2022-11-22, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Narcissism gör dig inte till mördare, lika lite som ADHD gör det.

Jag säger inte detta för att minska misstankarna mot JJ, de finns där, och de är många. Men man måste samtidigt se på situationen brett. Det finns delar av MHs historia och utsagor som är diskutabla också.
Självklart gör narcissism dig inte till mördare. Menade mer att, mitt intryck av henne är hon har narcissistiska drag, och en sådan person tror jag inte hade skyddat sin vän och hjälpt till med att ljuga för dennes skull och själv hamna i fängelse för ett mord hon inte har begått.
Dessutom tänker jag på hur M beskrivs av vännerna i podden som omtänksam och mån om andra/sina vänner men J beskrivs inte alls så, snarare mer egoistisk.
Citera
2022-11-22, 00:59
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Är det bara jag som regerar på att det var är i JJ:s P7:a som grandiositet och narcissism nämns? Även fast det står att hon inte bedöms ha störningarna. Känns som nån ändå tycks ha funderat i dom banorna men sen avfärdat det. Om detta redan avhandlats så ber jag om ursäkt för upprepning. Men tråden är ett heltidsjobb att hänga med i, det är nästan omöjligt.

Det står i JJ:s P7:a står det: Personlighetsmässigt kan man inte notera någon grandiositet och det framstår inte som att hon har några antisociala attityder.

Ordet narcissism förekommer över huvud taget. Om det gör det har jag läst slarvigt och då får du gärna berätta var du har hittat det ordet.
Citera
2022-11-22, 01:00
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mange30
Det har gått så lång tid. Måste vara mycket starka tjejer om dom är skyldiga att fortsätta neka. Tycker dom borde brutit ihop för länge sen och erkänt om dom är skyldiga. Ostraffade sen innan och så unga.

Citat:
Ursprungligen postat av Mange30
Om nu polisen har så klara bevis. Vad är då problemet att få dom dömda? Dom har inte bevis så det räcker.
Om polisen hade bevis nog som de faktamässigt kunde lägga fram för tjejerna så hade de nog båda, eller åtminstone någon av dem sjungit ut nu. De har suttit häktade en månad nu och ingen av dem medger något om mordet. Att en Johanna Möller-typ kan hålla käften och blåneka är jag helt bekväm med. Men två stycken. Normalt sett hade polisen lyckats spela ut deras berättelser mot varandra och i vart fall en av den hade börjat berätta vid det här laget (om båda är skyldiga alltså).

MHs berättelse om att hon somnat kan mycket väl vara sann. Det som talar mot är att om mordet skedde i lägenheten så hade det nog varit bra om man varit två som släpat ut liket. Många skulle nog vaknat av de så kallade "dunsarna" också. Lite långsökt att tro att Tove frivilligt gått ut och mördats på annan plats. Men det stör mig lite att båda tjejerna håller käft fortfarande en månad efter mordet. Härdade gängkriminella kan göra det utan problem, men inte två tidigare ostraffade unga tjejer.
Citera
2022-11-22, 01:01
Medlem
fattakanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag personligen tycker att JJ verkar ljuga så lätt och så dåligt att hon känns som att hon inte riktigt är med i verkligheten.
Är det inte vanligt med gaslighting och skev verklighetsuppfattning i samband med vissa personlighetsstörningar? Galet, men inte galet nog är så jag uppfattar det.
Citera
2022-11-22, 01:05
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Blandar du inte ihop orden, en §7 undersökning som görs på några timmar med en RPU som tar knappa månaden och sker först när en MGM erkänt eller dömts?
https://www.rmv.se/berord/rattspsykiatrisk-vard/for-berord-paragraf-7-undersokning/
https://www.rmv.se/berord/rattspsykiatrisk-vard/for-berord-rattspsykiatrisk-undersokning/

Ja, det är möjligt, men är inte den stora en RP9?

Jag blir bara så irriterad när det hoppas på, och nästan hotar en användare som gjort ett jättebra jobb med att ringa domstolen, begära ut handlingen (2 ggr t.o.m.) och lägga ut den till oss här i tråden......vi ska vara rädda om sådana användare tycker jag.

Sedan så kan jag bara komma på Johanna Möllers lilla psykundersökning som var nästan helt sekretessad, men det berodde väl på att hon kunde sekretesslagen själv och begärde det.

Värst var väl Bålsta-mordet GMs alla psykjournaler som låg ute till allmän beskådan......
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
På tal om argare än nödvändigt. TT’s tränare berättade i media att TT kunde surade i en vecka för att hon inte fick slå en straff i fotbollsmatch.

”– Det var inte populärt. Då var hon förbannad i en vecka, typ. Men det gick över det med.”

Med ”typ” menade han väl att det inte var en hel vecka kanske men andemeningen går fram.

Två ”starka viljor” här som haft en konflikt vad det verkar.

Ja, det låter som att det skulle kunna vara något sådant.

Poliserna/vakterna bör ju komma ihåg incidenten med JJ/TT om den ägt rum. det vore väldigt konstigt om de båda hittat på det.
Citera
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Det har nog blivit ett litet missförstånd. I JJ:s undersökning så står det uttryckligen att hon inte uppvisar några tecken på grandiositet, men i MH:s undersökning nämns det inte överhuvudtaget. Användaren spekulerar i varför så är fallet.

Ifall det var standard att nämna tecken på grandiositet (oavsett om den förekommer eller ej) så borde ju MH:s dokument också nämna det, vilket det inte gör. Varför inte?
Ja, min tanke var, att det tas med i hennes fall i frånvaron av en adekvat mall för vad JJ potentiellt kan ha problem med (som isf är adekvat för en GM). Å andra sidan nämns det som icke relevant. Jag som snurrar till det, Sorry.
Citera
2022-11-22, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fattakanet
Är det inte vanligt med gaslighting och skev verklighetsuppfattning i samband med vissa personlighetsstörningar? Galet, men inte galet nog är så jag uppfattar det.

Ja, gaslighting förekommer ofta hos narcissister.
Senast redigerad av lokalpatriot 2022-11-22 kl. 01:12. Anledning: Tog bort lite OT
Citera
2022-11-22, 01:20
Medlem
fattakanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Ja, gaslighting förekommer ofta hos narcissister.
De måste ju tro på att de är så bra som de utger sig för att vara, trots att de inte är det. Hur ska man kunna övertyga någon annan om någonting man inte tror på själv? Sen vet inte jag i vilken utsträckning de har insyn i detta själva. Min poäng var att den sortens verklighetsfrånvändning inte är aktuell som underlag för rättspsykiatrisk vård. Om det skulle vara aktuellt för någon av de MGM så skulle det väl isf vara MH? Då det i p7 skrivs om hallucinationer, drogutlöst psykotiskt tillstånd, tvångstankar och tvångsbeteenden...
Citera
2022-11-22, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Är det bara jag som regerar på att det var är i JJ:s P7:a som grandiositet och narcissism nämns? Även fast det står att hon inte bedöms ha störningarna. Känns som nån ändå tycks ha funderat i dom banorna men sen avfärdat det. Om detta redan avhandlats så ber jag om ursäkt för upprepning. Men tråden är ett heltidsjobb att hänga med i, det är nästan omöjligt.
Nej, jag reagerade också lite på det. Kändes för specifikt. Kanske utredarna har frågat om psykiatrikern kan kolla efter detta? Kanske misstankar har kommit om det under förhörens gång i utredningen. Alternativt som du säger, att psykiatrikern själv fick en känsla av att det kunde finnas såna tendenser men sedan avfärdade det.

Lite off topic men grandiositet är en form av narcissism och går under samma begrepp, men förstår du nog syftade på ”antisocial” delen som det skrevs om efter.
Citera
2022-11-22, 01:25
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag tycker också att JJs RP7a lyser narcist lång väg, och helt stick i stäv med vad flera "vänner" berättar.
Och att hon hade så höga betyg från gymnasiet.........men tar jobb på bl.a. städfirma......hela livet ville hon bli arkitekt, men direkt hon går ut gymnasiet (med de jättehöga betygen), så lägger hon arkitektplanerna på framtiden/hyllan, för hon "trivs så jättebra med livet som det är".......
Å andra sidan är betygen lätta att kolla upp, så märkligt att ljuga om det. På gymnasiet är det lätt att få höga betyg om man rapar upp de floskler lärarna vill höra. Att jobba som städare och elevassistent kan vara en protest mot höga krav hemifrån. Samtidigt som det känns skrämmande att gå en krävande universitetsutbildning. För då möter man många som är smartare än en själv.

På läkarutbildningen är det en del som hoppar av första terminen för det blir en identitetskris att inte längre vara bäst i klassen utan bara en medelmåtta. Nu tror jag inte Tove var en sådan person, det var ett konstaterande att en viss personlighetstyp inte klarar av det. Sådana kan nog uppskatta ett lågstatusjobb där de kan dominera över svaga. Så jag undrar vad eleverna tycker om JJ.
Citera
2022-11-22, 01:32
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Nej, jag reagerade också lite på det. Kändes för specifikt. Kanske utredarna har frågat om psykiatrikern kan kolla efter detta? Kanske misstankar har kommit om det under förhörens gång i utredningen. Alternativt som du säger, att psykiatrikern själv fick en känsla av att det kunde finnas såna tendenser men sedan avfärdade det.

Lite off topic men grandiositet är en form av narcissism och går under samma begrepp, men förstår du nog syftade på ”antisocial” delen som det skrevs om efter.
Psykiatrikern har nog läst tråden. 🙃
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in