna vill höra. Att jobba som städare och elevassistent kan vara en protest mot höga krav hemifrån. Samtidigt som det känns skrämmande att gå en krävande universitetsutbildning. För då möter man många som är smartare än en själv.

På läkarutbildningen är det en del som hoppar av första terminen för det blir en identitetskris att inte längre vara bäst i klassen utan bara en medelmåtta. Nu tror jag inte Tove var en sådan person, det var ett konstaterande att en viss personlighetstyp inte klarar av det. Sådana kan nog uppskatta ett lågstatusjobb där de kan dominera över svaga. Så jag undrar vad eleverna tycker om JJ.
Nsrcissism har ingenting med IQ att göra
Det finns många narc i höga chefsjobb forskare m. m
En dold narc kan ofta vara inteligenta
Det är EQ som saknas
Men dom kan manipulera dom flesta
Det är oftast bara någon som står dem riktigt nära tex en parner som kanske kan genomskåda dem
Och då oftast gör de sig av med dem och byter ut personen
Att bli avslöjad/förråd är deras mardröm
Senast redigerad av Anedin 2022-11-22 kl. 01:47.
Citera
2022-11-22, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Det var väl någon här som hade en vän med barn i den skolan som hade sagt att JJ brukade stå och skrika åt barnen utan anledning? Det är ju rätt sjukt att man får jobba kvar om man gör så.
Började i januari som "lärare"(snarare lärarvikarie iom ej utbildad) och till hösten fortsatte hon som elevassistent. Är inte det ett steg nedåt i rank? Höll det på att gå utför på jobbet kanske?
Hennes liv var nog inte guld och gröna skogar som hon målar upp det.
För att jobba som lärare så måste man ha utbildning
Tror inte att JJ jobbade som lär vikarie snarare en vuxen allmän resurs på skolan
Senast redigerad av Anedin 2022-11-22 kl. 01:47.
Citera
2022-11-22, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Tror inte stt JJ jobbade som lär vikarie snarare en vuxen allmän resurs på skolan
Hon uppger att hon jobbade som lärare för årskurs 2, vilket hon inte kunde gjort med tanke på utbildning.
Borde dom inte undrat hur hon fick den utbildningen när hon berättade om sina utbildningar?
Det är väl en störning i sig att sitta och ljuga för läkaren? mytoman?
Citera
2022-11-22, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copycath18
Jag förstår att du ifrågasätter relevansen men som jag skrev är det endast för att få mer information om hur Toves liv såg ut. Nu sätter vi punkt här!

Har väl dock ingen betydelse i varken fallet o det som hänt stackarn.
Så även fortfarande orelevant.
Så STOPP nu.
Citera
2022-11-22, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Det står i JJ:s P7:a står det: Personlighetsmässigt kan man inte notera någon grandiositet och det framstår inte som att hon har några antisociala attityder.

Ordet narcissism förekommer över huvud taget. Om det gör det har jag läst slarvigt och då får du gärna berätta var du har hittat det ordet.
En narcissist har en grandios självbild
Det är svårt även för en psykolog att ställa disgnos narcissist
Eftersom narc är specislister på att manipulera
Citera
2022-11-22, 01:55
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Lite off topic men grandiositet är en form av narcissism och går under samma begrepp, men förstår du nog syftade på ”antisocial” delen som det skrevs om efter.
Korrekt, det är narcissism i ett nötskal - grandiositeten på ytan och den extremt dåliga självkänslan innerst inne. Sedan, om man går till tex. Robert Hares psykopatiforskning, så "korsbefruktas" grandiositeten även över till antisocial personlighetsstörning.

Men angående JJs §7:a, borde väl psykiatern isf snarare nämnt ev. indikationer på uppförandestörning (om uppgifterna om att hon skulle ha satt eld på exets dörr stämmer). Tycker §7-undersökningen i hennes fall snarare låter som återgivningen av en halvkass anställningsintervju.

Kanske jag som behöver läsa på.
Senast redigerad av Xedome 2022-11-22 kl. 02:15.
Citera
2022-11-22, 01:58
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Tror inte stt JJ jobbade som lär vikarie snarare en vuxen allmän resurs på skolan

Där har du fel. Vårterminen 2022 fanns det 16,5 % obehöriga lärare på Sveriges skolor. De obehöriga får emellertid bara visstidsanställningar på termins- eller läsårsbasis. Tidigare kunde kommunerna ge obehöriga lärare något som kallades lokal behörighet. Då fick de också tills vidareanställningar men det ska inte få förekomma längre.

Om JJ hade utfört sitt arbete på ett mindre bra sätt hade hon aldrig fått fortsätta på skolan nu under höstterminen, det är jag helt övertygad om. Där talar jag av egen erfarenhet eftersom jag varit biträdande rektor och anställt både behöriga och obehöriga lärare.
Senast redigerad av Raven666 2022-11-22 kl. 02:04.
Citera
2022-11-22, 02:00
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
En narcissist har en grandios självbild
Det är svårt även för en psykolog att ställa disgnos narcissist
Eftersom narc är specislister på att manipulera

Nu är det inte en psykolog som ställer diagnoser utan en psykiater.
Citera
2022-11-22, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Korrekt, det är narcissism i ett nötskal - grandiositeten på ytan och den extremt dåliga självkänslan innerst inne. Sedan, om man går till tex. Hares psykopati-checklista, så korsbefruktas grandiositeten över till antisocial personlighetsstörning.
Men angående JJs P7:a, borde väl psykiatern isf snarare nämnt ev. indikationer på uppförandestörning (om uppgifterna om att hon skulle ha satt eld på exets dörr stämmer). Tycker §7-undersökningen i hennes fall snarare låter som återgivningen av en halvkass anställningsintervju. Kanske jag som behöver läsa på.

Lät min mor läsa hennes P7a innan som jobbat på piva hela livet och fick kommentaren:
"Det där är en farlig människa, skulle definitivt haft en mer utförlig undersökning och framförallt en diagnos. För många punkter som säger "jag är herre på täppan"."
Citera
2022-11-22, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Korrekt, det är narcissism i ett nötskal - grandiositeten på ytan och den extremt dåliga självkänslan innerst inne. Sedan, om man går till tex. Hares psykopati-checklista, så korsbefruktas grandiositeten över till antisocial personlighetsstörning.
Men angående JJs P7:a, borde väl psykiatern isf snarare nämnt ev. indikationer på uppförandestörning (om uppgifterna om att hon skulle ha satt eld på exets dörr stämmer). Tycker §7-undersökningen i hennes fall snarare låter som återgivningen av en halvkass anställningsintervju. Kanske jag som behöver läsa på.

Precis. Så helgonlik och socialt kompetent som JJ och tom felfri (spelade piano och sjöng i kyrkan) kan inte stämma. Ingen är så fullständigt fri från minsta lilla snedsteg i livet. JJ måste ha snurrat upp psykiatrikern totalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in