2022-11-22, 00:38
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
En RPU är en offentlig handling, MGMs ADVOKATER kan be rätten om sekretessmarkering!!

Det blir inget efterspel!!

Inte om MGM är häktad och det har betydelse för polisutredningen!

Det är MGM via sin ADVOKAT som ska begära att det maskas!

Exakt!!

En RP7a görs nästan ALLTID i början av en fup, och det är en offentlig handling som MGM via sin advokat kan begära sekretess på!

Kan du släppa det där nu???
Blandar du inte ihop orden, en §7 undersökning som görs på några timmar med en RPU som tar knappa månaden och sker först när en MGM erkänt eller dömts?
https://www.rmv.se/berord/rattspsykiatrisk-vard/for-berord-paragraf-7-undersokning/
https://www.rmv.se/berord/rattspsykiatrisk-vard/for-berord-rattspsykiatrisk-undersokning/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ok, rena kinesiskan för mig, men är det möjligt att JJ dumpar TTs mobil hos mamsen?

Nej, det är så urbota dumt, en kompis som spyr på fyllan är ju alkoholförgiftad och en sådan lägger man absolut INTE i sängen, utan i badrummet mycket nära toaletten, och ser till vederbörande ofta så att de inte vänder sig på rygg och kvävs av sina egna spyor. Och det sista den spyende kompisen vill ha i det läget är mat......
Det borde ju en dotter till en sjuksköterska veta......

Jag tycker att JJs lögner är riktigt verklighetsfrånvända, lever hon i samma verklighet som vi andra, egentligen?

Det är väl möjligt men kan ju vara var som helst.
Citera
Medlem
fattakanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cakka
Allt sammantaget; Nekandet. P7.Podden.Hennes förfarande enl. grannen ,tyder på en person som har psykiska brister
Jag sa känslan av.
Okej. Men hon kan ej dömas till rättspsykiatrisk vård med de brister hon uppvisar.
Citat:
Det handlar om effekter på en persons funktionsförmåga. Det rör sig om symptom som medför att man inte klarar vardagen, relationer, familj, arbete och att anpassa sig till lagar och normer. Det är sådant som vägs in i bedömningen. De flesta som bedöms ha en allvarlig psykisk störning har psykotiska symtom med till exempel vanföreställningar, tankestörningar, hallucinationer eller förvirring. Det kan ibland också röra sig om personer med andra typer av psykisk störning med svår tvångsmässighet eller återkommande psykotiska episoder.
https://www.rmv.se/aktuellt/allvarlig-psykisk-storning/
Citera
2022-11-22, 00:40
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Det må så vara. Men någon gång måste man ju ändå komma till fängslande eller frisläppande.
För att senare kanske bli häktad igen. Sitta där i flera år tror jag inte på.

Vem har i Sverige suttit längst häktad, för vad och hur länge ?

Det här rekordet kanske är slaget nu, men den här killen satt i alla fall i mer än fyra år:

https://www.lt.se/2014-12-18/peter-har-suttit-haktad-langst-i-sverige
Citera
2022-11-22, 00:43
Medlem
Är det bara jag som regerar på att det var är i JJ:s P7:a som grandiositet och narcissism nämns? Även fast det står att hon inte bedöms ha störningarna. Känns som nån ändå tycks ha funderat i dom banorna men sen avfärdat det. Om detta redan avhandlats så ber jag om ursäkt för upprepning. Men tråden är ett heltidsjobb att hänga med i, det är nästan omöjligt.
Citera
2022-11-22, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
En till som suttit häktad enligt mig alldeles för länge.
I ett annat fall som jag fick till mig i tråden hade en mamma suttit 650 dagar. Men friades senare.

Du hade rätt. Man kan i landet sitta häktad hur länge som helst.
Vi får hoppas att en lösning i fallet kommer fortare än fallen ovan
Sedan får vi inte glömma att det är enorma mängder material i en gangsterrättegång, så det känns förståeligt att han satt häktad längre. Som det verkar i det här fallet, med två tonårsbrudar som har ihjäl en bekant och fraktar ut kroppen i skogen borde rimligtvis inte samla på sig så pass mycket information.. Speciellt inte när det dessutom är en massa konstiga detaljer som rimligen ger åklagaren på fötterna. Syftar på tjafset, slagsmålet, donken, cykeln, övervakningskamera, att JJ "sovit hos sin mamma", att någon av MGM "postat på sociala medier" från i närheten av fyndplatsen morgonen efter BO försvann, osv..
Citera
2022-11-22, 00:46
Medlem
cakkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fattakanet
Okej. Men hon kan ej dömas till rättspsykiatrisk vård med de brister hon uppvisar.

https://www.rmv.se/aktuellt/allvarlig-psykisk-storning/
Ok. Nä jag kanske tog i lite men Hon är inte mentalt .
Citera
2022-11-22, 00:47
Medlem
cakkas avatar
Citat:
Ok. Nä jag kanske tog i lite men Hon är inte mentalt .
Frisk
Citera
2022-11-22, 00:51
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Är det bara jag som regerar på att det var är i JJ:s P7:a som grandiositet och narcissism nämns? Även fast det står att hon inte bedöms ha störningarna. Känns som nån ändå tycks ha funderat i dom banorna men sen avfärdat det. Om detta redan avhandlats så ber jag om ursäkt för upprepning. Men tråden är ett heltidsjobb att hänga med i, det är nästan omöjligt.
Kan det vara för att en allvarlig psykisk störning inte tycks omfatta antisocial personlighetsstörning över huvud taget?
Måste vara många mördare som slinker igenom i så fall. Trodde inte att definitionen av allvarlig psykisk störning var så snäv att den exkluderade det. Omvänt, så implicerar ju tex. tvångsmässighet inte särskilt mycket alls. Saknar man empati kan man iofs ändå vara högfungerande, men förvånande att man räknar in enskilda funktionsnedsättningar här..
Rätta mig om jag har fel ang. definitionen av allvarlig psykisk störning här.
Senast redigerad av Xedome 2022-11-22 kl. 01:00.
Citera
2022-11-22, 00:56
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fattakanet
Det är endast allvarliga psykiska störningar som kan leda till rättspsykiatrisk vård. Såsom vanföreställningar/hallucinationer exempelvis. Vart tycker du att JJ uppvisar tecken på sådana?

Jag personligen tycker att JJ verkar ljuga så lätt och så dåligt att hon känns som att hon inte riktigt är med i verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag förstår inte din irritation över att jag vill påstå att uppgifter som normalt sett är sekretessbelagda även ska skyddas då handlingar blir offentliga.
Räknas inte P7 som en del av förundersökningen?

Nej, alla som häktas blir inte psykundersökta. Så det är väl ett dokument ungefär som häktningsbeslutet.

Citat:
Allt sammantaget; Nekandet. P7.Podden.Hennes förfarande enl. grannen ,tyder på en person som har psykiska brister
Jag sa känslan av.

Jag håller med dig.
Citera
2022-11-22, 00:58
Medlem
fattakanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Nej, inte bara du som reagerat. Jag har ingen aning om utbildningen eller inriktningen för den läkare som gör P7, men jag kan tänka mig att det kanske är så att läkaren letar efter specifika saker som kan tyda på att man behöver utreda det psykiska tillståndet ytterligare - alltså att läkaren endast tittar efter psykoser och dylikt. Det faktum att grandiositet och andra personlighetsdrag tas upp känns för mig som läkarens sätt att helgardera sig. Även om JJ skulle ha antisocial personlighetsstörning eller narcissistisk personlighetsstörning så skulle det inte påverka straffmöjligheterna då dessa ej klassas som allvarlig psykisk störning.
Citera
2022-11-22, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Kan det vara för att en allvarlig psykisk störning inte tycks omfatta antisocial personlighetsstörning över huvud taget?
Måste vara många mördare som slinker igenom i så fall. Trodde inte att definitionen av allvarlig psykisk störning var så snäv att den exkluderade det. Omvänt, så implicerar ju tex. tvångsmässighet inte särskilt mycket alls. Rätta mig om jag har fel.
Det har nog blivit ett litet missförstånd. I JJ:s undersökning så står det uttryckligen att hon inte uppvisar några tecken på grandiositet, men i MH:s undersökning nämns det inte överhuvudtaget. Användaren spekulerar i varför så är fallet.

Ifall det var standard att nämna tecken på grandiositet (oavsett om den förekommer eller ej) så borde ju MH:s dokument också nämna det, vilket det inte gör. Varför inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in